Verkoop eigen gebrouwen bier (nogmaals)

Gestart door klavertje_4, 04-01-2002 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klavertje_4

:weetniet: Beste mede-bierbrouwers,

In de vorige discussie omtrend dit onderwerp is af te leiden dat de verkoop van eigen gebrouwen bier verboden is.

Ik vind namelijk dat dit niet kan, ik leg dit uit via het volgende:

Zelf ben ik imker, en wij als imkers hebben tot doel om honing te verkrijgen van onze bijtjes.
Wat zouden wij met deze honing moeten doen moesten we hem niet kunnen verkopen?
Wettelijk gezien mogen wij een vaste hoeveelheid honing verkopen zonder daarop belastingen te moeten betalen.
De prijs per kg wordt jaarlijks vastgesteld door de Koninklijke Vlaamse Imkersbond.

Wel beste mede-bierbrouwers, waarom zouden wij niet ook een bepaalde hoeveelheid van onze drank mogen verkopen.

Ik ijver dat we onze krachten samenbundelen en een brief opstellen naar de bevoegde instanties om dit mogeliji te maken :weetniet:.

JWVG

Ik kan me er eigenlijk niet zo druk over maken. Bierbrouwen is mijn hobby, ik verdien mijn geld met iets anders, en dat wil ik best zo houden. Het is natuurlijk heel fijn voor imkers dat ze een gedeelte van de honing belastingvrij mogen verkopen, maar (in ieder geval wat betreft bierbrouwen) het is natuurlijk wel concurrentievervalsing. Ik zou het ook niet fijn vinden als er een paar hobbyisten belastingvrij werk voor mijn neus weg konden kapen. Ik zie dus niet in waarom er een schemergebied zou moeten bestaan tussen hobby en commercie.  :lessmile:

Kom maar op met de kritiek op deze boodschap!  ;)

klavertje_4

CiteerIk kan me er eigenlijk niet zo druk over maken. Bier brouwen is mijn hobby, ik verdien mijn geld met iets anders, en dat wil ik best zo houden. Het is natuurlijk heel fijn voor imkers dat ze een gedeelte van de honing belastingvrij mogen verkopen, maar (in ieder geval wat betreft bier brouwen) het is natuurlijk wel concurrentievervalsing. Ik zou het ook niet fijn vinden als er een paar hobbyisten belastingvrij werk voor mijn neus weg konden kapen. Ik zie dus niet in waarom er een schemergebied zou moeten bestaan tussen hobby en commercie.
Jan Willem.

Beste Jan,

Ik zie niet in waarom je nu ineens over concurentievervalsing begint.

Ten eerste het is toch je eigen creatie, je eigen brouwsel, je maakt niks na.

Ten tweede gaat het wel om een verkoop van kleine hoeveelheden hé. De concupentie die Heineken en Interbrew voeren is wel van meer betekenis dus wat onze brouwels betreft denk ik wel dat 'concurentie' te verwaarlozen valt.

Ten derde moet het eens eindelijk gedaan zijn met die monopolie-heersing van die commerciele brouwers, ze verplichten namelijk hun cafe's om enkel hun bier te verkopen. Dit noem ik maffia-praktijken. :lessmile:

JWVG

*Ik zie niet in waarom je nu ineens over concurentievervalsing begint. Ten eerste het is toch je eigen creatie, je eigen brouwsel, je maakt niks na.*

Concurrentievervalsing is ook niet iets namaken, maar op een oneerlijke manier concurreren. Als ik een bier mag maken zonder daarover belasting te betalen, en een commerciele brouwer moet dat wel, dan is dat in zekere zin oneerlijk. Concurrentievervalsing, dus.

*Ten tweede gaat het wel om een verkoop van kleine hoeveelheden hé. De concurentie die Heineken en Interbrew voeren is wel van meer betekenis dus wat onze brouwels betreft denk ik wel dat 'concurentie' te verwaarlozen valt.*

Nou ja, ik weet natuurlijk niet wat voor bier jij brouwt, maar ik denk niet in de eerste plaats aan concurrentie met Heineken. Dan toch eerder aan kleine brouwerijtjes. Ik zou het jammer vinden als kleine brouwerijen die nu net het hoofd boven water houden, nog minder kunnen verkopen omdat veel speciaal bieren ook door amateurs worden verkocht. Misschien is het effect niet zo vreselijk groot, maar ik vind het principe wel belangrijk.

*Ten derde moet het eens eindelijk gedaan zijn met die monopolie-heersing van die commerciele brouwers, ze verplichten namelijk hun cafe's om enkel hun bier te verkopen. Dit noem ik maffia-praktijken*

Jij woont toch in Belgie? Ik weet niet hoe het daar is, maar in NL heb ik daar absoluut geen last van. In Wageningen heb ik twee stamkroegen, en die verkopen ieder meer dan 50 soorten bier. Ik weet dat het in Groot Brittanie b.v. wel zo is dat je verplicht word om 1 merk bier te verkopen, maar hier absoluut niet.

Jan Willem.




klavertje_4

Ik vind dat er een lijn moet getrokken worden tussen hobby-brouwen en professioneel-brouwen.
Moest die er bestaan, ik zeg maar iets, bijvoorbeeld dat je als hobby-brouwer maar 100 liter bier per jaar mag verkopen, dan zou dat al veel zijn.
We moeten er immers niet van leven maar het zou wel goed zijn als KLEINE bijverdienste.
Als de kleine brouwers, in ons voorbeeld zij die meer dan 100 liter per jaar mogen verkopen (en daarop ook belasting betalen) een zaak willen beginnen dan moeten zij maar zien dat ze tegen de hobbybrouwers kunnen concureren.
Zij kunnen namelijk een constant produkt op de markt brengen dat telkens hetzelfde smaakt enz. omdat zij daarvoor ook de laboratoriumapparatuur hebben (of toch zouden moeten hebben). De consument wil namelijk dat zijn pintje telkens hetzelfde smaakt.
Wij kunnen dit echter van onze brouwsels niet garanderen.

Wat heb jij toch tegen concurentie ?
"Moest concurentie verboden zijn, dan zou er geen enkele brouwerij mogen bestaan want ze concureren allemaal tegen elkaar!"

Zo gaat dat nu éenmaal in onze maatschappij.


JWVG

*Wat heb jij toch tegen concurentie ?*

Ik geloof echt dat we langs elkaar heen praten. Ik heb niets tegen concurrentie, integendeel. Ik vind dat iedereen met elkaar eerlijk moet concureren. Dat betekent dat de 1 niet een oneerlijk voordeel mag hebben door het niet betalen van belasting. Volgens mij is dat een vrij normale interpretatie van eerlijke concurentie. Beter kan ik het niet uitleggen.

*Moest concurentie verboden zijn, dan zou er geen enkele brouwerij mogen bestaan want ze concureren allemaal tegen elkaar!"*

Wie heeft het over concurentie verbieden? Inderdaad, ze concureren allemaal met elkaar, en betalen allemaal belasting, niets mis mee.

papa

;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)
Imkers zijn goed bezig.
 De bijtjes zorgen voor de bestuiving en dat is goed voor de natuur.
Van de was maken we kaarsen en dat is goed voor het mileu en de electra rekening.
Honing is gezond.
Het is een leuke en lekkere hobby en het houd je van de straat.

Wij brouwers zijn door en door slecht.
Wij verspillen een hoop (duur drink)water met schoonmaken en koelen.
Wij verbruiken een hoop gas en dit is een fossiele brandstof dus die raakt een keer op, en de aarde zakt hierdoor.
Wij komen minder of helemaal niet meer in de kroeg, dus de schatkist verdient ook niks aan ons.
Bier is ongezond.
Het is een leuke en lekkere hobby en het houd je van de straat.

Daarom mogen imkers wel verkopen en wij niet.
 ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)

Effe Serieus; mijn mening:
Ik ben tegen het verkoop van ALLE hobbyproducten zolang hier geen belasting over word betaalt.
De hobbyist moet niet meer maken dan hij aankan. Maakt hij wel teveel en wil hij dit verkopen dan zal hier belasting over betaald moeten worden, ook al is dit heel weinig.
De imker moet zijn teveel aan honing weggeven of als voeding voor zijn bijen gebruiken (Ik weet niet meer hoe dit zat maar mijn vader gaf ze soms voeding. Suikerwater ??)
De brouwer moet zijn overschot weggeven of wegspoelen  :'(
De schilder geeft zijn creaties weg of schildert ze weer over.
Enz. enz.

De verhalen over concurrentie geloof ik niet zo want als amateurs kunnen wij geen constante kwaliteit leveren en dat kunnen de kleine brouwerijen over het algemeen wel.
Ik heb geen idee of de imker een goede imitatie honing kan maken ,maar hij zal ook geen constante kwaliteit kunnen leveren, denk ik

Frank

fritz

*Ten derde moet het eens eindelijk gedaan zijn met die monopolie-heersing van die commerciele brouwers, ze verplichten namelijk hun cafe's om enkel hun bier te verkopen. Dit noem ik maffia-praktijken*

Dit is niet helemaal waar.  In België heb je (een heleboel) cafés die eigendom zijn van een brouwerij.  Het is normaal dat die cafés dan ook het bier verkopen dat door die brouwer gemaakt wordt.  Anderzijds zijn er (een pak minder) cafés die onafhankelijk zijn en die ook 20,50 of meer dan 100 verschillende biertjes in hun assortiment opnemen.

Verder bepaalt de accijnswet dat op de aanmaak van alcoholische dranken accijns dient betaald te worden.  Of dat nu voor 5 liter of voor 500 hectoliter is, het maakt niet uit.  Wel is het zo dat je voor eigen gebruik (en het delen met familie, buren en vrienden) je een vrijstelling kan krijgen, waardoor je geen accijns dient te betalen.  Eigenlijk moet je dus als hobbybrouwer in België een formulier voor vrijstelling indienen.  let wel op de nuance: delen met vrienden, familie en buren, dit is dus niet verkopen, want dan geldt de accijnswet onverminderd.  

