Forum Hobbybrouwen.nl Naar beginpagina site
30-07-2010 14:59 u *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Samenvattingen
Grondstoffen
Apparatuur
Brouwproces
Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier Steun het forum. Koop via

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken
Nieuws: Caspar, Algemeen kampioen ONK 2010!

Startpagina   Help Zoek Ledenkaart Kalender Tags Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10  Allemaal   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Draad: Hoe brouw jij als goedkope olie en gas op zijn?  (gelezen 8456 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken deze draad.
Hopmans
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #140 Gepost op: 19-01-2010 22:19 u »

Juist, hier heb je een punt.
Op een gegeven ogenblik wordt de boel zo intelligent, dat het boven het kwade gaat staan.
Goed en kwaad is alleen maar een kwestie van belangen.
Op een gegeven ogenblik heb je alle belangen.

Middels nanotechnologie is alles binnen handbereik, en heb je de huidige maatschappij die
gebaseerd is op schaarste niet meer nodig.
Je tovert min of meer een bloemkool uit een zwarte doos.

aldo
Vol lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #141 Gepost op: 19-01-2010 22:26 u »

Mocht je morgen of overmorgen niks te doen hebben en wel een alternative energiebron zoeken Cheesy:

Op de biovak (vakbeurs voor de biologische sectorhttp://www.biovak.nl/) in zwolle zal ook een stand staan van Ode (www.duurzameenergie.org)
en geachte bierliefhebbers de sponser van biovak is gulpener, ook zal er een stand van leireken staan http://www.leirekenbier.be  van Jessenhofke www.jessenhofke.be en van Distilleerderij Rutte & Zn.http://www.rutte.nlgrijns

Op reis door smaakland
Batavier
Senior lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

Goede wijn is nog steeds geen bier

« Antwoord #142 Gepost op: 19-01-2010 22:50 u »

Dit soort voorspellingen in de tijd moet je met een korreltje zout nemen.
Over 20 jaar wordt nog steeds het zelfde beweerd.

Voorbeeld:
1965 > kernfusie zal over 50 jaar operationeel zijn
1980 > kernfusie zal over 50 jaar operationeel zijn
2005 > kernfusie zal over 50 jaar operationeel zijn

1975 > Waterstof is over 15 jaar DE brandstof zijn
1980 > Waterstof is over 15 jaar DE brandstof zijn
1990 > Waterstof is over 15 jaar DE brandstof zijn
2000 > Waterstof is over 10 jaar DE brandstof zijn
2009 > Waterstof is over 10 jaar DE brandstof zijn

Na 15 jaar gewerkt te hebben bij Shell research en nu al 16 jaar bezig met het ontwikkelen en bouwen van testinstallies voor bijna alle nieuwe energie vormen ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal nog wel ff kan duren.
De ontwikkelingen die nu op diverse schalen plaat vindt worden geďnitieerd door meestal kleine bedrijven die leven van subsidies.
In ons jargon "subsidieschrapers" genoemd. De grote bedrijven zijn nog zeer afwachtend (Korte termijn beleid om de aandeelhouders te pleasen)
10 jaar voorruit kijken levert voor de huidige generatie CEO's geen enkel profeit.
Vandaar mijn wat negatieve kijk op de nabije toekomst, sorry weetniet

Kölsch in gisting, Karmeliet Tripel in de planning
aldo
Vol lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #143 Gepost op: 19-01-2010 23:19 u »

In ons jargon "subsidieschrapers" genoemd.

Wat is ons in deze zin?

Op reis door smaakland
Streekbier
Boven 10 berichten
*
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #144 Gepost op: 20-01-2010 08:57 u »

wat is ons in deze zin?

Zo te lezen testers/ onderzoekers bij Shell...

Meug, ieder z'n eigen
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

Kick af van je energieverslaving!

« Antwoord #145 Gepost op: 20-01-2010 09:28 u »

Jammer van het fatalisme en de apathie. Het lijkt een beetje op een verslaafde die denkt niet zonder zijn heroďne te kunnen. Als we nu beginnen met het omvormen van onze eigen steden en dorpen tot zelfvoorzienende, diverse en veerkrachtige eenheden, zijn we zeker nog niet te laat om iets moois op te bouwen. Dit is niet de tijd om af te wachten tot overheden of bedrijven iets gaan doen, maar om zelf het heft in handen te nemen en ons leven terug te eisen van de grote ondernemingen. Wij hoeven niet afhankelijk te zijn (van olie, van multinationals, van overheden) als we dat niet willen. Als we morgen besluiten om de auto te laten staan en lekker te gaan fietsen, liggen de grote oliemaatschappijen overmorgen op hun rug. Het zijn ónze keuzes, het is óns leven. Wij geven de grote ondernemingen de macht die ze (denken te?) hebben.

