|
Muldermans
|
 |
« Gepost op: 04-03-2010 22:20 u » |
|
Daar ik niet heb kunnen brouwen wil ik toch iets maken. Vanavond even 5 liter goudappeltje gehaald. Ik had nog een potje gist van een jaar geleden liggen. (Vorig jaar januari eens bij van Rein meegenomen.) Ik zit nu te wachten of deze een beetje wakker wil worden. Ik zie een klein schuimpuntje in het midden van de fles, lijkt gunstig.
Start dichtheid is 9,8 brix
Ben benieuwd of dit iets gaat worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 04-03-2010 22:59 u » |
|
Zo die gist die wil!
Dat is mooi, die ga ik over een uurtje enten, dan is hij lekker actief en de appelsap op kamertemperatuur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 05-03-2010 00:52 u » |
|
Zo die gist die wil!
Dat is mooi, die ga ik over een uurtje enten, dan is hij lekker actief en de appelsap op kamertemperatuur.
Hmm dat had ik toch echt anders geschreven...... Ik vermoed Jacques 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 05-03-2010 08:31 u » |
|
Poging 1, a total fuck up. Vanmorgen wilde ik even wat zuurstof bij het vat in kloppen, daarbij schoot het waterslot met spiritus leeg in de gistingsfles  Vanavond gaan we voor poging 2, soms zit het mee soms.......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dennis
ESB project
Senior lid
Afwezig
Hobbybrouwen, gewoon een hobby?
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 05-03-2010 08:59 u » |
|
 Ik doe gewoon kraanwater in mijn waterslot en de gistkoek van mijn weizen is vorig jaar 2x door mezelf gebruikt en daarna ook nog een paar keer door basterdbrewer.
|
|
|
|
|
|
Hergisting fles: Duvel kloon. Op fles: Winterbier, Bruintje, Hobby ESB Britse Pale Ale , Blondje, Weizen. Materiaal planning: Herms bouwen. Er wordt weer gelast!
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 07-03-2010 12:25 u » |
|
Inmiddels staat poging 2 te vergisten, gaat lekker. Ook even een etiketje gemaakt:  Plaatje klopt nog niet helemaal, het is geen bier CatII en het eind SG weet ik ook nog niet Gr Muldermans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 07-03-2010 12:50 u » |
|
Hey, geinig experiment. Ik zag bij James & Ozz Beers of Britain dat authentieke cider wordt gerijpt op eiken vaten. Dat zou je ook eens in de toekomst kunnen proberen. Moderne cider kan je volgens mij al bottelen over 2 weken. Benieuwd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
Nooit geschroten is altijd mis!
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 07-03-2010 13:10 u » |
|
Ik heb met Bart (van 't Gilde) ook eens cider gemaakt: je moet de juiste gist hebben én geef het tijd.
In het begin kan de cider wat hard/wrang zuur smaken, maar dat rond wel (wat) uit. Ook gaf de Champagnegist (bioferm champ, speciaal voor Weed) een veel hardere wrange cider en de Wyeast Irish Ale gist een mooie zachtere cider (na rijpen).
Waarschijnlijk heeft het een en ander ook te maken met de restsuikers. De champagnegist maakt hem volledig droog. Als je een wijngist gebruikt, is het ook handiger een niet al te droge te nemen?
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
dennis
ESB project
Senior lid
Afwezig
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 07-03-2010 13:44 u » |
|
Mijn lijkt dit ook wel een leuk experiment om een keer te gaan proberen... Maakt de appelsap ook nog uit? Er staan nu in de supermarkt van de flessen ongefilterde appelsap, is misschien toch wat anders dan de appelsap uit geconcentreerd sap?
|
|
|
|
|
|
Hergisting fles: Duvel kloon. Op fles: Winterbier, Bruintje, Hobby ESB Britse Pale Ale , Blondje, Weizen. Materiaal planning: Herms bouwen. Er wordt weer gelast!
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 07-03-2010 14:42 u » |
|
Als je een wijngist gebruikt, is het ook handiger een niet al te droge te nemen?
