Diverse Proefnotities

Gestart door MO, 26-05-2008 22:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Opruimen van diacetyl?

seed7

Dat denk ik ook, ja.
Ik merk het bij redelijk veel bieren. Ook wel eens dat het ineens voller wordt, dat dan een week of twee aanhoud en dan weer dun, terwijl het bier al een hele tijd in de koele kelder staat.

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 24-02-2014  23:28 uDat denk ik ook, ja.
Ik merk het bij redelijk veel bieren. Ook wel eens dat het ineens voller wordt, dat dan een week of twee aanhoud en dan weer dun, terwijl het bier al een hele tijd in de koele kelder staat.

Koken?  ;)

seed7

Citaat van: Oscar op 24-02-2014  23:45 uKoken?  ;)

Had ik het gezegd of heb je het geproefd?

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 24-02-2014  23:51 uHad ik het gezegd of heb je het geproefd?

Je had iets gezegd. Weet niet meer exact wat. Maar wellicht maar weer eens "ouderwets" minimaal 1 uur koken. ;)

seed7

Op zich heeft het koken toch geen invloed op diacetyl, das toch veel meer een gist aangelegenheid?

Ingo (die sporadisch niet kookt)

Oscar

Citaat van: seed7 op 25-02-2014  00:13 uOp zich heeft het koken toch geen invloed op diacetyl, das toch veel meer een gist aangelegenheid?

Als je je focust op diacetyls dan wel, maar niet (of te kort) koken geeft ook minder hopproducten (bitterheid en meer). Hop doet ook iets met body en er zullen ongetwijfeld meer dingen meespelen. De complexiteit van het proces bierbrouwen is nog lang niet ontrafelt. ;)

seed7

Citaat van: Oscar op 25-02-2014  00:43 uDe complexiteit van het proces bierbrouwen is nog lang niet ontrafelt. ;)

Een beetje mystiek moet ook wel blijven.

Ingo

RobinB

Mwoa... Mysterieuzer maken dan het is, is ook niet nodig. ;)
Koken heeft hier weinig mee te maken denk ik. Hop draagt wel bij aan body, maar het tijdsverloop past daar niet echt bij.
Bij diacetyl van de hergisting past het wel prima.

@Seed; heb je geen last DMS wanneer je niet kookt?
Misschien leuk om er eens een topic van te maken.
Het zal vast wel meevallen allemaal... ;)

seed7

Citaat van: RobinB op 25-02-2014  08:56 u@Seed; heb je geen last DMS wanneer je niet kookt?
Misschien leuk om er eens een topic van te maken.
Het zal vast wel meevallen allemaal... ;)

Heb het 4x (zomaar) geprobeerd en een maal heeft een beetje rare zoetige worteltjes smaak, DMS. Ik heb het proces nog niet onder de knie en ben er ook nog niet echt gestructureerd mee bezig geweest. Zal tzt eens wat hierover berichten.


Ingo

RobinB

Het geschenk van 2014 van Oscar!
Imperial Schwarz, 5,9%

Uiterlijk: Mooi sisje bij openen, voldoende koolzuur, blijvende pareling wat het schuim mooi onderhoudt, wat donkerder dan cola, helder.
Geur: gebrande mout, lichtjes alcohol, weinig gistprofiel
Smaak: iets zoet, duidelijk gebrand, licht alcoholisch, redelijk clean, licht bitter
Nasmaak: gebrand bitterig
Mondgevoel: medium tot vol

Conclusie: lekker gebrand bier! Mooie zoetige body die het gebrande goed draagt. Het lijkt me wel een bovengister en de Schwarzen die ik totnogtoe (commercieel) gehad heb waren ondergistend. Desondanks een lekker bier! :duimop:

Oscar


RobinB

Anderson Valley Heelch o'Hops
8,7%, tht?

