M'n eerste gistproces...

Gestart door remvs, 03-05-2010 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remvs

Hallo allen,

Onlangs samen met schoonpa zo'n starters kit met 2 blikken Brewferm extract gekocht. 3 dagen geleden het zaakje in gang gezet...Spannend :)
Nu merk ik wat onverwachts aan het gistingsproces. Ik heb op het forum gezocht maar ik kon geen uitsluitsel vinden, vandaar dit postje:

Na de eerste dag heeft het gist flink huis gehouden; er stond een flinke kraag schuim op het nat. Dit hebben we weggehaald.
Ik had verwacht dat dit proces zich min-of-meer zou herhalen de tweede dag; maar na de tweede dag stond er helemaal geen schuim meer op het bier! het zag er uit als (donker) bier dat je na een goed feest 's morgen op je aanrecht in een glas aantreft. dood dus. De deksel stond wel iet wat bol nog; en het rook gisterig
De dag daarna was het niet veel anders

Is dit normaal of is er wat fout gegaan in ons emmertje?

Nu ik toch jullie aandacht heb; Ik lees op het forum telkens dat na het gisten een periode van lageren (2 weken) volgt in een fles. Is dit noodzakelijk? De handleiding die wij hebben spreekt hier namelijk niet over.

Bedankt voor de hulp!

Joris

MM

Citaat van: remvs op 03-05-2010  21:33 uHallo allen,

Onlangs samen met schoonpa zo'n starters kit met 2 blikken Brewferm extract gekocht. 3 dagen geleden het zaakje in gang gezet...Spannend :)
Nu merk ik wat onverwachts aan het gistingsproces. Ik heb op het forum gezocht maar ik kon geen uitsluitsel vinden, vandaar dit postje:

Na de eerste dag heeft het gist flink huis gehouden; er stond een flinke kraag schuim op het nat. Dit hebben we weggehaald.
Ik had verwacht dat dit proces zich min-of-meer zou herhalen de tweede dag; maar na de tweede dag stond er helemaal geen schuim meer op het bier! het zag er uit als (donker) bier dat je na een goed feest 's morgen op je aanrecht in een glas aantreft. dood dus. De deksel stond wel iet wat bol nog; en het rook gisterig
De dag daarna was het niet veel anders

Is dit normaal of is er wat fout gegaan in ons emmertje?


Heb je een begin dichtheid van je bier en de huidige dichtheid. Het kan zijn dat je bier al redelijk uitvergist is na de eerste dag.

Het is trouwens beter om de schuimkraag niet van je bier af te halen. Dit is namelijk je gist. Verder vergroot het de kans op infecties.

Citaat van: remvs op 03-05-2010  21:33 uNu ik toch jullie aandacht heb; Ik lees op het forum telkens dat na het gisten een periode van lageren (2 weken) volgt in een fles. Is dit noodzakelijk? de handleiding die wij hebben spreekt hier nl. niet over.

Bedankt voor de hulp!

Joris


Lageren is geeft een betere (vooral zachter) smaak aan je bier, maar is niet nodig.

Gerb

Ten eerste: waarom heb je het schuim weggehaald? Dat is nergens voor nodig en levert alleen een besmettingsrisico op. Gewoon het vat dichtlaten. Het is mogelijk dat het bier na 24 al over het hoogtepunt van vergisting is. Dit is afhankelijk van de dichtheid van het bier en hoeveel gist je toevoegt. Wat je ziet is normaal.

Laat het bier nog een week staan en zet het bier dan wat koeler of hevel het bier over in een lagervat en zet dat koel. Een lagerstap is in principe niet vereist, maar wordt gebruikt om het bier van de gist af tehalen en het bier wat helderder te laten trekken. In jullie geval zou ik het overslaan en na 1 week het bier koeler wegzetten. Dan na 2 weken kan je bottelen.

remvs

Gerb, MM,

Dank voor de snelle reacties!

