giststarter aanmaken

Gestart door roco, 27-08-2004 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

roco

Hoi bierbrouwers,

Wanneer je een gist wilt terug winnen uit een flesje bier dan begin je b.v met een 100 ml en een sg van 1020 - 1030.
En dat verdubbel je elke keer tot je een goede grote giststarter hebt.
Nou is mijn vraag,als je tot een liter heb opgekweekt maar je brouwdatum is pas over 2 dagen,kan je dan ook alleen moutextrakt erbij doen of moet dat altijd in combinatie met water zijn i.v.m groei van de gistcellen. Stopt de groei op een gegeven moment bij een bepaalde hoeveelheid vloeistof?


groeten,
roco

Adrie

Hoi Roco,

Als je giststarter te vroeg klaar is, kun je hem het best in de koelkast zetten. De gist wordt dan inactief en zodra hij warm wordt, gaat ie weer door. Gooi echter de gist nooit direct vanuit de koelkast in je wort, want dan is de temperatuurschok te groot. Laat hem eerst vanzelf opwarmen naar kamertemperatuur en dan pas bij het wort doen.

Groeten,

A3

roco

hoi adrie,

Dat je hem in de koelkast kan zetten dat weet ik dat doe ik regelmatig om het te vertragen , maar kan ik ook gewoon bij een giststarter van 1 liter alleen moutextrakt bijvoegen? om zo extra gistcellen te kweken? zonder extra wort of water?

groeten roco

Jacques

Hoi roco,

Het verdient toch aanbeveling om moutextract-oplossing te gebruiken voor het vergroten van het aantal gistcellen.

Door alleen moutextract toe te voegen verhoog je de osmotsiche waarde van de giststarter wat niet goed is voor de groei van de gistcellen. Sterker nog als de osmotische waarde te hoog wordt gaan de gistcellen zelfs dood.
Verder mag je niet vergeten dat de eerder gevormde alcohol de groei van gistcellen ook belemmerd.

:degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.