Speidel Braumeister zelf bouwen

Gestart door Kees, 21-02-2010 16:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

Hallo Brouwers,
Is er iemand die een speidel braumeister (of iets wat volgens dit principe werkt) heeft nagebouwd. Ik denk dat je een vrij krachtige pomp moet hebben om het wort door de mout te persen.

Kees. :proost:

Hopmans


Oscar

Citaat van: Kees op 21-02-2010  16:23 uIk denk dat je een vrij krachtige pomp moet hebben om het wort door de mout te persen.

Wort moet je niet door je mout persen  :neenee:....

Hopmans

Inderdaad, de pomp moet het wort alleen maar weer naar boven transporteren.
Juist een heel klein pompje is voldoende.
Of een grote pomp die rustig afgesteld is.


Kees

Bedankt Oscar en Hopmans, ik dacht z'n dichte massa mout geeft een hoop weerstand. Is er iemand die zo'n braumeister bezit? Ik vraag me af, of er tussen de brouwketel en de binnenketel nog een rubber ring op de bodem zit, als afdichting??

Kees

Anton

Citaat van: Hopmans op 21-02-2010  16:25 uEr loopt een projectje op dit ogenblik.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14555.0.html



Jawel, ik ben er nog mee aan het knutselen.
Wat ik nu zou willen weten is hoeveel moet er worden rondgepompt.
Zeg maar hoeveel liter per kg mout per minuut, o.i.d.
Zodra ik meer weet of wanneer ik verder kom met het bouwen post ik dit op bovenstaande link.

 :degroeten:

Anton

Anton

Citaat van: Kees op 21-02-2010  17:20 uBedankt Oscar en Hopmans, ik dacht z'n dichte massa mout geeft een hoop weerstand. Is er iemand die zo'n braumeister bezit? Ik vraag me af, of er tussen de brouwketel en de binnenketel nog een rubber ring op de bodem zit, als afdichting??

Kees

Bij mij is er geen afdichting, de binnenketel met filterbodem hangt plm 3 cm boven de gamelbodem aan een handtakeltje.

Albertus

Citaat van: Anton op 21-02-2010  17:47 uJawel, ik ben er nog mee aan het knutselen.
Wat ik nu zou willen weten is hoeveel moet er worden rondgepompt.
Zeg maar hoeveel liter per kg mout per minuut, o.i.d.

In mijn HERMS wordt 4 liter wort per minuut rondgepomp bij een maisch (mout + water) van rond de 30 liter.

Bert

Anton


Eens even zien;
De cilinder heeft een binnendiameter van 76 mm.
De slag ven de zuiger is 70 mm.
Per slag wordt er dus 0,334 ltr opgepompt.
De cilinder is 380 mm lang, de inhoud van de cilinder is dan 1,81 ltr.
De brouwketel is minstens tot 200 mm hoogte gevuld dus er hoeft maar 180 á 200 mm te worden opgepompt. Dit is ongeveer 0,9 ltr, nog geen kg.
De motor maakt 30 slagen per minuut, dit zou dan zo'n 10 liter zijn......

De motor laat ik langzamer lopen.

Kees

Ik heb het zelfbouw project even bekeken, op zich een goed idee!! Ik ga eens wat proberen. Je kunt de zuiger ook op en neer laten gaan met een dubbelwerkende luchtcilinder met een redelijk lange slag (wel compressor nodig)!


Hopmans

Ik heb ook eens zitten denken aan een solenoïde.


Hopmans


Anton

Hallo brouwliefhebbers,
Volgens deze schets gaat het ongeveer worden.


 :brouwen:
Anton

Anton

Door de verstelbare draaipunten kan ik het tijdsverschil tussen de op- en neergaande slag veranderen en ook de slaglengte.

Hopmans


  G-E-N-I-A-A-L ! ! !

          :groots:

Hoe kom je erop.
Hiermee heb je het grootste probleem getackled.

Dit gaat helemaal goedkomen...

 :duimop:

Anton

Och, teveel eer, :o , geniaal...?! Logisch nadenken.
Ik ga gebruik maken van RVS-C-profiel, daarin kan ik de moeren/bouten schuiven tot op de plek waar ik mijn draaipunt wil hebben.
Dat het goed gaat komen is zeker.
Als ik het niet allemaal duidelijk kan maken moet ik de hele santekraam mettertijd maar meenemen naar Oss.

