|
Kleine_Schriek
|
 |
« Gepost op: 25-02-2010 15:45 u » |
|
Waarschijnlijk brouwen we twee keer vlak achter elkaar, dus tijd voor nog een recept. In BYO magazine staat een Rip Tide Clone recept, maar ik kom er niet helemaal uit. HELP! Rip Tide, OG=1075 FG=1015, IBU=65, SRM=58, ABV=8,0% 19 liter 4,8 kg 2-row pale malt = Pale malt 0,68 kg Caramalt = Cara 20 of 50 of 120??? 0,45 kg Dark Crystal Malt 80 graden L =  ? 0,23 kg chocolate malt = Chocolade mout 0,18 kg roasted barley = geroosterde gerst 0,45 kg dark brown sugar --> laat ik weg, ik vind het zo al sterk genoeg worden of minder mout nemen en toch de suiker? 17 AAU Galena pallet hops 13% 65 IBU 90 min ---> Ik neem Hallertauer Perle of Magnum 5 AAU Englisch Fuggles hop pellets 5% 1 oz/28 gr 0 min (gaat erin als de kook eraf is) --> hoeveel is dat??? 1 AAU = (hop alpha acid %) X (hop weight in ounces). Dus dat is 28 gram 5% ? Wyeast 1028 (London Ale) --> Ik neem S04 of Windsor of Nottingham Verder vond ik Munich mout 10% erg goed voor de volmondige smaak, dus die heb ik zelf toegevoegd. Dit heb ik in Brouwvisie tot nu toe ervan gebakken: Basis| Omschrijving | Waarde | | Naam recept | Rip Tide Kloon | | Brouwdatum | 1/20/2010 | | Biertype | Stout (export) | | Aantal liters | 25 | | Gewenst begin SG | 1068 (7.4 vol% alc.) | | Brouwzaalrendement | 75.0% | Algemeen| Omschrijving | Waarde | | Totaal brouwwater | 40.80 liter | | Maischdikte | 3.00 l/kilo | | Maischwater | 23.2 liter | | Spoelwater | 18.3 liter | | Kooktijd | 90 min. | | Berekende kleur | 84 EBC (Dan A. Morey) | | Berekende bitterheid | 65 EBU (Mark Garetz) | Mout| Moutnaam | % stort | Massa | Kleur | | Karamelmout 150 EBC | 11.5 % | 894 gram | 150 EBC | | Chocolademout (ontbitterd) | 3.9 % | 302 gram | 800 EBC | | Pale alemout | 71.9 % | 5569 gram | 6 EBC | | Munchenermout 20 EBC 3 Horne | 9.6 % | 746 gram | 20 EBC | | Geroosterde gerst | 3.0 % | 236 gram | 1000 EBC | Hop| Hopnaam | % Alfazuur | Massa | Kooktijd | Bitterheidsaandeel | | Magnum (D) | 16.0 % | 56 gram | 90 min. | 67 EBU | | Fuggles | 5.6 % | 28 gram | 0 min. | 0 EBU | Gist| Omschrijving | Waarde | | Gist soort | Safale S-04 | | Gist toegevoegd als | | | Opmerkingen | Misschien 2 batches: S04 Windsor of Nottingham
| Maischschema| Stap nr | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | | 1 | 65°C | 90 minuten | 3.0 l/kg |
|
|
|
|
|
|
plan: rookpils, Rip Tide kloon, Kolsch,Sjakies winterbier in het vat: ESB gekegd: Smokey Brown, Lente witje 3 op fles: Smokey Brown koffie, Arbapapaporter, Lekkere vent, Lente witje 3
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 25-02-2010 15:54 u » |
|
Barley is Engels voor gerst, dus roasted barley is geroosterde gerst.  Lovibond is ongeveer een halve EBC, dus 80L is ongeveer 160 EBC. Al hebben we hier niet zo'n enorme keus aan caramouten. Vd Kooy heeft een cara200. Brouwland heeft alleen Cara120 of 400. Staat er bij caramalt geen Lovibond waarde? Of is het carapils? Galena is bij vd Kooy ook beschikbaar, maar een ander hop met veel alfa's zal ook wel voldoen.
|
|
|
|
|
|
Vergisting: ESB Volgende Brouwdag: 31-7 IPA. Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
|
|
|
|
Kleine_Schriek
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 25-02-2010 15:59 u » |
|
Had de havervlokken al in gerst veranderd idd.
Er staat niets achter de Caramalt, maar ik zal even emailen met BYO om daar achter te komen.
|
|
|
|
|
|
plan: rookpils, Rip Tide kloon, Kolsch,Sjakies winterbier in het vat: ESB gekegd: Smokey Brown, Lente witje 3 op fles: Smokey Brown koffie, Arbapapaporter, Lekkere vent, Lente witje 3
|
|
|
|
MM
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 25-02-2010 21:07 u » |
|
Waarom laat je de donkere bruine suiker uit het recept. Ik denk dat deze suiker ook een toevoeging geeft aan de smaak. Ik zou de suiker gewoon toevoegen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gerb
ESB project
Super lid
Afwezig
Brouwerij De Watertoren
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 26-02-2010 09:13 u » |
|
Is dit de Riptide Porter? Heb je dit bier wel eens geproefd? Het is wel een heftig biertje zo te zien.
|
|
|
|
|
|
Voorraad: ESB, Schwarzbier, Afterburner, Agnes, Queen of Sorrow IPA Lageren: Imperial Pale Lager, APA light, Porter Vergisting: niets Plan: Massieve RIS
|
|
|
|
Kleine_Schriek
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 26-02-2010 11:47 u » |
|
Is dit de Riptide Porter? Heb je dit bier wel eens geproefd? Het is wel een heftig biertje zo te zien.
Het is formeel een stout, maar smaakt inderdaad wel naar een pittige porter. Ik vond m zalig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 28-02-2010 17:32 u » |
|
Ik las net het volgende op de site van Hop&Grape over Caramalt: The UK equivalent to Carahell, it is produced in a silimlar manner but using British barley. It's common use is in British style lagers and fairly low alcohol ales. For home brewers it is particularly beneficial in recipes which include sugar as it aids head formation. Max. Percentage 15% ......E.B.C. 23-28 Een lichte caramout dus.
|
|
|
|
|
|
Vergisting: ESB Volgende Brouwdag: 31-7 IPA. Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
|
|
|
|
Kleine_Schriek
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 28-02-2010 19:54 u » |
|
Ik las net het volgende op de site van Hop&Grape over Caramalt: Een lichte caramout dus.
Dank je! Maar wat betekent "as it aids head formation"?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
Nooit geschroten is altijd mis!
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 28-02-2010 19:56 u » |
|
Dat het schuimbevorderend werkt.
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 28-02-2010 20:00 u » |
|
[flauwmodus] Om dit bier écht goed na te maken, moet er nog wat van dit in. Of je moet misschien tijdens het hopkoken de pH flink verhogen? Het bier wordt vrij sterk gekenmerkt door samentrekkende tannineuze smaken, mijns inziens uit de hop. Veel hoparoma zit er niet in. [/flauwmodus]
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
|
Kleine_Schriek
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 28-02-2010 20:12 u » |
|
Dat het schuimbevorderend werkt.
Een beetje Munich mout is dan toch geen slecht idee als vervanging....?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 28-02-2010 20:29 u » |
|
Heb je geen Carahell of Carapils? Munich is niet echt een dextrine-mout volgens mij?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 28-02-2010 21:09 u » |
|
Heb je geen Carahell of Carapils? Munich is niet echt een dextrine-mout volgens mij?
Klopt helemaal. Carapils wordt gebruikt voor body en schuimhoudbaarheid bij vooral pils en alcoholvrije bieren.
