La saison d' american

Gestart door Oscar, 24-05-2010 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Dit wordt mijn volgende project:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLa saison d' american
KenmerkBV0034
Brouwdatum13-6-2010
BiertypeSaison (Sterke)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement78,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater39,6 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater22,3 liter
Spoelwater17,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur24 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid42 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC77,0 %5726 gr3 EBC
Tarwemout15,0 %1115 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC5,0 %372 gr16 EBC
Ambermout 50 EBC3,0 %223 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Chinook7,0 %30 gr90 minuten21 EBU
Chinook7,0 %10 gr45 minuten6 EBU
Columbus7,0 %10 gr45 minuten6 EBU
Columbus7,0 %25 gr15 minuten8 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3724 Belgian Saison
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter800 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter22°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C5 minuten3,0 l/kg
265°C45 minuten3,0 l/kg
372°C20 minuten3,0 l/kg
478°C5 minuten3,0 l/kg

Bierlink : 15392

MO

Gooi die oude hoppen nu eens weg man. Oogst 2005, waarom er nog mee brouwen? Of gebruik ze alleen voor een vroege gift en gebruik verse hop voor de late gift.
Ik neem verder aan dat dit bier uit gaat vergisten tot 1005, dus alcohol gaat richting de 9%. Die 7,7% snap ik niet.

Oscar

Citaat van: MO op 24-05-2010  23:08 uGooi die oude hoppen nu eens weg man. Oogst 2005, waarom er nog mee brouwen?

Omdat ze nog steeds een prettige smaak afgeven...

Citaat van: MO op 24-05-2010  23:08 uDie 7,7% snap ik niet.

Slechts een benadering die niet rekening houdt met de vergistingsgraad... :)

Gerb

Op welke temperatuur ga je dit bier vergisten? De moutstort is redelijk standaard voor een Saison, behalve de ambermout, maar dat zal wel passen. Het maischschema vind ik interessant. 45 min op 65 °C, lijkt me of te kort op te lage temperatuur of te lang op te hoge temperatuur.

Chinook en Columbus hebben over het algemeen een goede houdbaarheid, maar 5 jaar is wel erg oud. Hoeveel kilo heb je er toen van gekocht?

En de naam betekent de Saison van de Amerikaan, maar dat wist je natuurlijk al..

Oscar

Citaat van: Gerb op 25-05-2010  08:26 umaar 5 jaar is wel erg oud. Hoeveel kilo heb je er toen van gekocht?

Van iedere soort is mij toen 250 gr aangesmeerd.. ;D

Citaat van: Gerb op 25-05-2010  08:26 uOp welke temperatuur ga je dit bier vergisten?

Ik denk 28°C

Citaat van: Gerb op 25-05-2010  08:26 uDe moutstort is redelijk standaard voor een Saison, behalve de ambermout, maar dat zal wel passen.

Een kleine variatie....

Citaat van: Gerb op 25-05-2010  08:26 uHet maischschema vind ik interessant. 45 min op 65 °C, lijkt me of te kort op te lage temperatuur of te lang op te hoge temperatuur.

Het is een aanpassing van het maischema van mijn vorige saison, en die was toen erg lekker...

 :brouwen:

Caspar

Zou je niet wat suiker gebruiken?

Oscar

Nee, was de vorige keer ook niet nodig... Nu wordt ie dit keer wel wat zwaarder (ik denk dat ik hetbegin SG nog wel wat aanpas), maar dit moet die gist wel aan kunnen  :)

VEMP

Is tarwemout ook te vervangen door tarwevlokken?

Herman

Zekers, al hebben vlokken geen enzymen itt mout. Maar dat maakt bij deze stort geen verschil.

VEMP

Dank je, dan ga ik ze gebruiken.

Oscar

Vandaag dit bier gebrouwen. Bij het kopken heb ik iets te veel de deksel op de pan gelaten en nogal weinig uitgekookt. Daarom op een SG van 1052 uitgekomen, maar wel ruim 29 liter. Ik heb niet gecorrigeerd, want met een beetje geluk wordt ie dan nog 6% en dat is voor een saison ook mooi, zeker voor de zomer... :biersmile:

RobinB

Hmmm... Heb je ook een slecht rendement gehad?
Met die paar liter extra red je het geplande SG ook niet.

