Emelisse Double IPA

Gestart door Joran, 23-05-2010 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Laatst stond in het Pint magazine bij het stuk over Emelisse het recept voor hun Double IPA. Deze willen wij gaan brouwen binnenkort. Ik heb e.e.a. omgerekend in BrouwVisie, maar zit nog te dubben met het maischschema. Het is natuurlijk een Amerikaans type dus wat dat betreft past de 1 staps maisch wel. Ook wil ik i.p.v. dry hopping, late hop gebruiken. Dit voeg je toe als de vlam uit gaat. Hierna begin je dan direct met koelen en daarna met hevelen? Hier het recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDouble IPA
Brouwdatum23-5-2010
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters18
Gewenst begin SG1095 (9,8 vol% alc.)
Brouwzaalrendement80.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29.93 liter
Maischdikte2.97 l/kilo
Maischwater19,9 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur52 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid62 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC31,9 %2210 gram3 EBC
Palemout 7 EBC47,3 %3271 gram8 EBC
Biscuitmout 50 EBC16,0 %1105 gram58 EBC
Kristalsuiker3,2 %221 gram0 EBC
Caramunich1,7 %115 gram123 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo8,0 %56 gramFWH45 EBU
Fuggle (GB)4,5 %34 gram90 min.17 EBU
Amarillo8,0 %14 gramKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortFermentis Safale US 56
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C60 minuten3,0 l/kg
278°C1 minuten3,0 l/kg

PS: Of mag ik die hier niet zomaar posten?  :police:

RobinB

Citaat van: Joran link=topic=15385.msg211335#msg211335Ook wil ik i.p.v. dry hopping, late hop gebruiken. Dit voeg je toe als de vlam uit gaat. Hierna begin je dan direct met koelen en daarna met hevelen?

Yep, dat is het! :)

De-Geert

Ik heb nu een paar keer "vlam-uit-hop" toegepast, en ben er wel van gecharmeerd. Maar het is geen alternatief voor dry/koudhop. Je krijgt gewoon een compleet ander soort hoparoma.

Ik zou dus echt dry/koudhoppen.


Joran

Maar voor dryhop gebruik je weer beter pellets. En ik wil bloemen gebruiken vanwege het filteren (lastig). Ik wil vlam-uit hop wel een keer proberen. Heb inmiddels het recept omgerekend voor 16 liter, omdat ik toch bang ben met zo'n zwaar bier dat het niet in onze pannen past. Wat is back-hop precies, is dat een andere naam voor clam-uit hop? En wat voor smaak verschil geeft FWH i.v.m. het toevoegen bij begin koken?

De-Geert

Back-hop betekent dat het wort voor het koelen door een hopbed loopt en daarna naar de koeler. Vlam-uit hop is vergelijkbaar.

Citaat van: Joran op 26-05-2010  11:06 uMaar voor dryhop gebruik je weer beter pellets.
Hoezo dan? Je kan prima koudhoppen met bloemen. Eventueel doe je ze in een zak verzwaard met knikkers of rvs bouten of zo. Los gaat ook, maar dan moet je wel goed zorgen dat ze je hevel niet verstoppen.





Caspar

Sterker nog, ik verkies bloemen boven pellets als dryhop. Pellets vallen uiteein waardoor de kans erg groot is dat er stukjes in je bier terecht komen.

Joran

Grappig, ik had wat gezocht op dryhoppen en las van een aantal dat ze juist pellets gebruiken. Hoe maak je de bloemen en het hopzakje dan steriel? En kan ik dezelfde hoeveelheden gebruiken?

MM

Citaat van: Joran op 26-05-2010  12:33 uGrappig, ik had wat gezocht op dryhoppen en las van een aantal dat ze juist pellets gebruiken. Hoe maak je de bloemen en het hopzakje dan steriel? En kan ik dezelfde hoeveelheden gebruiken?

Voor de bloemen kan je er redelijk van uitgaan dat de alcohol in je bier hoog genoeg is om besmetting tegen te gaan. Toen ik koud hop heb toegevoegd aan een brouwsel heb ik het hopzakje ontsmet met chemipro oxi. Dit heb ik ook gedaan met de knikker om het hopzakje te laten zinken.

Met de hoeveelheden lijkt me niets mis, omdat je verder nog niet veel aromahop in je bier. (n.b. Ik heb geen ervaring met Amarillo.)

Gerb

Citaat van: Joran op 26-05-2010  12:33 uGrappig, ik had wat gezocht op dryhoppen en las van een aantal dat ze juist pellets gebruiken. Hoe maak je de bloemen en het hopzakje dan steriel? En kan ik dezelfde hoeveelheden gebruiken?

Met drooghoppen gebruik ik hopbloemen en hopkorrels. Hopbloemen zijn wat makkelijker uit het bier te filteren. Ik gebruiik geen hopzakjes of zoiets. Gewoon in het bier zonder ontsmetten van de hop. Hoe had je dit eigenlijk in gedachten? Voor drooghoppen gebruik ik doorgaans 1 tot 2 gram hop per liter, dus jouw hoeveelheid hop past prima.