Ik heb het huidige gehalte niet gemeten maar bij aanvang wel. Heb het opgeschreven maar nu niet bij de hand.
Kan het inderdaad nu eens meten om te zien of het wellicht al ver klaar is.

We hebben het schuim eraf gehaald omdat dit in een van de handleidingen stond die we erbij kregen (We kregen er meerdere; 1 bij het Brewferm blik , een bij de startkit; en nog een bij... weet niet meer ;-). Maar de boodschap is duidelijk; niet meer doen!

En wat betreft dat lageren; Experimenteren mag neem ik aan? Ik kan de helft lageren ene de helft op fles doen over een week.

groeten,
Joris

Gerb

Pas op met te snel bottelen. Als niet alle suiker is omgezet, kan de druk in de fles te hoog worden en kan de fles klappen. Wacht nog 2 weken en meet de dichtheid van het bier.

MM

Citaat van: remvs op 03-05-2010  21:54 uGerb, MM,

Dank voor de snelle reacties!

Ik heb het huidige gehalte niet gemeten maar bij aanvang wel. Heb het opgeschreven maar nu niet bij de hand.
Kan het inderdaad nu eens meten om te zien of het wellicht al ver klaar is.

We hebben het schuim eraf gehaald omdat dit in een van de handleidingen stond die we erbij kregen (We kregen er meerdere; 1 bij het Brewferm blik , een bij de startkit; en nog een bij... weet niet meer ;-). Maar de boodschap is duidelijk; niet meer doen!

En wat betreft dat lageren; Experimenteren mag neem ik aan? Ik kan de helft lageren ene de helft op fles doen over een week.

groeten,
Joris

Dat lagerexperiment moet je zeker doen.

Jacques

Lees ook even de nieuwe online cursus op deze site. Omdat je niet met mout werkt kun je beginnen te lezen vanaf het afkoelen van het wort.

SeekingBeer

Lastig om hier wat zinnigs over te zeggen, bijv:

CiteerNa de eerste dag heeft het gist flink huis gehouden; er stond een flinke kraag schuim op het nat. Dit hebben we weggehaald.

Na een volle dag zit er niet zoveel gist meer in het schuim en zit er zat in de gistende wort.
Bovendien doen die blik producenten vaak voldoende veel gist erbij.

Het weer was de afgelopen dagen lekker warm dus waarschijnlijk is de vergisting al naar z'n eind toe en kan je gewoon standaard verder werken. (Nog een poosje in het gistvat, voor het bottelen even flink met je hevelslang op de bodem slaan om wat gist op te wellen en dan om de paar dagen een 'proefflesje' drinken.

Trouwens, als je verder gaat met brouwen: altijd in alle stadia van je brouwproces af en toe even proeven...

Ok ok, misschien moet je de hop maar niet proeven en alleen ruiken!  ;D 

Gerb

Pas op met dat flink met de slang slaan om de gist op te wervelen. Als je binnen 3 weken na het brouwen gaat bottelen, is er nog genoeg gist in suspensie om de vergisting op fles te voltooien. Bij te veel gist in je flesje, kan er een naar smaakje ontstaan. Niet slaan met de slang is dus mijn advies.

Adrie

Gerb heeft gelijk. Zelfs al is je bier op het oog kraakhelder, dan nog zweven er genoeg gistcellen in rond om de hergisting te voltooien. Dit is zelfs zo bij kraakheldere ondergisters die een paar weken hebben staan lageren. Het kan echter wel een week of drie duren voordat je bier volledig op druk is. De flessen pas weer koud wegzetten als je er een hebt opengetrokken, geproef en goedgekeurd dus.

remvs

Allen,

Om terug te komen op een eerdere vraag aangaande de soortelijke massa;
we zijn gestart met 1037 en zitten nu op 1020. Ik neem nog effe wachten dus tot 1010?

De kleur lijkt nu meer op een pils, Het was bij aanvang ongveer zo  donker als Palm. Het is nu alleen erg troebel. Het is ook (nog) vrij bitter.
Ik heb er verder niets aan gedaan, niet geroerd geen "troep" afgeschept of iets dergelijks

Joris.
PS.
Mijn complimenten voor deze geweldige site!
Enorm veel informatie, makkelijk toegankelijk en een zeer levendig forum.
Ik bezoek veel sites en forums; deze is werkelijk top!



Jacques

Citaat van: remvs op 05-05-2010  19:25 uOm terug te komen op een eerdere vraag aangaande de soortelijke massa;
we zijn gestart met 1037 en zitten nu op 1020. Ik neem nog effe wachten dus tot 1010?

Je kunt niet wachten op een bepaald SG. Het eind SG is sterk afhankelijk van de gebruikte gist, de bereidingswijze van het wort en de een heel klein beetje van de vergistingstemperatuur.

De-Geert

Klopt, maar je kan er wel bij zeggen dat 1020 niet het eind-SG kan zijn als je bij 1037 begint.

SeekingBeer

Wat betreft het met de slang op de bodem slaan, remvs moet het zelf maar weten, ik doe het altijd want dan is je fles sneller op druk.

Dat varieert dan van een paar kleine tikjes tot 5 a 6 maal flink met de hevelslang prikken.

Een belangrijke nuance is gelegen in hoelang je de flessen wilt lageren, ik lager liever wat langer in het gistingsvat omdat bier en wijn nu eenmaal veel sneller rijpt in grotere partijen.

Wil je lang lageren op de drinkfles, bijv zo'n Russian Imperial Stout, dan moet je er juist voor zorgen dat je bottelflesjes langzaam op druk komen.
Met de slangram methode is het gegarandeerd binnen een dag of vijf wel op druk, maar ik zou dat niet een half jaartje lageren.

Een andere bijkomstigheid is dat ik in verhouding erg weinig bottelsuiker gebruik, de meesten op dit forum gebruiken gauw het dubbele, daarom heb ik ook wat meer gist in de bottelfles nodig...

__________

Bovendien gaat het hier om twee personen die 10 of 20 liter bier hebben staan dat is gemaakt van zo'n starterspakket, dit bier zal haar eerste verjaardag waarschijnlijk nooit vieren...  :)

remvs

Citaat van: SeekingBeer op 05-05-2010  22:22 uWat betreft het met de slang op de bodem slaan, remvs moet het zelf maar weten, ik doe het altijd want dan is je fles sneller op druk.
Remvs gaat wat experimenteren; Ik ben van plan een deel meteen op fles te doen; het overige deel gaat lageren in het vaatje. ik zal een aantal flesjes bottelen zonder heveslangmethode en een paar met. Ik denk dat dit de beste leerschool is; proberen.

Citaat van: SeekingBeer op 05-05-2010  22:22 uEen andere bijkomstigheid is dat ik in verhouding erg weinig bottelsuiker gebruik, de meesten op dit forum gebruiken gauw het dubbele, daarom heb ik ook wat meer gist in de bottelfles nodig...
In mijn handleidingen werd ook gesproken over suiker in het flesje. Wat ik me afvraag; Wat doet dit? Word dit suiker omgezet in (extra) alcohol en koolzuur? En zorgt het zo dus voor een sneller op dronk zijnd pilje? Of is de bedoeling dat dit suiker ook het uiteindelijke bier zoeter maakt? Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar niet zoet pilsener.


Citaat van: SeekingBeer op 05-05-2010  22:22 uBovendien gaat het hier om twee personen die 10 of 20 liter bier hebben staan dat is gemaakt van zo'n starterspakket, dit bier zal haar eerste verjaardag waarschijnlijk nooit vieren...  :)
Overschat nooit het geduld van twee brabanders :) Ons eerste bier word niet oud!

Dank voor jullie tips!

Joris

SeekingBeer

Zoiets dacht ik al: jullie bier zal nooit echt oud worden...  ;)

Maar de suiker voor in je bottel flessen is bedoeld om koolzuur te maken (en niet voor een suikersmaak aan je bier).

remvs

Citaat van: SeekingBeer op 05-05-2010  23:31 uZoiets dacht ik al: jullie bier zal nooit echt oud worden...  ;)

Maar de suiker voor in je bottel flessen is bedoeld om koolzuur te maken (en niet voor een suikersmaak aan je bier).
dus een beetje suiker zorgt ervoor dat het bier sneller voldoende koolzuur bevat in de fles?

Herman

Zonder suiker zal een uitvergist bier geen koolzuur vormen in de fles. Bedenk dat elke gram suiker door de gist wordt verdeeld in 0,5 gram koolzuur en 0,5g alcohol.

SeekingBeer

Ja dat klopt, de koolzuur in je bottel fles is voornamelijk afkomstig van dat schepje suiker.

Jacques

Citaat van: remvs op 05-05-2010  23:16 uIn mijn handleidingen werd ook gesproken over suiker in het flesje. Wat ik me afvraag; Wat doet dit? Word dit suiker omgezet in (extra) alcohol en koolzuur? En zorgt het zo dus voor een sneller op dronk zijnd pilje? Of is de bedoeling dat dit suiker ook het uiteindelijke bier zoeter maakt? Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar niet zoet pilsener.

Misschien toch een idee om de online cursus te lezen. Daar wordt uitgelegd wat de bedoeling is van het suiker toevoegen.
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html#In_de_fles

remvs

Citaat van: Jacques op 06-05-2010  06:04 uMisschien toch een idee om de online cursus te lezen. Daar wordt uitgelegd wat de bedoeling is van het suiker toevoegen.
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html#In_de_fles

Ben inmiddels inderdaad aan het cursusmateriaal begonnen; Bedankt voor de tip Jacques!

Bier zit sinds gisteren op de fles (weer een mijlpaal!). het SM was 1012. De reden dat we zijn gaan bottelen was dat het SM niet langer omlaag ging.
We hebben ter compensatie een klein beetje suiker minder toegevoegd. Ben benieuwd! De smaak lijkt nu hoopvol. Weliswaar vrij sterke smaak omdat we slechts 12 liter gemaakt hebben met het pakket (geschikt voor 12 tot 20 liter).

Ik ga me nu bezinnen op het volgende 'project'.
We blijven hiervoor nog gebruik maken van de Brewferm kant en klare bierpaketten. Vanwege het onstuimige gistprocess de eerste keer ga ik me eens verdiepen in de mogelijkheid om een ander gistsoort te gebruiken; al besef ik dat dit wellicht oor gevorderden is :)

Dank voor alle hulp.

Joris

RobinB

Citaat van: remvs op 12-05-2010  11:53 uBier zit sinds gisteren op de fles (weer een mijlpaal!). het SM was 1012. De reden dat we zijn gaan bottelen was dat het SM niet langer omlaag ging.

Ik snap wat je bedoeld, maar waar staat in jouw geval die SM voor?
Typfoutje ipv SG?

remvs

Citaat van: RobinB op 12-05-2010  12:03 uIk snap wat je bedoeld, maar waar staat in jouw geval die SM voor?
Typfoutje ipv SG?

Soortelijke Massa; Ik meen uit mijn natuurkunde les van vroeger begrepen te hebben dat het bij het meten van het Soortelijk Gewicht (de zwaarte kracht die werkt op een bepaalde hoeveelheid materie)  je feitelijk de Soortelijke Massa wilt weten (de hoeveelheid materie). Dus vandara dta ik dit maar SM ben gaan noemen :)

het SG zal op de maan anders zijn dan op de aarde; en het SG is op een berg lager dan in een dal, etc.

NewLine

volgens mij is SG dimensieloos en gelijk aan de dichtheid van je suikeroplossing gedeeld door de dichtheid van water.
Dus geen massa en ook locatie onafhankelijk vermoed ik.

Joran

Citaat van: NewLine op 12-05-2010  14:33 uvolgens mij is SG dimensieloos

Klopt. Lees dit stuk van Adrie maar even door: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14773.msg202660.html#msg202660

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.