Grunn en Texel "bier"

Gestart door MO, 18-11-2003 08:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Eerder gepost in de bokbier thread:

Heb deze week bieren van Grunn brouwerij en Texelse brouwerij gedronken. Ten eerste: veel te duur (10 euro voor 5 flesjes en een glas, flesjes niet los te koop). Ten tweede: de witbieren zijn identiek, zelfs de tekst op het flesje is bijna identiek. Ten derde: het bier van de Grunn brouwerij (tot nu toe geproefd: bokbier, trippel en wit) zijn alle niet te zuipen. Laat de groningers zich maar bij jenever houden, want aan van een goed bier brouwen hebben ze geen verstand. Het witbier smaakte voornamelijk nergens naar, ws een veel te slappe gistsoort gebruikt, en het moest een Duitse Weissen voorstellen, dus zonder kruiden. De trippel en bokbier stonken naar een voor mij nieuwe maar duidelijk afwijkende lucht. De stank kwam ook naar voren in de smaak. Helaas kan ik niet precies duiden wat die afwijking was, maar naar een goed bier smaakte het zeker niet. Bah ende jammer. Heeft iemand info over identiek zijn van Texelse en Grunnse bieren?

gr
MO

Volgens mij worden in ieder geval sommige van de Grunnse bieren op Texel gebrouwen, dus de overeenkomsten die je proeft en ruikt zijn goed te verklaren. Jammer dat het bier niet smaakt. Vorig jaar was het Grunnse bokbier meer azijn dan bier, althans het flesje dat ik heb geproefd en dit is een traditie die ik ook van de Texelse ken.
Toch lees ik regelmatig uitstekende kritieken over het Texelse bier. Zijn dat dan speciale recensieflesjes??

Groeten,

A3

De grunnen stadsbrouwerij staat op texel. Ik denk dat het dezelfde is als de texel brouwerij. ik kon trouwens (gelukkig) wel een losse kopen. Blij dat ik geen sixpack had!!!

Hoi Martin,

Met 't goede been uit bed gestapt?
1. ligt meer aan jouw leverancier denk ik, bij mij zijn ze zeker makkelijk los te koop en ook niet te duur.
2. Zou best kunnen, zijn etiketbieren ten slotte.
3. Ok ik pak de knuppel even op: het is een brabantse brouwmeester (meester?) in Noord-Holland, weinig Gronings aan.
Echt gronings bier is overigens niet te koop omdat er domweg geen commerciele brouwerijen zijn in Grunn.....
Zoals al gemeld staat de Groningse stadsbrouwerij inderdaad op Texel. Het verhaal dat men nog een pand zoekt in de stad is in principe ook flauwekul, door de overcapaciteit gaan ze heus niet van Texel weg.

Overigens vind ik de bok prima te drinken itt vorig jaar, toen had ik ook een vreselijk zure. Het is een feit dat ze zeker problemen met infecties hebben, gevolg van gebruik van korrelgist?   Ik heb laatst ook enkel de bok gekocht door goede kritieken, voor de rest koop ik niet meer van een brouwerij die mij te vaak een zuur bier voorschoteld.  

Herman

Nee Herman, geen problemen hoor, ik ben zo vrolijk als het maar zijn kan.
Ik ben echter wel voorstander van etiketten waar geen onzin op staat.  Ik zal het vanmiddag nog even nakijken maar volgens mij staat op het etiket dat Grunn bieren in Groningen zelf gebrouwen worden en dat is dus niet waar volgens jullie.
En ik heb de bieren in de Mitra (Texels bier) en in de plaatselijke slijterij, beiden in Stadskanaal gekocht, en daar was alleen een 5-pack met glas van 5 soorten beschikbaar. De beschikbaarheid zal in Groningen (en op Texel) zelf wel beter zijn, dat geloof ik graag. Maar het lullige (en consument voor de gek houdende) blijf ik vinden dat ik dacht  twee series streekbieren gekocht te hebben, terwijl het dus dezelfde bieren zijn. Ik sluit me (als ridder) aan in de kruistocht tegen etiketbieren. Ze mogen best bestaan, als er maar opstaat wat het moederbier is.
gr
MO

Ha Martin,

Ben je al lid van Pint? Zo niet, dan wordt dat de hoogste tijd, want  Pint strijdt al jaren tegen etiketbieren die als originele bieren op de markt worden gezet zonder nadere informatie en slechte informatie op etiketten.

Groeten,

Adrie.

MO

Ik denk ik start maar een nieuwe thread want ik heb de behoefte om meer van mijn smarten met jullie te delen. Wat wil het geval? Gisteren heb ik de "pilsen" op van Grunn en Texel. Die van Grunn heet Goudhaantje en die van Texel heet Texels Goud. Goudhaantje is volgens het etiket een oerpilzen, dit zou de oude benaming zijn voor de huidige Koelsch soort (wat een onzin). Texels goud is gewoon een Koelsch. Geef nu maar gewoon toe dat een microbrouwerij moeilijk kan investeren in koelcapaciteit, daarom lastig gewoon pils kan maken en daarom maar kiest voor de bovengistende Koelsch variant (korrelgist bij Brouwland verkrijgbaar).
En beide bieren waren volledig identiek. Een hele rare lichtbruine poep kleur, terwijl een Kolsch helder (licht)blond hoort te zijn. Troebel, maar dat moet kunnen. En beiden voornamelijk vies van smaak. Alsof je een hele dikke plak karton zit te verorberen. Inclusief een niet-subtiele, vieze bitter. Geen spoor van de vermaarde frisse Koelsch smaak. Helaas ik kan er niet meer van maken. Ik heb er nog een paar te proeven. Ik houd jullie op de hoogte.

gr
MO

Adrie

Ha Martin,

Het lijkt erop dat ze de weg helemaal kwijt zijn, daar op Texel. Jammer, dat doet de biercultuur in het algemeen en de reputatie van kleine brouwerijen in het bijzonder geen goed. Heb je je grieven ook naar Texel gestuurd?

Groeten,

Adrie.

MO

zou ik ze daar een plezier mee doen?

Adrie

Ach, het is voor hun allicht nuttig om te weten hoe het bier in het land valt. Het kan nooit kwaad om ze duidelijk te maken dat een bierkenner het niet pikt dat een Kolsch pils wordt genoemd of andersom en dat die bovendien nog niet eens op een Kolsch lijkt ook. Hoe denken ze ooit als brouwerij serieus te worden genomen als zij zo'n loopje nemen met de biercultuur.

En voor jou is het een leuke oefening om je genuanceerd uit te drukken  ;D ;)  ;D .

Groeten,

A3

MO

hmmm, misschien doe ik het wel. Je wordt overigens wel erg vaderlijk Adrie! Nog een paar weken dacht ik, dan mag je beginnen met opvoeden. Bij mij is het toch nutteloos. Ik ben misschien iets grof van tong, maar ik probeer wel duidelijk te zijn en mijn meningen zoveel mogelijk te motiveren.
gr
mo

Adrie

Ha Martin,

Duidelijk ben je inderdaad en dat waardeer ik zeer, zeker als dat gemotiveerd gebeurt. En ja, ik moet toch ergens beginnen met oefenen van het opvoeden, dus ik dacht, laat ik meteen maar moeilijk beginnen.

Groeten,

A3

Johannes

Ik dacht, laat ik er nog even een schepje bovenop doen: ik kreeg laatst een bier voorgeschoteld: Hanze blond! drie keer raden..... het zelfde verhaal (en smaak)als op het Grunn Oerpilzn etiket!
 
:lessmile: Wij Bierliefhebbende Groningers distantieren ons dan ook van Grunn bier in al z'n soorten en smaken  :weetbeter:

(afgezien dan van de Rode hoan die ik reeds heb gekocht misschien dat die wel te zuipen is)

Johannes

ps het bokbier van dit jaar is best lekker inderdaad.

Henk oet Paiz

Over smaak valt dus niet te twisten!

Onlangs een aantal keren een Grunn dreidubbel gedronken. Prima bier, ik ga ooit een poging wagen om deze gist te gebruiken.

Maar ja, ik ben ook een Drent ;D.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edwin

Ha Henk  :proost:

Voor de gist hoef je misschien minder hard je best te doen dan je denkt. Op Texel gebruiken ze korrelgist voor de vergisting. Althans dat heb ik gehoord. Nu weet ik wel dat er verschillende soorten korrelgist zijn, maar zo heel moeilijk kan het niet zijn om een goede te vinden (bijvoorbeeld Safale-04)

Edwin

Jacques

Om nog even een duit in het zakje te doen: uit betrouwbare bron weet ik dat de bieren inderdaad identiek zijn en dat afhankelijk van de vraag of de bieren een etiket "Grun" dan wel "Texel" op de flessen wordt geplakt.
Ik vermoed dat de brouwerij in Groningen nog heel lang 'in oprichting' zal zijn.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ik ben afkomstig van Texel, en volgens mij klopt de informatie van Jacques en Herman inderdaad. Ik vond het bier soms best lekker (vooral de tripel), maar het klopt dat ze vaak last hebben van verontreinigingen. Toch loopt het daar als een tierelier, ze zijn 1 van de grootste 'kleine' brouwerijen in NL. Je vraagt je af wat dat zegt over de Duitse touristen die het merendeel van de afname voor hun rekening nemen (op Texel zelf). Dat is ook meteen de reden dat ze bij de brouwerij de neiging hebben om hun bieren Duitse kenmerken aan te wrijven (weizen, koelsch). Ik heb toevallig net een cadeaupakket van mij ouders gekregen, dus ik zal het maar weer eens proeven.

En ja, wat mij betreft kunnen jullie best kritisch zijn, al denk ik dat je het ook kunt overdrijven. Martin, ik zou wel eens een bier willen zien dat je lekker vindt  ;)

 :degroeten: JW.

MO

Alles wat ik zelf brouw natuurlijk (geintje)

JWVG

Ik heb gisteren mijn cadeaupakket van de Texelse bierbrouwerij maar eens opengebroken, en zal de komende dagen nog wel berichten over mijn proefervaringen. Gisteren heb ik de 'Skuumkoppe' geprobeerd. Nominaal is dat een dunkelweizen. Ik vond het echt een heel lekker biertje! Alleen: het had nix met dunkelweizen te maken. Eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel tarwe er echt in zit. Het had de kleur van een palm, prachtig helder (ook al niet echt volgens stijl), veel chocolade en carameltonen en een lekkere pittige, ietwat ruwe hopsmaak. Dat laatste is erg kenmerkend voor de brouwerij, en volgens mij komt dat o.a. door het gebruik van Brewers Gold. Ik zou er zeker nog wel een paar lusten! Qua klassificatie houdt het volgens mij het midden tussen een Belgische Pale Ale en een (vrij lichte) dubbel.

Mijn pakket is bij de brouwerij op Texel gekocht, dus het is relatief jong. Dat zou kunnen schelen bij de vergelijking met Martin's ervaringen.

Vandaag sta ik de hele dag in de keuken om de Thanksgiving maaltijd klaar te maken, dus plenty tijd voor meer proeven.

 :degroeten: JW.

MO

Ik ben het wel eens met je "Brewers Gold" stelling. Ik heb al eerder een bokbier van een thuisbrouwer collega geproefd, en die was ook met Brewers Gold, en wat blijkt ik houd helemaal niet van Brewers Gold, veel te a-subtiel en overdreven scherp bitter. Maar dat is dus alleen maar mijn smaak. Heb je verder geen raar "Nederlands" bijsmaakje geproefd, JW?
gr
MO

JWVG

Hommelbier gebruikt ook Brewers Gold, dat heeft ook zo'n typerend ruw smaakje. Soms kan ik dat inderdaad wel waarderen.

Nee, geen rare smaakjes, maar ik weet uit ervaring wel dat er nog wel eens wat geinfecteerde flesjes tussen zitten. We zullen zien bij de andere flesjes.

 :degroeten: JW.

TVERSCH



Wat betreft het bier van de Texelse brouwerij ben ik niet zo negatief als Martin, maar ik moet zeggen dat de geur van de meeste bieren niet tot drinken uitnodigt.
Het Texels Goud vind ik een heerlijk bier, maar de rest hoeft voor mij niet meer.
Mijn eerste indruk bij het inschenken was dat de lucht sterk overeenkwam met mijn eigen (slechte) brouwsels voor ik vloeibare gist ging gebruiken.
Toen de brouwmeester vertelde dat er altijd korrelgist wordt gebruikt was het een bevestiging van een vermoeden.
Dat de 'Grunn' bieren hetzelfde zijn als die van de Texelse brouwerij heeft iets te maken met de eigenaar van de brouwerij.
Dat smaken verschillen blijkt hier weer, want ik vind Brewers Gold juist een lekkere hopsoort.
En wat betreft de korrelgist Safale- en Edme moet ik zeggen dat deze mij  juist wel bevallen.
Groetjes,
Theo

MO

Van de week Texels Skuumkoppe En Grunns Hail en Zegen gedronken. En gelukkig, het viel deze keer mee. Wel weer identieke bieren. De geur was niet best, ik omschrijf het als vies-hoppig. De smaak was prettig zoet, subtiel in hop, heel licht caramel. Het moest een dunkel Weizen voorstellen, maar helaas miste het alle denkbare gistsmaken die daar bij horen. De Texelse was trouwens geinfecteerd. Moeilijk he, afvullen!
gr
MO

MO

oh ja, de tht datum van mijn geproefde (en te proeven, er staan er nog twee) grunn's en texelse bieren was 10/2004. Vers lijkt me dus, als ze 1 jaar aanhouden.
gr
MO

JWVG

*er staan er nog twee*

Mijn advies: stop proeven en spoel die twee flesjes door de gootsteen. Pijnig jezelf niet langer, ik kan het niet meer aanzien...

 :degroeten: JW.

JWVG

Ik ben nu bezig met de Texelse tripel. Zeker geen infectie, maar verder ben ik niet enthousiast over het bier. Ook ik ruik een luchtje dat ik vooral associeer met de (schaarse) keren dat ik korrelgist gebruikte. Verder zit er erg veel gistdepot in de fles, is het bier erg troebel met slechte schuimstabiliteit (sowieso weinig schuim). De smaak is bitter genoeg, zeker niet die harde bitterheid die de meeste bieren van deze brouwerij kenmerkt. Weinig hoparoma. Naast de beruchte gistlucht ook heel veel hogere alcoholen en fenolen, in een mate die meer bij een hele zware quadrupel past dan bij een vrij lichte tripel.

Het gekke is, dat ik deze tripel op tap bij de brouwerij heerlijk vond. Eigenlijk vind ik alle bieren van deze brouwerij van tap lekker (vorige week een bock in de Vlaamsche Reus), en heb ik meer moeite met de gebottelde versie. Ik vraag me toch af of er met het bottelen gewoon iets niet goed gaat. Dan denk ik dus niet zozeer aan infecties (die ook voorkomen), maar meer aan het toedienen van gist in slechte conditie of zo.

 :degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Van de brouwmeester heb ik een paar maanden geleden begrepen dat ze inderdaad gedroogde gist (korrelgist dus) gebruiken.
Vreemd is dat eigenlijk wel want je zou toch verwachten dat een professionele brouwerij zich wel kan permiteren om vloeibare gist (Wyeast) te gebruiken. Wyeast is vrij prijzig maar voor gezien de hoeveelheden die men ter plaatse brouwt mag dat toch naar mijn idee geen belemmering zijn.

 :degroeten: Jacques

MO

Precies Jacques, dat zit ik me nu al een tijdje af te vragen. In museumbrouwerij De Roos vertelde ze me dat ze alleen maar korrelgist gebruiken. De Speciaalbierbrouwerij in Oijen (PietKees Roeland) gebruikt ook alleen korrelgist. En ik snap er echt niets van: 10 euro voor een Wyeast en je brouwt er honderden liters van de heerlijkste bieren mee. Overigens heb ik ook het idee dat veel Nederlandse kleine brouwerijen geen aromahop gebruiken (geur van Oijen, geur van De Roos, geur van Texel) terwijl ook dat zulke ontzettende lekkere geuren kan geven, en dus ook veel lekkerdere bieren (tegen niet al te veel geld). Herinner je nog de geur van mijn Orval met aromahop?
gr
MO

JWVG

Dat geloof ik niet, Martin. Volgens mij is 1 van de euvelen van de Texelse bieren nou juist een overdaad aan Brewers gold later in de kook. Misschien is 1 van de redenen dat veel brouwers geen aromahop gebruiken dat ze naar Belgie kijken, waar over het algemeen minder aromahop wordt gebruikt (ik weet het - er zijn uitzonderingen). Ik denk ook niet dat aromahop automatisch lekkerder bier zou geven. In een witbier tref ik het lieve niet aan. Het hangt wat mij betreft toch echt van het type bier af.

 :degroeten: JW.


MO

Je hebt gelijk JW. Het gebruik van aromahop wordt door mij persoonlijk ervaren als heel heel heel erg lekker. Bv de originele Orval ruikt een beetje muf, en licht naar caramel en natuurlijk fris-zurig, maar niet naar hop (van 1 jaar oud dan, waar drooghop al is weggetrokken). In mijn kloon heb ik niet gedrooghopt maar wel aromahop toegevoegd, en iedereen vond hem veel lekkerder ruiken dan het origineel, ikzelf voorop. Nog een voorbeeld. Toen ik WM-d met WM-t vergeleek, vond ik de trippel veel lekkerder ruiken: in de dubbel neem ik geen aromahop waar, en in de trippel juist heel veel. Kortom: ik ben verzot op de geur van hop. Maar zoals ik al eerder heb gezegd: Brewer's gold vind ik vies, en dat is minstens een van de redenen dat ik de Texelse bieren niet lekker vind ruiken.
En Belgische bieren geen aromahop: WM-t, duvel, Rochefort,  witbieren? welke dan niet?
gr
MO

JWVG

In witbier absoluut niet, om mee te beginnen. Vindt jij nou echt dat Hoegaarden of Rochefort 8 gedomineerd worden door hoparoma's? Ik heb even in het boek van Derek Walsh gekeken, en de standaard recepten die hij geeft voor Witbier, Belgische Pale Ale, Gueuze, Lambiek, Dubbel en Quadrupel bevatten geen van allen aromahop. Bij de geurbeschrijvingen van deze stijlen staat nergens hoppig (alleen bij de BPA staat 'neutraal to matig aromahoppig', maar er wordt nog bij gezegd dat meestal de giststam 'de geur en de smaak grotendeels bepalen'). Bij Sterke Blonde ('Duvel') staat 'hoppig' ook niet bij de geurbeschrijving (wel zoetig, zoutig, fruitig, kruidig). Bij tripel staat 'soms hoppig', bij gewone blond idem. Alleen bij saison staat er 'hoppig', en dat lijkt me ook terecht. Trouwens, sterkere bieren als dubbels, tripels en quadrupels moeten vaak zo lang rijpen dat het meeste hoparoma (indien uberhaupt aanwezig) al lang weer weg is.

Ik houd dus nog steeds staande dat over het algemeen aromahop in Belgische bieren geen grote rol spelen, in vergelijking met stijlen als Angelsaksische pale ales, pilsners etc. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat jij een witbier met aromahop niet heel lekker kan vinden.

Overigens: als je terugleest zul je zien dat ik niet zei dat ze geen aromahop bevatten, maar 'over het algemeen minder'.

 :degroeten: JW.

Jacques

:pasop: Deze discussie gaat absoluut niet meer over Texelse bieren maar over Belgische bieren en het gebruik van aromahop.  :pasop:

Desondanks toch hier nog een korte reactie van mijn kant.  :-[

Anders dan Jan Willem ben ik van mening dat aromahopsoorten wel degelijk van groot belang zijn bij tal van Belgische bieren.
Ik noem bijvoorbeeld Westmalle tripel en dubbel die uitsluitend met aromahopsoorten gehopt worden. Wat te denken van Martens Seizoens dat net als Orval wordt gedrooghopt.
Het klopt dat het hopkarakter met de tijd verminderd maar waarom zou je een bier maanden/jaren laten liggen? Zowel een zeer jonge Westmalle tripel als een van maximaal 8 maanden worden door mij bijzonder gewaardeerd. De grootste smaakverschillen heb je bij jonge bieren. Oude bieren gaan steeds meer op elkaar lijken. Niet echt interessant dus!  :duimonder:

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

ik denk dat we nu twee dingen door elkaar halen: 1) aromahopSOORTEN, en 2) toediening van hop voor aroma (dus laat in de kook). Een deel van jouw bericht leek te slaan op punt 1, waar ik het helemaal niet over heb. Ik heb dat 'aromahopsoorten' een raar begrip gevonden - volgens mij heb je alleen maar goede hop en slechte hop. Gelukkig worden de meeste Belgische bieren inderdaad gebrouwen met de soorten waar jij waarschijnlijk op doelt (veel 'nobele' hop, en goldings, etc.)

Mij ging het echter uitsluitend om het toedienen van hop laat in de kook, waardoor je een duidelijk aroma krijgt. Volgens mij heb ik dat ook wel steeds aangegeven, en ging het Martin daar ook om (toch, Martin?) Ook Saaz verliest tenslotte het meeste van zijn aroma na 90 minuten koken.

Natuurlijk zijn Orval en Martens Seizoen gedrooghopt, maar je wilt toch niet zeggen dat dat standaard, doorsnee Belgische bieren zijn? Dat zijn unieke bieren, met een 'Engelse' twist aan een Belgisch bier, volgens mij. Westmalle tripel is inderdaad flink gehopt, en dat kan ik zeker waarderen.

Nogmaals: in de definitie van Derek Walsh komt hoparoma in de geur maar in een paar van de Belgische stijlen voor. Ik snap dus niet precies waar jullie zoveel moeite mee hebben. Stijlen als pils (goede pils, althans), Britse pale ale en IPA worden volgens mij veel meer gekarakteriseerd door hoparoma, en Belgische stijlen (over het algemeen!) door gist- en evt. specerijen aromas.

Ik ben het ook niet met je eens dat alle bieren minder interessant worden naarmate ze ouder worden. Een Westmalle tripel wel inderdaad, maar ik vind zelf een wat oudere Orval lekkerder dan een erg jonge, en ook quadrupels als Rochefort of Westvleteren mogen best wat tijd hebben.

Jacques

Beste Jan Willem,

Volgens mij begin je zo langzaam aan bier steeds meer door een angelsaksische bril te bekijken. Derek Walsh doet dat ook maar hij heeft als geboren Canadees een heel goed excuus.  :D  :clownsmile:
Nu heb ik niet zo veel overspannen hoppige Amerikaanse bieren geproefd, maar ik heb begrepen dat er heel wat bij zijn met een overdone hopkarakter.

Arormahopsoorten worden door Engelstaligen 'noble hops' genoemd. Als tegenhanger van aromahopsoorten heb je bitterhopsoorten die vooral gebruikt worden om een bittere smaak aan een bier te krijgen en niet zo zeer voor een fijn hoparoma.
Met jou ben ik het wel eens dat veel Belgische bieren rijk zijn aan smaken afkomstig van de vergisting en toevoegingen (kruiden). Toch zijn er ook heel wat Belgische bieren met een fijn hoparoma. Brewers Gold is ook in mijn ogen een hopsoort die niet een fijn hoparoma heeft en nogal ruw overkomt.
Het gebruik van aromahop kan overigens gedurende de gehele kooktijd en hoeft niet beperkt te worden tot het laatste kookperiode.

En dan het laatste item.
Ik blijf er bij dat je bieren niet te oud moet drinken. Na zo'n 25 jaar serieus bierproeven begin ik steeds meer een hekel te krijgen aan oxidatiesmaakjes die door sommige omschreven worden als porto en sherry smaakjes. Nee, geef mij maar goed gelagerde frisse bieren die zo'n 4 tot 6 weken op fles zitten.
Om deze reden ben ik steeds kleiner gaan brouwen. Bij een grote batch duurt het zo lang voordat je alles op hebt.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Tja, hier komen we dus niet uit - we hebben allemaal gezegd wat we gezegd wilden hebben, dus laten we er maar over ophouden.

Ik denk wel dat het belangrijk is om nog even duidelijk te maken dat ik dus juist WEL een heel grote fan ben van wat jij aromahopsoorten noemt. Ik brouw mijn Belgische bieren het liefst met uitsluitend soorten als Hallertau, Saaz, Tettnanger, etc. , en gebruikt het liefst helemaal geen z.g. bitterhopsoorten. Nugget, Chinook of Target komt er bij mij normaal gesproken niet in, zoals zo ongeveer elk recept dat hik hier heb gepost toch wel duidelijk moet maken. Als ze namelijk te ruw zijn voor een lekker aroma, vind ik ze ook niet goed genoeg om het bier bitterheid te verlenen. Blijkbaar gebruik ik die 'nobele' hops wel meer voor bitterheid dan voor aroma dan jullie, maar of dat een Angelsaksische invloed is (op zich niets om bang voor te zijn, trouwens) betwijfel ik.

Als je bang bent voor Angelsaksische invloeden, heb je misschien wel een probleem met Walsh' biergids. Die gaat toch als basis dienen voor de keurmeesters?

 :degroeten: JW.

Jacques


CiteerAls je bang bent voor Angelsaksische invloeden, heb je misschien wel een probleem met Walsh' biergids. Die gaat toch als basis dienen voor de keurmeesters?

Het boekje van Derek is zonder meer het beste wat we hebben. Echter in het boekje zijn biertypen opgenomen die een gemiddelde keurmeester absoluut niet kent. Wat te denken van een amber-red American, porter en old ale. Gelukkig worden ze maar heel sporadisch ingezonden en vaak is dan Derek in de buurt om ze te keuren...

 :degroeten: Jacques

JWVG

Tja, dat kan inderdaad een probleem zijn. Toch denk ik dat het goed is dat hij heeft geprobeerd om een 'dekkende' classificatie op te stellen. Op zich gebeurd er wel allerlei interessants op het gebied van hobbybrouwen in de VS, dus het is goed om daar ook over te rapporteren.

Maarrrrrrrr....... ik ga weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Ik heb gisteravond de Texels Wit gedronken, en was wederom redelijk te spreken, al is het (u raadt het al) absoluut geen Wit! Het deed me meer denken aan een blond met een flinke, hoekige hopgift. De Brewers Gold was wederom aanwezig, maar niet zo irritant als in sommige van de andere bieren. Eigenlijk smaakte het best naar meer!

Martin, we zouden eens samen aan 1 tafel hetzelfde flesje bier moeten keuren. Toch wel maf hoezeer onze waarnemingen uiteen lopen.

 :degroeten: Jw.

MO

Goed idee, JW. Jij woont in Wageningen he? Ik wil wel langskomen in de kersvakantie of zo (ik kan alleen de week voor kerst)? Kun jij de Texelse bieren krijgen in Wageningen? Er zit daar een hele goede bierwinkel toch? Anders kom ik over twee weken nog in Stadskanaal, dus daar kan ik ze ook voor 2E per stuk kopen.

Je bent natuurlijk ook van harte welkom in Megen maar helaas is mijn stadje niet bereikbaar of in ieder geval heel slecht met het openbaar vervoer. Of je laat je rijden natuurlijk...
gr
MO

JWVG

Ha Martin,

ik vind het heel leuk, maar laten we het een maandje of 2 uitstellen. Wij verhuizen nl. begin januari, en het is nou al een enorme bende. Als je b.v. begin maart komt, kan ik je ook Brouwerij Calvijn laten zien.

Voor die tijd kan ik op Texel (via mijn ouders) nog wel wat bier regelen.

Misschien moeten we dit maar even bilateraal voortzetten.

 :degroeten: JW.

Edwin

Bilateraal regelen is prima  :proost:

Maar posten jullie WEL de resultaten  ??? ;D

Edwin

JWVG

H Edwin,

het is inmiddels geregeld, en Martin zal de resultaten wel posten want ik was te druk met koken onder het proeven om te schrijven  ;) . Bovendien ben ik niet zo'n goede proever omdat ik meestal alles opdrink i.p.v. wegspoel (en gisteren ook nog op een min of meer lege maag). Ik kan al vast wel verklappen dat we de Skuumkoppe ('dunkelweizen') en Tripel het meest waardeerden (of het minst erg vonden, om even in Martins geest te formuleren  ;D ) Het wit was verschrikkelijk, met o.a. die rare geur die ik associeer met korrelgist. Deze thread teruglezende viel het me op dat ik dat destijds ook had met de tripel, en juist niet met de wit. Ik vermoed dat er erg veel variatie zit in de hoeveelheid en/of conditie van de gist die de fles in gaat, waardoor het de ene keer veel beter uitpakt dan de andere.

Het tripel mocht bij zowel mij als Martin dienen als drinken bij het eten - dat zegt genoeg (wel een zwaar, volmouts, tripel)

:degroeten: JW.

MO

And here are the results of the jury

Texels Wit
niet troebel genoeg voor een witbier, zeer neutraal van geur (beetje vieze korrelgist), ook zeer neutraal van smaak, veel meer een zoet pils dan een witbier; vieze bijsmaak die erger wordt tijdens doordrinken (kan een hop zijn of de cheapio korrelgist)

Texels goud
Dit moet een Koelsch voorstellen. MO vindt hem weeiig in de afdronk, JW vindt hem mooi zacht en beter dan het witbier. Beiden vinden we hem vies bitter en met dezelfde vieze nasmaak als het witbier.

Skuumkoppe
Dit moet een donker witbier voorstellen, maar hij is daarvoor wat licht van kleur, een beetje vies poepbruin. De geur is niet verkeerd, wel wat neutraal maar met een mooi caramelletje. Het bier is overwegend zoet, dit keer geen bijsmaakjes maar helaas ook nauwelijks hopsmaak (wat overigens wel in de stijl past)

Texels Amber
Geur is licht zurig. Smaak (vinden we beiden): vies, heel zwaar bitter, heel veel smaakafwijkingen, kan de hop zijn, eventueel de gist. Hij is ook niet mooi uitgegist

Texels Tripel
Heel aardig in balans qua zoet en bitter: vrij zoet en iets overheersender bitter. Dit keer ook geen verkeerd bittertje. Heeft zelfs een lichte hopgeur! Hij is wel erg vol van body (volmout) en dat is te proeven.

Wij hebben in ieder geval een zeer gezellige middag gehad in Wageningen. JW was een brouwsessie aan het afronden, hij bereidde het avondeten en moest nog proeven ook! De overall conclusie is toch dat de Texelse bieren niet zo best zijn. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het gebruik van (niet verse?) korrelgist en goedkope, "harde" hopsoorten. De meeste bieren waren ook vrij slecht van schuim. Geen enkel bier was helder. Niet dat dit essentieel is, maar ik vind het toch wel typisch omdat de meeste klanten Duits zijn en in Duitsland hecht men in het algemeen heel sterk aan superhelder bier.
De tripel en de Skuumkoppe gingen wel, maar wat mij betreft is dat relatief en zijn het inderdaad de minst slechte van de Texelse bieren. Ik heb in januari nog het bokbier gedronken, en die vond ik ook helemaal niet slecht. Ze kunnen het dus wel, maar ik denk dat er nog heel veel verbetering mogelijk is.

gr
MO

Jacques

Hoi Jan Willem en Martin,

Ik heb begrepen dat Harry Vermeer inmiddels als brouwmeester vertrokken is. Het kan zijn dat de nieuwe brouwmeester veranderingen gaat doorvoeren. Misschien is het wel aardig om over een jaartje de proeverij over te doen om te kijken of de invloed van de brouwer te proeven is.

:degroeten: Jacques

JWVG

zucht.... steun.... Nou ja, als het echt moet, wil ik over een jaar nog wel eens een paar biertjes drinken... Wat hebben we het toch zwaar  ;D

De brouwmeesters gaan niet erg lang mee daar, geloof ik, toch?

:degroeten: JW.

Gerb

Iemand heeft laatst voor mij 4 bieren van de "Hunebedbrouwers" uit Groningen meegenomen. Van het etiket ben ik echt niet veel wijzer geworden over de lokatie, maar als ik de proefnotities zo lees, komt het aardig in de buurt en zou het ook wel eens van dezelfde brouwerij kunnen komen.
Er was een witbier, blond, amber en een bokbier.
In het witbier miste ik de duidelijke gistsmaak van een witbiergist. Het was een vrij smakeloos brouwsel en had weinig body.
De blonde was vrij leeg, scherp bitter en had een nare nasmaak die me ook deed denken aan korrelgist (uit mijn eigen begindagen).
De amber was al niet veel beter, weer diezelfde nasmaak, beetje trekkerig en branderig bitter.
De bokbier heb ik nog even gelaten wat het is, maar dit belooft ook niet veel goeds.

Misschien weet iemand anders iets over deze brouwerij?

Gerb

MO

Deze bieren worden alle gebrouwen op Texel.
gr
MO

Gerb

He MO,

Zo, is het al een beetje gezakt Martin? Bedoel je dat de Hunebed bieren ook in Texel gebrouwen worden?

Gerb

MO

Wat is er gezakt Gerb?

Ja, ze worden in Texel gebrouwen.

gr
MO

Gerb

nou, je irritaties over de bedroevende kwaliteit van deze bieren.

Jeroen - Soest

Ik heb ook zo'n proefpakket texelse bieren gehad. De Tripel was nog te doen.

Laatst de donkerwit en de amber geproefd. De donkerwit was wel te drinken, beetje zoetig / caramel.

De Amber was niet te drinken, flauw, zurig gootsteen!

Groeten,
Jeroen  ;)

HobbyBob

Hmmm heb de agfelopen zomer een Grunn biertjuh geproefd : Rooie Hoan

Was in een horeca gelegenheid, volgens mij hadden ze het biertje al een tijdje staan (karton)

MO

Zaterdag in Haarlem de Nautilus gedronken (http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/bvdm.html). Geen onprettig bier maar wel wat te duidelijke kenmerken van Texelse bieren. Dit kwam voornamelijk tot uiting in het hopgebruik (bitterhop te prominent aanwezig) en de typische gistsmaken. Het bier was wel mooi subtiel gekruid. Een tweede smaakte ook nog goed.

beerlover

Ik heb nieuws vernomen over de grunn bieren. Deze worden niet meer via de texelse brouwerijen gebrouwen. Kijk ook deze link http://nhd.nl/Index/0,4731,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fnhd.nl%2FPagina%2F0%2C7106%2C15-1-5576--2092544-1322-723605-%2C00.html. Hier staat duidelijk dat de texelse brouwerij zelfstandig verder is gegaan. Verder wordt hier door de texelse brouwerij zelf bevestigd dat de grunn bieren etiket bieren zijn.

Ik heb nog niks gehoord over een nieuwe vestiging van de groningse stadsbrouwerij. Weet iemand misschien waar het bier nu gebrouwen wordt?

Groeten,

Klaas

MO

Het is inderdaad al een tijdje bekend dat de Groningse bieren niet meer op Texel gebrouwen worden. De receptuur schijnt zelfs gewijzigd te zijn. Eerlijk gezegd weet ik niet waar de bieren nu gebrouwen worden. Weet iemand anders dat wel?

Hier het artikel

GERARD VAN ENGELEN
De Skuumkoppe op? Onmogelijk! Als ze willen kunnen ze er 5500 flesjes per uur van de band laten lopen, daar bij de Texelse bierbrouwerij in Oudeschild. Twee dagen per week wordt er gebrouwen. Dan zitten de ketels vol. De jaarproductie bedraagt omgerekend 21.000 kratjes. Tien jaar bestaat-ie al.

Tropenjaren zijn het, zo hebben de twee vorige eigenaren al ondervonden. De derde, Maurice Diks, is van plan te blijven. Onder zijn bewind werd het beruchte Texelse Skuumkoppe weer een hit en kregen de andere bieren ook een landelijke distributie. ,,Maar 95 procent van de productie blijft op het eiland.''

Het kan raar lopen. Bierbrouwer Diks was in een vorig leven ambachtelijk slager. Twaalf jaar geleden belandde hij op Texel, kocht daar de leegstaande kaas- en melkfabriek 'De Eendracht' en begon er een conservenbedrijf. Zeven jaar verwerkte er hij limousinekoeien, scharrelvarkens en Texels lamsvlees. En toen kwam het bier in beeld. In 1994 meldde Harry Bonne zich. Metselaar en thuisbrouwer sinds 1985. Met wat vrienden en kennissen begon hij zijn 'Tesselse bierbrouwerij' (een echte Texelaar spreekt de x uit als een s) in de conservenfabriek. Diks sponsorde het initiatief door een lage huur te berekenen.

Op 25 juni 1994 werd de eerste brouwerij van Texel feestelijk geopend. En met succes, want iedere Texelaar wilde het bier van eigen bodem wel eens uitproberen in het proeflokaal en, later, aan de bar. De Skuumkoppe werd een begrip op het eiland. Verder werden 'het licht van troost'(een tripel) en 'Bonnes Stout' (goed afgekeken van de Engelsen) dikke hits.

Ruim vier jaar gingen de zaken goed, toen groeide de brouwerij Bonne boven het hoofd. Hij moest kiezen: fiks investeren in uitbreiding of terug naar de hobbysfeer. Met bloedend hart koos hij ervoor de brouwerij te koop te zetten. Jaap van der Weide, voormalig verkoopdirecteur bij Siemens, hapte toe. De Groninger haalde een professioneel brouwmeester uit Utrecht naar Texel en vroeg conservenmaker Diks, die net een deel van zijn bedrijf had verkocht aan een concurrent, of die ervoor voelde bedrijfsleider te worden. ,,En zo raakte ik er echt bij betrokken'', weet Diks. Het was 1999.

Een jaar later had de brouwerij een stevige metamorfose ondergaan. Er was een enorm brouwhuis met twee roodkoperen ketels met een inhoud van ieder vierduizend liter naar het eiland verscheept. Het assortiment van de Texelse Brouwerij (Van de Weide had de x toch weer in de naam teruggebracht vanwege de 'export naar het continent') werd uitgebreid en bijgeschaafd.

'Donker witbier'
De Skuumkoppe, die drie jaar niet meer verkocht was vanwege de tegenvallende verkoopcijfers onder het bewind van Bonne, kwam keihard terug. Aangepaste receptuur maakte het tot 'het enige donkergekleurde witbier in Nederland'. Het geheim: de toevoeging van geroosterde Texelse gerst en Noord-Hollands duinwater. De paradepaardjes van de brouwerij, Texels Witbier, Texels Tripel, Texels Goud ('het alternatief voor pils'), Texels Bock en Texels Amber, werden in volle galop ingehaald door de Skuumkoppe.

In 2002 veranderde de huisstijl. Het omgekeerde anker uit de tijd van de eerste brouwer maakte plaats voor de Texelse vuurtoren. Het logo werd geïntroduceerd op etiketten, op posters en op viltjes. Het 'Texelgevoel' werd zo weer stevig aan het bier gekoppeld. Met succes. Het Texels Bock werd in 2002 onderscheiden en de speciale exportdoos (vijf flesjes met een speciaal Texelglas) vindt gretig aftrek in het hele land (vorig jaar werden er tienduizend pakketten afgezet), het aantal brouwerijbezoekers is de achtduizend al twee jaar geleden gepasseerd en ieder café op Texel tapt Skuumkoppe. Alle supermarkten en slijterijen hebben het bier in hun assortiment.

Echt allemaal?

Diks zucht. ,,Er zijn vijf of zes cafés op het eiland die bewust geen bier van ons schenken. En weet je waarom? Omdat ze zich daarmee willen onderscheiden. Snap jij dat? Nou, ik niet.''

Op 10 mei van dit jaar deed Jaap van der Weide een stapje terug. Hij verkocht de brouwerij, die inmiddels van tweehonderd naar 1400 vierkante meter bedrijfsruimte was gegroeid, aan zijn bedrijfsleider en drie medevennoten. Daarmee verdwijnt eind deze maand ook het 'Grun'-bier uit het assortiment van de Texelse brouwerij. Diks: ,,Dat Grun-bier - voor Jaaps Groningse achterban - is hetzelfde als het Texelse bier, alleen met een ander etiket. Daar wil ik vanaf. Als ze het lekker vinden drinken ze het maar zoals het is. Als Texels bier.''

De Texelse Brouwerij is open op dinsdag-, woensdag-, donderdag- en zaterdagmiddag van 14.00 tot 18.00 uur. De rondleidingen (van ongeveer drie kwartier) beginnen steeds om 15. en om 16.00 uur, maar groepen kunnen op afspraak terecht. De prijs bedraagt € 6, inclusief een 'bierplankje'. Bel met 0222 - 313229/320325 of surf naar http://www.speciaalbier.com.


beerlover

De smaak is inderdaad veranderd. Heb je zelf de laatste tijd nog bieren van de groningse stadsbrouwerij geproefd MO? Ik heb de Grunn hoagelwit en de AB weisse (van het konijn AB normaal) geproefd. Hier proefde ik duidelijke overeenkomsten. Ik ben bang dat deze twee bieren van dezelfde receptuur zijn. Deelt iemand anders deze mening ook?

Groeten,

Klaas

MO

De bieren uit het Noorden zijn in Brabant, waar ik woon, niet verkrijgbaar. Zal bij een noordelijk familiebezoek weer eens wat biertjes aanschaffen.

MO

Via het kleine forum van bier.pagina.nl kreeg ik van de bekende verzamelaar Harrie Pinksteren de volgende reactie:

De afsplitsing Grunn / Texelse is alweer van enige tijd geleden (medio 2004). De Grunn bieren worden op dit moment in het buitenland gebrouwen. Bij mijn weten deels in Belgie en deels in Duitsland. De reden dat er sprake is van twee brouwerijen komt ook tot uiting in het feit dat er voor de verschillende 30cl bieren op dit moment twee formaten etiketen worden gebruikt. In de afgelopen BAV-journaals heb ik al een en ander geschreven over de afsplitsing van de Texelse. Meer info over de Groningse Stadsbrouwerij is te vinden op mijn homepage http://www.pinkgron.nl/ Onder het menu GroningsBier en Groningse Stadsbrouwerij zijn onder andere alle etiketten, alle glazen en alle viltjes te vinden.

