Hjalmar Stout

Gestart door MaartenM, 15-08-2004 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Zo eerst maar eens een stout gebrouwen. Het is een aangepast noors prijswinnend recept:

Hjalmar Stout

2 kg   Pale mout
175 g   Cara Münich (crystal) mout
75 g   chocolade mout
125 g   Black
150 g   kandijsuiker

24 g   Northern brewer (7.5α), 90 min
15 g   Golding (4.5α) 5 min

90 min. bij 68ºC in 8 L
5 min bij 78ºC
Spoelen met 7 L
90 min koken

Gist: Danstar Windsor

Gepland OG:    1059
Werkelijk OG:   1065 (gecorigeerd)

opbrengst: 9 L

Na eerste gisting (5 dagen):   1023 (niet gecorrigeerd, bij 24 grd)

MO

Ziet er goed uit. ben benieuwd wat de Danstar doet in jouw geval. Misschien kom je voor een stout wat zoetig uit, ik weet het niet. Laat je nog weten hoe-i smaakt?

MaartenM

Wel, bij het overtappen naar de volgende gistingsfles heb ik het gedeelte dat ik voor de SG bepaling gebruikte uiteraard even geproefd, en erg zoet lijkt hij in elk geval niet. Er is natuurlijk nog veel hop bitterheid en een uitgesproken koffiegeur. Lijkt goed dus :) Even afwachten hoe het eindresultaat wordt. Ik laat het weten!

MaartenM

Heb de SG bepaling niet bij de hand, maar zal even een smaakindruk geven (voor zover mogelijk, ik ben nl. nog steeds snikverkouden):

Zwaaaaaaaare gebrande mout smaak: koffie tot drop-achtig! Aangename bitterheid maar enigzins hard (door de northernbrewer?) Minder estersmaken dan verwacht. Schuim is mooi geel tot lichtbruin van kleur, maar niet zo romig als bv bij Guinness. Verder is de schuimstabiliteit niet briljant, maar de hoeveelheid koolzuur is voor een stout wel goed. Al met al: zeker wel geslaagd!  :elifant:

ik zal binnenkort even het SG en de hoeveelheid toegevoegde suiker opzoeken

mvg
Maarten

Eduard

Weet je toevallig van wie dit recept oorspronkelijk is?

Caspar

Wel fascinerend nu ik een beetje weet wat bepaalde ingredienten met het bier doen... Toen wij vroeger Guiness dronken noemde we het altijd koffiebier, ik dacht ook dat er echt koffie in zat hahaha ;). Het is feitelijk gewoon een gebrande smaak van de choco / black mout.

Ok, lekker boeie eigenlijk...

Adrie

Beste Maarten,

Gefeliciteerd met je stout. Wellicht kun je beter nog een keer een proefverslag posten als je verkoudheid voorbij is.

Hoe is deze gist je bevallen?

Ik heb je recept nog even in Promash getikt en ik zie dat je nogal hoog uitkomt in je bitterheid (50 IBU). Nou is ie waarschijnlijk ook aan de zoete kant, dus dat zou wel kunnen. Vind je het bier in balans?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Zou je het ingekopte ProMash recept hier als bijlage willen posten voor het nieuwe forumonderdeel "Recepten per biertype zonderdiscussie"?

Ook kun je als je wilt het recept posten als een BrouwHulp bestand.

Op die manier krijgen we recepten verzameld in het nieuwe forumonderdeel.

Als beheerder van het forum kun je ook zelf voor de plaastsing in het nieuwe onderdeel zorgdragen.

Bedankt alvast.

 :degroeten: Jacques

Adrie

Beste Jacques,

Het recept van de Hjalmar Stout staat erop, zie HIER.

Zo en dit is tevens mijn 2000e bericht. Tijd om met pensioen te gaan?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Gefeliciteerd!   :dansen: :dansen: :dansen:

Met pensioen? Ken jij de kabinetsplannen dan niet?

 :degroeten: Jacques

PS
Bedankt voor het plaatsen van het recept in het nieuwe forumonderdeel.

MaartenM

Ben ik weer (helaas nog steeds zonder eind SG, maar dat is wat lastig vanaf werk :) ) De bitterheid valt wat mij betreft mee, en is (voor mij) zeker geschikt voor dit bier, maar ik zou de volgende keer geen Northern Brewer gebruiken. (wellicht Magnum?!). De gist had ik eerder gebruikt voor mijn IPA en daar vond ik hem beter bij passen dan bij de stout. Hoewel ik dit keer niet héél veel ester smaken heb en ze ook niet echt storend zijn, zou ik ook een wat neutralere gist gebruiken. Verder ben ik zeer tevreden erover hoor! De balans vind ik goed, maar dat zou in theorie natuurlijk nog aan mijn verkoudheid kunnen liggen ;)

MaartenM

Ok, nog even de ontbrekende waarden; 1ste gisting over na 5 dagen, (sg 1023) na 3 weken lagering gebotteld bij een eind SG van 1018.

Eduard: het recept is oorspronkelijk van Gahr Smith-Gahrsen en heet Andrimne extra stout. Hij was winnaar op het nm in de kategorie Foreign stout.

mvg
Maarten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.