RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
Nooit geschroten is altijd mis!
|
 |
« Gepost op: 04-03-2010 21:39 u » |
|
Eindelijk kom ik eraan toe om mijn eigen verbouwde Centennial hoppen uit te proberen! Bitterheid is een grote gok, dus ik ga maar conservatief inschalen met 8%. Doel is een simpele APA volledig gehopt met alleen Centennial: Basis| Omschrijving | Waarde | | Naam recept | Centenni-Ale | | Brouwdatum | 6-3-2010 | | Biertype | Pale Ale (American) | | Aantal liters | 10 | | Gewenst begin SG | 1050 (5,3 Vol% alc.) | | Brouwzaalrendement | 75,0% | Algemeen| Omschrijving | Waarde | | Totaal brouwwater | 18,98 liter | | Maischdikte | 4,82 l/kg | | Maischwater | 12,1 liter | | Spoelwater | 7,0 liter | | kooktijd | 90 Min. | | Berekende kleur | 18 EBC (Dan A. Morey) | | Berekende bitterheid | 45 EBU (Mark Garetz) | Mout| Moutnaam | % stort | Massa | Kleur | | Pale alemout | 90,0 % | 2270 gr | 6 EBC | | Caravienne | 10,0 % | 252 gr | 66 EBC | Hop| Hopnaam | % alfazuur | Massa | kooktijd | Bitterheidsaandeel | | Centennial | 8,0 % | 20 gr | FWH | 29 EBU | | Centennial | 8,0 % | 20 gr | 30 Min. | 16 EBU | | Centennial | 8,0 % | 20 gr | 20 Min. | 9 EBU | | Centennial | 8,0 % | 20 gr | 10 Min. | 1 EBU | | Centennial | 8,0 % | 20 gr | 0 Min. | 0 EBU | Gist| Omschrijving | Waarde | | Gistsoort | Safale US-05 | | Gist toegevoegd als | Inhoud verpakking | maischschema| Stap nr. | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | | 1 | 67°C | 60 minuten | 4,8 l/kg | | 2 | 78°C | 5 minuten | 4,8 l/kg |
zoiets dacht ik!  Als er nog hop over is in het zakje ga ik daarmee koudhoppen. 
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
|
MM
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 04-03-2010 21:42 u » |
|
Heb je een idee wat voor smaak de hop gaat geven? Is Centennial net zo assertief als Cascade en Amarillo?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 04-03-2010 21:45 u » |
|
Hij wordt omschreven als "Super-Cascade", maar EBC vind em meer sinaasappel dan grapefruit. Beide lijkt me erg lekker. Ik heb laatst een Centennial IPA gehad, die was wel OK maar matig hoppig. Dat moet beter kunnen dus 
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
|
William
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 04-03-2010 21:51 u » |
|
Lijkt me een lekker bier te worden met een stevige bitterheid die wordt gedragen door wat restsuikers (maischschema) en moutigheid (Vienna).
Is 100 gram hop in 10 liter bier niet een beetje overdreven? Misschien gaat deze door de vele late hopgiften wel een beetje grassig worden, vooral als de zelfverbouwde hop niet kraakdroog is.
|
|
|
|
|
|
hoofd: - na: - planning: Haver Blonde
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 04-03-2010 21:59 u » |
|
Ja, dat is wel een puntje van zorg idd... Maar er is ook maar 1 manier om achter te komen?
Tenzij iemand met ervaring hiermee me het met klem ontraad?
De hop is wel mooi droog overigens.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SeekingBeer
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 04-03-2010 22:16 u » |
|
Nou ik heb geen enkele ervaring, het plantje dat ik vorig jaar van je kreeg is nooit groot geworden.
Gewoon proberen zou ik zeggen, lijkt veel die 100 gram hop maar stel dat het te veel is, wat is dan het probleem? Want:
1) Je kunt altijd nog mengen op het drinkglas. 2) Je weet wat ie kan voor de volgende hop stort.
Leuk recept.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Herman
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 04-03-2010 22:28 u » |
|
Hoi Robin,
Punt 1: ik wil wel een plantje van je hebben van deze hop, ik vind Centennial een mooie hop. Milder dan Chinook en Cascade, maar onmiskenbaar Amerikaans. Ik ben benieuwd of die op onze grond ook deze karakteristieken heeft.
Punt 2: 100g hop op 10 l is veel, maar kan. Al zou ik persoonlijk de 10min dosering opplussen bij de 0 minuten.
|
|
|
|
|
|
Gistvat: - Lagervat: - Voorraad: Wadisdanou II (Brown Porter?), Gilde blond, Golden Promise IPA, Hunebier Dubbel, 1850 Porter, ESB Planning: RIS, Kastanjebier, Gerstemout niet!
|
|
|
|
Muldermans
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 04-03-2010 22:30 u » |
|
Ik zou zeggen GO FOR IT. Jij hebt toch ook zo'n kruidendroger? Ben er dan niet zo bang voor dat ie te grassig wordt.
Ziet er lekker uit dit receptje!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 06-03-2010 11:21 u » |
|
10 liter? Ben je gek geworden? Kun je geen 30 maken, dit kan wel eens HEEL lekker worden.
