Het groot onderzoek naar gedroogde gist is gestart, doe mee

Gestart door Jacques, 14-02-2010 11:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Gist bepaalt voor een groot deel ons bier. Er zullen maar weinig hobbybrouwers zijn die hier aan twijfelen. De gistkeuze is daarom van het grootste belang. Als je de vloeibare gist van Wyeast gebruikt kun je op hun website erg veel te weten komen over de gist en krijg je ook suggesties voor welk biertypen een bepaalde gist geschikt is.
Bij de gedroogde gisten is dat heel anders gesteld. De informatie die de leveranciers van deze gisten is ronduit summier te noemen. Vergistingsgraden worden beschreven (hoog, gemiddeld, laag), smaken kort beschreven en voor welk biertype je de gist het beste kunt gebruiken is gewoon raden.

Het wordt hoog tijd dat hier verandering in komt. Al langer liep ik met het idee hier een project van te maken. Daarom ben ik een onderzoek gestart waarbij ik gebruik wil maken van jullie kennis en ervaring. Door deze te bundelen komen we meer te weten.

Voor het onderzoek heb ik alleereest een formulier ontwikkeld waarbij je online het begin en eind SG kunt opgegeven van een bier dat je vergist hebt met gedroogde gist. Daarnaast kun je ook meer informatie verstrekken die van belang zijn bij het behalen van een bepaalde vergistingsgraad. Door van zo veel mogelijk bieren informatie te verzamelen wint dit onderdeel van het onderzoek aan waarde. Om dit formulier in te vullen hoef je geen lid te zijn van het forum van Hobbybrouwen.nl.
Bedoeld formulier is op het volgende webadres te vinden: http://www.hobbybrouwen.nl/gistonderzoek/gistonderzoek.html

Naast het formulier zijn er ook peilingen aangemaakt op het forum. Door middel van deze peilingen kunnen de leden van het forum van Hobbybrouwen.nl aangeven welke smaken een bepaalde gist geef. Daarnaast zijn er peilingen waarbij aangegeven kan worden voor welk bierype een bepaalde gist geschikt is.
Deze peilingen kun je vinden op:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,48.0.html (proefervaringen);
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,50.0.html (biertypen).


Doe allen mee en vergroot daarmee onze kennis op het gebied van gedroogde gist.



[Edit 1]
Het Excel-bestand met de input van het webformulier is aan dit bericht gevoegd.
[/Edit]

[Edit 2]
De door mij gemaakte presentatie naar aanleiding van het onderzoek is bij dit bericht gevoegd. Met andere woorden je kunt de resultaten van het onderzoek downloaden!
[/Edit]



Ronnie

Ik zie dat er bij een stemming achteraf geen commentaar kan gegeven worden. Dat is enerzijds best, het gaat immers alleen over de poll.
Bijvoorbeeld: Bij onze gilde (Reynaert/Lokeren) hebben we sedert 1994 zonder uitzondering, alleen maar met korrel gebrouwen voor de CLUBbieren, dat zijn de bieren die in het lokaal en bij het jaarlijks ambachtelijk weekend (opendeur) genuttigd worden.

Mijn bijdragen aan de polls aangaande korrelgistbieren die ik zal doen slaan dan meestal op zeer veel keer dezelfde brouwsels!
Een beetje zoals bij MO dus. We zouden eigenlijk een maatstaf moeten kunnen inputten in aantal liters en brouwsels om statistisch correct te werken!

Voor sommige korrels is dan ook alleen maar ervaring op een dubbel bleek en donker bier en witbier. Dat waren in de beginperiode 4 brouwsels per jaar van +/- 100L, nadien 180L en vandaag pakweg 1200 L per jaar in een 5 tal brouwsels opdat dit statistisch correct zou zijn. Dan zou ik bij mijn postings de zeer sporadische freaks er uit halen. (Freaks zijn onbetrouwbare resultaten omdat er waarschijnlijk iets mis gelopen is)

Wij gebruikten hiervoor ALTIJD korrelgist daarvoor, nooit andere. Om de eenvoudiger reden: geen bekommering, weinig werk, het lukt altijd.
Wel hebben we in de loop der jaren regelmatig van gist veranderd, de reden was vaak bevoorrading, eventueel kostprijs. De afstand en mogelijkheden voor aankoop ter plaatse, alsook aan huis brengen voor de materialen voor gildeverbruik zelf als voor onze leden is BMS veel voordeliger dan Beverlo.
Wij kochten voor de gildebrouwsels dan ook soms grootverpakkingen aan.

