Aquariumthermostaat trekt het niet

Gestart door Joran, 04-02-2010 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Ons onlangs gebrouwen bier (15 l) staat in een speciekuip met aquariumthermostaat en pomp. Als het bier in het 30 l vergistingsvat zit dan past er weinig water in de speziekuip waardoor de temperatuur prima op 20 a 21 graden te houden is. Nu heb ik van de week geheveld naar een 15 l mandfles en nu kan er veel meer water in de speziekuip, omdat de fles smaller is dan het gistingsvat. Nu merk ik alleen dat de temperatuur steeds daalt naar zo'n 19,5 graad. De verwarming gaat 's nachts uit in mijn appartementje.

Wat is wijsheid?

- Sterkere thermostaat kopen (simpel aquarium ding zou het toch moeten trekken?)
- Speciekuip afdekken zodat de warmte meer gewaarborgd blijft
- Niet hevelen (omdat het bier eigenlijk toch altijd na 10 a 14 dagen gebotteld wordt), zodat het bier in het grotere vergistingsvat zit en er dus minder water in de speciekuip zit om te verwarmen.
- Andere opties?

Caspar

Is het zo'n ramp als de temperatuur daalt naar 19,5 oC? Wat voor bier is het en welke gist heb je gebruikt?

Kleine_Schriek

-Dekbed om de kuip heen? Isoleert prima. Maar ja, dan slaap je zelf zo koud  ^-^
-Piepschuim op de bovenkant monteren (dekbed wordt zo nat  >:D )
-2e goedkope aquariumthermostaat kopen


RobinB

Eens met Caspar, 19,5 ºC lijkt me niet erg?
Misschien zelfs gewoon sturen op 19,5 ºC, blijft het mooier constant! :clownsmile:

Op hoeveel liter water is (het vermogen van) je verwarmingselement berekend? Staat er doorgaans wel op.
Ik denk dat je dat moet zien incl het biervolume.

Leeghwater

Hoeveel liter zit er in die speciekuip? Ik verwarm mijn 150 liter aquarium ook gewoon met een thermostaat tot 26 graden. zonder problemen.
Dus ik vind het wel een beetje vreemd dat dat ding het niet trekt. Het lijkt mij namelijk niet dat jij meer water in die kuip heb zitten als ik in mijn aquarium. Of je hebt een thermostaat voor een vissenkom.

Big Willem

Citaat van: Leeghwater op 04-02-2010  12:37 uHoeveel liter zit er in die speciekuip? ik verwarm mijn 150 liter aquarium ook gewoon met een thermostaat tot 26 graden. zonder problemen.
Dus ik vind het wel een beetje vreemd dat dat ding het niet trekt. het lijkt mij namelijk niet dat jij meer water in die kuip heb zitten als ik in mijn aquarium. Of je hebt een thermostaat voor een vissenkom.

Heb jij nog lampen boven je aquarium hangen? Mijn aquarium hoort namelijk ongeveer 20 ºC te zijn, en ik moet er een koeler boven hebben om te voorkomen dat 't water naar 24 ºC stijgt door de hitte van de tl balk.

Adrie

Raar dat ie het niet trekt. Ik houd nu 110 liter bier op 10,5 graden en zo'n 25 liter water op 28 graden in een brouwerij waar het de temperatuur tussen 0,5 en 4 graden schommelde de afgelopen twee weken. Het is een aquariumthermostaat van 75 W, waarvan ik zelf verwachtte dat ie het niet zou trekken.

Wat helpt is om de waterbak af te dekken zodat er zo min mogelijk water verdampt. Verdamping van water kost namelijk behoorlijk wat energie.

Joran

Wow, wat een antwoorden :)

@Caspar: Ik weet niet of het zo'n ramp is. Wel wilde we iets warmer vergisten om een zoeter bier te krijgen. Velen op het forum zijn nogal precies met hun constante vergisting. Het bier is een soort Belgische pale ale, maar het begin SG is eigenlijk wat te hoog, namelijk 1062. En we hebben gerstvlokken gebruikt voor schuimstabiliteit. De gebruikte gist is de T-58.

@Kleine_Schriek: goed punt ga ik mee experminteren voor het volgende brouwsel. Deze is denk ik al bijna uitvergist.

