Slow Saison

Gestart door William, 25-02-2010 22:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Nu ik redelijk wat bier op voorraad heb en de gistkast gevuld heb met 20 liter ESB wordt het nu tijd voor een bier dat wat tijd nodig heeft: een Saison.

Het wordt een redelijke klassiek recept op basis van palemout, een beetje tarwemout, wat suiker en een beetje chocolademout aan het eind van de maisch voor de kleur.
Over de hoppen heb ik getwijfeld. Wordt het een Europese of een Amerikaanse Saison? Ik heb nu gekozen voor de Europese versie met Northern Brewer, Saaz en East Kent Goldings (dus geen Styrian Goldings in deze Saison). In het geval van de Amerikaanse versie zou het hopgeweld moeten komen van Warrior en Cascade. Ik twijfel nog over koudhoppen... EK Goldings?

De gist wordt natuurlijk de Belgian Saison welke garant lijkt te staan voor langdurige vergistingen. Ik denk dat ik de vergisting lekker warm ga uitvoeren, langzaam oplopend van 22 naar 28 ºC.



A ProMash Brewing Session Report
--------------------------------
Recipe:       WK47 - Saison

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):    15.00
Total Grain (Kg):         3.94
Anticipated OG:          1.071    Plato:            17.24
Anticipated EBC:          20.3
Anticipated IBU:          28.4
Brewhouse Efficiency:       83 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Actual OG:  1.073   Plato: 17.69
Actual FG:  1.012   Plato:  3.07

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 78.7     3.10 kg.  Palemout 7                                   1.037      7
 10.2     0.40 kg.  Tarwemout licht                              1.038      4
 10.2     0.40 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0
  1.0     0.04 kg.  Chocolate 900                                1.030    900

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.31 g.     Northern Brewer                Pellet   9.30  20.9  90 min.
 14.06 g.     Saaz                               Pellet   3.80   5.4  30 min.
 14.06 g.     E.K. Goldings                     Whole    4.75   2.0  5 min.


Yeast
-----
Wyeast 3724 Belgian Saison Ale


Mash Schedule
-------------
Mash Type: Single Step
Dough In Temp:                0  Time:   0
Saccharification Rest Temp:   67  Time:   90
Mash-out Rest Temp:           0  Time:   0
Sparge Temp:                  78  Time:   45

Oscar

Leuk recept, maar die chocolademout... :weetniet: een vreemde eend in de bijt... Dat wordt een donkere saison denk ik...

Herman

Waarom chocolademout? Vind ik niet thuis horen in een Saison.

De-Geert

Ziet er goed uit, toch een paar vragen:
- waarom palemout en niet pilsmout?
- waarom chocomout? Een saison mag toch best blond zijn? [edit: hahaha, 3 zielen 1 gedachte]
- Ik zou zeker koudhoppen, misschien een combi van Saaz en EKG?


Herman

Koudhoppen hoeft echt niet hoor. Je kunt ook zonder een flinke hopshot krijgen ;)

Oscar

Citaat van: De-Geert op 25-02-2010  22:23 u- waarom palemout en niet pilsmout?

Dat vind ik dan wel weer een beetje een leuke wending... een English Saison, maar dan moet je wel overwegend Engelse hoppen gebruiken... :)

William

Chocolademout omdat ik een klein beetje kleur toch wel mooi vind in een Saison. De chocolademout wordt helemaal aan het eind van de maisch toegevoegd - geen smaak wel kleur.
Ik heb voor palemout gekozen omdat ik hier nog een redelijke voorraad van heb. Daarnaast zal het misschien ook tot een wat meer volle smaak leiden in vergelijking met pilsmout.
Een combi van Saaz en EKG  voor koudhoppen lijkt me een goed idee. Misschien dat het alleen EKG wordt omdat ik daar nog bloemen van heb. Van Saaz heb ik alleen pellets.

Zien jullie de Warrior, Amarillo combi niet zo zitten?

De-Geert

Citaat van: William op 25-02-2010  22:30 uZien jullie de Warrior, Amarillo combi niet zo zitten?
Jawel, maar dan wordt het gewoon iets totaal anders.

Oxhead

Ik heb al eens een saison met pale-alemout gebrouwen, en dat is is toch net niet.
En zoals eerder vermeld heeft chocolademout niks te zoeken in een saison.
Maarja het is jou feestje. ;D
Het is trouwens wel een Sterke saison. :police:(stijlpolitie)

William

Citaat van: Oxhead op 25-02-2010  22:38 uIk heb al eens een saison met pale-alemout gebrouwen, en dat is is toch net niet.

Wat maakte het "net niet" een Saison?

En inderdaad... hij is sterk.

De-Geert

Ik heb ook een keer een (american) saison gemaakt met wat meer moutsmaak door munchener en ambermout. Hoewel lekker bier, niet echt een saison. Een saison "moet" gewoon geen enorme moutsmaken hebben.

Oscar

Citaat van: William op 25-02-2010  22:30 uChocolademout omdat ik een klein beetje kleur toch wel mooi vind in een Saison.

Doe dan 10% Munchener... o.i.d of een klein beetje cara 50  :)

Citaat van: Oxhead op 25-02-2010  22:38 uIk heb al eens een saison met pale-alemout gebrouwen, en dat is is toch net niet.

10% pale-mout kan prima in een saison, en wellicht meer ook wel.... :)

Oxhead

Inderdaad een saison moet in mijn ogen fris en droog zijn. De saison gebrouwen met palemout was dat niet. Ik hb ondertussen toch al zo'n 12 saisons gebrouwen.
Dus ik heb er al wat ervaring mee. ;)


Oscar

Citaat van: Oxhead op 25-02-2010  22:48 uIk hb ondertussen toch al zo'n 12 saisons gebrouwen.