RobinB

Citaat van: Gerb op 26-05-2010  21:52 uHoe had je dit eigenlijk in gedachten?

10 minuten desinfecteren in drinkbare alcohol.

Joran

Zoiets dacht ik ook. Of een paar minuten koken, maar dat doet het idee van drooghoppen ook weer te niet. Hergebruiken jullie die zakjes eigenlijk? Heb ze al wel uitgekookt, maar er blijven soms wat hop stokjes insteken.

De-Geert

De hop moet je (natuurlijk) niet koken, dan heeft het dryhoppen weinig zin. De zakjes uitkoken is wel een goed idee.


Gerb

Citaat van: RobinB op 27-05-2010  08:28 u10 minuten desinfecteren in drinkbare alcohol.

Dat is toch geen drooghoppen?! Gewoon erin gooien en eventueel je zakjes uitkoken is prima.

RobinB

Citaat van: Gerb op 27-05-2010  12:42 uDat is toch geen drooghoppen?! 

Nee, koudhoppen ;)
5 minuten is ook wel voldoende en dat beetje alcohol mee gieten. Gaat er natuurlijk om dat de aroma's in je bier komen?

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-05-2010  12:58 uNee, koudhoppen ;)
5 minuten is ook wel voldoende en dat beetje alcohol mee gieten. Gaat er natuurlijk om dat de aroma's in je bier komen?

Ok, als je de alcohol meegiet. Doe je dat niet dan loop je het risico dat bepaalde aromastoffen in de alcohol oplossen en niet in het bier terecht komen.

Maar gewoon hop toevoegen zonder er iets mee te doen kan ook...

Eerlijk gezegd ben ik kwijt hoe ze bij Orval koudhoppen. Ze gebruiken daar in ieder geval rubberen handschoenen voor het inbrengen van de hop. Weet iemand, die de brouwerij onlangs bezocht heeft, of men daar de hop op een of andere manier bewerkt?

Joran

Citaat van: Jacques op 27-05-2010  16:50 uZe gebruiken daar in ieder geval rubberen handschoenen voor het inbrengen van de hop.

Kinky!  ;D

Ik denk dat ik een hopzakje uitkook, verzwaar met knikkers en de bloemen er zo bij doe. Gedurende een week of zo?

MO

Orval voegt zakken hop toe. Hier een foto van hun website. Volgens mij zijn het gewoon bellen.



Ik zie wel een (kinky?) tattoo maar geen handschoenen.

Jacques

Toen ik er was gebruikten ze rubberen handschoenen voor het inbrengen van de balen met hop. Bij het verwijderen van de balen werden die niet gebruikt.

Overigens ben ik bij weinig brouwerijen geweest waar zoveel gepoetst werd. Mijn voetstappen werden bij wijze van spreken meteen gekuist.

Hier nog een foto, genomen toen ik de brouwerij bezocht, van de zakken met hop die uit de lagertank kwamen.

Hopmans

Citaat van: MO op 28-05-2010  15:04 uIk zie wel een (kinky?) tattoo maar geen handschoenen.
Een Trappist met een heidense tatoe?
Schandalig!


Jacques

Citaat van: Hopmans op 28-05-2010  17:31 uEen Trappist met een heidense tatoe?
Schandalig!

In alle trappistenbrouwerijen werken ook geen trappisten, ook leken genoemd.

Joran

Vandaag eindelijk dit bier brouwen. 1e maishstap zit er bijna op. Zo richting spoel temp.

Gerb

Lekker! Heb je nog iets verandert aan het recept? Is het wort niet vrij donker met al die biscuitmout? Ik heb deze mout wel eens gebruikt en de kleurhomogemiteit was niet super, er zaten veel donkere, bijna zwarte korrels tussen.

Joran

Ik hoop het wel dat ie lekker wordt  :)

De Amarillo ruikt instant IPA zodra je de verpakking openmaakt. Heerlijk! Het wort is best donker inderdaad. Het viel me ook op dat sommige korrels nogal donker zijn.

Aan het recept heb ik niks aangepast, alleen de hopstort aangepast aan het alfazuur gehalte van de hop die ik heb.

Joran

We zijn nu 2,5 week verder. De vergisting zit er volgens mij op. De stormvergisting was sowieso na 2 dagen al voorbij:



Ik heb het SG niet gemeten. Wat denken jullie? Koud hop erbij (1 gram per liter Amarillo) en dan drie dagen later bottelen met 8 gr./l suiker?

Hopmans

Ik zou een week doen ipv 3 dagen.
Ga je wel snel overhevelen? Anders loopt je brouwsel kaam op, zo open en bloot.

1g/l is inderdaad goed lijkt mij.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.