Forum Hobbybrouwen.nl Naar beginpagina site
30-07-2010 14:53 u *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Samenvattingen
Grondstoffen
Apparatuur
Brouwproces
Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier Steun het forum. Koop via

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken
Nieuws: Caspar, Algemeen kampioen ONK 2010!

Startpagina   Help Zoek Ledenkaart Kalender Tags Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Draad: Zon in de fles Maibock  (gelezen 2520 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken deze draad.
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

Kick af van je energieverslaving!

« Antwoord #20 Gepost op: 25-01-2010 21:05 u »

De koeling staat ingesteld op 10 graden.

JWVG
MTG Hobbybrouwendag
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!

« Antwoord #21 Gepost op: 25-01-2010 21:36 u »

Hihi. Nee, het is een 200 litervat met een koperen spiraal eromheen waaromheen weer een isolatiemantel zit. Het koude of warme water wordt door de spiraal gepompt om zo de inhoud van de ketel af te koelen of te verwarmen.

Ah, juist ja  verbergen

Hoofd: -
Na/lager: Revanche Vienna, Pittig Blondje
Her: Megalomaan Brits hopexperiment
Plan: DecoctieReinheitsSpeiseWeizen! (20/9), perfect gehopte IPA (17/8)
MO
Beheerder
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #22 Gepost op: 25-01-2010 21:45 u »

Het kan zomaar 10 graden gaan vriezen vannacht, en morgennacht ook, dus misschien is Henielma's tip niet zo'n slechte. Is er al activiteit overigens? Je hebt er toch wel een fancy bellenteller opzitten? Niet?

In cervisia veritas
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #23 Gepost op: 25-01-2010 22:03 u »

Het is op zich ook een goede suggestie, daar niet van. Maar ik heb tegenwoordig als het vriest een kaars in de brouwerij aan en dan komt de temperatuur niet onder de 2 graden. De vergisting is nu begonnen (waterslot bubbelt), dus ik maak me geen zorgen. Als morgen blijkt dat de temperatuur toch daalt, dan neem ik alsnog maatregelen.

En nee, geen bellenteller. Dat vind ik meer iets voor de nerds.  knipoog

MO
Beheerder
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #24 Gepost op: 25-01-2010 22:52 u »

JaJA, Nerds. Dat van die kaars is een grapje toch? Daar kun jij je brouwerij niet op verwarmen, hoe klein en goed geïsoleerd-i ook is. Toch?

In cervisia veritas
Herman
Beheerder
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

www.biergilde-groningen.tk

« Antwoord #25 Gepost op: 25-01-2010 22:55 u »

Sst. Da's tegen de kwade geesten...(gisten?)

Gistvat: -
Lagervat: -
Voorraad: Wadisdanou II (Brown Porter?), Gilde blond, Golden Promise IPA, Hunebier Dubbel, 1850 Porter, ESB
Planning: RIS, Kastanjebier, Gerstemout niet!
Edgar
Beheerder
Super lid
Belgium
Afwezig Afwezig

« Antwoord #26 Gepost op: 26-01-2010 06:53 u »

Denk dat dat serieus is. En het zou je verbazen hoe goed dat verwarmt. Slimme vorstbeveiliging!

gaat het na de zoveelste beroerde croissant maar eens zelf proberen
fleswaterfeiten
Hopmans
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #27 Gepost op: 26-01-2010 07:19 u »

Ik denk dat het idd een slimme vorstbeveiliging is.
Laat Adrie maar schuiven.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #28 Gepost op: 26-01-2010 09:12 u »

De praktijk wijst uit dat het heel goed werkt. Vanmorgen was de temperatuur in de brouwerij 1,5 graden (aan de grond).

