Brown Porter

Gestart door William, 02-05-2010 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

In mijn volgend brouwsel wil ik een aantal van de pas aangeschafte Engelse moutsoorten gaan gebruiken. Een Brown Porter-achtig bier lijkt me hiervoor geschikt.

Dit bier heeft als basis Pale Maris Otter mout en Brown mout (200 EBC). Daarnaast gebruik ik ook zo'n 5% Pale Chocolate mout van 600 EBC.
Ik gebruik nu ook nog zo'n 8% Crystal 120 maar twijfel of ik die niet moet vervangen door een combinatie van Brown en Chocolate om het Engelse karakter te bewaren.
 
Als gist heb ik nu de London Ale gekozen maar deze moet nog aangeschaft worden dus kan gemakkelijk wat anders worden.

Brown Porter

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):     16.00
Total Grain (kg):         3.52
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.67
Anticipated EBC:          49.9
Anticipated IBU:          28.4
Brewhouse Efficiency:       82 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 75.7     2.67 kg.  Pale Malt - Maris Otter       Thom.Fawc.     1.038      6
 11.4     0.40 kg.  Brown Malt                    Thom.Fawc.     1.032    200
  8.0     0.28 kg.  Cara Crystal 120                             1.034    120
  5.0     0.17 kg.  Pale Chocolate Malt           Thom.Fawc.     1.034    600

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 29.00 g.     Fuggle                            Whole    5.00  23.9  90 min.
 16.00 g.     Fuggle                            Whole    5.00   4.5  10 min.


Yeast
-----
Wyeast 1028 London Ale Wyeast 1318 London Ale III


Mash Schedule
-------------
Grain kg:     3.52
Water Qts:   16.25 - Before Additional Infusions
Water L:     15.38 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 4.37 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  67  Time:  75
Mash-out Rest Temp :           72  Time:   0
Sparge Temp :                  0  Time:   0





De-Geert

Hey!
Ik heb hier een proefbrouwsel met 15% Brown malt liggen, die is 3 weken geleden gebotteld. Als je een flesje wilt hebben om een beeld te krijgen van Brown malt, valt er wel wat te regelen.


Caspar

Ha William,

Ziet er lekker uit! Ik heb wel gemerkt dat je de Wyeast 1028 London Ale qua temperatuur controle goed in de gaten moet hoeden. Te koud (< 18 oC) geeft vreemde bijsmaken en wordt het een leeg bier, maar als ie te warm vergist (> 22 oC) produceert ie echt enorm veel hogere alcoholen en oplosmiddel smaken (nagellak remover). Ik zou dus rond de 20 oC blijven ;).

Gerb

Leuk recept! Mijn eerste gedachte is dat het wel veel wordt met 11% brown malt en 8% caracrsytal, maar ik ben zo in de loop van de tijd er wel achter gekomen dat de maximale percentages van bepaalde mouten (voor mij) niet bepalend hoeven te zijn. Zeker als er meerdere speciale mouten worden gebruikt.
Mijn indruk is dat je zeker in stouts, porters en dat soort bieren best veel speciale (donkere) mout kan gebruiken om die mooie gebrande, geroosterde, caramel, chocoladesmaak of welke smaak dan ook te krijgen.

William

Bedankt voor de eerste reacties. Een donker bier moet voor mij het liefst een breed spectrum aan moutsoorten bevatten om de karakteristieken een beetje in elkaar over te laten vloeien zodat ze elkaar dragen. Ik heb er nu de cara120 bijgedaan om een beetje een buffer te hebben tussen de basismout en de Brown mout.

Het lijkt me wel aardig om jouw proefbrouwsel te testen, Geert. Kan het wel, 15% Brown mout?

Ik zal de vergistingstemperatuur sturen om te voorkomen dat de London ale gist teveel zijn karakter op dit bier gaat drukken.

