Spoelemmer

Gestart door PaulS, 06-08-2004 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PaulS

Ik ben een beginnende hobbybrouwer die afstapt van de kitjes.

Omdat ik het vertik om bij Brouwland € 49 te betalen voor een simpele spoelemmer ben ik op het idee gekomen deze zelf in elkaar te knutselen.
Zojuist heb ik voor € 6,95 een robuuste emmer van het 'Brouwland formaat' in de dierenvoeder winkel gekocht (met deksel). Eigenlijk bestemd voor hondenbrokken. Een kraantje had ik nog en zit er inmiddels in gemonteerd.
De zeef ga ik maken van de alu bodem van een afgedankt pizza blik, die past perfect. Nu mijn vraag:
Welke diameter boor gebruik ik om de gaatjes in de zeef te maken?

groet,
Paul

Herman

Hmm, als je toch gaat knutselen kun je wellicht beter een hevelfilter (wortverzamelpijp) maken van koperbuis, zie elders op dit forum.

Hevelemmers geven meer geknoei en meer kans op oxidatie. Overigens heb ik jaren met veel plezier met een hevelemmer gewerkt (3 gelijke curver emmers, 2 zonder bodem, inelkaar geschoven met horregaas er tussen en in de laaste een rubberenstop met een kraantje.

Het boren van gaten in een andere emmer was geen succes, je moet heel veel boren en krijgt daardoor een zwakke bodem die kan scheuren.

Enne aluminium in de brouwerij wordt beschouwd als 'not done'.

Die reeds gemaakte emmer kun je vervolgens inzetten als bottelemmer, dus da's geen vergeefse moeite!

Groet,
Herman

Biertje

Ik ga zeker mee met Herman. Ik heb sinds kort ook zelf een hevelfilter in elkaar
gezet en dat werkt echt stukken beter dan zo'n emmer, waarmee ik ook ervaring
heb. Geloof me dat het heel wat frustraties scheelt zo'n hevelfilter! Het werkt
sneller en schoner, ideaal!

Hier vind je wat plaatjes van zo'n heverlfilter / wortverzamelpijp:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=1417

Henk Kuik

Zelf raad ik iedere beginnende bierbrouwer een hevelfilter of wortverzamelpijp aan.
Het is redelijk goedkoop en eenvoudig te maken en het werkt in de praktijk erg goed. Bovendien kun je hem aanpassen aan jou eigen situatie. Nog wat meer informatie over en een bouwtekening van de wortverzamelpijp vind je hier.
http://www.wortketel.nl/hevelfilter.htm

MO

Ik ben de enige eigenwijze sufferd die een simpele filteremmer gebruikt. De emmer dient wel hetzelfde volume te hebben als je maispan. Ik heb onderin gaten geboord van 10 mm (echt waar 10 mm), maar ik raad gaten aan van ca 5 mm. Een kraantje heb ik nooit nodig gehad. Na het maischen giet ik in een keer de hele inhoud van de maisketel in mijn filteremmer. Deze staat bovenop een plastic opvangvat. De eerste 10 L breng ik opnieuw terug in de emmer. Hierna heb ik helder spoelsel.
Na hopkoken (pellets) filtreer ik niet maar laat ik de oplossing even staan en laat ik wat bezinkel achter voordat ik overgiet in gistvat.

Het lijkt tegen alle regels in te gaan, maar ik heb na 35 keer brouwen NOG NOOIT een oxidatiesmaak in mijn bier gehad.

Herman

Martin,

Een oxidatiesmaak merk je vaak pas op na enige rijping, houden jouw bieren het wel zo lang uit? ;)

Kun je de spoelsnelheid overigens helemaal niet regelen? Klinkt een beetje als wat de mode is onder amerikanen: batch-sparging. Ik had met mijn filteremmer overigens ook geen oxidatieproblemen.

Herman

Jacques

Hoi Martin en Herman,

Oxidatiesmaak heb je in allerlei gradaties. Bij een zeer lichte oxidatie proef je geen papier-, karton- leer- sherry-, of portsmaak. Wel is het bier dan niet echt fris. Het lukt een keurmeester niet altijd (ook ik niet) om een lichte oxitatiesmaak te onderkennen.

:degroeten: Jacques

MO

Soms lukt het me om een biertje een jaar achter te houden. Meestal niet inderdaad. Maar geen oxidatie dus. Kwestie van vlot werken denk ik.

PaulS

De hevelfilter / wortverzamelpijp heeft in dit forum duidelijk de overhand. Zo'n soldeerder ben ik nou ook weer niet dus vraag ik me nu af of dat met bijvoorbeeld 12 mm pvc pijp is te lijmen. Dat kan per slot van rekening ook wel tegen de 78 graden.

by-the-way... al googelend naar zo'n filter kwam ik begin van de week terecht bij Dinxperlo Wire Weaving. Daar stelde ik per mail de vraag naar zo'n zeef. Vandaag al had ik 3 monsters in huis van geweven inox. Maaswijdte 2mm, draaddiameter 0,5 - 0,6 of 1mm. Ze zagen het op maat (rond, diameter 35 cm) kost tussen € 17,- en € 24,-

Nu moet ik nog gaan kiezen ook   :weetniet:

groet, Paul

Herman

Paul,

Als je geen soldeerder bent: gebruik knelkoppelingen. Alternatief is de buizen op de koppelpunten een beetje in te deuken zodat het steviger zit. Evt kun je e.e.a. met wat nylondraad bij elkaar houden.

Herman

Adrie

Solderen hoeft al lang niet meer met een draadje. Tegenwoordig kun je ringetjes kopen die je in de koppelstukken duwt. Je duwt vervolgens de pijp erin (die je eerst hebt ingesmeerd met soldeervloeistof) en branden maar. De ring smelt en vloeit keurig de kieren dicht. Werkt gegarandeerd en is zeer eenvoudig. Kijk maar eens bij je plaatselijke doe-het-zelf-zaak. Kind kan de was doen.

Groeten,

A3

BuBS

ik heb mijn filter (RVS) in elkaar gelijmt, met locktite. Een soort ijzerlijm, werkt perfect en ik heb echt geen rare smaakjes aan mijn bier.

GR Kees

gelfling

Met lock-tite? Dat is toch voor schroevende delen vast te zetten?
Bij het verwarmen word lock-tite weer zacht.
Is dit wel een verstandige keuze?

BuBS

Ik gebruik het al 7 jaar en nog nooit problemen gehad en zacht wordt het zeker niet.

Gr Kees

Jeroen - Soest

Je kunt ook een rol zachtkoperen buis kopen bij de bouwmarkt en die in een soort spiraal draaien (elders op het form staat wel een plaatje). Je laat het ene uiteinde omhoog steken en dan zaag je er zoveel mogelijk sleuven in. Slang eraan met een kraantje om de stroomsnelheid te kunnen regelen en hevelen/filteren maar. Ik heb nu zo´n 75 sleuven, maar dat is te weinig heb ik gemerkt (te laag rendement). Ik wil er nog minstens 75 bijmaken. Zo hoef je niet te solderen, je zet hem na het maischen zo in je maichketel.

Met een kaasdoek eromheen kun je hem ook gebruiken om de hop eruit te filteren na het koken.

Success, het zagen is het meeste werk.

Groeten,
Jeroen  ;)

Biertje

Iemand tips hoe het zachte koper te buigen? Bij mij sloegen de bochten in
het koper erg snel dicht / plat! Als je een buigijzer tot je beschikking hebt,
gaat het wellicht makkelijker, maar dan kun je net zo goed 'stug' koper
gebruiken. Dat lijkt mij duurzamer.

MO

Ik heb mijn koperen koeler zelf gebogen. Ik heb hiervoor mijn maispan gebracht en het koper er voorzichting omheen gewikkeld. Geen deukje te zien...

Adrie

Ik heb mijn koperen leidingen gebogen rond een 20-liter fust. Met leidingen van 12 mm gaat dit uitstekend, met leidingen van 15 mm wordt het wat lastiger.

Groeten,

A3

Bas

Ik heb de mijne om een volle Spa fles gewikkeld. Niet ideaal, maar het gaf ook geen echte problemen.

Tip, als je koper koper vekeerd buigt (b.v. dubbel buigt) en je het terugbuigt kan het zijn dat de "vouw" er in blijft zitten en opnieuw buigen weer mislukt. Je veroorzaakt zelfs metaalmoeiheid bij te veel buigen, wat er in het ergste geval voor kan zorgen dat de koper scheurt. Een oplossing is het koper op zwakke plekken, die veel te voorduren hebben gehad, met een brander zo sterk te verhitten dat het rood uitstraalt: dan zorgt ervoor dat de koper atomen weer worden geherschikt en je koper op die plek daardoor weer zijn oorspronkelijke eigenschappen (o.a. stevigheid) terugkrijgt.

Grt, Bas H.

Christiaan

Is het eigelijk niet handig om een filterzak te gebruiken IPV een hevelfilter of spoelemmer. Waarschijnlijk heb ik het helemaal bij het verkeerde eind, maar het lijkt mij een goedkope en goede oplossing.
Groeten,
Christiaan

Caspar

Hoi Christiaan... Met een hevelfilter of spoelemmer maak je gebruik van de filterende werking van het kaf van het mout. De kafjes die naar de bodem zakken vormen het filter en niet de apparatuur... een filterzak is dus overbodig bij deze.

Groetjes Caspar

Jacques

Citaat van: Christiaan op 06-10-2004  12:15 uIs het eigelijk niet handig om een filterzak te gebruiken IPV een hevelfilter of spoelemmer. Waarschijnlijk heb ik het helemaal bij het verkeerde eind, maar het lijkt mij een goedkope en goede oplossing.

Hoi Christiaan,

Ik heb mogen ervaren dat een hevelfilter (door mij ook wortverzamelpijp genoemd) veel effectiever en makkerlijker werkt dan een filterzak. Een filterbed boven een filterzak raakt veel eerder verstopt en is heel lastig uit te spoelen. Als de filterzak los in een emmer hangt lukt het je niet om een heldere wort te krijgen doordat het gewicht in de zak steeds wijzigt en daarmee de vorm van de massa in de zak.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hoi brouwers,

Mijn filterzak koste 12,50 Euro niet goedkoop dus.

Mijn brouwzaalrendement was toen 47% nu met mijn filterkuip is dat 63 %.( Europees rendement).

Tel daar maar gerust 20 procentjes bij op voor het Amerikaanse equavalent.

Terwijl de kuip ongever net zo duur is.

Wat ik mij wel af vraag: Als de hevelfilter zoveel beter is als de filterkuip, waarom gebruiken professionele brouwerijen dan nog steeds een filterkuip?

Groetjes,

Hoppie

Hoppeplukkertje

Waar haal je meest rendement uit?

      hevelfilter of filterkuip

Zelf heb ik een filterkuip en ben aan het overwegen voor een hevelfilter.

Ronnie

Citaat van: Hoppeplukkertje op 02-02-2009  16:16 uWaar haal je meest rendement uit? hevelfilter of filterkuip?

Ja, een hevelfilter die goedgebouwd is is bijna even goed in rendement. Heb beide gehad. Filterplaat ietsie pietsie hoger rendement. Sop echter de kolen niet waard. Wat een comfort met hevelfliter: minder equipment, plaats, iets minder oxidatie, maar vooral veel tijdbesparend.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.