MO

Haha, wat ik zojuist gezien heb. Ik was net in de Maaslandbrouwerij (altijd leuk om op 3 min fietsafstand van een brouwerij te werken) en Frans liet me een uitzending van VaraLaat met Claudia de Breij zien van vandeweek. Ik had de uitzending zelf niet gezien, ik kijk niet zoveel tv.

Voorzitter Arjan van het Klein brouwers collectief (KBC) mocht reclame maak voor het speciaalbierfestival in Den Bosch as zondag. Hij had 28 bieren meegenomen en Claudia wilde er wel een paar proeven. Ze stelde duidelijk dat ze al heel lang geen bier meer had gedronken en dat ze niet wist dat er naast pils nog andere soorten bier zijn. Een meibock vond ze heel lekker, Jopen's jubelstout ging er ook wel in, maar zonder dat Arjan erbij gezegd had welk bier het was, was haar reactie op een van de bieren van de Texelse: gadver, deze is vies. Echt heel spontaan en eerlijk, als een echt dom blondje.

Die reactie heb ik ook vaak op een aantal van de Texelse bieren. Ik moest dus heel erg lachen om haar reactie.

Ze schijnen woest te zijn bij de Texelse brouwerij en ze geven Arjan de schuld.

Tot zover de roddel en achterklap uit de kleine brouwerswereld.

Hopmans

Vanmiddag op het strand een Texelse tripel gedronken.
Vies vond ik 'm niet.
Was wel een beetje te bitter. Dit trok later weer bij.
Ik meen hop-pellets geproefd te hebben.
Kan dat kloppen?

 :degroeten:

Kaj


Mijn ervaring met de Groningse (stadsbrouwerij) lees: distributiecentrum.
is niet echt goed. Ik heb eerder een levensmiddelenstudie gedaan maar die kon ik vanwege iets wat voor het gemak onder de noemer handicap staat (wat overigens 100% fysiek functieverlies geeft). Die moest ik afbreken omdat Bavaria 2 dagen voor het begin van mijn stage belde dat ik niet meer hoefde te komen (vanwege die handicap, ik zou een verzekeringsrisico zijn wat overigens onzin is. Hulde aan Eddie Gadd (mijn oude stage begeleider van de Firking brewery) die zelfs voor mij nog belde met de familie Swinkels. Maar dat mocht niet baten) Dus stage gig niet door en daardoor ook de opleiding niet verder. Ging een paar jaar slecht met mij. Burn out. En in 2004 zou ik beginnen met het afmaken van mijn opleiding. Op het laatst had ik de Groningse Stadbrouwerij gevonden en mee gepraat en die stelde eisen aan het reintergratiebureau dat ik het 1 halfjaar stage zou lopen en daarna zou ik 2x een 1 jaarcontract krijgen. Er werd nog niet gebrouwen daar in Grunn maar dat zou spoedig veranderen en anders zou ik bij bevriende brouwerijen kunnen werken een paar keer per week of zo of hoe dan ook.

Maar van dat alles kwam niet terrecht en heb ik 6 maand voor niets gewerkt in een loods om geschenkverpakkingen te vullen met flesjes. Slechte tijd gehad, ik niet alleen, dus aan mij lag het niet gelukkig.
De bieren zijn wel verbeterd in winter 2004. Het witbier is beter geworden en de tripel ook. Maar inderdaad er is nog steeds geen brouwsituatie in Grunn. Het wordt nu in Belgie en Duitsland gebrouwen.

Er is wel een kleine achterban die zijn bier koopt, puur uit stadjers-nostalgie maar of ze ook echt tevreden zijn....... en groeien doet het ook niet echt maar de brouwer heeft het wel voorelkaar gekregen om via multiebier en bier en co en de mitra geloof ik ook om het bier landelijk te kunnen verkopen of in ieder geval ook op plaatsen buiten het noorden.

Verder zijn er nog wel wat dingen die toch wel een beetje..... tjah, grijs zijn. Bier raakt niet echt overdatum in de zin dat het een flesje biohazard wordt maar soms gaat er wel eens iets uit wat toch wel iets over de datum is. Met kerst 2004 kreeg ik bijvoorbeeld een ,75l fles Texels Goud mee van 2001 geloof ik. Daar was snel nog even met nagellakremover geprobeerd de datum van de dop af te vegen. 1 slok genomen en de rest door de gootsteen. En het AB Normaal bier is een regelrechte flop geworden. 1 ding weet ik wel, met Grunn wil je geen zaken doen.

MO

The story continues... Kreeg gisteren van een collega de tripel van de Groningse brouwerij. Wat een ontzettend verschil met de versie van jaren terug. Schandalig dat ze zo'n compleet ander bier onder dezelfde naam op de markt durven te brengen. Daarnaast viel ook de kwaliteit mij wederom tegen. Toegegeven: mijn smaak is nogal verduitst de laatste jaren, maar er zitten toch ook een paar smaakafwijkingen in.

Grunn dreidubbel
Herkomst:   Groningse stadsbrouwerij
Internet   http://www.grunn-speciaalbier.nl/
Info      via e-mail van Harry Pinkster: bieren worden al een paar jaar niet meer gebrouwen op Texel maar in België en in Duitsland. Hij beweert dat ze zelfs hem niet vertellen waar. Mijn oordeel: dit is echt een Belg
Fles:      0.3 L, nagisting (zeer weinig gist)
Gedronken   01/06
Tht:      10/06
Alcohol:   8.5%
Prijs:      gekregen
Etiket:      huisstijl, best mooi (strak, modern)
Info      water, hop, speciale moutsoorten, volgens oud recept van de St. Bernardusabdij uit het Groningse Aduard
Kleur:      lichtblond, wat tweeschijn
Geur:      licht diacetyl, tamelijk zurig
Schuim:   forse stabiele, wollige laag ("Belgisch" schuim)
Smaak:   erg droog, iets zurig (lijkt geen infectie, misschien een gekke gist, bv van steenbergen, zou citroen kunnen zijn), totaal gebrek aan hop, meer een saison, zelfs zurig/boterig
Beoordeling:   matig
Opmerking: dit bier verschilt volledig van het bier dat ik een aantal jaren geleden heb gedronken. Jammer dat het geen tripel is maar een zware blonde met saison trekjes. Hij drinkt weg als een pils, dit gecombineerd met de kleur geef ik hem wel 30% suiker in de stort. Jammer van de smaakafwijkingen.

Jacques

Citaat van: MO op 27-01-2006  21:49 uThe story continues... Kreeg gisteren van een collega de tripel van de Groningse brouwerij. Wat een ontzettend verschil met de versie van jaren terug. Schandalig dat ze zo'n compleet ander bier onder dezelfde naam op de markt durven te brengen. Daarnaast viel ook de kwaliteit mij wederom tegen.

Hoi Martin,

Dat is niets bijzonders. Er zijn heel wat bieren die in de loop der jaren geheel anders van smaak zijn geworden. De bokbieren zijn daar een mooi voorbeeld van. Maar wat dacht je van La Trappe, Witkap Tripel of van Brand Up.
Met een verandering van smaak is niet zo veel mis als de kwaliteit van het bier verbeterd. Jammerlijk is het als de verandering een gevolg is van de algemene verzoeting. Een slecht voorbeeld daarvan is Palm.

Ook Peerrr had er gisteren last van. Zie hier.

guest4215

hai allemaal, Ik heb uit een betrouwbare bron gehoord (een jaar geleden) dat de texelse brouwerij is overgenomen door een grotere brouwer, dus dat de smaak niet gelijk is gebleven is dus vrij logisch, de groningse bieren waar we het de hele tijd over hebben komen allemaal stuk voor stuk van texel, want de groningse brouwerij bestaat niet meer. tot zover

Oscar

Citaat van: hillie op 23-10-2006  11:17 uwant de groningse brouwerij bestaat niet meer. tot zover

Fysiek heeft deze nooit bestaan....

op de website staat o.a.:

Nieuws op 10 augustus 2006:

Binnenkort wordt er weer bier gebrouwen in de Stad Groningen!

In mei hebben de Groningse Stadsbrouwerij BV en het Utrechtse filmconcern Wolff een overeenkomst getekend waarbij de brouwerij de 2 horeca-units in de nieuwe Mustsee-Euroborg gaat exploiteren.

In de ene unit komt het Brouw en Eethuys Grunn waar men onder de koperen brouwketels de werkzaamheden van de brouwmeester kan volgen. Hier kan men gedurende de hele dag en avond genieten van een mooi glas bier en een lekkere maaltijd.
Zowel tijdens de lunch, het diner alsmede rondom middernacht wordt er vanuit de open keuken diverse gerechten klaargemaakt waarvan ongeveer de helft met bier zijn bereid.
Voor diegenen die 's avonds laat nog iets willen eten is er een zg. After-Movie-Plate.
De opening van het Brouw en Eethuys Grunn is gepland voor eind november 2006

In de andere unit komt het themacafe Kieken.
Dit café is ingericht met attributen uit de filmwereld en zal eind augustus 2006 open gaan,
Zolang het Brouwhuys nog niet open is kan er hier ook gegeten worden van een kleine kaart.
Het bijzondere aan dit café is een voor Nederland unieke situatie dat er van maar liefst 6 brouwerijen het hoofdpils verkrijgbaar is. Uiteraard is er ook Grunn Goudhaantje op de tap.

 
Dus de ondernemer (Of iemand anders..?) is zeker nog wel onder deze naam actief....

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Dit staat er nu op zijn site: Geplande opening van het Brouw & Eethuys Grunn in Mustsee-Euroborg:  vrijdag 8 december a.s.

Het zal me benieuwen of deze gewiekste ondernemer het voor elkaar krijgt, het loopt op die locatie nog niet echt storm.


Johannes


René K

Ook ik heb (helaas) bier mogen proeven van de Grunn brouwerij... Het ging om hunebed speciaalbier. Zie hier.
Het bier was absoluut niet te drinken, het had een overduidelijke medicijnlucht en was echt te smerig voor woorden. Na 1 slok te hebben genomen heb ik het bier meteen weggespoeld en heb ik veel water gedronken om die smaak maar uit mijn mond te krijgen. Dit was het geval met alle bieren die ik heb geproefd (wit, blond en de bok) op de amber na. Het was geen lekker bier maar had niet de overduidelijke medicijnlucht. Hierover heb ik een klacht ingediend bij de Grunn brouwerij... Zojuist onderstaande reactie gekregen:

Dag Rene Koop,
 
momenteel hebben wij geen klachten over ons bier.
kunt ons de THT data van de betreffende bieren mailen, dan nemen
wij deze flessen bij de eerstvolgende kwaliteitscontrole mee.
 
wij houden van alle brouwsels nl. bier achter voor Q-controle achteraf.
 
jammer dat ons bier, met uitzondering van de Amber, u niet bekoren kon.
 
met vriendelijke groet,
groningse stadsbrouwerij
 
jaap van der weide


Vervolgens heb ik in een reactie laten weten dat het niet om een smaak gaat die ik gewoon niet kan waarderen maar dat het bier echt verontreinigd moet zijn. Of in elk geval absoluut niet zo smaakt als dat het hoort te smaken. De tht stuur ik ze nog toe. Ben benieuwd hoe dit zal aflopen!

Groet,

René

MO

René, netjes opgelost. Het zijn en blijven enorme prutsers daar bij de groningse, waar ze het bier ook laten brouwen. Wat is dat toch ontzettend zonde en wat drukt dat toch alweer een smet op de kleine Nederlandse brouwers.

MO

Zo, tijd voor iets positiefs. Het bockbier van Grunn 2007 is van topkwaliteit! Lekker bitter, klein zoetje, mooi vol bier. Helemaal in stijl. Goed inkopen is ook een kunst, maar ik kan niet precies duiden waar het bier vandaan komt. Voor een Duitser is hij niet zoet genoeg, voor een Belg is de body te vol en de bitterheid te hoog. Volgens het etiket is het bier bovengegist, dan zal het wel een Belg zijn.

Edgar

Volgens mij moet er een postcode (van de brouwer) op staan als het in België gebrouwen is. Of toch in elk geval als er verder niets vermeld staat.

MO

Nee, nee, er staan geen codes op. Alleen een tht datum. Geen batch nummer of nix. Het blijft natuurlijk wel een Grunn bier!

JWVG

Tijd voor een update vanaf Texel! Vanmiddag heb ik weer eens een bezoekje gebracht aan het proeflokaal van de Tesselse Bierbrouwerij. De ambiance is prachtig: een mooi proeflokaal, een heerlijk terras in het zonnetje (ok, een beetje winderig- maar je zit op Texel!), uitzicht op de hoge berg en Oudeschild, en lammetjes binnen 10 meter  :duimop:. Desondanks heb ik me voor het proeven teruggetrokken in een donker hoekje van het proeflokaal. Ik had een proefplankje met de Goudkoppen (jubileumbier, niet te verwarren met Texels Goud), Skuumkoppe, de dubbel en de tripel.

Ik heb geen gedetailleerde aantekeningen gemaakt, maar de algemene indruk: de bieren zijn enorm in kwaliteit gestegen de afgelopen jaren! Die rare bijsmaakjes uit het begin zijn helemaal verdwenen, en het zijn nu stuk voor stuk biertjes zonder brouwfouten. De dubbel vond ik iets minder, maar dat kan ook mijn persoonlijke voorkeur zijn. De Goudkoppen (een soort lichte blond) was echt lekker - lekker hoppig en goed door te drinken. De Skuumkoppen was ook prima, al is het weizenkarakter nogal bescheiden. Ik vond het wel erg jammer dat de opzet van het proeflokaal behoorlijk gericht is op omzet, vanwege de vele toeristen. Een technisch vraagje aan het barpersoneel (b.v. wat voor soort bier de Goudkoppen is) was vergeefse moeite.

Na afloop met een flinke pint Goudkoppen buiten gaan zitten in het zonnetje  :biersmile:.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.