De temperatuur van het bier was gezakt naar 8,1 graden en er was activiteit, maar niet heel erg veel. Te weinig eigenlijk naar mijn zin. Ik heb daarom het water uit de bierkoeler geheveld en deze weer gevuld met lauwwarm water, het verwarmingselement erin gehangen en de pomp aangezet. Met de UT-100 gaat deze de temperatuur op minimaal 9 graden zetten en houden. Nu maar hopen dat ie niet teveel opwarmt.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #29 Gepost op: 26-01-2010 20:04 u »

Toen ik thuis kwam uit het werk had het bier een temperatuur van 9,1 graden. Het verwarmingselement van 75 W trekt het blijkbaar. De activiteit is nog niet heel erg hoog, maar voorlopig vind ik het goed zo. De gist heeft een optimum van 8 tot 14 graden volgens Wyeast, dus op 9 graden moet ie het prima doen. De geuren zijn trouwens heerlijk: vooral hoppig.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #30 Gepost op: 27-01-2010 08:58 u »

En vanmorgen was de temperatuur nog steeds 9,1 graden. Het verwarmingselement staat wel continu aan. De temperatuur in de brouwerij was ondertussen gezakt naar een halve graad boven nul, maar desondanks gaat het nog steeds goed.  duimop

MO
Beheerder
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #31 Gepost op: 27-01-2010 09:38 u »

Ik vind het een wonder dat jij je brouwruimte vorst-vrij kunt houden. In mijn brouwerij (4 m x 8 m), puntdak, in spouw gebouwd, spouw geisoleerd, de helft dubbel glas, de helft enkel) is het 1-2 °C, maar er branden wel twee waakvlammen, van geiser en kachel. Heb jij soms stiekum naast de kaars ook gewoon je geisertje op de waakvlam staan. Ik heb gisteren gebrouwen met twee truien aan. De deur kreeg ik bijna niet meer dicht omdat het ruimschoots aanwezige condenswater op de dorpel in grote plakken was aangevroren.

Mooi man, winter.

In cervisia veritas
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #32 Gepost op: 27-01-2010 09:59 u »

Nee, de waakvlam is uit. Maar als het meer dan tien graden vriest, zoals afgelopen twee nachten, dan doe ik twee kaarsen aan. Bij minder dan 10 graden vorst is een kaars genoeg om de boel boven het vriespunt te houden. Ik heb inderdaad de boel goed geïsoleerd en heb overal dubbel glas. Het enige probleem dat ik ben tegengekomen bij landurige strenge vorst is dat de afvoerslang bij de put dichtvriest. Die kon niet diep genoeg worden ingegraven, dus daar ging het vorig jaar mis. Dit jaar niet, omdat de dikke sneeuwlaag goed isoleerde. Ja, ik vind de winter ook wel lekker, maar verlang nu zo langzamerhand toch wel naar de lente.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #33 Gepost op: 13-02-2010 10:09 u »

Vanmorgen voor de koffie even een monstertje getrokken om te kijken of een diacetylrust nodig is. Het bier smaakte echter heel clean: geen diacetyl, geen acetaldehyde en geen zwavel. Dus ik laat het bier nog even lekker op 12 graden staan om uit te gisten zonder diacetylrust. De smaak is veelbelovend, maar het bier is duidelijk nog veel te zoet. De dichtheid is dan ook nog 1026. Maar hij blobt nog en is nog flink troebel, dus dat komt wel goed. De Bavarian Lager gaat nu eenmaal altijd langzaam die laatste SG punten.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #34 Gepost op: 21-02-2010 11:53 u »

Zojuist even een monstertje getrokken. De vergisting is gestopt en de dichtheid is nu 1013. Uitstekend, dus. Ik ga nu de temperatuur verlagen voor een koude lagering totdat de heren een ochtendje of middagje kunnen komen bottelen. Ik heb geen idee hoe hij de smaak nu is, want ik ben zo verkouden dat ik niets ruik. Ik proef alleen wat zoetigs en bitters en dat is alles.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #35 Gepost op: 07-03-2010 22:05 u »

Vandaag heb ik het bier uit de tank gehaald. De helft is in een 55-liter mandfles gestopt en de andere helft in een corneliusvat en flessen. De einddichtheid is uitgekomen op 1014 (de 1013 van de vorige keer was niet zo nauwkeurig, want in troebel bier gemeten). Het bier smaakt als een echte Duitse Maibock: lekker moutig, licht zoetig, een mooie nabitter en licht hoppig. Mooi clean ook. Mijn verkoudheid is nog niet helemaal weg, dus echt goed proeven lukte nog niet, maar ik denk dat dit wel een goede Maibock gaat worden. Sowieso merkte ik geen nadelige bijsmaken doordat het bier 6 weken op de gist heeft gestaan. Als een van de Broeders een keer kan, zetten we de overige 55 liter deze week nog op de fles.

