Havervlokken kopen

Gestart door Tommie, 03-01-2010 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tommie

Hey allemaal,
Bij men laatste biertje heb ik eens havervlokken gebruikt in een poging om iets te maken in het genre van de Karmeliet. Ik heb ook ergens gelezen dat er in witbier normaal ook wat havervlokken worden gebruikt, dus ga ik dat bij men volgende witbier ook eens gebruiken.
Bij men laatste bezoek bij Brouwland heb ik 1 kilo gekocht, wat me direct opviel is dat het niet echt goedkoop is in vergelijking met mout terwijl het eigenlijk niet gemoute vlokken zijn.
Gisteren tijdens het boodschappen doen in Carrefour (ik weet niet of dit ook in NL bestaat  :weetniet:) zag ik daar een kilo havervlokken voor € 0,69 (of was het nu 0,62...)! Bij Brouwland voor een kilo € 3,59! Mja, dit is wel 5 keer meer!
Ik weet wel, het gaat hier niet over grote bedragen maar zou dit dezelfde kwaliteit kunnen zijn? Op de verpakking stond 100% havervlokken en verder niets van toevoegingen vermeld.
 In elk geval is dit wel iets om over na te denken als ik de volgende keer ingrediënten koop. Ik wil zeker geen slechtere kwaliteit gaan kopen voor minder geld, maar als hier nog niemand ervaringen mee heeft ga ik het vast en zeker eens proberen!  :proost:

 :degroeten:

Henielma

Volgens mij kan je die prima gebruiken. Ik koop daarvoor hier in de supermarkt ook havervlokken en die kosten inderdaad niet veel. Voor mijn Karmeliet kloon ga ik die in ieder geval gebruiken.

jelle

Gewoon havermout kopen, goedkoop en goed.

Groet jelle

Johannes

Citaat van: jelle op 04-01-2010  00:22 uGewoon havermout kopen, goedkoop en goed.

Groet jelle

Denk er wel om dat je niet ontbijtvoedsel met zout koopt, maar gewoon geplette havervlokken. Havermout wordt verkocht als gezouten geplette havervlokken.

Oscar

Citaat van: Johannes op 04-01-2010  06:38 uHavermout wordt verkocht als gezouten geplette havervlokken.

Dat is dus mout inclusief brouwzouten... :D :D

leen123

Gewoon te koop in een biologische winkel, bijv de keten van natuurvoeding geloof ik.

Ze verkopen ook spelt en cranberries.


Nerro

Bij de AH hebben ze euroshopper havermoutvlokken. Werken prima en ze zijn haast gratis.

jelle

Citaat van: Nerro op 04-01-2010  10:20 uBij de AH hebben ze euroshopper havermoutvlokken. Werken prima en ze zijn haast gratis.
Die heb ik ook, het mag niks kosten he. ;D

groet jelle

Wild Chocolate

Citaat van: leen123 op 04-01-2010  09:30 uGewoon te koop in een biologische winkel, bijv de keten van natuurvoeding geloof ik.

Ze verkopen ook spelt en cranberries.

Dat soort winkels zijn sowieso erg handig voor sommige benodigdheden, onbespoten citrusvruchten bijvoorbeeld (voor de schil), maar ook verschillende soorten ongemoute granen zijn daar meestal wel verkrijgbaar.

Voor havervlokken zal ik de volgende keer eens kijken of mijn AH ook de Euroschopper havervlokken heeft. Vorige keer heb ik ze bij de natuurvoedingswinkel gehaald, maar die waren niet erg goedkoop. (Maar ook weer niet zo duur als Brouwland...)

OT: Ze hebben bij dat soort winkels vaak wel hele lekkere dingen zoals notenpasta's van alle mogelijke soorten noten, 20 soorten honing, jams... Hoewel ik altijd wel even goed om me heen kijk of niemand me ziet als ik er naar binnen ga  :verbergen:

Groet,

Remco

Kleine_Schriek

Ik heb hier een pak "Hahne, Oats small leaf" staan wat aan de andere kant "Hahne Haferflocken" bedrukt heeft. Gewoon geplette haver, zonder toevoegingen. Gekocht bij de Jumbo voor bijna niks. Is ook erg lekker met melk en banaan  ;D

aldo

Citaat van: Wild Chocolate op 04-01-2010  11:41 uOT: Ze hebben bij dat soort winkels vaak wel hele lekkere dingen zoals notenpasta's van alle mogelijke soorten noten, 20 soorten honing, jams... Hoewel ik altijd wel even goed om me heen kijk of niemand me ziet als ik er naar binnen ga  :verbergen:


Grijnzzzz!!! Je voelt je inderdaad wel direct de zweverige geitenwollen sok als je daar binnenstapt, maar als bourgondiër kan je je in de meeste natuurvoedingswinkels zeker uitleven!!!

jelle

Citaat van: aldo op 04-01-2010  11:51 uGrijnzzzz!!! Je voelt je inderdaad wel direct de zweverige geitenwollen sok als je daar binnenstapt, maar als bourgondier kan je je in de meeste natuurvoedingswinkels zeker uitleven!!!
En vooral kruiden te kust en te keur.
Voor de gruitbierbrouwers onder ons.