De wijngist  Ik heb ordinaire bakkersgist gebruikt. In poging 1 is de wijngist die ik nog had gesneuveld. Ben heel benieuwd hoe dit uitpakt. Het sap dat ik gebruikt heb is goudappeltje, hier zit geen sulfiet door (Dit stoppen de meeste erin om gisting in het pak tegen te gaan) De houdbaarheid van dit sap is dan ook wat minder lang dan bij anderen. Wellicht is er ook een ander (biologisch) merk te vinden. gr
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 07-03-2010 14:46 u » |
|
Hey, geinig experiment. Ik zag bij James & Ozz Beers of Britain dat authentieke cider wordt gerijpt op eiken vaten. Dat zou je ook eens in de toekomst kunnen proberen. Moderne cider kan je volgens mij al bottelen over 2 weken. Benieuwd.
Als dit een suc6 is kan ik de volgende keer wel een paar snippers eikenhout bij de lagering ingooien! Misschien ga ik het goedje dan zelf ook wel waarderen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 07-03-2010 15:16 u » |
|
In Engeland vliegt het met liters tergelijk de toonbank over. Daar is het echt populair.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 07-03-2010 15:20 u » |
|
Dit lijkt me wel een geschikte gist! Zet het hardere appelzuur, wat waarschijnlijk ook in appelsap zit, om in melkzuur waardoor het geheel zachter van smaak wordt.
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 07-03-2010 15:28 u » |
|
Oh Robin, ik denk dat je daar wel een goede te pakken hebt. Die gaan we een volgende keer gebruiken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 07-03-2010 15:49 u » |
|
In Engeland vliegt het met liters tergelijk de toonbank over. Daar is het echt populair.
Cider heeft daar een lange traditie. Het is daar geen nieuwigheid. Hier in Nederland wordt het vij recent door een grote brouwerij gepromoot.
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 07-03-2010 15:52 u » |
|
Vroeger had je hier ook cider, maar dat is verdwenen op één of andere manier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 07-03-2010 15:55 u » |
|
Vroeger had je hier ook cider, maar dat is verdwenen op één of andere manier.
Cider werd hier veel meer gezien als iets wat te maken heeft met wijn (appelwijn). In Engeland lag dat wat anders daar ligt het veel meer op een lijn met bier (koolzuurhoudend, laag alcoholisch).
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 07-03-2010 15:59 u » |
|
Hier in Nederland wordt het vij recent door een grote brouwerij gepromoot. Het is idd weer bezig met een heropleving, gesteund door Heineken. Echter zijn er ook meerdere Ciders te koop, niet alleen Strongbow/Jilz. Zo drink ik nu een Magners, uit Ierland volens het etiket. Had je voor de inzet van H. niet zo 1,2,3...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 07-03-2010 16:07 u » |
|
Dan ook maar ff proefnotities:
Magners Irish Cder, 4,5% tht 14/10/10 Op vat gerijpt.
Uiterlijk: helder, oranje-geel-goud van kleur (rode appeltjes?), flink wat koolzuur, frisdrank/champagneschuim wat snel weg is, blijvende stroom koolzuur. Geur: zurig, fruit, brettje (paardendeken) smaak: fris, zoetzurig, licht appeltje, licht brettje nasmaak: weinig, iets droog.
Lekker frisse drank! Het Brettje is hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit het vat en geef het wat extra diepgang tov bijvoorbeeld Strongbow. Goed voor in de zomer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dennis
ESB project
Senior lid
Afwezig
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 07-03-2010 16:10 u » |
|
Magners heb ik hier in Wageningen in de zomer wel eens op een terrasje gehad, bij de Zaaier van de tap. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 07-03-2010 16:49 u » |
|
Misschien moet ik die Magners ook maar proberen te scoren deze week, heb ik even wat vergelijkingsmateriaal. Nu in ieder geval op naar het brouwen van een bier 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 07-03-2010 16:52 u » |
|
Lekker frisse drank! Het Brettje is hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit het vat en geef het wat extra diepgang ten opzichte van bijvoorbeeld Strongbow. Goed voor in de zomer.
Tijdens mijn zomervakanties In Frankrijk wil ik ook wel eens Franse cider drinken. Daar proef ik ook regelmatig een Brett in. Mits vrij beperkt kan het inderdaad voor wat extra diepgang zorgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
weed
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 07-03-2010 18:40 u » |
|
je moet de juiste gist hebben én geef het tijd.
In het begin kan de cider wat hard/wrang zuur smaken, maar dat rond wel (wat) uit. Ook gaf de Champagnegist (bioferm champ, speciaal voor Weed) een veel hardere wrange cider en de Wyeast Irish Ale gist een mooie zachtere cider (na rijpen).
 Bedankt! Dit is duidelijk. 
|
|
|
|
|
|
Van bier water maken kan ik ook!
|
|
|
|
SeekingBeer
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 07-03-2010 20:25 u » |
|
Muldermans, ik heb één keer geprobeerd om mousserende appelsapwijn (geen cider want daar heb je echte cider appeltjes voor nodig) te maken.
Ik had allemaal spuiters; de hele fles in één keer leeg.
Zelfde spul met druivesap had ik een aantal malen gemaakt (pak em beet een keer of 10, zeg een kleine 100 liter of zo'n 200 beugeflesjes). Met druivesap nooit 1 spuiter gehad.
Het kan zijn dat de zogenaamde appelzuur/melkzuur gisting een rol heeft gespeeld bij het veel te ver doorvergisten in de fles, dat kan ik niet beoordelen.
Kijk dus uit met de suiker bij het bottelen, evt eerst met 2 flesjes experimenteren:
De ene fles 1 tl suiker de andere 2 tl.
Paar dagen later openen en kijken of je een spuiter hebt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ronnie
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 07-03-2010 20:36 u » |
|
Het kan zijn dat de zogenaamde appelzuur/melkzuur gisting een rol heeft gespeeld bij het veel te ver doorvergisten in de fles, dat kan ik niet beoordelen... Of het nu van druiven of van appels is, in beiden zit appelzuur. Dus ook in druiven (slechts ongeveer 20% van het zuur is wijnsteenzuur bij druiven). De hoeveelheid appelzuur/melkzuuromzetting zorgt niet voor veel extra CO2. Bijv. bij een plat uitgegiste gebottelde wijn die toch nog een malo-lactaat gisting krijgt geeft het een lichte prikkel. Komt ook nog dat de malo-lactaatgisting niet zo goed opgewassen is tegen CO2-druk. Dus: zal restsuiker ofwel Brett zijn.
|
|
|
|
|
|
In de hel is geen bier, daarom brouw ik het hier!
|
|
|
|
SeekingBeer
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 07-03-2010 20:58 u » |
|
Ok Ron, dan kunnen we appelzuur/melkzuur vergisting wel afschieten als werkzame hypothese.
Ik heb het spul nooit vaker gemaakt dus ik heb geen idee (het kan ook zijn dat appelsap sowieso veel meer CO2 condensatie kernen heeft en dat je misschien moet filteren ipv alleen bezinken)
Geen idee!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ko
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 22-06-2010 22:29 u » |
|
Ik zit al een tijdje met een idee te spelen en ik weet niet of het mogelijk is. Als ik dadelijk weer wil beginnen met brouwen (ik heb door verhuizingen e.d. al meer dan een jaar niet meer gebrouwen  ) kan ik dan niet een gist starter maken met appelsap en dit vergisten alsof het een bier is. Na een week het sap afhevelen en bottelen (of evt nog lageren). En deze koek gebruiken om mijn wort aan de gang te krijgen. Giststarters met appelsap maken is niet iets nieuws, maar is het resultaat hiervan ook te drinken? Het lijkt me wel leuk om zo een kleine collectie ciders op te bouwen die elk met een andere gist zijn gebrouwen. Misschien dat ik zo mijn vriendin ook eens echt aan het bier krijg  gr. Ko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 22-06-2010 22:35 u » |
|
Hallo Ko,
Ik heb met de slurry van mijn cider een donker bier gebrouwen en dit was niet te zuipen..... Dus ik kan je deze methode niet aanbevelen. Appelsap is naar mijn mening wel geschikt om een sediment uit een commercieel flesje leven in te blazen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aldo
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 23-06-2010 13:56 u » |
|
Heb vorig jaar ook een cidertje gebrouwen met hulp van de stoomextractor, spuiters heb ik er niet van gehad. Deze heb ik dan ook zonder suiker gebotteld. Ook heeft deze wijn veel langer in de gistfles met waterslot gezeten als een bier. IK gebruikte deze gist :  Wel is de smaak redelijk flauwtjes, dit waarschijnlijk doordat ik met de stoom-extractor teveel water meekreeg en maar een ras appels heb gebruikt. Op het net kwam ik verschillende recepten/beschrijvingen tegen waar aangeraden werd meerdere soorten appels te gebruiken voor een volle smaak. Weet niet welke rassen gebruikt worden voor pakken appelsap, maar misschien is het wel een goed idee om verschillende merken sap en diksap te gebruiken om een vol pallet aan smaken te verkrijgen?
