De wens tot het uitvoeren van een onderzoek naar gedroogde gist

Gestart door Jacques, 06-02-2010 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Citaat van: EBC op 13-02-2010  12:31 uHmmm...  ;)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14615.msg198113.html#msg198113
Hier staat:
Citaat van: Jacques op 06-02-2010  16:51 uDoor minder maischwater te gebruiken en meer spoelwater krijg je geen hogere vergistingsgraad.
Er staat niet dat er geen effect is. Het is namelijk omgekeerd. Zie ook artikelen die Jacques heeft geschreven.

En verder:
Citaat van: EBC op 06-02-2010  17:23 uin combinatie met flink langere maischtijd. Hoewel dat volgens de theorie ook geen  hogere vergistingsgraad zo opleveren.
Volgens de "theorie" geeft langer maischen een hogere vergistingsgraad, omdat dextrines e.d. afgebroken worden. Als je je tegen "de theorie" afzet, moet je het wel goed doen.
En dat is al vaak genoemd op dit forum.
Citaat van: De-Geert op 22-11-2008  16:04 uAlfa-amylase kan ook andere suikerketens dan zetmeel omzetten in kleinere suikers, dus als je het maar lang genoeg laat inwerken houd je alleen maar vergistbare suikers over.
Citaat van: Adrie op 18-09-2008  11:45 uAlfa-amylase produceert onvergistbare en vergistbare suikers. Maar het kan ook uit onvergistbare suikers (dextrinen) vergistbare suikers maken, dus niet alleen uit zetmeel. Heel lang de alfa-amylase actief laten resulteert dus ook  in een ver doorgistend bier met weinig dextrinen.


De-Geert

Nog eentje dan:
Citaat van: Jacques op 06-10-2007  22:12 uOp basis van mijn ervaringen heb ik de stellige indruk dat de vergistbaarheid sterk toeneemt naar mate je het beslag verder verdunt.

Jacques

Citaat van: EBC op 13-02-2010  12:31 uHmmm...  ;)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14615.msg198113.html#msg198113

Ik heb even gekeken naar jouw link en gezien dat ik mij daar behoorlijk ik de fout ben gegaan. Ik bedoelde het juist andersom.

Jacques

Citaat van: Adrie op 12-02-2010  16:10 uJacques, in alle formulieren staat Korelgistsmaak i.p.v. Korrelgistsmaak.

Verder mis ik eigenlijk nog nootachtig (Coopers).

Dat eerste pas ik aan.
Dat tweede is lastiger. Want dat zou betekenen dat degenen die gestemd hebben opnieuw moeten stemmen. Niet voor niets heb ik vooraf gevraagd of bepaalde smaken gemist werden.

Ik kan wel de smaak op het einde toevoegen maar dan staat die smaak wel op een "rare" plaats.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 13-02-2010  12:42 uEn er staat  forumulier i.p.v. formulier

Aangepast.

SeekingBeer

Jammer dat ik het eind SG vaak niet gemeten heb en als het gemeten was heb ik het vaak niet opgeschreven.

Maar goed, nog twee formuliertjes ingevuld met de S-06 gist (dat is toch één van mijn favorieten).

Ronnie

Iets dat ook duidelijk naar voor zal komen als er voldoende inzendingen zijn, is de alcoholresistentie van de gist.

Want mij is al opgevallen dat voor biertjes van beneden SG 1048 de vergistings % heel sterk is , voor alle gisten. Mijn bevindingen werden toen (de korrel op de korrel) gestaafd door resultaten van Adrie en vooral van MO die een flink lange lijst met resultaten had op diverse korrels.

RobinB

Ha Jacques!

Mooi initiatief, mooi formulier!

De Fermentis K97 zou er evt nog bij kunnen?
Die komt in herverpakte vorm van vdKooy.
Hij heet daar "donker zwaar bier-gist" en is de vermoedelijke korrelvariant van de Wyeast 1007?

Heb er al wel eens een aardige Alt mee gebrouwen?

Adrie heeft ook al eens in een PDF tabel een overzicht gegeven van de karakteristieken van bekende gisten, met een overzicht van de vermoedelijke korrel-vloeibaar-equivalenten?

:duimop:

EBC

Geert,
Theorie, theorie, theorie. Daar redden we het echt niet mee hoor. Zo simpel is het niet.

We volgen allemaal de boeken. En toch hebben we te lage vergistingsgraden. Dus we gaan beluchten en roeren en zink toevoegen...
Terwijl jij al lang weet dat we gewoon langer moeten maischen. En Jacques weet dat we meer maischwater moeten gebruiken.

En die EBC, die is gewoon fout bezig, dat is al jaren zo  ;D.

Maar allez, we gaan het weer over korrelgisten hebben.

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-02-2010  20:12 uDe Fermentis K97 zou er evt nog bij kunnen?
Die komt in herverpakte vorm van vdKooy.
Hij heet daar "donker zwaar bier-gist" en is de vermoedelijke korrelvariant van de Wyeast 1007?

Heb er al wel eens een aardige Alt mee gebrouwen?


We hebben daar over getwijfeld hier op het forum. Deze gist is echter niet algemeen verkrijgbaar in kleinverpakking bij meerdere leveranciers verkrijgbaar.
Het alsnog toevoegen van deze gist bij het onderzoek is lastig. Een deel van de peilingen maar veel belangrijker het formulier zijn inmiddels aangemaakt. Gelet op de scripts in het formulier is aanpassen daarvan niet zo eenvoudig.


Citaat van: RobinB op 13-02-2010  20:12 uAdrie heeft ook al eens in een PDF tabel een overzicht gegeven van de karakteristieken van bekende gisten, met een overzicht van de vermoedelijke korrel-vloeibaar-equivalenten?
Heb je hiernaar een een link?

RobinB

Ja het is inderdaad maar bij 1 verkoper, dus waarschijnlijk niet veel gebruikt.
Ach, zo is de lijst ook al aardig compleet.

Het overzicht van Adrie staat hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11634.0.html

Gezien het 2e bericht in die draad, denk ik dat je em al hebt? ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-02-2010  21:00 uHet overzicht van Adrie staat hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11634.0.html

Gezien het 2e bericht in die draad, denk ik dat je hem al hebt? ;)

A ja, die lijst. Het is zo jammer dat ik niet elke draad op dit forum onthoud. En met de jaren wordt mijn geheugen wat minder. Heel vervelend.

De bedoeling van dit onderzoek is een stap verder te gaan. Vergistingsgraden achterhalen. Meer te weten te komen over de smaak van de verschillende gisten. Deze kennis zit in ons gezamenlijk geheugen. Nu moeten er nog even voor zorgen dat we het goed vastleggen...

RobinB

Jacques, in het biertypen-korrelgist board staat de US05 en US56 dubbel.
Het zijn dezelfde gisten, alleen is die stam hernoemd van US56 naar US05?

De US56 kan je dus ook niet meer kopen...

De-Geert

Citaat van: EBC op 13-02-2010  20:12 uEn toch hebben we te lage vergistingsgraden.
Wie?

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-02-2010  23:12 uJacques, in het biertypen-korrelgist board staat de US05 en US56 dubbel.
Het zijn dezelfde gisten, alleen is die stam hernoemd van US56 naar US05?

De US56 kan je dus ook niet meer kopen...

Dat weet ik. Desondanks heb ik ze beide opgenomen omdat dit niet bij iedereen is doorgedrongen. Bij het trekken van conclusies zullen de resultaten van "beide gisten" bij elkaar gevoegd moeten worden.

[edit]

Omdat ik bij het forumulier wel alleen de US 05 is vermeld heb ik de US 56 inmiddels verwijderd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.