@RobinB: Vandaar steeds die rode kringeltjes onder speciekuip ;) Het is een 25W element. Die volgens de verpakking tot 25 liter gaat. Wat eigenlijk alles wel verklaard. Er zit 15 liter in het vat. Normaal bij het 30 liter moet ik er 9 liter water bij doen voor het vat gaat drijven. Dan zit je dus net onder die 25 liter. Bij de mandfles moet ik (doordat ie smaller is) meer water toevoegen om op het niveau van het bier uit te komen. Dit trekt het elementje dus niet als 's nachts de temperatuur daalt tot 15 graden in de woonkamer.

@Leeghwater: Ik denk dat ik inderdaad een thermostaat heb voor een vissenkom. Stom! Ik zal eens kijken naar wat anders.

@Adrie: Wel vreemd, de jouwe is "maar" 3x sterker en heeft een koudere omgevingstemperatuur dan de mijne en veel meer dan 3x de hoeveelheid vloeistof. Zal er eens een dekentje overheen doen. Als mijn kat maar niet denk dat ie daarop kan slapen  ;D

Leeghwater

Citaat van: Big Willem op 04-02-2010  12:46 uHeb jij nog lampen boven je aquarium hangen? Mijn aquarium hoort namelijk ongeveer 20 ºC te zijn, en ik moet er een koeler boven hebben om te voorkomen dat 't water naar 24 ºC stijgt door de hitte van de tl balk.

Hangt wel licht boven maar das niet warm. (LED lekker goedkoop in energie).

Citaat van: Joran op 04-02-2010  13:01 u@Leeghwater: Ik denk dat ik inderdaad een thermostaat heb voor een vissenkom. Stom! Ik zal eens kijken naar wat anders.

Gewoon bij de dierenwinkel ff een groter kopen. Kost je maar een paar tientjes. Afdekken zou ook helpen denk ik.


Joran

Vanavond een 100W aquariumthermostaat gekocht bij de dierenwinkel. De enige die ze hadden. Ben benieuwd morgenochtend :)

Caspar

De zoetheid zit hem meer in de restsuikers. Ik zou me echt geen zorgen maken om de temp, check de factsheet van de gist.

http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/Safbrew_T-58_HB.pdf

Sterker nog, T-58 heeft een behoorlijk dominant ester-profiel, misschien kan je deze enigszins temperen ;) .

Joran

Nou ja zeg... laatst had ik een topic gehad over het maken van een zoeter bier. En het advies was toen om iets warmer te vergisten, omdat bieren die ik best zoet vind soms een eind SG van onder de 1010 hebben.

Overigens heeft de thermostaat het netjes warm weten te houden. Zelfs iets te warm  :) Maar echt geijkt zijn die dingen natuurlijk niet.

jeroentjecross

Citaat van: Adrie op 04-02-2010  12:49 uRaar dat ie het niet trekt. Ik houd nu 110 liter bier op 10,5 graden en zo'n 25 liter water op 28 graden in een brouwerij waar het de temperatuur tussen 0,5 en 4 graden schommelde de afgelopen twee weken. Het is een aquariumthermostaat van 75 W, waarvan ik zelf verwachtte dat ie het niet zou trekken.

Wat helpt is om de waterbak af te dekken zodat er zo min mogelijk water verdampt. Verdamping van water kost namelijk behoorlijk wat energie.

Adrie,

Is dat met het het RVS vat?

Adrie

Citaat van: jeroentjecross op 05-02-2010  15:14 uAdrie,

Is dat met het het RVS vat?


Ja.

jeroentjecross

Hoe heb je dat gedaan? Verwarmingselement in de bierkoeler en met de pomp van de koeler rondpompen?

Adrie

Inderdaad. Het aquariumelement houdt het water in de bierkoeler op 28 graden en met een UT-100 waarvan ik de voeler in zo'n beugelgat aan de zijkant van het vat (eerst gat iets uitgeboord, daarna de voeler helemaal tegen het binnenvat duwen en daarna de boel afdekken met wat stof en een spons) stuur ik de pomp. Omdat het vat zo goed geïsoleerd is, verliest het bier eigenlijk nauwelijks warmte.

jeroentjecross

Oke is het temperatuur verschil niet te groot dan? In de tank is het 10 graden en er stroomt 28 graden door de buitenmantel

Adrie

Ja, maar dat stroomt alleen als het bier opgewarmd moet worden. Zodra hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt, stopt de pomp. De hoeveelheid water in de leidingen is veel kleiner dan de hoeveelheid bier, dus van doorschieten is geen sprake.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.