Dubbeltje op z'n kant

Gestart door William, 20-12-2009 10:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Buiten stuift de sneeuw rond het huis maar ik sta lekker in een warme keuken in mijn brouwpan te roeren.

Dit brouwsel is bedoeld om een aantal ingredienten op te maken en om het US-05 depot dat ik had staan een goede bestemming te geven. Het moet een dubbelachtig bier worden maar heb hier en daar wat concessies moeten doen met het oog op de voorraden (geen cara 120 maar misschien levert dat wel een verrassing op want ik gebruik die cara 120 wel heel erg vaak).

Een vraagje is de vergistingstemperatuur. De US-05 is natuurlijk niet het prototype Belgische gist. Hoe gedraagt deze zich bij hogere temperaturen? Produceert deze esters of misschien toch meer fenolen die ik persoonlijk iets minder lekker vind. Suggesties?

Dubbeltje op z'n kant
start sg: 1070
IBU:25
EBC:40
volume 15 liter


Mout en suiker
59% pils (3)
19% tarwe (3)
7.5% specialB (350)
6% aroma (150)
6% kristalsuiker (0)
2% maisvlokken (1)

Hop
18 gr / 23IBU Challenger (90 min)
8 gr / 3 IBU Challenger (10 min)
kooktijd 90 min

Kruiden
3 gr koriander (10 min)
150 gr rozijnen / gemalen (10 min)

Gist
depot US-05
Gistvoeding aan wort 3 gr Wyeast voeding

Maiscschema
5 min 53°C
50 min 67°C
10 min 75°C





Maarten

Huh?
7.5% Spec. B, en als kruiden voeg je ROZIJNEN toe??? Die heb je niet echt meer nodig naar mijn idee...  ;) :weetniet:
Wat wil je overigens bereiken met die rozijnen? ik ken het niet als bierkruid...

Ik ken US05 niet. Dus van mij mag je aanrommelen wat je wilt.  ;D

William

Citaat van: Maarten op 20-12-2009  11:19 u7.5% Spec. B, en als kruiden voeg je ROZIJNEN toe??? Die heb je niet echt meer nodig naar mijn idee...  ;) :weetniet:
Wat wil je overigens bereiken met die rozijnen? ik ken het niet als bierkruid...

Ik ook niet, daarom dat ik ze maar eens gebruik.

Voor mij is het nog altijd de vraag of de SpecialB voor de rozijnensmaak zorgt of dat het de cara120 in combinatie met de gist is.  De rozijnen geven in ieder geval extra suiker, gistvoeding en misschien ook nog wel wat aroma. Ik geef toe dat ik eigenlijk óf het ene óf het andere moet doen maar ik heb nu geen het wort te splitsen.



Citaat van: Maarten op 20-12-2009  11:19 uIk ken US05 niet. Dus van mij mag je aanrommelen wat je wilt.  ;D

Ik rommel lekker door tenzij iemand goede argumenten heeft om dingen anders te doen. ;D




Gerb

Ik vind het wel een leuk recept. De hoeveelheid SpecialB zou ik presoonlijk wel lager zetten, max 5%. De rozijnen heb ik ook wel eens over nagedacht. Dit bier doet me denken aan dit bier. Deze is wel gemaakt met een Belgische gist. Dat lijkt me ook een betere gistkeuze.

ed

Ben wel benieuwd naar de invloed van de rozijnen. WIlliam is niet bang. Volgens mij is die een beetje aan het experimenteren. Na een theebier en een rode bieten bier, zijn een paar rozijntjes bij het MTG niet zo bijzonder.

Ze zeggen wel eens: Doe eens gek, gooi je haar los. Bij gebrek aan haar is dit natuurlijk ook een manier om eens gek te doen. Zet hem op William, en gooi de rozijnen er gewoon in.

Ed

Maarten

Citaat van: Gerb op 20-12-2009  11:30 uIk vind het wel een leuk recept. De hoeveelheid SpecialB zou ik presoonlijk wel lager zetten, max 5%.
Mijn ervaringen zijn wel goed met hogere hoeveelheden SpecialB, maar je moet wel van rozijntjes houden. Gezien het recept heeft William er best wel zin in. Ik heb nooit cara120 gebruikt, dus de rozijntjes in mijn bieren kwamen uit de SpecialB.