|
|
|
|
|
|
Op reis door smaakland
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 23-06-2010 14:24 u » |
|
Ik heb vorig jaar ook een cider gemaakt, die staat dit jaar ook weer op het programma. Ik heb deze gist gebruikt en ik was heel tevreden over de smaak.  Appelsap gemaakt met een kleine keuken fruitpers. Ik dacht dat 19 kilo appels 10 L 11 brix appelsap opleverde. Dat heb ik verdund tot ik meen 9 brix want ik wilde een cider van 5% maken. Eerst geprobeerd spontaan te vergisten, na twee weken was er niets gebeurd. In een nieuw vat gebracht, de bruine derrie achtergelaten en de champagne gist toegevoegd. De cider was vlot uitvergist tot 1000 (in 2 weken dacht ik). Afgevuld in champagneflessen. 3 g/L suiker bleek veel te weinig te zijn, later aangevuld tot 6 g/L suiker. Nog te weinig, dit jaar doe ik iets van 8 of misschien wel 10 g suiker. Het was een hele lekkere frisse cider, een sjieke bubbeltjes wijn.
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 24-06-2010 11:41 u » |
|
Met zelf geperst appelsap zal die gist waarschijnlijk wel smaken. In een cider obv supermarktsap vond ik het eindresultaat wrang/hard en droog. Met hetzelfde supermarktsap leverde de Irish-ale gist een veel mooiere cider. Ik ben voornemens (wanneer ik het weer ga doen) deze gist te gebruiken voor de malo-lactische omzetting. De zurigheid wordt dan minder hard.  Brouwland-tekst: Korrelgist BIOFERM MALIC Saccharomyces Cerevisiae Deze gist breekt tot 50% van het aanwezige appelzuur af! Een teveel aan appelzuur is vooral bij fruitwijnen veel voorkomend en geeft een scherpe, wrange smaak. Bij deze gist zal het appelzuur tijdens de vergisting in grote mate “verbruikt” worden (1 g appelzuur wordt omgezet in 0.03% alcohol). BIOFERM MALIC verbruikt 18 g suiker voor 1% alcohol en is dus zeer geschikt om van een most met een hogere dichtheid toch een wijn met een lager alcoholgehalte te maken. De gist bevordert kleurextractie (geschikt voor rode wijnen) en heeft een neutraal aromaprofiel.
Alcoholtolerantie 14-15 vol.% Temperatuurbereik: 20-30°C Dosis: 2-3 g/10 liter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ko
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 24-06-2010 11:45 u » |
|
Nou, ik denk dat ik begin met een paar liter goudappeltje om te zetten in wat cider.
Maar iedereen is het er unaniem over eens dat de gistkoek die hiervan overblijft niet te gebruiken is om het echte bier mee te brouwen?
gr. Ko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 24-06-2010 11:59 u » |
|
Hallo Ko,
Ik heb met de slurry van mijn cider een donker bier gebrouwen en dit was niet te zuipen..... Dus ik kan je deze methode niet aanbevelen. Appelsap is naar mijn mening wel geschikt om een sediment uit een commercieel flesje leven in te blazen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik dr oetker gist heb gebruikt  En das niet helemaal ontwikkeld voor bier of wijn.... De cider smaakt in ieder geval niet verkeerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 24-06-2010 12:41 u » |
|
iedereen is het er unaniem over eens dat de gistkoek die hiervan overblijft niet te gebruiken is om het echte bier mee te brouwen?
In ieder geval niet met de "malic"-gist!  ff serieus: het zou moeten kunnen, al zijn er wel wat "maren". Punt is nl dat je de gist opkweekt volledig zonder moutsuikers. De enzymen voor maltose (maltase) moet dan eerst worden aangemaakt tijdens de vergisting, wat een startvertraging zou kunnen opleveren. Bij mijn weten zou dat niet meer dan 1-2 uur moeten zijn en is te omzeilen door diezelfde aantal uren (evt met marge) voor het enten de afgegoten starter op te starten met moutextract. Zelf kweek ik vaak op met saccharose in combinatie met moutextract, dat geeft (bij mij) geen probleem. In verband met de vitaliteit van de gist is gistvoeding en/of beluchting nodig, beide niet goed voor de smaak van de cider? Ook in verband met de vitaliteit mag de cider niet te zwaar zijn, 1040-1050 lijkt me mooi zat!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 24-06-2010 14:21 u » |
|
Het zelf-geperste appelsap had een pH van 3.1. Daar schrok ik wel van. Na vergisting niet meer gemeten, maar kennelijk kan een champagne gist dat aan.