Dit is de geschiedenis:
tot 1997: Brewferm bovengist (nieuwe benaming = Top) voor alle bieren
half 1997: tot 2000: Munton's Gold Ale voor alle bieren
2000 tot 2005: SO-4 voor bleke bieren T-58 en S-33 voor donkere dubbels.
2005 tot 2009: Brewferm top voor bleke en T-58 en S-33 voor donkere dubbels.
vanaf eind 2009 tot heden: Danstar Nottingham voor donkere, US-05 voor bleke tripels en SO-4 voor bleke dubbels, voor die laatste is er een trend om dit te veranderen naar Danstar Windsor.

ALTIJD werd er een starter aangemaakt omdat de hoeveelheden groot zijn. Die starter vertrok van meerdere pakjes van 11,5g of van 50g, soms 100g  uit een grote pak die na openen trug vacuumgesloten werd.

Ook voor de lesbrouwsels gingen we op die manier te werk: 150L te verdelen over meer dan 30 kandidaten.

Het zou ook interessant zijn dat de clubs van Mol en vooral Geel (Wiwi?) hun posting ook doen, die werken nagenoeg op dezelfde manier ongeveer.

Ronnie

Ik zal ook onze vlaamse hobbybrouwers van http://vlaamsehobbybrouwers.yourbb.be/viewtopic.php?f=19&t=423 naar hier lokken. Deze draad is te belangrijk, voor zoiets beter in grote groep blijven.

j3r03nq

Ik mis eigenlijk het 'bekijk uitslag' knopje bij de peilingen.
Een groot deel van deze gisten heb ik nog nooit gebruikt.
De peiling invullen is dan niet zinvol lijkt me.
Maar ik zou wel graag zien waar de andere brouwers een bepaald gist voor gebruiken,
om zo weer iets te kunnen leren.

 :weetniet:

Ronnie

Bij de smaak van Danstar Munchen had ik graag nog medicijn smaak aangeklikt. Die smaak staat er niet bij, jammer.

William

Citaat van: Sonoride op 14-02-2010  12:22 uEen groot deel van deze gisten heb ik nog nooit gebruikt.
De peiling invullen is dan niet zinvol lijkt me.


Ik denk dat het er juist om gaat dat alleen mensen de peiling invulling die de betreffende gist hebben gebruikt en dan juist hun eigen ervaring posten, niet beïnvloed door allerlei discussies.
Ik ken ook niet zo heel veel korrelgisten uit eigen ervaring en ben dus snel klaar.

Walter

Citaat van: Ronnie op 14-02-2010  12:08 uIk zal ook onze vlaamse hobbybrouwers (die op een apart forum zitten) naar hier lokken. Deze draad is te belangrijk, voor zoiets beter in grote groep blijven.

Ronnie, ik zal in het "aparte forum" een rechtstreekse link naar deze HTML plaatsen. Jacques, ik hoop dat dit geen probleem is?

Maar net als sonoride hoop ik ook wel op een knopje "uitslag" bij de peilingen. Het lijkt mij niet lucratief om peilingen in te vullen als je geen baat van de resultaten kan hebben.

RobinB

Als je de poll invult, krijg je de uitslag te zien.
Als je de gist nog niet gebruikt hebt, kan je niks invullen toch?

Wat heeft het dan voor nut om (nu) de uitslag te zien?
Uiteindelijk wordt alle data nog geanalyseerd en de resultaten daaruit zullen zeker gepubliceerd worden.
Uiteindelijk wordt alles dus wel bekend!
:)

Jacques

Citaat van: Ronnie op 14-02-2010  12:49 uBij de smaak van Danstar Munchen had ik graag nog medicijn smaak aangeklikt. Die smaak staat er niet bij, jammer.

Dat is de fenolische smaak!

[edit]
Voor de duidelijkheid heb ik de peilingen op dit punt aangevuld.
[/edit]

Jacques

Citaat van: Walter op 14-02-2010  13:25 uRonnie, ik zal in het "aparte forum" een rechtstreekse link naar deze HTML plaatsen. Jacques, ik hoop dat dit geen probleem is?

Maar net als sonoride hoop ik ook wel op een knopje "uitslag" bij de peilingen. Het lijkt mij niet lucratief om peilingen in te vullen als je geen baat van de resultaten kan hebben.

Hoi Walter,

Uiteraard is dat geen probleem.

De resultaten van de peiling krijg je te zien als je gestemd hebt. Indien je dus niet gestemd hebt krijg je op dit moment dus geen resultaten te zien. Dit is gedaan om aan de de peiling niet te beïnvloeden. Degenen die gestemd hebben krijgen als beloning meteen de resulaten te zien. Dit is vooral gedaan om te stimuleren dat de volgende peiling ingevuld wordt. Helemaal niets te zien krrijgen ontmoedigt denk ik te veel.
Heb je niet gestemd dan zul je de resultaten pas over een paar maanden te zien krijgen. De peiling wordt dan tevens gesloten. Volgens zullen de resultaten geëvalueerd worden en kan van alle kanten opmerkingen worden geplaatst. Met ander woorden dan wordt de reactiemogelijkheid weer ingeschakeld.

Adrie

Ik mis bij de biertypen per gist de mogelijkheid om aan te klikken: "Deze gist is niet geschikt om in bier mee te laten vergisten, tenzij je jezelf en je gasten wilt kwellen".

Jacques

Citaat van: Adrie op 14-02-2010  14:37 uIk mis bij de biertypen per gist de mogelijkheid om aan te klikken: "Deze gist is niet geschikt om in bier mee te laten vergisten, tenzij je jezelf en je gasten wilt kwellen".

Alle smaakomschrijvingen zijn bewust zonder waarde-oordeel. Als je vindt dat een gist niet geschikt is om er bier mee te brouwen laat de peiling leeg.

Jouw aversie tegen Brewferm Top is overigens meer dan genoeg bekend. Toch zijn er met deze gist diverse prijzen gewonnen bij ONK's.


RobinB

Citaat van: Adrie op 14-02-2010  14:37 uIk mis bij de biertypen per gist de mogelijkheid om aan te klikken: "Deze gist is niet geschikt om in bier mee te laten vergisten, tenzij je jezelf en je gasten wilt kwellen".

LOL!
En toch is er met de Brewferm top een lekker bier te maken.
Heb je de Tripel van Mommeriete wel eens geprobeerd?

j3r03nq

Citaat van: Jacques op 14-02-2010  14:46 uAlle smaakomschrijvingen zijn bewust zonder waarde oordeel. Als je vindt dat een gist niet geschikt is om er bier mee te brouwen laat de peiling leeg.

Jouw aversie tegen Brewferm Top is overigens meer dan genoeg bekend. Toch zijn er met deze gist diverse prijzen gewonnen bij ONK's.

En worden er zelfs commerciële bieren mee gebrouwen heb ik begrepen.

RobinB


RobinB

Citaat van: Jacques op 14-02-2010  11:08 uen voor welk biertype je de gist het beste kunt gebruiken is gewoon raden.
Dat is natuurlijk ook niet waar, je moet alleen wat beter zoeken :)
Dit vindt Fermentis ervan:

S-04: Ordinary Bitter, English Pale Ale, Indian Pale Ale, Scottish Ale, Light Porter, Classic Stout
K-97: Ale, Wheat Beers
US-05: Kölsch, Mild Ale, American Pale Ale, Brown Ale, Scottish Ale Light, Porter, Classic Stout
S-23: Dortmunder
S-189: Bock, Dark Munich, Doppelbock
W-34/70: Pilsner, Light Munich, Vienna, Marzenbier, Oktoberfest
S-33: Scottish Ale Export & Strong, Foreign Stout, Barley Wine, Strong Bitter
T-58: Imperial Stout, Barley Wine, Cask and bottle conditionned
WB-06: Wheat Bier, Weizen Bier

Wel grappig dat dit alleen focussed op Duitse en angelsaksische bieren, terwijl de T-58 ook best in een blond kan bijvoorbeeld?
Dit en (veel) meer info is te vinden in de "tips & tricks" van fermentis zelf:
http://www.fermentis.com/FO/pdf/Tips-Tricks.pdf

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-02-2010  15:52 uDat is natuurlijk ook niet waar, je moet alleen wat beter zoeken :)
Dit vindt Fermentis ervan:

S-04: Ordinary Bitter, English Pale Ale, Indian Pale Ale, Scottish Ale, Light Porter, Classic Stout
K-97: Ale, Wheat Beers
US-05: Kölsch, Mild Ale, American Pale Ale, Brown Ale, Scottish Ale Light, Porter, Classic Stout
S-23: Dortmunder
S-189: Bock, Dark Munich, Doppelbock
W-34/70: Pilsner, Light Munich, Vienna, Marzenbier, Oktoberfest
S-33: Scottish Ale Export & Strong, Foreign Stout, Barley Wine, Strong Bitter
T-58: Imperial Stout, Barley Wine, Cask and bottle conditionned
WB-06: Wheat Bier, Weizen Bier

En heb je zo'n lijstje ook voor Brewferm, Cooper's Danstar en Muntons?

Verder is het lijstje allesbehalve compleet. Was de K-97 volgens jou bijvoorbeeld ook niet geschikt voor een alt? Het moet dus duidelijk beter.
Overigens is die informatie die je vermeldt inderdaad niet zo 123 te vinden. Heb je deze info van de officiële Fermentis site?

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-02-2010  16:14 uHeb je deze info van de officiële Fermentis site?

Citaat van: RobinB op 14-02-2010  15:52 uhttp://www.fermentis.com/FO/pdf/Tips-Tricks.pdf

www.fermentis.com lijkt mij redelijk officieel... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-02-2010  17:02 uwww.fermentis.com lijkt mij redelijk officieel... ;)

Hmm, vreemd dat ze die informatie niet geven bij pdf-bestanden over de verschillende gistsoorten...

Het is natuurlijk wel een feit dat Fermentis meer informatie geeft dan de andere gedroogde gistfabrikanten. Dat hebben ze misschien  geleerd van Wyeast. Hoe meer informatie beschikbaar des te beter het is.

Hopmans

Citaat van: Ronnie op 14-02-2010  12:49 uBij de smaak van Danstar Munchen had ik graag nog medicijn smaak aangeklikt. Die smaak staat er niet bij, jammer.
Wat voor medicijnen dan?
Er zijn er nogal wat.


Ronnie

Citaat van: Hopmans op 14-02-2010  18:04 uWat voor medicijnen dan? Er zijn er nogal wat.

Goede vraag. Wel, in de jaren '50 toen ik nog een kleine petater was, bestonden zo van die verschrikkelijk slecht smakende medicijnen.. dat blijft hangen..

Tegenwoordig maskeren ze die producten met allerlei fruitsmaakjes en suiker.

Terzake dan: Ja, ik zou zeggen een veel breder waaier van smaken dan dat bakelietsmaakje, iets waarvan de smaak bijna nooit bij natuurlijke producten voorkomt en op de koop toe allesbehalve lekker is, bijvoorbeeld ether, maar dan zonder de geur ervan of heeel, heeellichtjes. Doe een druppel ether in een glas bronwater, Knijp je neus eens dicht, en doe een beetje van dat glas eens op je tong..

Ronnie

@ Jacques: nu zit ik nog met het probleem dat ik input zou willen geven op zowel brouwsels met korrel direct gestrooid als met brouwsels met starter alsook hoe het probleem kan opgelost worden om statistisch correct te zijn: zeer veel brouwsels, met diverse start SG's voor eenzelfde gist.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 14-02-2010  14:25 uDat is de fenolische smaak! [edit]Voor de duidelijkheid heb ik de peilingen op dit punt aangevuld.[/edit]

Ach, ja eigenlijk wel, alhoewel.. maar het kan zó uitgesproken medicinaal zijn.. Voor mij is phenolisch zo en beetje bakellietachtig, dus een scherpere omleining, of liever één van de medicinale smaken.

Btw, ik had het voor de Danstar Munchen als eerste al ingevuld onder fenolisch, dus..

Ik ga er vandeweek aan beginnen, met eerst de resultaten die het jongst gedaan zijn via zuiver korrelgist strooien.
Daarna deze van de club volumebrouwsels die al jaren gedaan worden, die zijn noch gerehydrateerd, noch zuiver gestrooid zijn maar steeds via een starter die meestal niet afgegoten werd.

Sorry, had dit eerst moeten posten (ik had onderwijl andere postings gedaan, ik had ondertussen een telefoontje gehad, vandaar...)

Jacques

Citaat van: Hopmans op 14-02-2010  18:04 uWat voor medicijnen dan?
Er zijn er nogal wat.

De medicijnen die een fenolische smaak hebben.  :D

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-02-2010  16:14 uEn heb je zo'n lijstje ook voor Brewferm, Cooper's Danstar en Muntons?

Verder is het lijstje allesbehalve compleet. Was de K-97 volgens jou bijvoorbeeld ook niet geschikt voor een alt? Het moet dus duidelijk beter.

Ik niet, maar de Danstar gisten worden volgens mij geproduceerd door Lallemand?
Moet je daar ff op de site zoeken. Staat dacht ik wel het een en ander.

Alleen Brewferm is écht onduidelijk. Maar ook weer niet, want zij hebben gewoon weinig opties:
top voor bovengisters (behalve witbier)
lager voor ondergisters
blanche voor witbier.

En ook de suggesties van Wyeast zijn niet compleet, het zijn maar suggesties.
Wat dat betreft zullen onze lijstjes ook sterk door smaak beïnvloed worden?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.