Stout (oatmeal) recept Alard

Gestart door Alard, 03-05-2010 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alard

Binnenkort wil ik een Oatmeal Stout gaan brouwen; uitgaande van het recept in deze thread en de verdere discussies kom ik op het volgende recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptAlardus Oatmeal Stout
Brouwdatum05/08/2010
BiertypeStout (Oatmeal)
Volume20 liter
Gewenst begin SG1060 g/l
Berekende kleur89 EBC (Morey)
Berekende bitterheid35 IBU (BrouwHulp)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater33.0 liter
Beslagdikte3.21 l/kg
Maischwater19 liter
Spoelwater13.96 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pale mout784.04.972
Havervlokken410.00.592
Geroosterde gerst15236.00.355

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
640603.21
728153.21
78613.21

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Northern Brewer11.2Hopbellen9025.035

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1084 Irish Ale
GistvormSlurry
Volume (l)0.130

Ik ga de gistslurry van mijn vorige bier gebruiken. Een paar dingen die ik me nog afvraag:

  • de havervlokken komen uit de supermarkt; van tevoren even koken of gewoon toevoegen aan de maisch?
  • ik wou alleen geroosterde gerst gebruiken, en ben op 6% gaan zitten o.b.v. de percentages donkere mout in het originele recept, maar lees op dit forum ook wel dat in een stout 9% hoort/kan/mag; doen of niet doen?
  • calciumsulfaat aan het water toevoegen of niet? Als ik in BrouwHulp mijn kraanwater invul en Dublin als doelwater invul, krijg ik de suggestie om 7,5 gram toe te voegen (maar ik moet bekennen dat ik dat tabblad nog nauwelijks snap)

...van die dingen die je je als beginnend brouwer afvraagt :) Iemand suggesties?

Groeten,
Alard.

PS. had ik een nieuwe thread moeten beginnen, of is het hergebruiken van een oude thread OK?

Jacques

Citaat van: Alard op 03-05-2010  23:16 uPS. had ik een nieuwe thread moeten beginnen, of is het hergebruiken van een oude thread OK?

Als je als starter van een draad een recept vernieuwt dan is voortborduren op de bestaande draad het beste.

Indien iemand anders een aangepast recept wil proberen dan is een nieuwe draad meer aangewezen. Vandaar dat ik het bericht afgesplitst heb.

De-Geert

Ik weet niet met brouwzouten gaan werken, je zegt zelf dat je een beginnende brouwer bent en dan zijn er andere dingen om je druk over te maken. Zoals de vergisting.
Voor de zekerheid de havervlokken koken is nooit een slecht idee.
6% geroosterde gerst is prima, dat ga je wel proeven. Achteraf kan je bepalen of het genoeg was. Met dit soort "mouten" kan je beter iets te weinig hebben dan iets te veel.

Prima recept denk ik.  :brouwen:

Alard

OK, het zit in de emmer onder het waterslot, begin-SG is 1061 geworden. Havervlokken van tevoren gekookt, wat een dikke pap wordt dat :) Verder inderdaad niets aan het recept gewijzigd, en niet met brouwzouten in de weer geweest.

Alard

Na 4 dagen overgeheveld bij SG=1021; het blupt vrolijk verder.

Alard

...en gisteren gebotteld bij 1019.

(deze keer zelfs geen flesjes gebroken bij het bottelen, dat is wel eens anders geweest... ik word nog eens expert in het hanteren van Greta ;) )

Adrie

Citaat van: Alard op 31-05-2010  21:55 uik word nog eens expert in het hanteren van Greta

Net als de ME.  ;)

Alard

Ik had nog niet gemeld dat dit bier gelukt is :) Een paar proefnotities:

Kleur: zwart, tegen sterke lamp heel donkerrood
Helderheid: helder (maar alleen te zien tegen een lamp)
Schuim: grote belletjes; schuim verdwijnt vrij snel, blijft bijna niets van over
Geur: gebrand
Smaak: beetje zuur, bitter
Mondgevoel: niet veel koolzuur, beetje plakkerig
Nasmaak: het zure blijft hangen, met wat gebrandheid; na een tijdje blijft het bitter over

Het bier is lekker, maar de Irish Dry Stout die ik eerder had gebrouwen (volgens het recept van Adrie, de Black Adder Stout) vond ik lekkerder dan deze.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.