Schotse ale

Gestart door MM, 21-03-2010 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MM

Volgende week wil ik dit recept gaan brouwen. De ambermout is pale ale mout die ik vandaag heb geroosterd in de oven (20 min op 175°C). Het doel van dit recept is om te testen hoe zelfgeroosterde mout brouwt en smaakt. Daarnaast wil ook eens East Kent Golding hop gaan gebruiken.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Scottish Summer ale
Brouwdatum28-3-2010
BiertypeScotch Export Ale (sco)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1048 (5,0 vol% alc.)
Brouwzaalrendement60.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31.35 liter
Maischdikte2.50 l/kilo
Maischwater13,6 liter
Spoelwater17,8 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur41 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC92,1 %5000 gram8 EBC
Ambermout 50 EBC3,7 %200 gram49 EBC
Cara-crystal 120 EBC3,7 %200 gram120 EBC
Chocolademout (ontbitterd)0,6 %30 gram800 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5,5 %29 gram90 min.21 EBU
East Kent Golding5,5 %5 gram5 min.1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
169°C90 minuten2,5 l/kg


Oscar

Niet een klein beetje kruiden ?  :)

Caspar

Ik zit er ook aan te denken om een Scottish Ale te maken... welke kruiden zou je adviseren Oscar?

Oscar

Citaat van: Caspar op 21-03-2010  15:24 uwelke kruiden zou je adviseren Oscar?

IK had in mijn scottisch ale (Strong) de volgende kruiden (voor 25 liter) : 10 gr sinaasappelschillen, 2 gr zoethout, 3 gr jeneverbessen. Dit alles 30 minuten meekoken.

Na een rijping van ± 2 maanden geeft dit een heel subtiel kruiden toets. In het begin lijkt het te overheersen, maar geduld loont

MM

Citaat van: Oscar op 21-03-2010  15:22 uNiet een klein beetje kruiden ?  :)

Ik wil eens een schotse ale brouwen zonder kruiden. Het is een beetje het idee van een schotse bitter. Het is geïnspireerd op de Caledonian 80/-.

MM

Citaat van: Oscar op 21-03-2010  15:28 uIK had in mijn scottisch ale (Strong) de volgende kruiden (voor 25 liter) : 10 gr sinaasappelschillen, 2 gr zoethout, 3 gr jeneverbessen. Dit alles 30 minuten meekoken.

Na een rijping van ± 2 maanden geeft dit een heel subtiel kruiden toets. In het begin lijkt het te overheersen, maar geduld loont

Voor een Scottish Strong Ale zou je ook koriander kunnen gebruiken. Dit wordt gedaan in de Traquair Jacobite. Die vond ik niet verkeerd smaken.

Gerb

In mijn scotch ale heb ik koriander, jeneverbessen en steranijs gebruikt. Jeneverbes is toch wel redelijk standaard in een scotch ale.

MM

Vandaag heb gebrouwen. Ik heb 20 liter van 1048 overgehouden met een liter voor het opkweken van gist uit een sahti flesje.

Gerb

Welke kruiden heb je toegevoegd?

Oscar

Citaat van: Gerb op 04-04-2010  07:55 uWelke kruiden heb je toegevoegd?

Citaat van: MM op 21-03-2010  15:28 uIk wil eens een schotse ale brouwen zonder kruiden.

 :) ;)

MM

Citaat van: Gerb op 04-04-2010  07:55 uWelke kruiden heb je toegevoegd?

Ik heb mijn recept gedeeltelijk op dit bier gebaseerd:

http://beeradvocate.com/beer/profile/188/602

http://www.caledonian-brewery.co.uk/80_tasting.html

Dus zonder kruiden. Ik vraag me af of ik dit bier wel een Scottish ale mag noemen.

MM

Gisteren het brouwsel overgeheveld de dichtheid was van 1048 g/l naar 1018 g/l gedaald en het bier was nog niet uitgegist.

MM

Gisteren heb ik een bijna helder biertje gebotteld met een dichtheid van 1014 gr/l.

Ronnie

Citaat van: MM op 04-04-2010  12:43 u...Dus zonder kruiden. Ik vraag me af of ik dit bier wel een Scottish ale mag noemen.

Ach, zelf trek ik me niks aan van biertypes en welles nietes regeltjes omtrent binnen de marges van een recept te blijven. We willen een bepaalde richting uit met ons recept en daar heb je gelijk in, MM.
Heb ik elders al eerder gezegd: voor mij is een biertype een persoon zoals dienen tiep hieronder:


MM

Citaat van: Ronnie op 19-04-2010  09:32 uAch, zelf trek ik me niks aan van biertypes en welles nietes regeltjes omtrent binnen de marges van een recept te blijven. We willen een bepaalde richting uit met ons recept en daar heb je gelijk in, MM.

Daar sla je de spijker op zijn kop. Het leuke van de marges is dat ze door verschillende experts verschillend worden omschreven.

Citaat van: Ronnie op 19-04-2010  09:32 uHeb ik elders al eerder gezegd: voor mij is een biertype een persoon zoals dienen tiep hieronder:



 :D

RobinB

Citaat van: MM op 20-04-2010  20:53 uDaar sla je de spijker op zijn kop. Het leuke van de marges is dat ze door verschillende experts verschillend worden omschreven.

De exacte grenzen misschien, globaal komt het redelijk overeen.
Een stout volgens de BJCP komt niet in aanmerking als tripel bij Derek W. en andersom.
Dat is natuurlijk maar goed ook, aangezien ze naar mijn idee voornamelijk bedoeld zijn voor succesvolle communicatie.

(deze post is niet bedoeld als begin van een biertypen-discussie)

MM

Citaat van: RobinB op 21-04-2010  19:05 uDe exacte grenzen misschien, globaal komt het redelijk overeen.
Een stout volgens de BJCP komt niet in aanmerking als tripel bij Derek W. en andersom.
Dat is natuurlijk maar goed ook, aangezien ze naar mijn idee voornamelijk bedoeld zijn voor succesvolle communicatie.

Ik heb het ook over marges, daarmee bedoel ik het grijze gebied tussen sommige stijlen. Sommige stijlen lijken wel meer op elkaar en worden door verschillende mensen aan verschillende stijlen toegeschreven. De uitersten van een dubbel en porter zouden bijvoorbeeld met elkaar verward kunnen worden.

RobinB

Citaat van: MM op 21-04-2010  21:55 uIk heb het ook over marges, daarmee bedoel ik het grijze gebied tussen sommige stijlen. Sommige stijlen lijken wel meer op elkaar en worden door verschillende mensen aan verschillende stijlen toegeschreven. De uitersten van een dubbel en porter zouden bijvoorbeeld met elkaar verward kunnen worden.

Een dubbel en een bovengistende (herfst) bok is een beter voorbeeld! ;)

MM

Citaat van: RobinB op 22-04-2010  21:38 uEen dubbel en een bovengistende (herfst) bok is een beter voorbeeld! ;)

Daar heb je een punt. :) Dit heb ik geproefd in de La Trappe brouwerij. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.