Uiterlijk: kopergoud, helder, bescheiden koolzuur en schuim conform type
Geur: Amerikaans hoppig, zoetig, alcoholisch
Smaak: Bitter, redelijk hoppig, iets moutig, licht zoetig, clean vergist
Nasmaak: Bitter, lang na-ijlend.
Mondgevoel: medium tot dun

Conclusie:
In de smaak minder hoppig dan gehoopt obv de geur, ook minder moutig dan gehoopt. Wel aardig bitter, zeker niet over de top. Geen gek bier, ook niet echt een topper.

Hoppenbrouwers

Kloekus Southern Fruit bier

Uiterlijk: fijne sis en een helder bier stroomt in het glas. Mooi schuim wat erg snel wegtrekt en weg blijft.
Geur: fruitigheid van gist en wat zoetig van (fruit?)
Smaak: vol van smaak met een licht zuurtje.
Nasmaak: wat zoetig van fruit, vijg en abrikoos heel in de verte.

Best een apart bier. De eerste die ik heb geproefd waar ook daadwerkelijk fruit in gezeten heeft.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-03-2014  23:26 uKloekus Southern Fruit bier

Best een apart bier. De eerste die ik heb geproefd waar ook daadwerkelijk fruit in gezeten heeft.

Dank Hoppenbrouwers voor het proeven. Extractie met alcohol werkt blijkbaar goed om de aroma's eruit te krijgen.

Hoppenbrouwers

Wederom een kloekus (was in de aanbieding bij de gall en gall deze week)

Nu de imperator kloon bock

Uiterlijk: mooi fijn schuim wat langzaam wegtrekt tot blijvende laag.
Geur: moutig, karamel en een klein beetje gistig
Smaak: moutige volle smaak met het zoete van caramelmouten. Kenmerkend voor het type, anders dan imperator (lekkerder)
Nasmaak: volle nasmaak van de caramouten, moutig

Lekker moutig bockbier, weinig meer aan toe te voegen. Smaakt gewoon prima!

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-03-2014  19:05 uNu de imperator kloon
......
Lekker moutig bockbier, weinig meer aan toe te voegen. Smaakt gewoon prima!

De kloon die geen kloon is! Die wordt dus niet ingestuurd.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 13-03-2014  20:12 uDe kloon die geen kloon is! Die wordt dus niet ingestuurd.
Mijn fout. Was waarschijnlijk op het verkeerde been gebracht door het etiket.

RobinB

Mijn tweede vandestreek bier:


Vandestreek Dark Roast
Coffee stout 7,8% tht jan. 2015
"Vol, donker en krachtig"

Uiterlijk: donker, ietsje lichter dan cola, helder, schuim en koolzuur normaal voor het type
Geur: licht gebrand, wat alcohol,
Smaak: zoetig, licht gebrand, weinig bitter, geen hoparoma, weinig gistprofiel
Nasmaak: bitterig, iets gebrand
Mondgevoel: medium

Conclusie:
Best een aardig bier, wel minder krachtig en donker van smaak dan verwacht. Ik vind het meer een porter dan een stout en het "coffee" komt ook niet echt terug.
Maar verder een heel aardig bier, drink hem graag rustig verder.

RobinB

Duvel Tripel Hop 2014
Saaz, St. Goldings, Mosaic dry-hop

Alc 9,5% tht 08-2016

Uiterlijk: Zeer bleek, bijna groenig geel, ruim koolzuur en wat grof schuim.
Geur: alcoholisch, fruitig, hoppig, licht citrus-mango, iets kattepis ;)
Smaak: Iets zoetig, alcoholisch, lichte citrus-mango hopsmaak, bitterig
Nasmaak: Bitter, bij een boer (veel koolzuur... :( ) komt weer wat hop omhoog.
Mondgevoel: medium

Conclusie:
Mooi bier! Minder uitbundig dan de citra versie, ook heel anders van aroma dan de sorachi van 2013. Leuke experimenten van zo'n grote industriele brouwer. :duimop:

RobinB

Thornbridge jaipur
Tht 28.01.15, 5,9% alc.

