Forum Hobbybrouwen.nl Naar beginpagina site
30-07-2010 15:06 u *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Samenvattingen
Grondstoffen
Apparatuur
Brouwproces
Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier Steun het forum. Koop via

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken
Nieuws: Caspar, Algemeen kampioen ONK 2010!

Startpagina   Help Zoek Ledenkaart Kalender Tags Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3]  Allemaal   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Draad: Basmati pils  (gelezen 2671 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken deze draad.
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

Kick af van je energieverslaving!

« Antwoord #40 Gepost op: 02-02-2010 16:12 u »

Het bier staat ondertussen volop te gisten in de kelder waar het nu iets onder de 10 graden is en dat is natuurlijk een prachtige temperatuur voor dit bier. Hopelijk is mijn Vienna snel uitgegist, zodat ik die op fust kan zetten en er een klimaatkast vrij komt. Tot dan blijft het even behelpen.

Blauwe Brouwer
Junior lid
**
Afwezig Afwezig

« Antwoord #41 Gepost op: 03-02-2010 21:12 u »

Heel origineel idee!

Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat smaken..

Om de smaak beter te behouden iets rijst toevoegen in de hoofdgisting??  Soort koudhoppen met rijst....

Grtzzz Mo

Ambachtelijke brouwerij Trinity

Voorraad: Dubbelop, Stouterick
Gisting: NogNix
Lagering: BarbaPapA (BPA)
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #42 Gepost op: 04-02-2010 10:25 u »

Heel origineel idee!

Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat smaken..

Om de smaak beter te behouden iets rijst toevoegen in de hoofdgisting??  Soort koudhoppen met rijst....

Grtzzz Mo

Ik weet niet of dat een goed idee is. Je introduceert dan immers ook onomgezet zetmeel waardoor je riskeert dat je een zetmeelwaas overhoudt in je bier. Eerst maar eens proberen zonder koudrijsten.

De-Geert
Testteam BrouwVisie
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #43 Gepost op: 04-02-2010 10:28 u »

Ik weet niet of dat een goed idee is.
Ik wel; het is geen goed idee. Behalve de zetmeel die je introduceert zit rijst ook bomvol met (sporevormende) bacterien, ik weet niet hoe het zit met alcohol en hoptolerantie maar de kans op een infectie wordt dan wel vele malen groter.

Vergisting: ESB
Volgende Brouwdag: 31-7 IPA.
Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
Edgar
Beheerder
Super lid
Belgium
Afwezig Afwezig

« Antwoord #44 Gepost op: 04-02-2010 10:30 u »

Het is toch denkbaar dat de Basmatigeur waarneembaar blijft in het uiteindelijke bier. Immers door koken op zich verdwijnt het niet. Het zou ook een idee kunnen zijn om het kookvocht mee te maischen of de rijst voor te koken op de manier die geen restvocht overlaat. Maar dat heb je misschien ook zo gedaan.

gaat het na de zoveelste beroerde croissant maar eens zelf proberen
fleswaterfeiten
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #45 Gepost op: 04-02-2010 10:37 u »

Het is toch denkbaar dat de Basmatigeur waarneembaar blijft in het uiteindelijke bier. Immers door koken op zich verdwijnt het niet. Het zou ook een idee kunnen zijn om het kookvocht mee te maischen of de rijst voor te koken op de manier die geen restvocht overlaat. Maar dat heb je misschien ook zo gedaan.

Ik heb bij het koken van de rijst zoveel water toegevoegd dat er een mooie droge rijst overbleef. Het kookvocht zat dus in de rijst.  grijns

Blauwe Brouwer
Junior lid
**
Afwezig Afwezig

« Antwoord #46 Gepost op: 04-02-2010 13:27 u »

Tja, voor het infectie gevaar kun je het altijd ontsmetten met alcohol, misschien zelfs een extract maken met alcohol van de rijst...

Hoe dan ook, het blijft een interessant idee, basmati bier

Mo

Ambachtelijke brouwerij Trinity

Voorraad: Dubbelop, Stouterick
Gisting: NogNix
Lagering: BarbaPapA (BPA)
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #47 Gepost op: 14-02-2010 14:30 u »

Zojuist overgeheveld en de dichtheid is al gedaald naar 1008 (komend vanaf 1046). Potent gistje, die W34/70 en dat bij 9 graden. De smaak is verrassend. Hij doet het meest denken aan een Nederlandse pils. Vrij weinig moutkarakter, heel licht. Waar hij afwijkt is dat ie vrij bitter is en een beetje hoppig. Van enige basmatismaak is op dit moment geen sprake. Hij smaakt nog wat jong/granig en er zijn nog wat groene appeltjes (acetaldehyde) aanwezig, dus hij moet nog duidelijk wat rijpen. Ik proef geen diacetyl, dus een diacetylrust is niet nodig. Ik ben benieuwd hoe deze zich verder ontwikkelt.

Noud Boogers
Boven 10 berichten
*
Afwezig Afwezig

« Antwoord #48 Gepost op: 14-02-2010 21:26 u »

Rijstbier.
Een beetje late reactie maar ik kon even niet op het internet. Rijstbier brouw ik al ongeveer 10 jaar. Maar tegenwoordig noem ik het een Sterke Blonde. Dit omdat als ik bierproevers op bezoek heb en vraag wat ze uit mijn sortering willen drinken en noem rijstbier dan hoeven ze het niet, maar een Sterke Blonde wel en die vinden ze lekker. Bij rijstbier denkt men misschien aan iets alternatiefs!

Voor dit bier gebruik ik ongeveer 30% rijst van de totale storting. De rijst die ik gebruik is gebroken rijst die ik bij de Toko koop. Voor 30 liter bier begin ik met 18 liter water aan de kook te brengen in mijn brouwketel met constant draaiend roerwerk. Daar gaat dan 2250 gr. gebroken rijst bij. Die breng ik dan weer aan de kook en laat het ongeveer een minuut koken. Daarna laat ik het op een laag pitje een 15 minuten draaien. Hierna gaat er 18 liter koud water bij en kom ik ongeveer op 65 gr. uit. Dan gaat de mout er bij en kom ik op ongeveer 60 gr. uit en ga ik verder met maischen. Wel afhankelijk van de temperatuur van de mout natuurlijk.
Je kunt wel beginnen met minder water. Zelf ben ik lang begonnen met 12 liter voor 30 liter bier, wat ook goed ging. Maar als je met te weinig water in verhouding van de rijst begint krijg je een dikke slijmerige massa die ook nog eens makkelijk aanbrand. En nu met die 18 liter in het begin kan ik na het toevoegen van het koud water gelijk doorgaan met maischen.

Als Rijstbier heb ik het een paar jaar geleden met de O.N.K. in de vrije klasse een eerste prijs gewonnen, en afgelopen jaar had ik het ingezonden als Sterke Blonde en die haalde 81 punten. Niet dat alles wil zeggen maar slecht zal het dan niet zijn.
Noud Boogers.
Herman
Beheerder
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

www.biergilde-groningen.tk

« Antwoord #49 Gepost op: 15-02-2010 20:59 u »

Dit recept is het toch Noud?

Gistvat: -
Lagervat: -
Voorraad: Wadisdanou II (Brown Porter?), Gilde blond, Golden Promise IPA, Hunebier Dubbel, 1850 Porter, ESB
Planning: RIS, Kastanjebier, Gerstemout niet!
SeekingBeer
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #50 Gepost op: 15-02-2010 21:50 u »

Jammer dat Adrie geen rijstgeur aan het bier had, als ik dat vergelijk met mijn 'rijstwijn' (waar alleen maar rijst en suiker gebruikt was) was de geur die ik na één jaar overhad nogal rijstachtig.

Maar ook veel lekkerder dan alleen rijstgeur...

Het lijkt er bij rijstbier dus op dat je hoog in je moutstorting moet zitten met de rijst.

Ik ga het zeker nog een keer proberen, maar ik heb voor het eerst een kilotje maisvlokken gekocht dus die moet eerst maar op. Na deze draad gelezen te hebben gooi ik die hele kilo er maar in voor 25 liter bier.
Noud Boogers
Boven 10 berichten
*
Afwezig Afwezig

« Antwoord #51 Gepost op: 15-02-2010 22:06 u »

Re: ONK 04 E1 - Li-Ping Rijstbier
« Antwoord #5 Gepost op: Vandaag om 22:04 » Citaat Verander Verwijder   

--------------------------------------------------------------------------------

Ging even fout.

Pilsmout     5500 gr.
Gebr. Rijst  2250 gr.
Koriander       12 gr.
Sinas schil      35 g.

!2 liter water koken rijst er bij een minuut koken en daarna 15 minuten op klein vuurtje.18 liter koud water er bij.
Mout er bij en naar 52 gr. 10 minuten
                           63 gr.  60 minuten
                           71 gr.  15 minuten.
                           78 gr.   5  minuten.

Daarna gefilterd.

55 gr Tethnang 2.7 %  Helft gelijk in kookketel bij filteren. Andere helft begin koken.

40 gr. Saaz 2.3 % Na 25 minuten koken
Noud Boogers
Boven 10 berichten
*
Afwezig Afwezig

« Antwoord #52 Gepost op: 16-02-2010 21:26 u »

Zelf koop ik die rijst altijd in een toko. Op de verpakking staat aangegeven gebroken rijst. Het voordeel van gebroken rijst is denk ik dat door de  korrels gebroken zijn deze makkelijker verstijfelen en uitspoelen.

jelle
De Koperen Tsjettel
Super lid
*
Netherlands
Afwezig Afwezig

worst maken ook leuk

« Antwoord #53 Gepost op: 16-02-2010 22:50 u »

Zelf koop ik die rijst altijd in een toko. Op de verpakking staat aangegeven gebroken rijst. Het voordeel van gebroken rijst is denk ik dat door de  korrels gebroken zijn deze makkelijker verstijfelen en uitspoelen.

En vooral dat het de goedkoopste soort is. knipoog

De Bildtbrouwerij
voorraad genoeg
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #54 Gepost op: 12-03-2010 21:54 u »

Zojuist de Basmati pils gebotteld. Hij is geëindigd op 1009, dus een schijnbare vergistingsgraad van 80%. Hij is zeer droog, zelfs voor een pils. Moutigheid is matig. 30% rijst heeft duidelijk een groot effect op de smaak. Een rijst- of basmatismaak kan ik niet ontdekken, maar als er koolzuur op zit laat ik een glas eens wat opwarmen om nader te proeven. Ik denk dat dit best een lekkere dorstlesser is als het warm is, maar ik heb liever een pils met wat meer moutsmaak. Ik wil deze pils t.z.t. toch eens naast wat commerciële Nederlandse pilzen proeven.

Tags:
Pagina's: 1 2 [3]  Allemaal   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: