Blond de Céréale

Gestart door Gerb, 02-01-2010 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik heb laatst het bier van Tarwe blond van brouwerij Geijlings gedronken. Ik vond dit zo'n lekker bier dat ik besloten heb om dit bier na te brouwen. Nu geeft de website redelijk veel informatie over het recept, dus ik heb een recept in elkaar gezet dat redelijk in de buurt kan komen.

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Blond de Céréale
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : A Weizen     ?             
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1060
Brouwzaalrendement-- : 68 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 27 liter
Spoelwater---------- : 11 liter
Maischwater--------- : 16 liter
Kooktijd------------ : 60 minuten
Berekende kleur----- : 11.4 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 26 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0052% 002299 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0040% 001768 g Tarwemout                         3    EBC   
0008% 000353 g Münchnermout type 2               22   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00022 g  07.3 %az  060 min B Perle (D)                     
Bloemen---00020 g  07.3 %az  005 min B Perle (D)                     
Bloemen---00015 g  0007 %az  000 min B Cascade                       

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 1214 Belgian Ale                     
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- :  2 Ltr
Beluchtingstijd----- :  uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
10m/43°C Maischdikte is: 2.7 L/kg
35m/62°C Maischdikte is: 3.61 L/kg
30m/73°C Maischdikte is: 3.61 L/kg
01m/78°C Maischdikte is: 3.61 L/kg

Ik wil de temperatuur gaan verhogen door heet water toe te voegen aan de maisch.


Oxhead

Het zit er dicht in de buurt  :degroeten:

Hopmans

Hoe smaakt die Perle eigenlijk?
Heeft het wat weg van Magnum of...?

Herman

Smakelijker. Perle is prima voor aromadoeleinden in te zetten, wat ik bij Magnum nog niet zie gebeuren. Is toch wel een favoriete hop van mij, hij staat niet voor niets in mijn tuin ;)

Hopmans, het is wel een gebrek in je bieropvoeding dat je deze vraag moet stellen. Ga eens snel een bier met Perle brouwen ;)

Hopmans

Tja, je blijft leren hè?
 ;)

Gerb

Citaat van: Oxhead op 02-01-2010  18:16 uHet zit er dicht in de buurt  :degroeten:

Ok, met de informatie van de website kom je een heel eind.

Hopmans, de Perle heb ik gebruikt in mijn Alt en die staat nog te lageren. De hop ruikt in ieder geval wel erg lekker.

Oxhead

Om er nog dichter bij in de buurt te zitten kan je de munchener stort vehogen tot 15 % ten koste van de tarwemout. ;)

Gerb

Citaat van: Oxhead op 03-01-2010  12:33 uOm er nog dichter bij in de buurt te zitten kan je de munchener stort verhogen tot 15 % ten koste van de tarwemout. ;)

Supermooi als brouwers zo open zijn over de receptuur! Bedankt! Ik vermoedde dat er meer tarwemout in zat. Dit bier wordt volgende maand gebrouwen. Misschien kan ik tzt je een flesje geven als je dat leuk vindt.

Oxhead

Natuurlijk, altijd leuk om andermans bier te proeven. :biersmile:

Oxhead

Hé Gerb is het bier al gebrouwen?

Gerb

Afgelopen zondag heb ik dit bier gebrouwen. Weliswaar met een licht gewijzigde moutstort. Die zal ik nog even posten. Het bier ruikt lekker, nu al.

Rene Geilings

En Gerb,

Hoe is het afgelopen met de Tarwe Blond kloon? Ben best benieuwd.

Gerb

Ik heb gisteren toevallig dit bier nog gedronken. Op kamertemperatuur helaas. Ik had niets koud staan, behalve Heineken. Het is een prima bier, maar ik mis toch kruidnagel/vanille-achtige smaak en zachte mondgevoel, wat jullie bier wel heeft. Mijn bier lijkt ook te ver uitvergist om een goede kloon te zijn.

Gerb

Ik ga dit bier volgende week nog een keer brouwen. Ik moet nog even controleren of ik alle mout op voorraad heb, maar de gist staat alvast op kweek. Dit is trouwens de eerste keer dat ik vanuit glycerol /vriezer een gist opkweek. Het duurde langer dan ik gewend ben van bijv een Wyeast pack, maar nu na 1,5 dag lijkt er toch al wat activiteit te komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.