Lees het Transitie Handboek van Rob Hopkins maar eens (als je het niet wilt kopen, kun je het ook HIER downloaden). Als je leest we onze samenleving opnieuw kunnen vormgeven, dan word je zowaar enthousiast. Of bekijk de film op DEZE pagina, maar pas op, want je kunt ook té enthousiast worden.

Hopmans
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #146 Gepost op: 20-01-2010 10:47 u »

Dit is niet de tijd om af te wachten tot overheden of bedrijven iets gaan doen, maar om zelf het heft in handen te nemen en ons leven terug te eisen van de grote ondernemingen. Wij hoeven niet afhankelijk te zijn (van olie, van multinationals, van overheden) als we dat niet willen. Als we morgen besluiten om de auto te laten staan en lekker te gaan fietsen, liggen de grote oliemaatschappijen overmorgen op hun rug. Het zijn ónze keuzes, het is óns leven. Wij geven de grote ondernemingen de macht die ze (denken te?) hebben.

Er zijn natuurlijk wel problemen die om de hoek komen kijken.
Als je jezelf voor de 100% stort in de lokale economie, dan moet je ontslag nemen bij je huidige werkgever (ik wel).
De hoeveelheid geld die binnen komt zal een stuk lager zijn, en van ruilhandel kan je geen hypotheek betalen.
Mijn hypotheek is niet gebaseerd op de locale economie.

Ik moet nog eea lezen, want misschien is hier ook wel een oplossing voor (al zou ik het nu niet weten).

Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #147 Gepost op: 20-01-2010 10:53 u »

Natuurlijk. Met die problemen zitten we allemaal. Maar dit soort obstakels mogen nooit een belemmering zijn om actief te worden. We kunnen in onze vrije tijd beginnen door actief te worden in een TT groep en de transitie vorm gaan geven in je eigen gemeente. Je kunt werken aan je eigen zelfvoorzienendheid door groente te gaan telen in een volkstuin en zonnecollectoren of -panelen op je dak te leggen. Je kunt waarschijnlijk meer dan je denkt en als je dat doet ben je al een heel eind.

Ik kijk ook uit naar een mogelijkheid om lokaal te gaan werken zodra dat kan. Mogelijkheden komen er, daar ben ik van overtuigd, maar waarschijnlijk niet vandaag of morgen. Al weet je  nooit hoe een koe een haas vangt.

RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid
Netherlands
Aanwezig Aanwezig

Nooit geschroten is altijd mis!

« Antwoord #148 Gepost op: 20-01-2010 11:42 u »

Om windmolens te vervaardigen is evenveel energie nodig die zij zelf in 10 jaar produceren.

Ff wat opgezocht en dat blijkt niet te kloppen?
De terugverdientijd in geld is ca 10 jaar, de energie om de molen te maken heeft de molen binnen een jaar geproduceerd:
http://home.planet.nl/~windsh/basics.html#balans

De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren!
Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
Leeghwater
Vol lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #149 Gepost op: 20-01-2010 13:48 u »

Al weet je  nooit hoe een koe een haas vangt.

Hij gaat achter een boom staan en doet een boerenkool na...

Uit vieze handen komt weinig goed bier... maar het drinkt wel lekker!
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #150 Gepost op: 20-01-2010 15:28 u »

Vandaar mijn wat negatieve kijk op de nabije toekomst, sorry weetniet

Beste Batavier,

Lees DIT hoofdstuk uit het Transitie Handboek maar eens. Het geeft een realistisch en hoopvol toekomstbeeld.

Muldermans
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #151 Gepost op: 20-01-2010 23:31 u »

Ff wat opgezocht en dat blijkt niet te kloppen?
De terugverdientijd in geld is ca 10 jaar, de energie om de molen te maken heeft de molen binnen een jaar geproduceerd:
http://home.planet.nl/~windsh/basics.html#balans

Leuk artikel Robin!
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #152 Gepost op: 22-01-2010 11:00 u »

Ik wil jullie toch niet dit filmpje onthouden. Het is een overzicht van wat Transition Town Deventer sinds haar start een jaar geleden heeft gedaan en bereikt. Ik ben onder de indruk.