Oscar

Citaat van: RobinB op 17-06-2010  20:50 uHmmm... Heb je ook een slecht rendement gehad?

Ja ietsje lager dan normaal...maar eigenlijk stoort mij dat in dit geval niet...Het bier gist goed, en gaat komend weekend worden overgeheveld voor de rest v/d vergisting. Hij vergist bij 28°C  :brouwen:

De-Geert

Citaat van: Oscar op 17-06-2010  21:44 ugaat komend weekend worden overgeheveld voor de rest v/d vergisting.
Hoe zat dat ook al weer met vergisten op de klok?  ::)

Oscar

Citaat van: De-Geert op 17-06-2010  23:34 uHoe zat dat ook al weer met vergisten op de klok?  ::)

Ja ja ja..maar je weet dat ik beter weet, en dat ik weet waar ik mee bezig ben. Volgens mij moet de hoofdvergisting wel na een week voltooid zijn. En vergisten op de klok heeft voornamelijk met het bottelen te maken... ;)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 13-06-2010  17:38 uBij het kopkoken heb ik iets te veel de deksel op de pan gelaten en nogal weinig uitgekookt.
Een deksel hoort niet op de pan tijdens het koken.
 :lessmile:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 19-06-2010  07:49 uEen deksel hoort niet op de pan tijdens het koken.

Bij mij gedeeltelijk wel, anders kookt mijn wort niet hard genoeg...

De-Geert

Citaat van: Oscar op 18-06-2010  19:18 uJa ja ja..maar je weet dat ik beter weet, en dat ik weet waar ik mee bezig ben.
Ik hoop het  ;), ik kan zo een aantal voorbeelden vinden van Oscar die hevelt bij ~50% van de vergisting.

Dus wel eerst ff meten, he.   :police:

korek

Citaat van: Gerb op 25-05-2010  08:26 uEn de naam betekent de Saison van de Amerikaan, maar dat wist je natuurlijk al..

Ik gooi er zelfs nog een schepje op:
Het hoort officieel zo:

Le saison d' Americain

Maar laat dat je er niet van weerhouden dit te brouwen.

Hopmans

Citaat van: korek op 19-06-2010  19:27 uIk gooi er zelfs nog een schepje op:
Het hoort officieel zo:

Le saison d' Americain

Maar laat dat je er niet van weerhouden dit te brouwen.

Le ipv La dus.

Dit is in ieder geval een nummertje met La la la :

 ^-^

Oscar

Citaat van: korek op 19-06-2010  19:27 uIk gooi er zelfs nog een schepje op:
Het hoort officieel zo:

Le saison d' Americain

Dus saison is mannelijk?

Citaat van: korek op 19-06-2010  19:27 uMaar laat dat je er niet van weerhouden dit te brouwen.

Reeds gebeurd... staat al een week te gisten..

korek

Citaat van: Oscar op 19-06-2010  19:41 uDus saison is mannelijk?

Reeds gebeurd... staat al een week te gisten..

Kan ik hem in de toekomst nog ergens proeven, zonder te ver te hoeven reizen?

Oscar

Citaat van: korek op 19-06-2010  19:43 uKan ik hem in de toekomst nog ergens proeven, zonder te ver te hoeven reizen?

Dat zal toch wel... denk ik... :biersmile:

Oscar

Zojuist overgeheveld bij een SG van 1011. En dat in 6 dagen... :groots: :brouwen:
Nu die laatste puntjes nog, want hij kan makkelijk tot 1005-1008

Oscar

Momenteel staat dit bier zo langzaam na te gisten, dat ik sterk het vermoeden heb dattie over een paar dagen gebotteld kan worden. Dat zou betekenen dat je met deze gist ook in een normaal tijdsbestek een bier kunt vergisten (Bij de juiste temperatuur). Ik ben toch erg benieuwd hoe de smaak/geur van dit bier zal zijn. Zodat we meteen een beeld hebben hoe op de juiste manier met deze gist om te gaan, want ik lees toch veel dat velen laag beginnen en dan langzaam de temperatuur ophogen om uiteindelijk de vergistings produkten te mijden.

Nog even geduld...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.