JWVG's megalomane hopproject - Amerikaanse hop

Gestart door JWVG, 25-12-2009 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha mensen,

Zoals aangekondigd in mijn Megalomane moutproject draad, begin ik met iets simpeler om eea onder de knie te krijgen. Eerst dus een megalomaan hopproject. Daar hoef ik niet 6 parallelle kleine maisch-jes uit te voeren, maar kan ik gewoon 1 lading wort maken, en die 6 keer koken met verschillende hop. Het doel is om een goed overzicht te krijgen van de Amerikaanse hopjes die tegenwoordig verkrijgbaar zijn. Dus om de smaken individueel te kunnen proeven, in omstandigheden die zoveel mogelijk gestandaardiseerd zijn. Zowel de oude als de nieuwe lichting zijn vertegenwoordigd.

Het plan is dus als volgt:

- ik maak een liter of 23 (ruim voldoende) wort op mijn normale installatie volgens onderstaand recept. Het SG van dit wort wordt 1.070 g cm-3.
- vervolgens splits ik 6 hoeveelheden van 2.5 L elk af, die ik in tweetallen kook (ik heb twee goede pitten op mijn gasfornuis). Ik moet dus drie keer achter elkaar 1.5 uur koken.
- Elk van de 6 brouwsels wordt uitsluitend gehopt met 1 van de volgende 6 hoppen (allemaal pellets): Cascade 7.5%, Summit 18.5%, Warrior 15.8%, Chinook 11.4%, Centennial 8.8% en Amarillo 8.6%. Hopgiften zijn op 90, 30, 10 en 0 minuten, en er wordt ook gedryhopt.
- Elk van de 6 brouwsels wordt gehopt tot 40 IBU, maar de giften op 30, 10, 0 en dryhop zijn gelijk voor ieder brouwsel (1, 2, 3 en 3 gram, respectievelijk) om smaak en aroma overal goed door te laten komen. Dat betekent dat de 90 minuten gift voor iedere hop anders moet zijn om op 40 IBU uit te komenn. Voor Cascade 4.5 g, Summit 1.0 g, Warrior 1.4 g, Chinook 2.5 g, Centennial 3.6 g, Amarillo 3.7 g.  
- Na afloop van het koken gooi ik 1 kg ijs in de 2.5L (tijdens het koken doe ik er af en toe wat water bij om 2.5L te behouden), en dan kom ik precies op de gewenste 1.050 g cm-3.
- Ik vergist zo'n 3-3.5 L in 6 flessen van 5 L. Nagistvat idem, en daar gaat de dryhop bij.
- Ik bottel hopelijk minstens 6-7 flesjes per brouwsel.

Hieronder het recept voor het wort. Ik heb bewust pilsmout gebruikt als basis, en niet pale mout, omdat ik de stort zoveel mogelijk gelijk wil houden met volgende projecten (met Europese hopsoorten, bv). Een beetje caramout erbij om het een beetje prettig tehouden:

Megalomane hopproject Amerikaans

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          23.00    Wort Size (L):     23.00
Total Grain (kg):         6.34
Anticipated begin SG:          1.070    Plato:             17.05
Anticipated EBC:          10.9
Anticipated IBU:          40.0
Brewhouse Efficiency:       83 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 94.9     6.02 kg.  Pilsener 3                    België         1.067      3
  5.1     0.32 kg.  Cara Red                      Duitsland      1.003     40

Exract represented as SG.


Yeast
-----

DCL Yeast  American US05


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Grain kg:     6.34
Water Qts:   16.83 - Before Additional Infusions
Water L:     15.93 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.5 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  66  Time:  60


Ik wil alles vergisten op 18 ºC. Commentaar? Dit moet op 5 januari gaan gebeuren.

 :degroeten: Jw.

De-Geert

Lijkt me niet veel mis mee.
Ik vind het in ieder geval geweldig, dat je dit zo doet. Erg leerzaam lijkt het me.


RobinB

Door acties als deze zou ik ook wel bij het WHO willen zitten! ;)

JWVG

Maar denken jullie dat deze benadering om zoveel mogelijk te standaardiseren (zelfde dryhop-, aroma- en smaak-, verschillende bittergiften, zelfde IBU) de beste is? Het blijft lastig, omdat de hop zo'n factor 2 scheelt in alfa %.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Die benadering lijkt mij wel het beste, ja. De bittergift (graag gedaan Jacques) lijkt me het minst effect op smaak en aroma geven.

Ik zie nu dat je 1,2,3 gram/l doet voor resp. 30,10 en 0 minuten. Ik vind 2 en 3 g/l wel erg veel voor die laatste giften. Stel je voor, bijna 50 en 70 gram op een normale batch, da's wel erg veel. Ik zou eerder kiezen voor 1 g/l voor alle giften.
Maar het is jouw project.  :biersmile:

Edgar

Het is een dilemma, maar als het ke gaat om smaak en aroma te leren kennen, zou 'k toch gelijke gewichten nemen. Je krijgt dan wel heel verschillende bitterheden, maar da's ook heel openbarend en je krijgt een veel realistischer beeld van de aromatische kracht van de hoppen. Idealiter zou je beide methoden doen, maar dit zou volgens mij toch de prioriteit horen te krijgen.

JWVG

Hmmm... denkvoer.  :denken:

@ Geert - de dryhop gift is minder dan 1 g per liter. Dat is een stuk minder dat bv in Edgars' zorgenloos bier. Is dat echt zo veel dan? EDIT: ah, ik zie dat jij denkt dat ik het over 3 g per liter heb, terwijl het gewoon 3 g in de hele batch van 3.5 liter is. Probleem opgelost, zou ik zeggen!

@ Edgar - snappen we elkaar goed? Voor smaak en aromagift ga ik juist voor gelijke gewichten, he!

Nou Jasper nog met een 'tja leuk bedacht maar het is allemaal toch niet belangrijk en zal niet werken - doe maar bling dan doe je al gek genoeg' opmerking  ;).

Prettig kerstfeest trouwens allemaal!

:degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 25-12-2009  20:29 uEDIT: ah, ik zie dat jij denkt dat ik het over 3 g per liter heb, terwijl het gewoon 3 g in de hele batch van 3.5 liter is. Probleem opgelost, zou ik zeggen!
Tsja, lezen is een kunst.  :nut:


JWVG

Teruglezend denk ik dat Edgar het wel goed gelezen had, trouwens. Edgar, ik ben het met je eens dat ik het idealiter alletwee zou moeten doen. Maar een bier van 40 IBU met een bier van 80 IBU vergelijken op aroma en smaak, dat zie ik niet zitten. Ik doe het dus toch maar niet denk ik.

 :degroeten: JW.

JWVG

Ah, we zijn het eens. Vrede op aarde!

En nu - hup computer uit en naar je geliefden!

 :degroeten: JW.

Maarten

Citaat van: JWVG op 25-12-2009  20:54 uVrede op aarde!

En nu - hup computer uit en naar je geliefden!
Dank je JW voor je fijne kerstgedachten. Mijn geliefde is niet hier, dus ik zit lekker filmpjes te kijken, sinterklaasgedichten te schrijven (we lopen wel eens wat achter met onze familie), en wat forum te lezen. Je hopproject lijkt wat megalomaan ;) maar ik denk dat je het goed aanpakt. Hier kunnen velen jaloers op zijn. Het vergelijken met gelijkblijvende IBU's lijkt me logisch, uiteindelijk zul je bij het opstellen van een recept ook hierop sturen, en niet op grammen hop. Kortom ik ben het met je eens. :D :D :D

Oscar

Eeuh... welke formule heb jij ingesteld voor je hopberekening? Niet heel belangrijk, maar toch een klein detail...


Edgar

Inderdaad, goed lezen is een kunst. Ik zit hier al de hele dag op mijn telefoon te forummen (naast mijn geliefde), da's misschien een excuus. Op die manier de giften verdelen lijkt me subliem. Ik kan nog wel alternatieve methoden bedenken maar da's teveel getik op dit kleine toetsenbordje. En dit lijkt me dus prima. Top. :duimop:

EBC

Citaat van: JWVG op 25-12-2009  20:29 u...Nou Jasper nog met een 'tja leuk bedacht maar het is allemaal toch niet belangrijk en zal niet werken - doe maar bling dan doe je al gek genoeg' opmerking  ;). ...

Volgens mij doe je het helemaal goed. Gelijke IBUs van de langekook hoppen en gelijke grammen voor de kortekook hoppen.

Ik neem aan de de IBUs ook van 40 verlaagd worden door het ijs?

Ik vind de 60 minuten maisch iets te kort. Ik ervaar tegenwoordig, dat langere maischtijden betere vergistingsgraad opleveren. Kwartiertje erbij?

JWVG

Heren!

@ Oscar: ik gebruik Tinseth. Dat leek mij de minst verschrikkelijke van het stel  ;)

@ Jasper: ik denk dat je gelijk hebt. Helemaal met pilsmout is 60 minuten misschien wat kort. Ik maak er 75 minuten van! En die IBUs zijn berekend na toevoeging van ijs, dus over de hele 3.5 L, niet over de 2.5 L die ik kook. Ik realiseer me dat de werking van hop in 2.5L iets minder is dan 3.5L, maar volgens mij is dat relatief peanuts.

 :degroeten: JW.

EBC

Hmmm, 40 IBUs voor een hopvergelijking... lijkt me wat veel voor een bier van 1050 SG. Maar, jij bent de man, dus.

RobinB

Citaat van: EBC op 25-12-2009  21:34 uVolgens mij doe je het helemaal goed. Gelijke IBUs van de langekook hoppen en gelijke grammen voor de kortekook hoppen.

Ik ben het geheel eens met Jasper!
Ziet er goed uit! :)

JWVG

Citaat van: EBC op 26-12-2009  00:20 uHmmm, 40 IBUs voor een hopvergelijking... lijkt me wat veel voor een bier van 1050 SG. Maar, jij bent de man, dus.

Ik zit in de range voor APA, en dat is een bier waarbij deze hopjes vaak gebruikt worden. Het lijkt me dus een relatief realistische  setting. Bovendien: probeer jij maar eens met een hop van 19 alfa% lekker wat op 30 minuten te geven en toch op een laag IBU uit te komen  :nut:.

Voor mijn megalomane hopproject, European version, ga ik lager zitten. En voor de Engelse versie ook, denk ik.

 :degroeten: JW.

JWVG

Ik denk dat ik dit gewoon zo ga doen, met twee kleine aanpassinkjes in het maischschema:
- 66 ºC stap van 60 naar 75 minuten (zie opmerking Jasper).
- ik ga toch 10 minuten uitmaischen op 78 ºC. Aangezien ik drie keer achter elkaar moet koken, blijft het wort voor de laatste kook wel erg lang staan. Ik wil dan zeker weten dat alle enzymactiviteit uitgeschakeld is.

 :degroeten: JW.

JWVG

Zo, de voorbereidingen voor overmorgen zijn begonnen. Ik heb zojuist 12 liter water ingevroren - 6 om te koelen maar niet te mengen, en 6 om te koelen en te mengen. Ik heb ze eerst maar even buiten gezet, de laatste paar vorstgraadjes doe ik dan morgen in de diepvries.

Morgen 30 hophoeveelheden afwegen (6 hopsoorten maal 5 giften) en heel veel hoeveelheden brouwzout  :nut:.

 :degroeten: JW.

VEMP


JWVG

Pfff.... alle hop uitgewogen, mout geschroot, alles naar beneden gesjouwd  :P. Vanavond nog even de mannen van het WHO entertainen, en dan morgen vroeg er tegen aan! Het doel is om uiterlijk 7 uur in te maischen, want het wordt een lange dag. De erwtensoep is ook klaar, want het wordt ook een koude dag (onverwarmd schuurtje) en ik heb geen tijd om te koken  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Oscar

Ga je tussen door ook nog een fotoverslag doen, deze posten en wellicht nog een uitvergiste batcht bottelen?  :D :D ;)

JWVG

Mwaahhh.... ik zal eens kijken. Ik ben meestal niet zo van de foto's. Maar wie weet. Wat bedoel je met die uitvergiste batch bottelen? Ik ga er 6 bottelen!  :brouwen:

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 04-01-2010  17:17 uWat bedoel je met die uitvergiste batch bottelen? Ik ga er 6 bottelen!  :brouwen:

Morgen al?  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.