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
|
Kleine_Schriek
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 11-03-2010 15:42 u » |
|
Heb het recept aangepast. Ik ga Carahell kopen. Basis| Omschrijving | Waarde | | Naam recept | Rip Tide Kloon | | Brouwdatum | 1/20/2010 | | Biertype | Stout (export) | | Aantal liters | 25 | | Gewenst begin SG | 1073 (8.0 vol% alc.) | | Brouwzaalrendement | 75.0% | Algemeen| Omschrijving | Waarde | | Totaal brouwwater | 41.39 liter | | Maischdikte | 3.00 l/kilo | | Maischwater | 25.0 liter | | Spoelwater | 18.3 liter | | Kooktijd | 90 min. | | Berekende kleur | 80 EBC (Dan A. Morey) | | Berekende bitterheid | 66 EBU (Mark Garetz) | Mout| Moutnaam | % stort | Massa | Kleur | | Karamelmout 150 EBC | 7.1 % | 592 gram | 150 EBC | | Chocolademout (ontbitterd) | 3.6 % | 302 gram | 800 EBC | | Pale alemout | 75.7 % | 6315 gram | 6 EBC | | Geroosterde gerst | 2.8 % | 236 gram | 1000 EBC | | Carahell | 10.7 % | 894 gram | 20 EBC | Hop| Hopnaam | % Alfazuur | Massa | Kooktijd | Bitterheidsaandeel | | Magnum (D) | 16.0 % | 56 gram | 90 min. | 66 EBU | | Fuggles | 5.6 % | 28 gram | 0 min. | 0 EBU | Gist| Omschrijving | Waarde | | Gist soort | Safale S-04 | | Gist toegevoegd als | | | Opmerkingen | Misschien 2 batches: S04 Windsor of Nottingham
| Maischschema| Stap nr | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | | 1 | 65°C | 90 minuten | 3.0 l/kg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 11-03-2010 17:49 u » |
|
Met je maisch/spoelwater verhouding moet je toch flink hoger zitten dan 75% rendement?
|
|
|
|
|
|
Hoppin´ into twentyten...
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 11-03-2010 17:52 u » |
|
[flauwmodus] Om dit bier écht goed na te maken, moet er nog wat van dit in. Of je moet misschien tijdens het hopkoken de pH flink verhogen? Het bier wordt vrij sterk gekenmerkt door samentrekkende tannineuze smaken, mijns inziens uit de hop. Veel hoparoma zit er niet in. [/flauwmodus] Ik wil maar zeggen Robin, dat jij nu toch de commercie proeft, die ik steeds verafschuw. 
|
|
|
|
|
|
Hoppin´ into twentyten...
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 11-03-2010 18:22 u » |
|
Wie gaat er nu voor de lol tannine gebruiken? Dan kan je beter wat eikensnippertjes gebruiken ofzo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kleine_Schriek
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 11-03-2010 20:08 u » |
|
Met je maisch/spoelwater verhouding moet je toch flink hoger zitten dan 75% rendement?
Tja, ik houd het meestal maar op 75% voor een recept. Zoveel hebben we nu nog ook weer niet gebrouwen om een constant getal te hebben. Het schommelt tussen de 75% en 85%.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jelle
De Koperen Tsjettel
Super lid
Afwezig
worst maken ook leuk
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 11-03-2010 20:14 u » |
|
Wie gaat er nu voor de lol tannine gebruiken? Dan kan je beter wat eikensnippertjes gebruiken ofzo.
tanine kun je wel mooi afwegen eikensnippers is gokken
|
|
|
|
|
|
De Bildtbrouwerij voorraad genoeg
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 11-03-2010 21:42 u » |
|
Ik wil maar zeggen Robin, dat jij nu toch de commercie proeft, die ik steeds verafschuw.  Nou eh... nee!  Ten eerste is dit verre van commercieel verantwoord bier en ten tweede gaat het zeker niet over tannine's als vervanging van hop. De(ze) bieren van Brewdog zijn hebben een sterke tannineuze samentrekkende hoppigheid. Ergens gaat er daar iets goed fout tijdens het hopkoken waardoor er allerlei bijsmaken uit de hop wordt gekookt. Dit maakt hun bieren er niet beter op.... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|