Enne, was ie niet al aan het spoelen?

Gerb

Citaat van: Maarten op 20-12-2009  11:34 uEnne, was ie niet al aan het spoelen?
Ja, dus? Ik kan dan toch nog wel mijn mening geven?

William, ben je al zeker over de gist?

William

Inderdaad kan ik het aandeel SpecialB niet meer verlagen aangezien ik al aan het spoelen ben. Ik doe gewoon lekker gek, met of zonder losse haren.

Heeft iemand een idee wat er gebeurt als je de US-05 warm laat vergisten?

Citaat van: Gerb op 20-12-2009  11:47 uWilliam, ben je al zeker over de gist?

Ja, die staat vast ;) hoewel niet de beste keus.

William

Citaat van: Maarten op 20-12-2009  11:34 uMijn ervaringen zijn wel goed met hogere hoeveelheden SpecialB, maar je moet wel van rozijntjes houden.

Ik hou er wel van.

Ik zag pas een recept van Jan Passieux, een winnende dubbel, waarin tegen de 9% SpecialB was gebruikt. Dus het zou moeten kunnen.

Anton

Citaat van: William op 20-12-2009  11:52 uHeeft iemand een idee wat er gebeurt als je de US-05 warm laat vergisten?

Ik heb onlangs twee "winterbieren" gebrouwen en vergist met US-05 op kamertemperatuur.
Één met begin SG van 1065 en 'n ander van 1075. Beide uitvergist tot SG=1010.
Ze smaken erg goed.

William

Citaat van: Anton op 20-12-2009  12:10 uZe smaken erg goed.

Geen sterke fenolische geurtjes? Ik rook dat pas in een biertje van MO die oplopend warm was vergist met de US-05. Dit was dan wel een lichtgekleurd bier.

Sjakie

Wat is het smaakplan van de gist eigenlijk?
Er zitten al kruiden in het bier. En met de stort is smaak ook geen punt.
Ik zou hem gewoon eens op 18 graden later vergisten.
Doe eens gek  ;D 

William

De US-05 wordt doorgaans gebruikt omdat het niet zo'n duidelijk gistkarakter in het bier achterlaat. In een dubbel zou een beetje gistkarakter wel op z'n plaats zijn vandaar de vraag of deze bij hoge temperaturen iets doet.

Anton

Citaat van: William op 20-12-2009  12:18 uGeen sterke fenolische geurtjes? Ik rook dat pas in een biertje van MO die oplopend warm was vergist met de US-05. Dit was dan wel een lichtgekleurd bier.
Niet dat ik het merkte.
Ik moet zeggen dat ik slechts proefde tijdens het bottelen. Ze zijn nu pas enkele dagen geleden gebotteld.
Er is een donkere en een lichtkleurige versie gebrouwen, we kunnen binnenkort vergelijken.

Henielma

William,

Martin heeft me eens een hele lekkere tripel laten proeven die hij met de US-05 vergist had. Dit bier kwam heel kruidig over zonder dat er kruiden toegevoegd waren. Je zou het Martin eens moeten vragen.

Onderstaande link is mijn proefnotitie en Martin zijn reactie met vergistingstemperatuur.

link

Ik wil dit ook nog een keer gaan proberen.

William

Citaat van: Henielma op 20-12-2009  13:47 uOnderstaande link is mijn proefnotitie en Martin zijn reactie met vergistingstemperatuur.

link

Bedankt voor de link. Ik ga de temperatuur laten oplopen van 22 naar 25°C binnen 3 dagen en dan laten uitvergisten bij 25°C. In het kader van Kopenhagen niet helemaal verantwoord met een vergistingskast die in een ruimte van 1°C staat maar het doel heiligt de middelen.

William

De 15 liter zit weer in de gistingsemmer met een SG van 1067.

Alles ging voorspoedig tot het hopfilteren. De rozijnen, die ik van te voren in een beetje wort heb gepureerd, laten een gelachtig laagje op het filter achter waardoor na 10 liter de snelheid er grotendeels uit was. Het restant heb ik dan maar klassiek via een slangetje in een pan geheveld, dit gekoeld op ijswater en dit weer aan de eerste 10 liter toegevoegd.

Het wort smaakt lekker droppig, chocoladeachtig en gebrand. Van de rozijnen ruik / proef ik nog niet al te veel.

William

Ik heb hem zojuist overgeheveld op een sg van 1012 (Brix=8.0) wat overeenkomt met een svg van 83%. Dat zal waarschijnlijk nog wel iets meer gaan worden. Het bier ruikt en smaakt karamellig, broodachtig en licht droppig. Ik proef of ruik geen overdreven rozijnengeur. Zoals het er nu uitziet kan een combinatie van veel specialB met rozijnen best goed uitpakken. Hier bier is nog redelijk troebel wat vooral lijkt te komen door de rozijnen.

De navergistingstemperatuur laat ik nu langzaam naar 15°C lopen en vervolgens snel naar 5°C 12 ºC.


William

Zojuist het dubbeltje gebotteld. Er zijn nog twee sg-puntjes vanaf gegaan en is dus uitgekomen op 1010 (svg=84%). De navergisting / koude lagering heeft een groot gedeelte van de troebeling weggenomen.

De geur is heel neutraal wat te verwachten is met de US05 maar blijkbaar ook hoge temperaturen geven niet al te veel esters.

De smaak is moutig, brodig, karamellig en bitter in de nasmaak. Ik proef (nog) niet al te veel van de rozijen in de smaak terug.

MO

Vanwege mijn vakantie kon ik niet meediscussiëren over dit bier. Maar volgens mij heb je precies gedaan wat ik zou adviseren: lekker op laten lopen tot 25 °C. Het wordt wel een wat zware dubbel toch? Ik zou nog wat meer suiker gebuiken aangezien de US05 nogal wat body suggereert. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

William

Hij is niet heel zwaar (start sg 1067) maar bevat wel redelijk wat suiker (6% toegevoegd en nog eens zo'n 2.5% via de rozijnen).

De hergisting is inmiddels lekker op gang gekomen. Er staat nu zo'n 2.2 bar op de fles.

William

Ik heb net het eerste flesje opengetrokken.

Een mooi karamellig, esterig en kruidig aroma. De smaak is licht zoet, fruitig, een beetje vijg/dadel en een klein beetje droppig.

Uiteindelijk is in dit bier 9% SpecialB (not done natuurlijk) en zo'n 3% rozijnen gebruikt. Dit heeft niet geleid tot overmatige dropsmaken. Dit lijkt voor herhaling vatbaar.

RobinB

Lijkt me een lekker bier!
Misschien ook eens een dergelijk brouwsel proberen :)
(maar dan zonder de rozijnen)

Ben nog altijd op zoek naar écht karamellige smaken in een donker bier...

Adrie

Citaat van: RobinB op 28-01-2010  09:16 uBen nog altijd op zoek naar écht karamellige smaken in een donker bier...

Misschien dan toch eens Candico proberen? Mijn ervaring met dat spul is dat het behoorlijk karamellig is (en zoutig). Ik heb ooit een quadrupel gemaakt waar ik (op 25 liter wort in de kookketel) twee flessen (van 400 g?) in gegoten heb. Dat was wel heel erg karamellig.

RobinB

Dat ligt ook nog altijd in de planning, maar kan hier geen Candico krijgen.
Dus als ik ooit weer eens in B kom... en het niet vergeet... ;)

Maar wat je ook noemt, is het zoutige en dat wil ik juist niet.
Het aanstaande bier hoeft ook niet echt donker te zijn, maar voor mijn een dubbel leek het me lekker.
Een Amperikaanse IPA (great divide bijvoorbeeld) heeft ook vaak zo'n sterke caramel-moutigheid. Dat is mij nog nooit zo gelukt?
Niet mer Cara-20, Cara-60, cara120, crystal (150) of specB (350)?

Nu weer verse Cara-60 besteld en Cara-200 bij vd Kooy, die laatste was Gerb wel over te spreken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.