De-Geert

Citaat van: William op 02-05-2010 &nbsp;16:59 uHet lijkt me wel aardig om jouw proefbrouwsel te testen, Geert. Kan het wel, 15% Brown mout?
Mijn proefbrouwsel bevat 15% Brown malt, en dat geeft wel een hele mooie smaak vind ik.
Er zit alleen geen andere speciaalmout in. Ik denk dat jouw stort wel een beetje veel van het goede is, maar misschien wordt het ook wel heel lekker. Ik denk dat Brown malt heel goed met Pale Chocolate en caracrystal combineert. Ik ga zelf ook zoiets doen Hobbel Gobbel III. Dat wordt een Brown Ale, een wat lichtere versie van een Brown Porter.
We pb'en wel even over een overdracht  ;).

William

Morgen ga ik dit brouwsel maken. De moutstort en hop blijft zoals in het openingstopic staat. In plaats van de London Ale (1028) ga ik de London Ale III (1318) gebruiken.

Bij het schroten kwam er in ieder geval een heerlijk aroma van de mout af. Heel anders dan bij een donker brouwsel op basis van Dingemans mouten.

De vergisting wil ik constant op 20 ÂșC uitvoeren.

William

Hij zit in het vat. Het wort heeft een mooie gebrande, chocolade en moutachtige smaak en idem dito geuren. Vooral het chocoladekarakter is mooi.

De bitterheid is iets hoger geworden (35IBU) doordat de Fuggles geen 5 maar 7% alfazuur bevat. Ik vind het niet erg :)

William

Zojuist heb ik dit bier gebotteld op een eind s.g. van 1014 (vergistingsgraad van 75%).

De geur is heerlijk cocoa / koffie. De smaak is licht zoet, bitterig, licht geroosterd met ook weer de cocoa / koffieaccenten en een volle nasmaak die lang blijft hangen.  Wat een verschil maken die Engels mouten. Die intensieve volle smaken heb ik met Dingemans mouten nooit bereikt

De-Geert

Net gedronken. Geen uitgebreide notities, maar:

Lekker bier! Beetje te veel koolzuur, maar de smaak is (erg) goed. Zacht, karamellig, beetje gebrand.

JWVG

Ik heb deze net samen met Erna op. Ook al geen uitgebreide proefnotities, maar prima bier  :proost:. Mooi vol en een beetje romig, zonder dat het al te geroosterd wordt. Erna boft maar met jou: ik brouw dit soort bieren nooit, maar zij vindt ze toch wel erg lekker....

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 13-08-2010 &nbsp;19:10 uIk heb deze net samen met Erna op. Ook al geen uitgebreide proefnotities, maar prima bier  :proost:. Mooi vol en een beetje romig, zonder dat het al te geroosterd wordt. Erna boft maar met jou: ik brouw dit soort bieren nooit, maar zij vindt ze toch wel erg lekker....

Misschien moet je toch maar eens een donker bier voor Erna brouwen. Je moet jouw hobby wel een beetje promoten ;)

Oscar

Citaat van: JWVG op 13-08-2010 &nbsp;19:10 uik brouw dit soort bieren nooit, maar zij vindt ze toch wel erg lekker....

Lijkt mij inderdaad een reden om je eens te verdiepen in dit soort bieren... :brouwen:

JWVG

Of gewoon goed bevriend blijven met William  ;). Erna drinkt sowieso wat vaker wijn, dus ze mist het niet heel erg, hoor.

 :degroeten: JW.

JWVG

Ha William,

ik kreeg vorige week nog een flesje van dit brouwsel van jou. Vind hem nog steeds prima te drinken. inderdaad beetje veel koolzuur voor de stijl, maar lekker romig en geroosterd zonder dat het doorschiet in verbrand. Doet me een beetje denken aan de Jopen Bock eigenlijk  :biersmile:. Dat de keurmeester weinig hopbitter proeft, snap ik geloof ik wel, maar ik vind het niet storend.

 :degroeten: JW.

William

Ok, die had je dus al een keer geproefd. Ik moet je wel hebben met al die donkere bieren ;)

JWVG

Haha, dat is grappig - ik vind hier nog een flesje van dit brouwsel  ;D. Dat is de derde al die ik mag proeven. Ik maar denken dat William zich drie slagen in de rondte brouwt. Maar hij geeft gewoon al zijn bier aan mij  :proost:.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.