Muldermans
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #153 Gepost op: 22-01-2010 12:44 u »

Beste Batavier,

Lees DIT hoofdstuk uit het Transitie Handboek maar eens. Het geeft een realistisch en hoopvol toekomstbeeld.

Tjonge ik zeg doen Smiley Mooi voorbeeld Adrie en ik denk dat het helemaal niet onrealistisch is en juist heel goed haalbaar
aldo
Vol lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #154 Gepost op: 22-01-2010 13:23 u »

Zo te lezen testers/ onderzoekers bij Shell...

0ops verbergen lezen is ook een kunst

Op reis door smaakland
SeekingBeer
Senior lid
Afwezig Afwezig

« Antwoord #155 Gepost op: 22-01-2010 15:16 u »

Robin had een leuke en eenvoudige statistiek:

Terugverdientijd windmolen in geld = 10 jaar terwijl de hoeveelheid energie die nodig is om een windmolen te maken al na een jaar terugverdiend is.

Dat betekent volgens mij dat in de limiet als peak oil daar is, energiedragers als olie en gas wel 10 keer zo duur kan worden (dan zijn de terugverdientijden gelijk qua energie en geld).
Tegen die tijd kan je dus ook betalen met een litertje benzine of een tankje vloeibare gas...
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #156 Gepost op: 25-01-2010 15:10 u »

Hierbij een referentie naar het gratis te downloaden en voortreffelijke boek: 'Sustainable energy, without the hot air' van de Cambridge hoogleraar fysica David MacKay. De website is HIER te vinden en HIER is de link naar de hoge resolutie pdf (50 MB) en HIER is de link naar de lage resolutie pdf (10 MB).

In het boek rekent de hoogleraar uit of het mogelijk is om de huidige energieconsumptie van het VK in te vullen met duurzame energie. Hij geeft ook een doorkijkje naar Europa. Zijn conclusie is dat het alleen lukt als we elke beschikbare technologie en elke beschikbare vierkante meter inzetten. Nederland is dichter bevolkt dan het VK. Hij geeft ook aan dat het gebruiken van elke beschikbare technologie en elke beschikbare vierkante meter om diverse redenen niet haalbaar is en dat we dus drastisch terug moeten met energieconsumptie.

Overigens heb ik, na het vluchtig scannen van het boek, niet de indruk dat hij de energieconsumptie van het maken van diverse consumptieproducten meerekent met de energieconsumptie per persoon en ook dat hij de energie-efficiëntie van de diverse duurzame energievoorzieningen niet meeneemt. Maar ik kan het mis hebben. Het zou betekenen dat het plaatje nog wat negatiever uitkomt dan uit het boek blijkt.

Hoe dan ook: dit boek is een aanrader voor iedereen die meer over energie(voorziening) wil weten.

Gerlinde
Eerste berichten geplaatst
*
Afwezig Afwezig

« Antwoord #157 Gepost op: 13-03-2010 21:23 u »

Adrie, wat een interessant topic!

De link die je postte ga ik straks eens op mijn gemak doorlezen. Ben zelf bezig (althans, ik doe een enthousiaste poging) om mijn tuin te maken volgens permacultuur principes. Bak ook zelf brood (gewoon in de oven) en omdat ik meer zelf wil doen en minder afhankelijk wil zijn van anderen, ben ik ook bij het zelf bier brouwen gekomen. Wil ook proberen zelf een broodoven die je op hout stookt te gaan maken in de tuin.

Ik heb mijn eerste biertje nog niet gebrouwen maar ik zou het wel tof vinden om meer te lezen over hoe men dit vroeger dan deed. M'n tuin is groot genoeg voor nog wat hobby dingetjes wat dat betreft  brouwen
Adrie
Hoofdbeheerder
Super lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #158 Gepost op: 14-03-2010 17:33 u »

Ha Gerlinde. Je kunt eens beginnen met dit jaar hop te gaan kweken. Met drie of vier hopplanten kun je aardig zelfvoorzienend zijn, is mijn ervaring.

aldo
Vol lid
Netherlands
Afwezig Afwezig

« Antwoord #159 Gepost op: 14-03-2010 21:12 u »

Ook de koriander voor in een eventueel witbiertje of zo kan je makkelijk van eigen bodem halen, zelfs geschikt voor een siertuin, koriander heeft grote witte schermen zoals fluitekruid.

Op reis door smaakland
Tags:
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10  Allemaal   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: