Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Flessen reinigen en bewaren  (gelezen 44965 keer)

Offline Peke

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Flessen reinigen en bewaren
« Reactie #150 Gepost op: 30-09-2017 17:46 u »
In een bak met vaatwaspoeder en je flessen zijn super schoon.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #151 Gepost op: 17-10-2017 16:02 u »
Richt eens een zaklantaarn op het flesje, zaklantaarn boven op de fles naar binnen schijnen en dan kijken naar de zijkant van de hals. Als er biersteen in zit zie je dan een lichte waas.

Toevallig een flesje bier van iemand gekregen en dit was wat je zag als je een zaklantaarn door de flesopening naar binnen schijnt (na eerst intensief enkele malen omspoelen met water)

Je kunt ook heel mooi zien tot hoever de fles gevuld is geweest, daar zit namelijk geen biersteen meer boven.

Hier het resultaat na een kwartiertje in de dikke bleek enkele malen verdund.
Geen verstrooiing van het licht meer dus geen biersteen aanslag meer aanwezig.

Online Easywoods

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #152 Gepost op: 17-10-2017 20:35 u »
Toevallig een flesje bier van iemand gekregen en dit was wat je zag als je een zaklantaarn door de flesopening naar binnen schijnt (na eerst intensief enkele malen omspoelen met water)

Je kunt ook heel mooi zien tot hoever de fles gevuld is geweest, daar zit namelijk geen biersteen meer boven.

Hier het resultaat na een kwartiertje in de dikke bleek enkele malen verdund.
Geen verstrooiing van het licht meer dus geen biersteen aanslag meer aanwezig.

Bedankt voor het delen van de foto's, veel over biersteen gelezen maar nog nooit een beeld bij kunnen bedenken  ;) :duimop:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #153 Gepost op: 17-10-2017 21:00 u »
Na gebruik direct omspoelen en voor botteldatum vul ik ze met oxipro en spoel ze na.
Geprobeerd om voor vullen te reinigen met stoom maar is te omslachtig en opletten geblazen want stoom is echt heet! Ik heb nog nooit gushers gehad of zuur bier dus netjes werken en alles goed schoonmaken is gewoon voldoende. Schoon is schoon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #154 Gepost op: 17-10-2017 21:10 u »
Na gebruik direct omspoelen en voor botteldatum vul ik ze met oxipro en spoel ze na.
Geprobeerd om voor vullen te reinigen met stoom maar is te omslachtig en opletten geblazen want stoom is echt heet! Ik heb nog nooit gushers gehad of zuur bier dus netjes werken en alles goed schoonmaken is gewoon voldoende. Schoon is schoon.

Toch raad ik je aan om goed naar je flessen te kijken. Zeker de flessen waar langere tijd bier in heeft gezeten of al wat langer in gebruik zijn. Vroeg of laat krijg je te maken met een aanslag van biersteen. Heel vaak denk je dat je flessen schoon zijn, maar is dat toch niet het geval...

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #155 Gepost op: 17-10-2017 21:36 u »
Inderdaad, flessen die alleen omgespoeld zijn hebben een waas. De "reserve" flessen van mijn laatste bottelsessie zijn nog brandschoon. Geeft ook weer wat vertrouwen in de schoonmaak procedure die ik doe.