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
Ko
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: Gisteren om 18:03 » |
|
Ondanks dat er lang niet op deze draad is gepost heb ik een kort vraagje.
Ik heb nu al veeeeeeeeeel te lang niet gebrouwen en voorlopig zie ik het ook niet gebeuren. Mijn apparatuur zit nu in de opslag, maar omdat ik toch iets wil maken heb ik het volgende idee:
Een 1,5 liter petfles met 1 liter appelsap vullen en er wat bakkersgist bij gooien. Een nat watje in de dop doen en dit zo laten gisten totdat het uitgeschuimd is. Overhevelen in een andere petfles en met de dop er op een paar weken laten staan.
Denken jullie dat hier een lekker drankje uit komt, of is dit idee gedoemd te mislukken. Ik ben ook erg benieuwd hoe de Muldermans cider heeft gesmaakt. Mocht het met bakkersgist niet te zuipen zijn, dan ga ik hier ook geen moeite aan verspillen.
Nouja, ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
gr. Ko
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: Gisteren om 18:48 » |
|
Ik zou toch voor minimaal zo'n 5 L fles van Brouwland gaan? Net ff wat meer. Dit zou natuurlijk ook wel moeten kunnen lukken.
Voor de gist kan je ook een simpel appelsapstartertje maken van een gistsediment die je nog in een flesje eigenbrouw hebt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alchemist
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: Gisteren om 20:40 » |
|
Ik zou een flesje orval halen. Heerlijk genieten van die orval en het gistdepot gebruiken om een fles appelsap mee te vergisten. Deze gist geeft een erg lekker smaak in 'ciders'. Bakkersgist lijkt me niet zo lekker.
|
|
|
|
|
|
Brouwsels 2010: Op dronk zijnde: 'Ursuppe' (IRS), 'Hoppi Fjellet' (IRS) Van plan : 'Dobbelt Besk' (DIPA), 'Birøkterøl' (honningøl)
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: Gisteren om 21:20 » |
|
Ik heb zo'n 5 liter gemaakt en ik heb het nog niet weer geproefd, zal zo eens een flesje open trekken! Post over 2 uurtjes de bevindingen wel  De eerste monsters waren niet verkeerd, het schijnt dat je mooiere resultaten boekt als je ook wat verse appeltjes erbij gooit!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anton
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: Gisteren om 21:23 » |
|
Een 1,5 liter petfles met 1 liter appelsap vullen en er wat bakkersgist bij gooien. Een nat watje in de dop doen en dit zo laten gisten totdat het uitgeschuimd is. Overhevelen in een andere petfles en met de dop er op een paar weken laten staan.
Denken jullie dat hier een lekker drankje uit komt, of is dit idee gedoemd te mislukken. gr. Ko
Ja! Lekker, zelfs na een paar dagen is het al goed te drinken. Welliswwaar troebel maar al wel iets tintelend. Ik doe dat wel vaker. Meestal gebruik ik biergist, maar soms ook wel bakkersgist of Dr. Oetker.  Anton
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SeekingBeer
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: Gisteren om 21:55 » |
|
Absoluut geen natte watjes in de dop/flessehals, dat geeft alleen maar een enorme bacterie groei lijkt mij zo.
Als je geen passend waterslot of rubbers hebt maak je altijd een "poor man's waterlock", plastic boterhamzakje erover en aanklemmen met een elastiekje zo dat alle overdruk makkelijk ontsnappen kan. (Boterhamzakjes zijn van binnen wel steriel genoeg.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: Gisteren om 22:33 » |
|
Inmiddels aan de cider. Zo Robin zei op het gilde al dat je cider de tijd moet geven, inderdaad na een halfjaar is het echt lekker. Ik proef cider, licht zurig. Dat zuurtje was juist in het begin heel erg, hij is nu erg afgezwakt en heel goed te drinken. Fijne bubbeltjes, heel verfrissend.
DR Oetker is wat mij betreft geschikt voor cider! En appelsientje puur sap! Om vaker te doen.
Suc6 met cideren
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|