Mout van Teff

Gestart door Charley, 25-08-2004 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charley

Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van mout uit TEFF?
Helaas mag ik ivm een glutenallergie geen bier meer van tarwe of gerst drinken en ben op zoek naar een alternatief.
Teff is een heel licht graan uit Somaliië en wordt sinds kort ook in Nederland verbouwd.
Heb zelf jaren ervaring met het zelf brouwen en zou graag mijn hobby voortzetten.

roog

Na een beetje zoeken kwam ik wel dit artikel tegen! misschien heb je hier wat aan! Met vriendelijke groeten roog http://www.beer-and-health.com/index_nl.jsp?Page=Doc943&Doc=interviews

roog

Trouwens, Heiniken beweert dat door geen toevoegingen en tarwe te gebruiken ook glutenvrij te zijn, dus er is nog hoop! ;-)

Herman

Gluten zitten ook in gerst, dus die bewering lijkt me nogal sterk.

Link voor glutenvrij: http://www.fortunecity.com/boozers/brewerytap/555/index.html

Herman

roog

Ik citeer: Daarnaast bevat Heineken bier geen toevoegingen of tarwe, het is dus glutenvrij. We gebruiken uit principe geen grondstoffen die genetisch gemanipuleerd zijn. klinkt misschien dom maar t staat op
http://www-nl.heinekeninternational.com/about/what/brewing/index.jsp

Herman

Heineken bevat geen toevoegingen, wordt dus van gerstemout gemaakt. Gerstemout bevat gluten. Ergo?

Herman

roog

Je hebt gelijk, maar dat is dus wel ff misleidend.  :-\

SiriS

Gluten zijn eiwitten met een bepaalde samenstelling. Gluten is een mengsel van verschillende eiwitten die in twee groepen opgedeeld kunnen worden namelijk gluteninen en gliadinen. Gliadinen zijn alcoholoplosbare eiwitten die tot de prolamines worden gerekend. Deze verbindingen kunnen uit granen gewonnen worden en worden genoemd naar de plant waaruit ze afkomstig zijn (zeïne uit maïs, hordeïne uit gerst). De gliadinen kunnen gescheiden worden in verschillende fracties die aangeduid worden met Griekse letters.

Negentig procent van de eiwitfractie van tarwe bestaat uit gluten, waarin gelijke delen gliadine en glutenine voorkomen. De dagelijkse opname van gliadine wordt geschat op ongeveer vier gram voor vrouwen en acht tot tien gram voor volwassen mannen.

Tot nu toe werd verondersteld dat α-gliadine de toxische verbinding was die het darmslijmvlies (mucosa) aantastte. Wanneer men α-gliadine met enzymen afbreekt in kleinere brokstukken blijkt elke subketen die geproduceerd wordt het effect te bezitten dat α-gliadine bij coeliakie-patiλnten heeft. Elke subketen veroorzaakte hoge titers circulerende antigliadine-antilichamen (AGA) in het bloed van coeliakie-patiënten. Deze antistoffen worden ook gevonden in speeksel en darmsecreet.

De meest geaccepteerde theorie die de werking van gliadine bij coeliakie verklaart is, dat gliadine een soort lectine is, dat specifiek aan een bepaalde koolwaterstofketen van een celmarker koppelt. Deze celmarker wordt dan als lichaamsvreemd herkend waardoor er antistoffen tegen worden aangemaakt (Brostoff e.a., 1989). Alfa-gliadine is in staat de distributie van klasse II-moleculen, bepaalde celmarkers, op de darmepitheelcellen te veranderen, waardoor de expressie van HLA-DR antigenen tot uiting komt in de crypten en verdwijnt in het celoppervlakken van de darmvlok-epitheelcellen. De aanmaak van het hydrolase-enzym door deze cellen neemt daardoor sterk af (Auricchio e.a., 1990).

Teff en boekweit bevatten minder gliadine. Tarwe bevat meer gliadine dan gerst. In Nederland wordt ook Teff geteeld, al is de Teff (= een gras soort) oorspronkelijk afkomstig uit Etiopie. Boekmans schijnt dit Teffmeel te verkopen, met name voor mensen met coeliakie.

Groet, SiriS

Herman

CiteerHeineken beer does not have any additives, does not contain wheat, and is gluten-free*. As a policy, we do not use any raw materials that have been genetically modified.

* Heineken is produced from malted barley which by barley's nature conains barley gluten. Traces of gluten can be analysed in beer. There are no maximum limits for beer for "gluten-free". If we apply the limits for food to beer, our beers are far below these limits. For special information check with your General Practitioner.
Ik was even benieuwd wat Hein Eken nu precies te melden had. Vrij vertaald: Er is geen maximum grens voor bier om gluten-vrij genoemd te worden, maar als we een andere maatstaf (die van voedsel) hanteren zitten we onder die limiet.

Hmm, hopen voor Heineken dat er geen rechtszaken uit Amerika volgen, daar zijn toch ca 1-2 miljoen mensen met overgevoeligheid voor Gluten....

Herman

Henk oet Paiz

Ha SiriS,

Welke ander hobby's heb jij eigenlijk nog naast bierbrouwen? ;D

Groeten,

Henk :proost2:

SiriS

Henk,

Veel kennis over samenstellingen van de diverse zetmelen doe ik op tijdens mijn werk. Ik ben project leider op een R&T afdeling van een bedrijf dat een nieuwe verpakking technologie ontwikkeld op basis van zetmeel en cellulose vezels.

Groet, Peter

annebel

Voedingswaar.nl verkoopt de goedkoopste teff
teffmeel (    http://www.voedingswaar.nl/teffmeel.htm   )

of verkoop van teffmeel (  http://www.voedingswaar.nl/shop/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=52   )

als je voedingswaar belt voor advies dan word je ook zeer vriendelijk te woord gestaan

succes,

Annebel

Maggy

Hi, zoek je nog pure teffmeel? Dan moet je eens mailen naar info@africanspices.nl, zij zijn niet duur! ik weet alleen niet hoe het bier smaakt dan, want heb het nog nooit geprobeerd!

MO

Nog even een oud gluten onderwerp: volgens deze link mag bier dat minder dan 200 ppm gluten bevat gluten-vrij genoemd worden. De meeste bieren voldoen waarschijnlijk aan deze eis. Waarschijnlijk omdat de meetmethode onbetrouwbaar is (gluten is een complex mengsel van eiwitten en zuivere eiwitten zijn al lastig te bepalen).
Volgens mij kun je heel goed beargumenteren dat bier gluten-vrij is. Gluten zijn complexe eiwitten van ca 300 aminozuren. Die worden tijdens het moutproces en tijdens het maischproces afgebroken tot kleinere eiwitten (peptiden) en dit zijn geen gluten meer. Weer een eeuwige discussie ben ik bang, die ik met liefde aanzwengel.

Oscar

Citaat van: MO op 16-03-2006  14:46 uWeer een eeuwige discussie ben ik bang, die ik met liefde aanzwengel.

Hmm...ik vind je beargumentatie vrij logisch klinken en lijkt mij zeer aannemelijk. :duimop:

groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Citaat van: Charley op 25-08-2004  17:17 uBeste mensen,

Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van mout uit TEFF?


Hoi Hoi,

In hoeverre is het mogelijk om bier te brouwen van TEFF-meel... ik denk dat Charley op zoek is naar onbewerkte grondstoffen. Verder heb je bij meel een behoorlijk sterke filter nodig, gezien er geen kaf aanwezig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.