Dit is dus helemaal iets anders dan het verkopen van honing, omdat dit geen fermentatie (en alcolhoudend) produkt is.  Dit neemt niet weg dat ik vind, dat je aan een vriend of familielid je brouwsel tegen kostprijs kan verkopen.  Als je het zo stelt dat die persoon de grondstoffen aankoopt, dan kan daar niets op gezegd worden :)

Ga je dit op regelmatige basis doen, start dan een klein bedrijfje en zorg dat je in orde bent met de wetgeving, want zoals Jan Willem het zei moeten we rekening houden met oneerlijke concurrentie tegenover de kleinere, artisanale brouwers die moeten vechten om hun marktsegment te behouden.

Cheers,
 :proost2:
Fritz

papa

Op de Duitse site http://www.bier-selbstgebraut.de/
is in het forum ongeveer dezelfde discussie en dezelfde voor en tegens. (zover ik Duits begrijp en dat is niet veel)
Leuk om te lezen is dat daar ook de honing vrij verkocht mag worden en bier niet.

Frank

Frans_Rietmeijer

Ik ben het eens met de voorstanders van het niet verkopen van je zelfgebrouwen bier. Vooral het punt belasting is heel belangrijk. Zeker voor de kleine brouwerijen, die we toch zeker niet zouden willen missen, zou het zeer concurentie vervalsend zijn als wij ons onbelast bier op de markt brengen.
Honing is een ander verhaal omdat de fiscus daar haast niet tussen zit althans niet wat betreft accijns.

Cor

Inmiddels mezelf maar eens aangemeld als forumlid hier... werd tijd.

Hiervoor schreven enkele dat het belastingverhaal nogal belangrijk zou zijn. Dat wil ik ontkrachten, want over hoeveel geld hebben we het? Het goedkoopste krat bier wat ik in de winkel kan kopen kost EUR 4,50. Per flesje dus maar ongeveer 20 (euro)cent. Hier zit dus al het accijns bij inbegrepen. Laat ik nou veronderstellen dat de helft accijns is, dan is dat dus EUR 2,25 per krat, 10 (euro)cent per fles. Dat bedrag wil ik graag aan de staat betalen om vervolgens legaal bier te kunnen verkopen...

Nogmaals: niet om geld te verdienen, maar om een eerlijke prijs voor zelfgebrouwen bier te vragen tijdens een activiteit met jongeren.

Groetjes, Cor.

TVERSCH

Het verkopen van bier door hobbybrouwers lijkt mij niet verstandig, omdat er altijd weer mensen zijn die gaan overdrijven.
Naast het probleem van de accijnzen is er ook nog de Keuringsdienst van Waren die de producenten van levensmiddelen opzadelt met soms overdreven voorschriften,omdat er (te)veel knoeiers en rommelaars rondlopen.
Vaak vragen die 'prutsers' de meeste aandacht, en worden wij hobbybrouwers  straks met regelgeving van de overheid  opgezadeld.
Dan is ook het wijnmaken en bierbrouwen voor eigen doeleinden weer een ilegale bezigheid, en als de groep groot genoeg is een zoveelste makkelijke prooi voor onze wetsdienaars.
Blijf  lekker brouwen voor het plezier van je directe omgeving zonder commerciele doeleinden.

Adrie

Helemaal mee eens, Theo.

Met het afbrokkelen van de gedoogcultuur kunnen we als amateurbrouwers niet voorzichtig genoeg zijn. We mogen sowieso in onze handjes knijpen dat in Nederland brouwen voor eigen gebruik wordt gedoogd (of is het officieel toegestaan?). En geloof me, je moet er niet aan denken dat de keuringsdiens van waren bij je op de stoep staat om de kijken of je wel hygiënisch bier brouwt. Dan is het afgelopen met zelf aanzuigen van heveltjes en dergelijke.

Laten we lekker doorprutsen en niets verkopen, dan laat de overheid ons ook met rust.

Groeten,

A3.

P.S. Cor, als je met een groepje brouwt kun je toch cursusgeld vragen als vergoeding voor de gebruikte grondstoffen en brandstof? Je verkoopt dan geen bier, maar je verkoopt een cursus. Vervolgens drinken cursusten dit bier (dat ze zelf hebben gebrouwen) zelf op.

Cor

Precies!

Zo werken we ook... Alleen in eigen (interne) berekeningen komen de grondstofprijzen naar voren.

Ik ben ook gaan inzien dat we niet moeten beginnen aan verkopen van eigen bier. Tenzij je echt professioneel bier kunt maken, een markt voor je bier hebt en voor jezelf wilt beginnen, met alle gevolgen van dien...

Groetjes, Cor.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.