Binnenkort de Geilings Saison   :brouwen: :)


Herman

Mijn door vele brouwers gewaardeerde Sterke Saison heeft 79% palemout (en nog Engels ook...). Werk prima in mijn optiek. Heerlijk droog bier. Ik brouw hem binnenkort weer, hij heeft nu namelijk geen schijn van kans om ouder te worden dan 6 maand.

Recept staat niet op het forum, wel een proefnotitie.

William

Kan het zijn dat je met pale mout een eiwitrust en misschien ook een droog maischschema moet aanhouden voor de frisse en droge smaak (en goede vergistingsomstandigheden)?

Herman

Ik heb 90 minuten op 65C aangehouden.

Gerb

Als ik zou moeten kiezen, zou ik voor het recept gaan in het eerste bericht. De Amerikaanse hoppen laten de mooie saisongist wat minder goed uitkomen, denk ik. In een saison is het toch de gist gecombineerd met kruidige hopsoorten welke het tot een mooie saison maken. De chocolademout aan het einde van het maischen geeft ook weinig smaak af, dus gewoon lekker gebruiken.

De-Geert

Citaat van: Gerb op 26-02-2010  09:21 uDe chocolademout aan het einde van het maischen geeft ook weinig smaak af
Dat is geloof ik wel de heersende mening op dit forum, maar waarom eigenlijk?

2 aannames waar ik zo mijn twijfels bij heb:
- kleurstoffen lossen beter op dan smaakstoffen
- kleurstoffen hebben geen smaak

Ik geloof er niet zo in, eerlijk gezegd.


Erick

Aangezien ik ook binnenkort een saison ga brouwen vind ik het wel leuk mijn recept hiertegenover te zetten, misschien kunnen we elkaar inspireren? (laat maar weten als je dat geen leuk idee bindt, dan start ik een nieuwe draad, ik wil niet je draad inpikken ;))

Batch Size: 19,00 L      
Estimated OG: 1,071 SG
Estimated Color: 13,1 EBC
Estimated IBU: 34,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 90 Minutes
  
5,00 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (6,0 EBC)                 86,21 %      
0,25 kg       Wheat Malt, Bel (3,9 EBC)                        4,31 %        
0,10 kg       Biscuit Malt (45,3 EBC)                            1,72 %        
0,10 kg       caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)        1,72 %        
50,00 gm     Styrian Goldings [5,40 %]  (60 min)           27,1 IBU      
50,00 gm     Saaz [4,00 %]  (10 min)                          7,3 IBU      
30,00 gm     Saaz [4,00 %]  (0 min) (Aroma Hop-Steep)            
1,40 gm       Cardamom, black seeds (Boil 2,0 min)                            
14,00 gm     Orange Peel, Bitter (Boil 2,0 min)                            
15,00 gm     Coriander Seed (Crushed) (Boil 2,0 min)                        
0,35 kg       Candi Sugar, Clear (1,0 EBC)                     6,03 %        
1 Pkgs        Belgian Saison (Wyeast Labs #3724) [StarteYeast-Ale                  


Mash Schedule:  
1 min         Step 1             Add 19,08 L of water at 60,8 C      55,0 C        
40 min        Step 2             Heat to 63,0 C over 15 min          63,0 C        
15 min        Step 3             Heat to 74,0 C over 10 min          74,0 C

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Gerb op 26-02-2010  09:21 uDe Amerikaanse hoppen laten de mooie Saisongist wat minder goed uitkomen, denk ik.

Denk ik niet..Een saison mag wel een Amerikaans citrusje hebben. Mijn american saison was erg lekker, en dat vonden er meer.... :) Dus die combinatie kan goed.

Gerb

Ik zei ook minder goed. Als je de smaak van Saison Dupont in gedachten neemt, is dat toch heel anders als daar Amerikaanse hoppen in zitten. Wanneer je dichter bij het origineel wilt blijven passen in mijn beleving EK Goldings en Saaz daar toch veel beter bij.

@Geert Ik heb deze methode van chocomout toevoegen vaker toegevoegd en je hebt gelijk er wordt wel iets smaak toegevoegd. Ik zei ook dat er weinig smaak vanaf komt. Maarrr, veeel minder dan toevoegen gedurende de hele maischtijd. En daarnaast, het is 1%. 

Albertus

In "Farmhouse Ales" wordt aangeraden om voor een éénstapsmaisch 62 tot 64 ºC aan te houden om de saison voldoende droog te krijgen.
Zelf zou ik geen chocolademout gebruiken, maar in het hiervoor genoemde boek wordt het gebruik van maximaal 2 % kleurmout als mogelijkheid genoemd.

Bert

Oxhead

Het voordeel van een saison is dat (bijna) alles mag. Met of zonder kruiden, met of zonder ruwe granen. Kleur- of caramouten. Pils of palemout.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je met 80% pilsmout, 10% tarwe en 10% suiker de lekkerste saison brouwt.
Kwa gist is de 3724 favoriet alhoewel de 3726 farmhouse-ale ook een goed resultaat geeft. Deze hoeft ook niet zo warm vergist te worden.
Binnenkort de French saison van Wyeast maar eens uitproberen.

William

Citaat van: Erick op 26-02-2010  10:46 uAangezien ik ook binnenkort een saison ga brouwen vind ik het wel leuk mijn recept hiertegenover te zetten, misschien kunnen we elkaar inspireren? (laat maar weten als je dat geen leuk idee bindt, dan start ik een nieuwe draad, ik wil niet je draad inpikken ;))

Welkom, geen probleem.

Jij gaat hem wel heel erg anders maken - veel meer moutkarakter en een flink aandeel geurende kruiden.. Die van jou en mij lijken twee uitersten te gaan worden. Ben je ook van plan warm te vergisten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.