Gisteravond had ik geen puf meer om nog verslag te doen, dus nu dan maar.
Ik heb toch nog een eiwitrust ingelast door heet water toe te voegen totdat het beslag 50 graden was en later meer heet water tot de versuikering bij 67 graden. Dat werkte prima, al hield ik wel wat minder spoelwater over dan gepland. Toch had ik uiteindelijk nog een rendement van 77%. De rijstkorrels waren aan het eind van het maischen nagenoeg opgelost. Er bleven nog wat vlokachtige resten over. Eerst koken en daarna maischen werkt dus uitstekend met rijst.
Het filteren en spoelen ging wat moeizamer dan anders. Het wort wilde maar niet helder worden, dus uiteindelijk maar gewoon de wat troebele wort in de kookketel gelaten. Aan het eind van het koken was het wort echter kraakhelder (na bezinking van de eiwitvlokken en hop). De deeltjes zijn dus blijkbaar ingevangen in de eiwitklonters bij het koken. Het spoelen ging ook lastig omdat het filterbed nog maar heel weinig wort doorliet. Uiteindelijk was het toch gelukt om de benodigde 17,5 liter in de kookketel te krijgen. Bij het koken rook ik trouwens niets meer van de basmati, dus ik vrees dat er inderdaad niet veel van de smaak en geur overblijft.
Uiteindelijk heb ik bij het koken de Spalt Select die ik van de bittering overhad als smaakhop toegevoegd bij 15 minuten voor het eind van het koken. Hier het aangepaste recept:
Brouwhulp Recept uitdraaiBasis| Omschrijving | Waarde | | Kenmerk | WP050 |
| Naam recept | Basmati pils |
| Brouwdatum | 30-01-2010 |
| Biertype | Pils(ener) |
| Volume | 13 liter |
| Gewenst begin SG | 1048 g/l |
| Berekende kleur | 9 EBC (Morey) |
| Berekende bitterheid | 24 IBU (Brouwhulp) |
Algemeen| Omschrijving | Waarde | | Brouwzaalrendement | 80% |
| Totaal brouwwater | 19,9 liter |
| Beslagdikte | 4,49 l/kg |
| Maischwater | 17,9 liter |
| Spoelwater | 2,03 liter |
| Kooktijd | 90 min. |
Vergistbare ingrediënten| Ingrediënt | kleur (EBC) | % in stort | gewicht (kg) | | Pilsmout 3 | 3 | 65,0 | 1,735 |
| Basmatirijst | 1 | 30,0 | 0,801 |
| Aromamout (Amber 50) | 49 | 5,0 | 0,133 |
Maischschema| Omschrijving | Temperatuur (gr. C) | Stap tijd (min) | Rust tijd (min) | Beslagdikte (l/kg) | | Eiwitrust | 52 | 0 | 15 | 4,49 |
| Versuikering | 66 | 1 | 74 | 6,71 |
Hop en kruiden| Ingrediënt | % alfazuur | Type | Kooktijd (min) | Gewicht (g) | Bitterheidsbijdrage (IBU) | | Spalt Select (tuin) | 3,4 | Hopbellen | 60 | 30,0 | 20 |
| Spalt Select (tuin) | 3,4 | Hopbellen | 15 | 20,0 | 4 |
Gist| Omschrijving | Waarde | | Gistsoort | Fermentis SafLager W34/70 |
| Gistvorm | Droog |
| Gewicht (g) | 11,5 |
Omdat ik geen klimaatkast meer vrij heb, staat het bier nu in de kelder waar het 9,5 graden is. Ik geloof dat ik een record aantal bieren in de gisting (hoofd, na of her) heb staan nu: twee in de hoofdvergisting, twee in de nagisting en een in de hergisting op fles.