Arrogante Bastaard, gistkeuze?

Gestart door Caspar, 20-05-2010 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag allemaal,

Ik ga over een paar weken een super hoppig bier brouwen dat is geïnspireerd door de Arrogant Bastard van Stone Brewing. Nu wil ik zaterdag gist kopen bij Brouwmarkt, maar ik hoor dat de Wyeast American Ale op is.. Wel hebben ze nog wat Wyeast Scottish en Irish Ale in de aanbieding en ik zit eraan te denken om de laatste te gebruiken.

Heeft iemand wel eens een IPA gebrouwen met deze gisten (Gerb)? Wyeast geeft aan dat beide bruikbaar zijn in zowel IPA's als American Barley Wines...

http://www.wyeastlab.com/hb_styledetails.cfm?ID=169

Alvast bedankt voor de reacties :biersmile: .

Erick

Ik ga zondag een flink hoppige APA maken, mijn keuze is gevallen op Denny's favourite.
http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain_detail.cfm?ID=201

Misschien ook een idee voor jou? :degroeten:

RobinB

Die Denny's staat ook op mijn to-do-list, maar met name omdat hij een volle mout back-bone schijnt te geven.
Kan me voorstellen dat dit bij een supperhoppig bier, die ook superhoppig moet overkomen, minder geschikt/gewenst is?

@Caspar; waarom niet gewoon de US05 op 18 ºC?
Zelfde gist als de Wyeast... ;)

De-Geert

Waarom niet Wyeast Pacman gist? Dat is de gist van Rogue.
Er is vast wel iemand op dit forum die je daaraan kan helpen. (ik bijvoorbeeld)

De-Geert

Tralalaaa. Lezen is best moeilijk. Stone Brewing dus. Da's geen Pacman gist.  :slaperig:

Caspar

Ik denk niet dat Brouwmarkt Denny's favourite op voorraad heeft, anders had ik deze graag uitgeprobeerd inderdaad.

@Robin, ik durf het bijna niet te zeggen... maar laatst heb ik bij grote uitzondering weer gebrouwen met korrelgist en toch ontdekte ik weer een muffige korrelige bijsmaak. Voor deze jongen uitsluitend verrsche ghiiist ;D (behalve voor de hergisting op de fles dan ;) ).

Verder wordt de Arrogande Bastaard een bier met veel cara mouten, misschien past een gist als Wyeast Irish ale hier juist erg goed bij.

Caspar

Citaat van: De-Geert op 20-05-2010  11:53 uTralalaaa. Lezen is best moeilijk. Stone Brewing dus. Da's geen Pacman gist.  :slaperig:

Ik zoek wel een Wyeast Activator... ik zie het niet zo zitten om een kleine hoeveelheid op te kweken. Ik neem aan dat je deze gist in je eigen gistbank hebt Geert?

De-Geert

Citaat van: Caspar op 20-05-2010  11:56 uIk zoek wel een Wyeast Activator... ik zie het niet zo zitten om een kleine hoeveelheid op te kweken. Ik neem aan dat je deze gist in je eigen gistbank hebt Geert?
Inderdaad, ik moet 'm nog uitplaten en zo. Dus dat wordt'em niet, behalve als je per se deze gist zou willen hebben.

Van der Kooy heeft wel propagators van Denny's Favourite.


Erick

Ik heb nu anderhalve liter denny's staan, kleine moeite om 'm te verdubbelen...
Maar hoe ik het bij jou krijg...?

Je bent vast niet in Leiden binnenkort?

(oh, shit, heb net mijn moutextract opgemaakt)

Caspar

Thanks voor de aanbiedingen, maar jullie hoeven voor mij geen moeite te doen hoor ;) . Het feit dat mijn primaire keuze niet beschikbaar is biedt alleen maar kansen om weer wat te experimenteren :brouwen: ... ik ben extreem fexibel op dat gebied :biersmile: .

Is er niemand hier die Amerikaans georiënteerde bieren heeft gemaakt met de Wyeast Scottish of Irish ale?

Erick

Citaat van: Caspar op 20-05-2010  12:51 uThanks voor de aanbiedingen, maar jullie hoeven voor mij geen moeite te doen hoor ;)

Geen moeite, is hobby  ;)

Gerb

Ik heb wel eens een IPA met de Scottish Ale gist gebrouwen, maar ik vond dit geen succes. Dit is een gist met een aparte smaak en zeker als je, zoals ik, op niet-gecontroleerde temperatuur vergist, geeft de gist te veel karakter.
Anders kan je met de Irish ale gist denk ik wel een goede IPA maken als je deze op 18-19 °C vergist. Ik heb de Irish ale ook wel eens gebruikt voor andere bieren en die is redelijk clean te noemen.

Ik heb gisteren de Pacman gist binnengekregen van van der Kooy, dus dan zullen ze die Denny's toch ook wel kunnen leveren? Of moet het op korte termijn.

Caspar

Het moet eigenlijk op korte termijn, dus dan ga ik voor de Irish Ale op 18,5 tot 19 oC. Lijkt me ook wel een leuk experiment eigenlijk en ook ik heb goede ervaringen met deze gist! Het halve forum is nu Denny's favourite aan het uitproberen, dus ik wacht eerst even op wat ruilbiertjes... misschien is de gist wel niet te pruimen ;) .


Caspar

Bij deze het definitieve recept... en nu maar hopen dat ook de Irish Ale niet is uitverkocht zaterdag ;D .

Arrogante Bastaard

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Barley Wine

Min OG:  1.088   Max OG:  1.120
Min IBU:    35   Max IBU:     0
Min Clr:    53   Max Clr:   133  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):     16.00
Total Grain (kg):         7.93
Anticipated OG:          1.083    Plato:             20.03
Anticipated EBC:          44.1
Anticipated IBU:          87.1
Brewhouse Efficiency:       51 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   20.65    L
Pre-Boil Gravity:      1.064    SG          15.77  Plato

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 41.0     3.25 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.032      7
 41.0     3.25 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.032      3
  5.0     0.40 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.004     15
  5.0     0.40 kg.  Kristalsuiker                                1.010      0
  2.5     0.20 kg.  Caraamber - Weyermann         Duitsland      1.002     80
  2.5     0.20 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.002    120
  2.5     0.20 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.002    350
  0.3     0.02 kg.  Chocolate (Mout Roost 900) -  België         1.000    800

Exract represented as SG.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Amarillo Gold                     Whole    9.20  20.3  First WH
 20.00 g.     Magnum                            Whole   14.00  32.1  60 min.
 20.00 g.     Amarillo Gold                     Whole    9.20  16.2  30 min.
 10.00 g.     Amarillo Gold                     Pellet   8.90   6.8  20 min.
 10.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   4.9  20 min.
 10.00 g.     Amarillo Gold                     Pellet   8.90   4.1  10 min.
 10.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   2.9  10 min.
 20.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  0 min.
 20.00 g.     Amarillo Gold                     Pellet   9.20   0.0  Dry Hop
 20.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast 1084 Irish Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Name: 3 staps maisch

Total Grain kg:     7.53
Total Water Qts:   34.87 - Before Additional Infusions
Total Water L:   33.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen             0     15     62      62   Infuse    66       33.00   4.39
Maisch Stap 1          3     45     65      65   Infuse     0        0.00   4.39
Maisch Stap 2          3     15     68      68   Infuse     0        0.00   4.39
Uitmaischen           10      1     78      78   Infuse     0        0.00   4.39


Total Water Qts:           34.87 - After Additional Infusions
Total Water L:             33.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       38.02 - After Additional Infusions

William

Ziet er lekker uit maar begin je wel op tijd met afwegen. Wat een lijst :o

Oscar

Ja, 7 moutsoorten... is wel belachelijk veel.

Liemingbrouwer

En 10 keer hop toevoegen in verschillende giften; heeft dit enig nut??


goom

Het recept ziet er erg bewerkelijk uit

Gerb

Leuk recept! Dat afwegen valt toch ook wel mee, je hebt er elke keer 10 minuten voor. Met een bier als dit, kom ik ook snel uit op zoveel moutsoorten. En het aantal hoptoevoegingen geeft juist de enorme hoppigheid aan dit bier.

Is dit een recept van de website van Stone of is het je eigen recept? Persoonlijk zou ik de verhouding van de 3 caramouten iets anders kiezen, 6% cara-amber, 3% caramunich, 2% Special-B bijvoorbeeld.

Caspar

Citaat van: Liemingbrouwer op 20-05-2010  21:24 uEn 10 keer hop toevoegen in verschillende giften; heeft dit enig nut??

Jazeker, als je een echt knetter hoppig bier wilt maken moet je incrementeel hop toevoegen en af stappen van het traditionele hopschema heb ik in de praktijk ervaren.

Ik twijfel zelf ook nog een beetje aan de moutstort, ik zat eerder ook te denken aan een hoger % cara-amber, maar ik vrees dat het bier dan te zoetig wordt.

Citaat van: Oscar op 20-05-2010  21:16 uJa, 7 moutsoorten... is wel belachelijk veel.

7 moutsoorten is erg veel, maar in dit recept hebben ze wel allemaal een eigen functie (cara amber voor de moutige backbone, cara 120 voor wat zoetere caramelsmaken en Special B voor de wat gebrande caramel).

PS het is een eigen recept... Arrogant Bastard is iets minder alcoholisch.

JWVG

Tja, Gerb en Caspar zijn nou eenmaal de erfvijanden van het simpelheitsgebod....  :D

Gerb

Ik weet dat je geen korrelgist wilt gebruiken, maar ik lees nu in meerdere forums dat S-04 de gist van Stone is. Die zou dan weer vergelijkbaar zijn met de Wyeast 1098 of WLP007. 

RobinB

Citaat van: Gerb op 22-05-2010  22:00 uIk weet dat je geen korrelgist wilt gebruiken, maar ik lees nu in meerdere forums dat S-04 de gist van Stone is.

Top info! :duimop:

Gerb

Voor wat het waard is natuurlijk. Misschien is het ook de wereld in geholpen door iemand die dat denkt en het als waarheid verkondigd. Maar zoals gezegd, heb ik het op meerdere fora gelezen. Toevallig heb ik net een IPA met de S04 gebrouwen.

RobinB

Een slag om de arm is natuurlijk altijd verstandig, maar zulke "weetjes" vind ik gewoon erg interessant.
Zou dan eigenlijk nog eens een bier van stone te pakken moeten krijgen om te zien of 't wat is... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.