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
Sietze K
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 06-03-2010 12:09 u » |
|
Koudhop erbij? Lijkt mij heerlijk, het bier water loopt me bij de gedachte alleen al uit de... 
|
|
|
|
|
|
Op fles Entire T Op fles Special bitter T
|
|
|
|
korek
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 06-03-2010 17:17 u » |
|
10 liter? Kun je geen 30 maken, dit kan wel eens HEEL lekker worden.
Ben het met MO eens, als het erg lekker wordt, heb je spijt dat je niet meer gemaakt hebt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JWVG
MTG Hobbybrouwendag
Super lid

Aanwezig
Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 06-03-2010 17:28 u » |
|
Geinspireerd door deze draad, heb ik nu een 100% centennial bier met US-05 voor me staan, dat behoorlijk lijkt op wat jij wilt maken. Ik kan wel zien wat Jasper bedoelde - volgens mij is het aroma wat subtieler dan de anderen die ik tot nu toe heb geproefd, en dat sinasappelige proef ik ook wel terug. Ik zal de verschillende hopsels eens naast elkaar moeten leggen om ze goed te vergelijken, maar ik denk niet dat je hier te snel te veel mee zal hoppen.  JW
|
|
|
|
|
|
Hoofd: - Na/lager: Revanche Vienna, Pittig Blondje Her: Megalomaan Brits hopexperiment Plan: DecoctieReinheitsSpeiseWeizen! (20/9), perfect gehopte IPA (17/8)
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 06-03-2010 17:35 u » |
|
10 liter? Ben je gek geworden? Kun je geen 30 maken, dit kan wel eens HEEL lekker worden.
Ben het met MO eens, als het erg lekker wordt, heb je spijt dat je niet meer gemaakt hebt.
Ik snap jullie enthousiasme, echter ga ik dit morgen in mijn kleine installatie maken. Het is ook een experiment om erachter te komen hoe mijn eigen Centennial is. Stel dat het minder wordt dan verwacht, dan heb ik 30 L matig bier. 1 kratje en wat losse flesjes is voor mij eerst voldoende!  Ik heb nog meer Centennial dus een herhaling kan zo gemaakt worden. Dan ook evt met Chinook als bitterhop.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 06-03-2010 17:44 u » |
|
Hier dan het recept omgerekend naar mijn kleine pan: Basis| Omschrijving | Waarde | | Naam recept | Centenni-Ale | | Kenmerk | R039 | | Brouwdatum | 7-3-2010 | | Biertype | Pale Ale (American) | | Aantal liters | 10 | | Gewenst begin SG | 1050 (5,3 Vol% alc.) | | Brouwzaalrendement | 75,0% | Algemeen| Omschrijving | Waarde | | Totaal brouwwater | 15,12 liter | | Maischdikte | 4,82 l/kg | | Maischwater | 11,0 liter | | Spoelwater | 7,0 liter | | kooktijd | 90 Min. | | Berekende kleur | 18 EBC (Dan A. Morey) | | Berekende bitterheid | 46 EBU (Mark Garetz) | Mout| Moutnaam | % stort | Massa | Kleur | | Pale alemout | 90,0 % | 2064 gr | 6 EBC | | Caravienne | 10,0 % | 229 gr | 66 EBC | Hop| Hopnaam | % alfazuur | Massa | kooktijd | Bitterheidsaandeel | | Centennial | 8,0 % | 15 gr | FWH | 23 EBU | | Centennial | 8,0 % | 15 gr | 30 Min. | 13 EBU | | Centennial | 8,0 % | 15 gr | 20 Min. | 7 EBU | | Centennial | 8,0 % | 15 gr | 10 Min. | 1 EBU | | Centennial | 8,0 % | 20 gr | Koud hop | 0 EBU | Gist| Omschrijving | Waarde | | Gistsoort | Safale US-05 | | Gist toegevoegd als | Inhoud verpakking | maischschema| Stap nr. | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | | 1 | 67°C | 60 minuten | 4,8 l/kg | | 2 | 78°C | 5 minuten | 4,8 l/kg |
De verschillen zitten hem in de ketelverliezen. Die zijn bij mijn HERMS redelijk groot en dat wordt door BrouwVisie (tegenwoordig) gecorrigeerd met het brouwsel (water én mout). De hop correctie ging nog niet helemaal goed, dus dat heb ik handmatig aangepast.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 07-03-2010 12:47 u » |
|
Nu aan het brouwen, halverwege de eenstapsmaisch!  Ik heb nog een restje Cara-pils (ca 100g) toegevoegd, omdat dat anders toch maar blijft liggen. Als het SG hierdoor te hoog uitpakt, gooi ik er meer hop in. Volgens Brouwvisie geeft het nu 1052
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 07-03-2010 15:23 u » |
|
Begin koken, net mn gevacumeerde tuinhop opengeknipt:  Dat ruikt goed! Heerlijk aromatisch C-hoppig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 07-03-2010 15:51 u » |
|
Ik ben nu aan het brouwen met een G-hop.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 07-03-2010 15:53 u » |
|
G-hop? Vertel!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 07-03-2010 16:09 u » |
|
Goldings.  Ik heb een pakje pellets bij vd Kooy vandaan. Mijn hemel, wat ruikt deze lekker. Kneiter vers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 07-03-2010 16:11 u » |