Groet Jelle

Joran

Citaat van: Wild Chocolate op 04-01-2010  11:41 uOT: Ze hebben bij dat soort winkels vaak wel hele lekkere dingen zoals notenpasta's van alle mogelijke soorten noten, 20 soorten honing, jams...

Notenpasta en jam in je bier?

aldo

Citaat van: Wild Chocolate op 04-01-2010  11:41 uVoor havervlokken zal ik de volgende keer eens kijken of mijn AH ook de Euroschopper havervlokken heeft.

Bedenk me ineens: de havermout (dus vlokken, geen gemoute haver ;-) ) die wij laatst in de kast vonden was volgens mij euroshopper spul.

Penners

Citaat van: jelle op 04-01-2010  12:05 uEn vooral kruiden te kust en te keur.
Voor de gruitbierbrouwers onder ons.

Groet Jelle

Mag ik hier uit afleiden dat jij zelf ook een fervent gruitbrouwer bent?

jelle

Citaat van: Penners op 17-01-2010  14:48 uMag ik hier uit afleiden dat jij zelf ook een fervent gruitbrouwer bent?
|Ik brouw ook dit jaar 1 keer een gruitbier.
Vorig jaar is het gruitbier mislukt doordat er een melkzuurbesmetting in zat.

Groet Jelle

Jacques

Citaat van: jelle op 17-01-2010  15:17 uVorig jaar is het gruitbier mislukt doordat er een melkzuurbesmetting in zat.

Het is maar de vraag of het dan mislukt is. Naar mijn idee was elk gruitbier destijds zuur. Men had geen reincultuur en gebruikte steeds de gist van een vorig brouwsel. Het kan haast niet anders dan dat "de gist" een mengsel was van (wilde) gistcellen en bacteriën.

jelle

Citaat van: Jacques op 17-01-2010  16:31 uHet is maar de vraag of het dan mislukt is. Naar mijn idee was elk gruitbier destijds zuur. Men had geen reincultuur en gebruikte steeds de gist van een vorig brouwsel. Het kan haast niet anders dan dat "de gist" een mengsel was van (wilde) gistcellen en bacteriën.
In dat geval is mijn gruitbier te goed gelukt.
Ook een flesje :proost:

Groet Jelle

davadox

Wat is het effect/resultaat eigelijk van havervlokken in bier.
Havervlokken staan niet vermeld op de wikisite.

kleine Minstreel

EEn derde graan zoals in Karmeliet. Het bier wat je bij mij gebrouwen hebt was een driegranene tripel en we hebben dar geplette haver van de biologische winkel in gebruikt.
Tijdens het gisten zie je de troebelheid door de haver duidelijk maar later wordt het een helder bier.

davadox

Citaat van: kleine Minstreel op 21-02-2012  20:41 uEEn derde graan zoals in Karmeliet. Het bier wat je bij mij gebrouwen hebt was een driegranene tripel en we hebben dar geplette haver van de biologische winkel in gebruikt.
Tijdens het gisten zie je de troebelheid door de haver duidelijk maar later wordt het een helder bier.
Dat recept kwam ik vandaag dus tegen
 en wordt waarschijnlijk mijn volgend brouwseltje!
Vandaar de vraag, dank je.

Jacques

Citaat van: davadox op 21-02-2012  20:20 uWat is het effect/resultaat eigelijk van havervlokken in bier.
Havervlokken staan niet vermeld op de wikisite.

Haver zorgt voor een zachtere smaak.

Op de wiki staat nog geen overzicht van moutsoorten. Er wordt nu verwezen naar andere sites. Over een tijd komt daar verandering in.

George81

Haver zou ook een beter schuim leveren. Dat is ook de ervaring van enkele MTG leden.
Ik heb ook de euroshopper haver gekocht. Volgende brouwsel gaat het erin.

RobinB

Citaat van: George81 op 01-03-2012  13:55 uHaver zou ook een beter schuim leveren. Dat is ook de ervaring van enkele MTG leden.
Mja, zal wel net zo spectaculair zijn als een handje tarwe... ;) ;D

Jacques

Citaat van: George81 op 01-03-2012  13:55 uHaver zou ook een beter schuim leveren. Dat is ook de ervaring van enkele MTG leden.
Ik heb ook de euroshopper haver gekocht. Volgende brouwsel gaat het erin.

Apart omdat haver wat meer vet heeft. Mijn ervaring is dat je met haver een marginaal minder schuimhoudbaarheid hebt.

Voor een betere schuimhoudbaarheid kun je beter meer hop of een andere gist gebruiken. Een iets lagere vergistingstemperatuur helpt ook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.