HopWarrior

Gestart door William, 03-04-2010 15:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

In het kader van "leer de hopsoorten kennen" hebben we bij het MTG een hopparty georganiseerd. Ongeveer 18 leden gaan een bier brouwen volgens hetzelfde basisrecept waarbij het wort met één hopsoort wordt gehopt. Het basisbier is een pale ale met een startsg van 1060 en de US-05 moet de suikertjes vergisten. In april moet er gebrouwen worden zodat we in juli kunnen proeven.

Het totale aantal IBU's moet op ongeveer 35 uitkomen (we doen ook een beetje aan opvoeden >:D) waarbij er een 10 minuten hopgift is van 1 gr/liter en waarbij de 90 minuten hopgift dusdanig is dat het totaal aantal IBU's op zo'n 35 uitkomt.

Als het allemaal goed gaat komen worden de volgende hopsoorten getest:

Amarillo
Brammling cross
Brewer's gold
Challenger
EK Goldings
Fuggles
Hallertau Hersbrucker
Hallertau Mittelfruh
Hallertau Perle
Magnum
Northern brewer
Saaz
Spalt Select
Styrian goldings
Target
Tettnanger
Warrior
Willamette
 


Als hopsoort ga ik de Warrior testen, vandaar de naam HopWarrior. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Door het relatief hoge alfazuurpercentage voeg ik weinig hop toe bij de 90 minuten gift en relatief veel bij de 10 minuten hopgift.


Recipe Specifics  HopWarrior
----------------
Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):     15.00
Total Grain (kg):         3.63
Anticipated OG:          1.060    Plato:             14.78
Anticipated EBC:          14.8
Anticipated IBU:          33.9
Brewhouse Efficiency:       81 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 84.9     3.08 kg.  Pilsener 3                                   1.037      3
 10.0     0.36 kg.  Munichmout 15                                1.037     15
  5.2     0.19 kg.  Cara Crystal 120                             1.034    120

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.02 g.     Warrior                           Pellet  12.00  22.5  90 min.
 15.00 g.     Warrior                           Pellet  12.00  11.4  10 min.


Yeast
-----
DCL Yeast S-05 SafAle S05


Mash Schedule
-------------
Mash Type: Single Step
Grain kg:     3.63
Water Qts:   16.95 - Before Additional Infusions
Water L:     16.04 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 4.42 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  66  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          72  Time:  10
Sparge Temp :                  0  Time:   0




Caspar

Als je de hop goed wilt leren kennen zou ik zeker meer aromahop toevoegen. 1 gr/l is wel erg magertjes...

RobinB

Lekkere hop die warrior!
 :proost:

William

Citaat van: Caspar op 03-04-2010  16:01 uAls je de hop goed wilt leren kennen zou ik zeker meer aromajop toevoegen. 1 gr/l is wel erg magertjes...

Daar heb je gelijk in maar we moesten een beetje zoeken naar een middenweg als je één recept wilt aanhouden. Als ik twee gram per liter zou aanhouden voor een hoog alfazuurhop dan zou zo'n 70% van mijn bittering uit de 10 minuten hopgift komen.

[edit] zie ook onderstaand plaatjes voor verdeling van de hop in grammen uitgaande van 1 gr/liter aromahop en verschillende alfazuurpercentages.


Adrie

Citaat van: William op 03-04-2010  16:08 uDaar heb je gelijk in maar we moesten een beetje zoeken naar een middenweg als je één recept wilt aanhouden. Als ik twee gram per liter zou aanhouden voor een hoog alfazuurhop dan zou zo'n 70% van mijn bittering uit de 10 minuten hopgift komen.

En wat is daar erg aan? Ik denk ook dat je met 1 g/l niet zo heel veel zult proeven.

William

Bij de ESB die ik heb gemaakt vond ik de hop in deze orde grootte van dosering al duidelijk waarneembaar anders. Daarnaast gaat het niet alleen om aroma maar om type bitterheid als functie van hopsoort. Veel van onze leden letten toch vooral op bitterhop.

We zullen zien of we duidelijke verschillen gaan proeven in deze opzet. Ik denk het wel.

Adrie

Succes! Toch heel mooi dat dit soort experimenten in clubverband kunnen en ook daadwerkelijk gebeuren. Klasse.  :duimop:

Jacques

Kijk, dit is het betere werk.

Door dit soort vergelijkingen leer je veel.
Het meest ideale zou zijn als alle bieren vergist worden in gelijke omstandigheden. Vergistingstemperaturen, tijd op de gist en dergelijk kunnen voor vertroebelingen zorgen.
Succes allemaal met de uitvoering!

William

Citaat van: Jacques op 03-04-2010  17:35 uHet meest ideale zou zijn als alle bieren vergist worden in gelijke omstandigheden. Vergistingstemperaturen, tijd op de gist en dergelijk kunnen voor vertroebelingen zorgen.
Succes allemaal met de uitvoering!

Vergistingsomstandigheden blijven altijd een lastig punt. We zijn al blij dat er zoveel mensen meedoen. Om dan ook nog te zeggen dat je bij die en die temperatuur moet vergisten zou het enthousiasme er een beetje uit kunnen halen. De variatie hierin en het effect op de smaak zullen we op de koop moeten toenemen. Gelukkig is de US-05 gist een neutrale gist.

De taak voor ons is om de proeverij zo gestructureerd mogelijk uit te voeren zodat we de verschillende hopkarakteristieken goed naar voren krijgen. Iemand suggesties of tips?

Hopmans

Citaat van: Caspar op 03-04-2010  16:01 uAls je de hop goed wilt leren kennen zou ik zeker meer aromahop toevoegen. 1 gr/l is wel erg magertjes...
Vergis je niet hoeveel smaak een bitterhop-storting afgeeft.
Dit is volgens mij nog sterker als een aroma-stort.
Ik heb de ervaring dat de eerste stort dominant is.
Maar dat zal ook wel wat afhangen van de soorten hop.

Leuke party trouwens.


Herman

Leuk experiment! Jaren geleden hebben wij zoiets gedaan met het bier dat we tijdens een gezamenlijk brouwdag hebben gebrouwd. Al was dit naast hopvariatie ook een gistvariatie. Dus zelfde gist, ander hop en zelfde hopstort met andere gist.

William

Hij zit gekoeld en wel in het vat met een eind sg van 1062 (efficiëntie 86%).

Ik heb mijn best gedaan, nu de gistjes nog.

MO

Omdat er afgelopen nog behoorlijk wat vragen waren vanuit de deelnemers aan het hop experiment heb ik gisteren toch nog een extra e-mail met alle details gestuurd. Klopten de voorbeelden, William?

William

Volgens mij kloppen de voorbeelden. Je hebt de tabel netjes overgetypt.

In principe stond alle info in de e-mail alles was het verdeeld over twee stukjes. Blijkbaar kijken de meesten niet verder. Alle info staat ook op de MTG-site.

Het sg monster van de Warrior is trouwens heerlijk!

JWVG

Leuk hoor William, al ben ik het ook wel eens met die opmerking over wat weinig aromahop. Lijkt me geen probleem als het merendeel van de IBU's uit de laatste gift komt, dat was bij mijn megalomane hopexperiment ook zo bij de Summit, die meer dan twee zo bitter was als de Amarillo. Of je zou nog een 0 minuten gift kunnen toevoegen  :weetniet:. Maar goed - water onder de brug!

Of Warrior lekker is dat weet ik nu, na drie proefsessies van mijn megalomane experiment, bijna met zekerheid, maar dat ga ik nog even niet zeggen  ;). Eerst Adrie nog langs.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 07-04-2010  19:46 uOf Warrior lekker is dat weet ik nu, na drie proefsessies van mijn megalomane experiment, bijna met zekerheid, maar dat ga ik nog even niet zeggen  ;). Eerst Adrie nog langs.

Even spieken in mijn notitieschrift :o Ik zeg niks.

William

Citaat van: William op 04-04-2010  15:42 uHij zit gekoeld en wel in het vat met een eind sg van 1062 (efficiëntie 86%).

Inmiddels is het sg gedaald naar 1018 en heb ik het overgeheveld naar de mandfles.

Ik proef een al redelijk droog bier met een stevige bitterheid en een duidelijk hoparoma.

William

De HopWarrior wordt op dit moment gebotteld. Hij is geëindigd op een sg van 1010 (vergistingsgraad van 82%). Voor de hergisting gebruik ik 5.8 gr/l suiker.

Het jongbier is mooi droog, heeft een lekkere bittere bite met een mooi aroma van grapefruit en een beetje sinaasappel.

En dit wordt het etiket:


JWVG

Ik heb deze nu voor me. Het uitgangspunt is in ieder geval uitstekend: het bier is gebaseerd op een Amerikaanse hop, gecontroleerd vergist op een niet te hoge temperatuur met een Amerikaanse gist, en geheel gebrouwen volgens het Reinheitsgebot. Zo hoort het :duimop:.

Het is ook lekker! Niet al te helder, goudkleurig, mooi wit schuim dat als een romig laagje blijft staan. Het bier ruikt niet zo heel hoppig - een beetje wel, maar daarnaast ook een beetje fruitig en (ik maak geen grapje nu) esterig. Een lekkere, gebalanceerde geur.
De smaak doet ook al meer denken aan een kruising tussen iets Europees en Amerikaans dan puur aan een APA. Het is vrij bitter, maar zeker niet te bitter. Ik proef wat citrus, maar ook een kruidigheid die ik iets meer associeer met Europese hop. Genoeg body om de bitterheid te compenseren. Licht samentrekkend. Nasmaak is licht bitter en vrij droog.

Het is een lekker bier, heel lekker zelfs! Ik denk dat het Europese karakter misschien ook te maken heeft met de stort - er zit geen pale mout is. Maar het is verder een bier zoals ik ze zelf wat vaker wil gaan maken: niet superstrak (wel vrij strak), met veel citrushopkarakter maar niet al te veel bitterheid.

Op wat voor temperatuur heb je vergist?

 :degroeten: JW.

  

Hopmans

Citaat van: JWVG op 16-07-2010  17:55 uen geheel gebrouwen volgens het Reinheitsgebot. Zo hoort het :duimop:.  
Moutextract ipv suiker voor de eindvergisting?

Gelukkig zit er nog wat Europees karakter in dit bier.

 :)

William

Bedankt voor de notitie JW.

Ik vind het ook een prima bier. Het bier zou nog iets meer hoparoma mogen hebben maar we hadden een bepaalde aromagift in grammen per liter afgesproken. De volgende keer wordt dat meer.

De vergisting is gestart bij 20 ºC en heb ik mijn T-gecontrolleerde koelkast op laten lopen tot 23 ºC in drie dagen. Samen met de warmteproductie van de gist en de snelle vergisting is het waarschijnlijk in werkelijkheid een constante temperatuur van 23 ºC. Vandaar dat deze niet helemaal clean is.


Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  18:02 uMoutextract ipv suiker voor de eindvergisting?

Dan zou ik eerder geen suiker toevoegen maar voortijdig bottelen na eerst een kleine hoeveelheid versneld te laten vergisten om zo het eindpotentieel te bepalen.

korek

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  18:02 uMoutextract ipv suiker voor de eindvergisting?

Gelukkig zit er nog wat Europees karakter in dit bier.

 :)

Ach Hoppie, ze zijn in de experimentele fase, die had ik tussen mijn 12e en mijn 16e jaar.

JWVG

Citaat van: William op 16-07-2010  18:22 uDe vergisting is gestart bij 20 ºC en heb ik mijn T-gecontrolleerde koelkast op laten lopen tot 23 ºC in drie dagen. Samen met de warmteproductie van de gist en de snelle vergisting is het waarschijnlijk in werkelijkheid een constante temperatuur van 23 ºC. Vandaar dat deze niet helemaal clean is.

Ha, wat leuk dat ik dat proefde! Ik ben helemaal trots op mezelf, heb niet zo'n hoge pet op van mijn proefvaardigheden. In ieder geval heeft het prima uitgepakt!

Citaat van: korek op 16-07-2010  18:23 uAch Hoppie, ze zijn in de experimentele fase, die had ik tussen mijn 12e en mijn 16e jaar.

Korek, had je in de gaten dat we een grapje maakten?

 :degroeten: JW.

korek

Citaat van: JWVG op 16-07-2010  18:45 uHa, wat leuk dat ik dat proefde! Ik ben helemaal trots op mezelf, heb niet zo'n hoge pet op van mijn proefvaardigheden. In ieder geval heeft het prima uitgepakt!

Korek, had je in de gaten dat we een grapje maakten?

 :degroeten: JW.

Nee! Ik ben van nature lui en naïef.

JWVG

 :D Maar je bent wel eerlijk over jezelf, en dat valt te prijzen  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.