Overigens is na de verbouwing door Anton het vat heel goed schoon te maken en gemakkelijk af te tappen. Helemaal perfect, zo.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #36 Gepost op: 11-03-2010 21:28 u »

Gisteravond is de laatste 55 liter gebotteld. Altijd weer een hele klus, maar met zijn tweeën gaat het toch nog vrij vlot. De brouwerij staat nu vol met flessen te wachten tot de heren ze komen ophalen. Het is in de brouwerij te koud voor hergisting op fles, dus dat moeten de heren dan maar zelf thuis doen.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #37 Gepost op: 19-03-2010 13:13 u »

11 dagen na het bottelen van de eerste batch heb ik gistermiddag een fles opengetrokken die sindsdien op 17 graden staat te hergisten. Maar helaas is de hergisting nog niet voltooid. Omdat het bier zo lekker was, heb ik hem toch helemaal opgedronken. In twee minuten tijd. Maar dat had misschien ook iets met de temperatuur en de zon te maken.
Eigenlijk bevalt deze wel met weinig koolzuur, maar wat meer kan geen kwaad. Dit is/wordt echt een heel erg lekker bier. Deze versie met de Bavarian Lager gist is toch een heel stuk lekkerder dan mijn vorige versie met de S23. Deze is moutiger, zachter, cleaner. De hop komt ook mooier uit.

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #38 Gepost op: 26-03-2010 09:36 u »

Gisteren weer een opengetrokken en de koolzuur is nu OK (in de flessen die afgelopen twee weken bij 19 graden hebben gestaan. De rest van de flessen staan onverwarmd in de brouwerij en daar zit nog nauwelijks koolzuur op). Er is nog wat diacetyl te proeven, dus het bier blijft nog even warm staan.

Wat me verder nu voor het eerst opviel was een scherpe smaak die samen met de bitterheid opkomt. Het is echter volgens mij geen scherpte die uit de bitterheid komt, maar het lijken me meer hogere alcoholen. Deze ontstaan echter vooral bij te hoge vergistingstemperaturen en daar was bij dit bier geen sprake van. Dus ben ik even bij John Palmer te rade gegaan en hij schrijft:

Citaat
Fusel alcohols can be produced by excessive amounts of yeast, or when the yeast sits too long on the trub. This is one reason to move the beer off of the hot and cold break when the beer is going to be spending a lot of time in the fermentor.

Het bier is uiteraard wel van de hot break afgeheveld, maar niet van de cold break. Van teveel gist is ook geen sprake in dit geval, maar het bier heeft wel ruim vijf weken in de gistingstank gezeten. Blijkbaar is dit toch niet zo'n goed idee. hoewel er door de kou niets anders op zat. Jammer van een verder heel smakelijk bier.

MO
Beheerder
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

« Antwoord #39 Gepost op: 26-03-2010 10:35 u »

Heb je in die vijf weken geen gist af kunnen tappen? Vijf weken op de hoofdgist lijkt me wel te moeten kunnen, maar optimaal is anders. Ik brouw nu regelmatig zonder hevelen/lageren, maar dan vul ik wel binnen maximaal drie weken af.

Wat ik echt minder verstandig vind, is het bier zo lang te laten wachten voor hervergisting. Dit is volgens mij pas echt vergroten van de oxidatiekans. Ook kan je gist het loodje leggen en krijg je dus nooit meer druk op je bier.

Ik heb een keer een tripel te vroeg moeten leveren, was nog nauwelijks op druk. Dat bier is nooit meer op druk gekomen, daar heb ik wel van geschrokken. Het bier bleef (wonder boven wonder, was nog een Maaslandbrouwsel ook) goed van smaak.

In cervisia veritas
Tags:
Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: