Black Bastard

Gestart door William, 21-05-2010 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Omdat ik nog een slurrie van de London Ale III in de koelkast heb staan ga ik morgen maar eens een stevig brouwsel maken, zowel in moutstort als in hopgiften. Toen ik het recept zo'n beetje klaar had leek deze wel een beetje op de Arrogante Bastaard van Caspar. Vandaar de naam voor dit bier - de Black Bastard. Het is een amerikaanse-hop-getinte Porter.

Misschien dat ik nog ga koudhoppen met Amarillo

Ik heb ook nog wat MO basis pale mout maar deze wil ik liever voor een pale ale brouwsel bewaren waarin ook wat pale oat malt van Thomas Fawcett gaat. Vandaar dat ik nu een Dingemans pale mout gebruik.

WK51 - Black Bastard

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):     16.00
Total Grain (kg):         5.58
Anticipated OG:          1.090    Plato:             21.58
Anticipated EBC:          70.3
Anticipated IBU:          66.9
Brewhouse Efficiency:       82 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Tinseth

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 58.3     3.25 kg.  Palemout 7                                     1.037      7
 10.3     0.57 kg.  Munichmout 15                                1.037     15
  9.0     0.50 kg.  Kristalsuiker                                     1.047      0
  9.0     0.50 kg.  Brown Malt                    Thom.Fawc. 1.032    200
  4.5     0.25 kg.  Special B (Cara 350)                         1.032    300
  4.5     0.25 kg.  Cara Crystal 120                              1.034    120
  4.5     0.25 kg.  Pale Chocolate Malt        Thom.Fawc. 1.034    600

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Amarillo                          Whole    8.60  11.1  90 min.
 10.00 g.     Warrior                           Pellet  16.00  22.8  90 min.
 15.00 g.     Warrior                           Pellet  16.00  22.8  90 min.
 10.00 g.     Warrior                           Pellet  16.00  16.4  30 min
 10.00 g.     Amarillo                          Whole    8.60  11.1  30 min..
 10.00 g.     Amarillo                          Whole    8.60   5.2  15 min.
 10.00 g.     Cascade                           Pellet   7.80   5.2  15 min.
 20.00 g.     Amarillo                          Whole    8.60   4.2  5 min.
 10.00 g.     Cascade                           Pellet   7.80   2.1  5 min.


Yeast
Wyeast 1318 London Ale III


Mash Schedule
-------------
Acid Rest Temp :               0  Time:   0
Protein Rest Temp :           0  Time:  0
Intermediate Rest Temp :       53  Time:   0
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  75
Mash-out Rest Temp :          73  Time:  15
Sparge Temp :                  0  Time:   0

Adrie

Tjonge wat een hoop moutsoorten. Je bent wel even bezig met afwegen, denk ik.   ;D

Adrie

Wel een interessante stort, met brown malt en pale chocolate. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat smaken.

William

Citaat van: Adrie op 21-05-2010  15:30 uTjonge wat een hoop moutsoorten. Je bent wel even bezig met afwegen, denk ik.   ;D

Dat is al gebeurd, en het is zelfs al geschroot. Wat Caspar kan, kan ik ook ;D.

Citaat van: Adrie op 21-05-2010  15:31 uWel een interessante stort, met brown malt en pale chocolate. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat smaken.

Ik heb deze ook in mijn brouwsel van vorige week, de Brown Porter, gebruikt. De smaak van het jongbier is in ieder geval veelbelovend vandaar dat ik het wel aandurf. Ik denk dat de pale chocolate malt van TF niet zo heftig is (600 EBC)

JWVG

Afgaande op mijn hopexperiment (die jij ook geproefd heb) zou ik suggereren om de 90 minuten gift helemaal met Warrior te doen, omdat Amarillo tot wat harde bitterheid kan leiden. Maar goed, ik kan me herinneren dat jouw smaaknotities soms fout anders waren dan die van mij  ;). En dit is natuurlijk ook nog eens een veel zwaarder en donkerder bier.

 :degroeten: JW.

William

Inderdaad waren mij smaaknotities nogal afwijkend fout. Maar het is toch wel een goede tip. De 90 min Amarillo naar het einde van het koken en iets meer Warrior in het begin om het aantal IBU's te halen.

Caspar

Citaat van: William op 21-05-2010  15:37 uDat is al gebeurd, en het is zelfs al geschroot. Wat Caspar kan, kan ik ook ;D.

Weet je wat nog cooler is, ik weeg het niet alleen af... ik schroot het ook nog eens met het handje ;D !

Maar goed, even serieus ;). Mooi recept, behalve dat ik wisselende ervaringen heb met de Wyeast London Ale III. Ik denk dat je deze gist niet te koud moet vergisten, bij mij gaf ie op 19 oC mineraal-achtige smaken. Ik zou zelfs op 20,5 tot 21 oC vergisten!

Als je een echte bastard wilt maken moet je zeker dryhoppen ;D...

Gerb

Ik ben blij dat de anti-Simpelheidsbeweging op steeds meer volgelingen kan rekenen.  ;D

Ik zou de Special-B en caracrystal eruit laten. In een 'normale' porter is het wel OK, maar samen met de brown malt lijkt het me een beetje teveel. Als je deze moutsoorten weglaat, zou ik de brown malt nog wel naar 15% durven verhogen. Ik heb laatst een recept gevonden waarbij 30% brown en 30% amber malt wordt gebruikt. Dat wil ik binnenkort eens proberen. Wel leuk die 'nieuwe' moutsoorten.

Adrie

Citaat van: Gerb op 21-05-2010  16:37 uWel leuk die 'nieuwe' moutsoorten.

Inderdaad en dat maakt ruilbieren ook weer wat interessanter.

William

Citaat van: Gerb op 21-05-2010  16:37 uIk zou de Special-B en caracrystal eruit laten.

Ok, dan zal ik schrootsel even op kleur sorteren ;D

Citaat van: Caspar op 21-05-2010  16:16 uMooi recept, behalve dat ik wisselende ervaringen heb met de Wyeast London Ale III. Ik denk dat je deze gist niet te koud moet vergisten, bij mij gaf ie op 19 oC mineraal-achtige smaken. Ik zou zelfs op 20,5 tot 21 oC vergisten!

Ik heb de Brown Porter met de London Ale III ook bij 21°C laten vergisten en die lijkt lekker dus dat ga ik nu ook maar weer doen.

Hopmans

Mooi bier, maar de titel vind ik een beetje provocerend.
 :neenee:

JWVG

Haha! Onze Hoppie - hoeder van de politieke correctheid. Het moet niet gekker worden  :D.

Het zal wel weer de titel zijn van 1 of andere klereherrienummer van een klereherrieband. Je ziet het niet echt aan hem af, maar die William is een ruige kerel!

 :degroeten: JW.

MM

Citaat van: JWVG op 21-05-2010  19:13 uHaha! Onze Hoppie - hoeder van de politieke correctheid. Het moet niet gekker worden  :D.

Het zal wel weer de titel zijn van 1 of andere klereherrienummer van een klereherrieband. Je ziet het niet echt aan hem af, maar die William is een ruige kerel!

 :degroeten: JW.

Als je het eerste bericht had gelezen had je geweten dat het niet zo was. ;)

Citaat van: William op 21-05-2010  15:29 uToen ik het recept zo'n beetje klaar had leek deze wel een beetje op de Arrogante Bastaard van Caspar. Vandaar de naam voor dit bier - de Black Bastard. Het is een amerikaanse-hop-getinte Porter.


JWVG

Hmmm.... daar heb je een punt  :verbergen:

Hopmans

Citaat van: JWVG op 21-05-2010  19:13 uHaha! Onze Hoppie - hoeder van de politieke correctheid. Het moet niet gekker worden  :D.
:engel:

William

Nee, deze keer is de naam niet eens gerelaterd aan een stukje grafmuziek, black metal o.i.d.

Ik zal 'ns op youtube kijken of ik achteraf nog niet een leuk muziekje er bij kan plaatsen.

Citaat van: MM op 21-05-2010  19:20 uAls je het eerste bericht had gelezen had je geweten dat het niet zo was. ;)

Maar inderdaad MM heeft het goed opgemerkt.

MO

Niet eens zo'n slecht rap nummer. Lekker old school.

http://www.youtube.com/results?search_query=black+bastard&aq=f

En natuurlijk ook een metal band. Oh nee, harde house hardcore. En hij zei dat hij het niet wist. Er hat es nicht gewusst.




Caspar

Bij Bastards moet ik direct denken aan de Ol Dirty Bastard samenvol, maar iedereen heeft zo naar andere muziek geluisterd he :engel: .

Na +/- 2 minuten... wie kent hem niet... toch ::) ?


Kleine_Schriek

Het lijkt me een heerlijke complexe porter worden gezien de vele mout soorten!

Adrie

Haha. Dit onderwerp wordt steeds leuker. Zeker al aan het weekendbier te lurken, hè?

William

Mijn volgend bier wordt SOAB ;D


Gerb

Dat klinkt gezellig. Dan ben ik benieuwd naar het etiket wat je vrouw daarvoor gaat maken..

William

Deze bastard zit in het vat met een eind SG van 1089. Twee liter minder dan gepland omdat het hopfilter vast liep. Ik heb provisorisch nog geprobeerd meer wort in het gistvat te krijgen maar hierdoor is de starttemperatuur van het wordt in het vat zo'n 24 ºC. Nu maar flink koelen.

De gistslurrie was in ieder geval superactief. Binnen 15 minuten dreigde deze al uit de opstartfles te spuiten, dus maar snel een blow-off gemonteerd.

De smaak van het wort is hoppig, volmoutig en licht gebrand maar niet te extreem. Ik heb er vertrouwen in!

William

De grootste activiteit is er nu wel af. De vergisting was erg heftig waardoor ik, mede door de hoge starttemperatuur van het wort, de temperatuur niet voldoende laag heb kunnen kunnen. Ik denk dat de gist wel een piektemperatuur van 26°C heeft gezien. dat krijg je dus met té potente starters.

Ik heb hem zojuist overgeheveld op een sg van 1024 of een vergistingsgraad van 71%. Ik hoop dat ie uiteindelijk op 1020 gaat uitkomen.

De smaak is enorm rijk en vol; chocolade, koffie, duidelijk hoppig en iets zoutig. Nog een paar dagen laten staan bij 20°C en dan de temperatuur naar beneden en de koupdhop erbij.

William

Na een week zijn er nog 3 sg puntjes vanaf gegaan.

Ik heb 25 gr Amarillo als koudhop toegevoegd en ga de temperatuur nu naar 16  ºC brengen.

Ondanks een sg van 1.021 is het niet zoet maar wel heel erg chocolade, koffie en mooi gebrand. Het is ook al lekker alcoholisch.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.