Hopmans

Citaat van: Anton op 25-02-2010  01:45 uAls ik het niet allemaal duidelijk kan maken moet ik de hele santekraam mettertijd maar meenemen naar Oss.
Dat moet je sowieso doen denk ik.
Je hebt de Iwaki-barriere doorbroken.

RobinB

Ziet er zeker indrukwekkend uit!  :duimop: :duimop: :duimop: @ Anton!

Maar (voor als ik het gemist heb) wat is nu de Iwaki-barriere?
 :weetniet:

Anton

Robin,

Voor mij is de Iwaki-barriëre tweeledig, de kosten ervan en de nodigheid.
Maar ik ben er niet fanatiek in hoor. ;D
Van oorsprong huldig ik het idee "brouwen is roeren", simpelheid dus. Ik brouw op de vierkante meter, eigenlijk op een kwart vierkante meter. Wat techniek (werktuigbouw) aangaat zou ik best een Herms willen en kunnen bouwen, wat brouwen aangaat vind ik dat het ambachtelijk moet. Gewoon een persoonlijke opvatting. :P

OK, gaandeweg doe je dan meer en meer consessies. Brouwde ik eerst in een weckketel en gistemmer, tegenwoordig brouw ik in een gamel die op een brander op een RVS tafeltje gemonteerd is. In de gamel maakte ik een binnenketel met filterbodem die ik tijdens het filteren en spoelen uit de gamel kan takelen. En jawel, het roeren gaat ook al elektrisch.  :weetniet:
Toen Hopmans de draad "zelfbouwpomp"startte was ik wel benieuwd en in mijn gedachten begon ik al te knutselen.
Overigens werd ongeveer drie weken later deze draad gestart.

Anton

Hopmans

Heb je ondertussen al weer wat geknutseld Anton?
 :)

Anton

Ja hoor, vandaag heb ik de "pompzwengel" afgemaakt en de verstelbare draaipunten gerealiseerd. Ik vond een grote bak met nieuwe kogellagers die bij het oud ijzer zouden gaan. In het kader van niet meer courante spullen lozen omdat we "lean" gaan werken.

beermenke

Hallo
Ik heb wel geen Speidel maar heb een installatie gebouwd waarbij er 2 ketels in elkaar gezet zijn.
De buitenketel met water staat op de gasbrander en de binnenketel is gevuld met mout/wort. Om deze rvs binnenketel en dus in de buitenketel heb ik 10 meter 12 mm leiding waardoor ik het wort dmv een iwakipompje rondpomp. Ik zuig aan op de bodem van de binnenketel en sproei onder de oppervlakte de opgewarmde wort weer retour. Herms principe dacht ik. Het verschil met Braumeister is dat ik niet het wort beneden toevoer maar boven en dat ik het wort indirect verwarm. Het wort circuleert dus door de moet dmv zwaartekracht. Ik krijg kraakhelder wort want er wordt constant rondgepompt. Werkt perfect. Brouw 20 liter en eindresultaat 15 liter. Wie o wie kan mij uitleggen of het beter is om onder in de rvs ketel aan te voeren en boven af te hevelen. Dus omgekeerde circulatie? Ik heb een md 20 en weet niet of die het aankan.

Anton

Het systeem waar wij het hier over hebben is denk ik anders dan bij jou.
Hier betreft het een brouwketel met een binnenketel met filterbodem, een ijzeren maischzak zeg maar.
In de binnenketel zit de bostel, de gerst. Het wort zit dus al in de buitenketel en bij de mout in de binnenketel. Het wort wordt nu als het ware rondgepompt en wel op de volgende manier.
In de binnenketel zit een buis, de cilinder. Met daarin een zuiger die rustigaan het wort naar boven haalt en over de hele maisch verdeelt. Dit zakt weer door de mout en wordt weer opgepompt. Het circuleert dus.
De bedoeling was een systeem te maken zonder Iwaki en zonder slangen, net als bij de Speidel.
Het is een experiment.
Om op jouw vraag terug te komen; Ik kan niet uitleggen of het beter is om onder in de ketel aan te voeren en bovenaf af te hevelen.

 :degroeten:
Anton


P.s. zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14555.0.html

RobinB

Citaat van: Anton op 27-02-2010  00:33 uDe bedoeling was een systeem te maken zonder Iwaki en zonder slangen, net als bij de Speidel.

Maar de Speidel heeft ook gewoon een magneetpomp onderin? (vergelijkbaar met een IWAKI)
 :weetniet:

Anton

Dat wist ik weer niet,  :verbergen: ik ging af op Hopmans. Daardoor nam ik aan dat een Speidel zo werkte.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.