Uiterlijk: helder, goudkleurig, redelijk wat koolzuurpareling, voldoende schuim
Geur: hoppig, zowel licht harsig als Amerikaans fruitig (citrus, mango).
Smaak: lichtzoetig, redelijk hoppig, niet echt bitter, fijn hoparoma.
Nasmaak: iets granig, weinig bitter.
Mondgevoel: medium, iets opdrogend in de keel.

Conclusie:
Lekker bier, drinkt lekker weg. Niet echt wat ik verwacht bij een IPA, daar is hij niet assertief en bitter genoeg voor. Meer een lekker hoppige blond.

William

Een IPA van Henielema (106) - toch niet dé IPA?

Uiterlijk: helder bier. donker blond - amber - licht oranje, veel schuim, veel koolzuur, schuim is erg stabiel - wollig'
Geur: sinaasappel, mango, lekker hoppig. Ruik ik een Engelse gist?
Smaak: begint zoetig, daarna fruitig net zoals in de geur en bitterheid die het overneemt. Hij is goed doordrinkbaar
Nasmaak: bitterzoet en een klein beetje hard bitter op het eind

Een IPA die mooi in balans is met een heel fijn hoparoma en hopsmaak. Koolzuur vind ik wat aan de hoge kant waardoor je het bier minder proeft.
Heel lekker bier dat in de nasmaak iets te hard is.

RobinB

Chouffe soleil
Zonnig speciaal bier.

Ingrediënten:
Water, gerstemout, invertsuiker, tarwemout, rogge, hop, kruiden, gist.

Uiterlijk: strogeel, tweeschijn, goed koolzuur en schuim.
Geur: kruidig (koriander, sinaasschil, vlierbloesem?) licht alcoholisch.
Smaak: zeer licht moutig, kruidig, licht bitter
Nasmaak: licht bitter, iets wrangig
Mondgevoel: dun, opdrogend in de keel

Conclusie:
Ben er niet echt wild van.
Beetje een verdunde versie van de Chouffe met meer/andere kruiden...

Misschien dat het lekkerder wordt wanneer je lang in de zon gezeten hebt en flink dorst hebt? ;D

RobinB

Baxbier: "kon minder".
5% alc, Citrus pale ale.
"Gronings" bier gebrouwen in Amsterdam.
Aan de buitenkant valt al op dat er een dikke laag gist op de bodem ligt, met erboven zwevende vlokken. Niet echt netjes voor een commercieel bier.

Uiterlijk: Bij het openen komt het bier met een redelijke vaart naar buiten, er was wel tijd genoeg om het glas erbij te houden. Ook in het bier zelf wat teveel koolzuur voor het type, aardig wat schuim dat overigens erg stabiel is. Bij het inschenken komen vlokken gist mee, wat leidt tot troebel bier. In de fles was het nog helder. Amberkleurig
Geur: licht Amerikaans hoppig, iets zoetig.
Smaak: licht moutzoetig, bescheiden hoparoma, bitterig
Nasmaak: bitter en iets granig
Mondgevoel: medium tot dun, opdrogend in de keel.

Conclusie:
Zonder gusher was het zeker beter geweest, het had een fris licht doordrinkbare bovengister kunnen zijn. Ook gezien z'n alc% voldoende smaak. Voor een APA had er wel wat meer hoparoma in mogen zitten.

Oscar

Citaat van: RobinB op 20-05-2014  21:40 uConclusie:
Zonder gusher was het zeker beter geweest, het had een fris licht doordrinkbare bovengister kunnen zijn. Ook gezien z'n alc% voldoende smaak. Voor een APA had er wel wat meer hoparoma in mogen zitten.

Geeft maar weer even aan dat het brouwen van commercieel bier minder makkelijk is dan we denken. Ik weet niet exact in welke brouwerij dit gebrouwen is, maar het geeft wel aan dat deze brouwen e.e.a. nog niet volledig onder controle heeft. Een biertje thuis brouwen is relatief makkelijk. Maar dat ook goed op de markt zetten valt dan weer tegen. Hangt toch weer af van de brouwerij waar dit gebrouwen wordt en de aanwezige kennis... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.