|
Haha, mooi! Nu alweer voor jezelf aan het brouwen? Wat voor bier, een blond?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 07-03-2010 16:14 u » |
|
Yep, ff een allemansvriendje voor de buren. Pilsmout, een beetje munich en wat Goldings.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 07-03-2010 19:50 u » |
|
Had geen SG monster genomen omdat ik alleen met de refractometer heb gewerkt. Toch nog wat "uitleksel" kunnen proeven en dat was, zoals vaak voor de vergisting, straf bitter. Ik denk dat hij die 46 IBU zeker wel haalt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 19-03-2010 21:05 u » |
|
Yep, dat haalt ie wel  Ben hem nu aan het hevelen, 1012  Hij smaakt lekker, een licht zoetje, goed C-hoppig en bitter. Jelle heeft wel gelijk dat hij wat naar Amarillo neigt, maar dan meer bite zoals Cascade. Ik ga nu nog een weekje koudhoppen met 2 g/L en dan issie er wel klaar voor denk ik? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 09-04-2010 22:23 u » |
|
Net gebotteld! SG niet meer kunnen meten omdat mn maatglas volzit met een warm-monster van mn Bock... Hij smaakte HEEL erg lekker! Lekkere body, lekker hoppig, vrij sinaasappel hoppig, heel lekker! Als ik het zou moeten vergelijken met het hopexperiment van JW zou ik denken er een andere hop in gedaan te hebben?  Net 1 kratje en wat losse flesjes (ONK en Gilde).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 09-04-2010 22:53 u » |
|
Ik geloof je. Centennial is the queen of (I)PA. Of lust je toch liever Amarillo? (Om nog maar even een trend te noemen  ) Proost! 
|
|
|
|
|
|
Hoppin´ into twentyten...
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 09-04-2010 23:01 u » |
|
Tja, Amarillo heb ik nog een voorraadje van, maar schaf ik nu niet meer zo snel aan denk ik. De nieuwe voorraad Centennial is er immers alweer over een half jaar  Maar ook Amarillo is lekker, dus dat is hem niet zo. In mijn perceptie heeft Amarillo ook wat "nobel"-achtigs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 09-04-2010 23:11 u » |
|
Maar ook Amarillo is lekker, dus dat is hem niet zo. In mijn perceptie heeft Amarillo ook wat "nobel"-achtigs.
Ik begrijp wat je bedoelt. Af en toe is dat wel lekker. Uptown.  Wie weet, heel misschien, lukt het me om over een maand of twee een Amarillo stek te bemachtigen in de buurt van Yakima. Ik ga zeker mijn best doen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 09-04-2010 23:15 u » |
|
Hehehe, dat zou écht heeel erg cool zijn!  Zou je nog aangeklaagd kunnen worden als je ze inmiddels hier hebt? Dat lijkt het me ook weer niet waard...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 09-04-2010 23:18 u » |
|
Zou je nog aangeklaagd kunnen worden als je ze inmiddels hier hebt? Dat lijkt het me ook weer niet waard...
Ik neem natuurlijk alleen legale stekken mee. En geef ze aan bij de douane op Schiphol. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 09-04-2010 23:21 u » |
|
Amarillo is toch nog "patent pending"?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 08-05-2010 21:30 u » |
|
Ik drink nu (pas) mijn eerste lesje van dit bier!  Helaas op een of andere manier iets tweeschijn, terwijl deze juist niet met MO is gebrouwen?  Gewoon Dingemans palemout... Hoe dan ook, koolzuur is goed, niet teveel ook niet te weinig. Geur is typisch Amerikaanse hop, heerlijke bloemetjes/ fris citrus. Smaak: iets zoete back-bone tegen vrij veel hop, redelijk bitter wat went na een paar slokken. Goed aroma voor een tuinhop!  nasmaak: bitter. Ik ben tevreden! Een heel aardig resultaat voor een bier compleet gehopt met tuinhop. De bitterheid komt aardig overeen met mijn schatting, misschien wat meer zelfs. Het hoparoma is voor mij de grootste meevaller; een echt mooi Amerikaans aroma! Hij hangt wat tussen sinaasappel en grapefruit in. Niet zo mandarijnig als warrior, toch minder hard dan Cascade. Ben benieuwd wat hij gaat doen op het ONK? Ik schat iets van 70-75 ptn. (ben bescheiden geworden sinds vorig jaar...  )
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 10-06-2010 18:47 u » |
|
Hey Robin, met hoeveel suiker heb je deze gebotteld?
|
|
|
|
|
|
Vergisting: ESB Volgende Brouwdag: 31-7 IPA. Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 11-06-2010 10:51 u » |
|
Details zou ik vanavond moeten opzoeken, maar doorgaans bottel ik met 5-6 g/L
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 11-06-2010 22:41 u » |
|
Hmmm... niet genoteerd. Ga dan maar uit van 6 g/L
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|