|
Oscar
|
 |
« Gepost op: 18-12-2009 00:42 u » |
|
Volgend jaar alweer de 7e editie. * Zaterdag 6 maart 2010 Van 12:00 tot 00:00 uur * Zondag 7 maart 2010 Van 11:00 tot 21:00 uur Locatie: Stadsfeestzaal St.-Niklaas Weer een festival dat je niet mag missen... Wie plannen dat festival weer in voor volgend jaar? Een bus vol Deltabrouwers? Roerstokkers? Bergse brouwers? ..Ik ben er , zoals gewoonlijk, weer op zaterdag en zondag....  Meer info op : http://www.zbf.be/nl/index.htm
|
|
|
|
|
|
Brouwvisie 1.96Vergisting:Am. Pils, Saison BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles 
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 18-12-2009 07:53 u » |
|
Ik ben er ook bij.
|
|
|
|
|
|
Vergisting: ESB Volgende Brouwdag: 31-7 IPA. Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 18-12-2009 11:22 u » |
|
Ik denk dat er weer bij zal zijn.
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
|
Maarten
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 18-12-2009 13:32 u » |
|
Hmm da's op zich niet eens zo heel ver weg... laat ik dit eens overpeinzen.
|
|
|
|
|
|
a lie is a lie even if everyone believes it - the truth is the truth even if nobody believes it
Nooit meer brouwen? :'( Gezocht: goeiekope woonruimte met ruimte voor brouwerij!
|
|
|
|
JeroenCV
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 19-12-2009 20:07 u » |
|
Ik weet het nog niet 100% zeker.
|
|
|
|
|
|
Nothing suprises me, I'm a scientist. Water wordt een feest als het bij de brouwer is geweest!!!!
|
|
|
|
Alchemist
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 19-12-2009 20:26 u » |
|
Ik ben er ook bij  De dag ervoor schijnt er nog een Geuze festival in de buurt te zijn volgens Dagmar, dus misschien kunnen we dat combineren. 
|
|
|
|
|
|
Brouwsels 2010: Op dronk zijnde: 'Ursuppe' (IRS), 'Hoppi Fjellet' (IRS) Van plan : 'Dobbelt Besk' (DIPA), 'Birøkterøl' (honningøl)
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20-12-2009 00:51 u » |
|
De dag ervoor schijnt er nog een Geuze festival in de buurt te zijn volgens Dagmar,
Dat zou dan op vrijdag zijn, dat ga ik niet redden....
|
|
|
|
|
|
Brouwvisie 1.96Vergisting:Am. Pils, Saison BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles 
|
|
|
|
Alchemist
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 21-12-2009 00:17 u » |
|
Dat zou dan op vrijdag zijn, dat ga ik niet redden....
Ik heb even gezocht welk Geuzefestival het is op die vrijdag voor het Zythos. Het is nabij Brussel. Ik heb geen idee of het te combineren is.... http://www.dorst.be/ngd/nl/index.asp
|
|
|
|
|
|
Brouwsels 2010: Op dronk zijnde: 'Ursuppe' (IRS), 'Hoppi Fjellet' (IRS) Van plan : 'Dobbelt Besk' (DIPA), 'Birøkterøl' (honningøl)
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 21-12-2009 00:30 u » |
|
Het is nabij Brussel.
Ik overnacht in Antwerpen... en die vrijdag zal ik waarschijnlijk moeten werken.. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TreinJan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 22-12-2009 23:48 u » |
|
Vrijdag : Pré ZBF van Brouwerij Alvinne, Gullegem. Vrijdagavond: Nacht van de grote dorst, Eizeringen Zaterdag: Open Brouwdag Cantillon Brussel Zaterdag en zondag: ZBF, St. Niklaas
Aardig weekendje ....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 22-12-2009 23:55 u » |
|
Zaterdag: Open Brouwdag Cantillon Brussel
Die gaan we missen, maar 8 jaar geleden al eens meegemaakt. Wel de moeite waarde trouwens. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 31-01-2010 18:23 u » |
|
Zo overnachting weer geboekt... Nog ongeveer een maandje.... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BuBS
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 31-01-2010 20:28 u » |
|
Dit jaar geen zythos voor mij. Ik ga naar het pre-zythos op vrijdag.
Gr Kees
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 31-01-2010 20:55 u » |
|
Dit jaar geen zythos voor mij.
Ga je niet met de Deltabrouwersbus mee op zondag?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BuBS
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 31-01-2010 21:05 u » |
|
Nee, ik ga naar het pre-zythos. Het zythos festival is elk jaar het zelfde, toch wel heel vaak saaie bieren. De helft komt van de proef.
Nee, neem dan de bieren van de Molen / brewdog / Thornbrigde / Alvinne / de Struisse en natuurlijk Hildegard. Daar is helemaal niks saai aan. (vooral Hildegard)
En de Deltabrouwers twijfelen tussen het ZBF of het BAB festival in november. Ik denk ook dat het ZBF het gaat verliezen van het BAB festival en niet enkel bij de Deltabrouwers.
Maar Oscar, wil je wat nieuws ontdekken, kom mee naar het Pre -zythos.
Gr Kees
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 31-01-2010 21:25 u » |
|
wil je wat nieuws ontdekken, kom mee naar het Pre -zythos.
Waar is dat ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erick
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 31-01-2010 21:31 u » |
|
Oeh hé... Dat pre zythos heeft wel een hele mooie 'line-up'... Daar moest ik ook maar eens naar toe... 
|
|
|
|
|
|
-Tis hard to tell which is best: music, food, beer or rest. - Erick -Beer… Now there’s a temporary solution. - Homer Simpson
*
|
|
|
|
BuBS
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 31-01-2010 21:36 u » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 31-01-2010 21:41 u » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TreinJan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 31-01-2010 21:51 u » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JOT
Junior lid

Afwezig
Cruysbrueder:Kloosterbier uit Sint Annaland
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 14-02-2010 11:51 u » |
|
Ik ben er 1 van de dagen.
In BUBS antwoord las ik iets over het BAB-festival. Zegt mij niets. Kan iemand mij vertellen waar dit de afkorting van is? Ik ben namelijk altijd geinteresseerd in een mooi festival met lekkere bieren.
M.vr.gr.,
Johan.
|
|
|
|
|
|
- Op de fles: Tripel + Bockbier + Hefe Weizen + Summer Ale - In 't gistingsvat: Bitter + APA
In vino veritas, In aqua claritas, in Bier ist auch etwas
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 14-02-2010 12:36 u » |
|
Ik ben er 1 van de dagen.
Gezellig !!  In BUBS antwoord las ik iets over het BAB-festival. Zegt mij niets. Kan iemand mij vertellen waar dit de afkorting van is?
http://www.brugsbierfestival.be/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 04-03-2010 19:37 u » |
|
Bijna weekend...  Geert, vergeet je mijn hop niet ?  En weten de twijfelaars al of ze wel of niet komen? Maarten? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oxhead
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 04-03-2010 20:32 u » |
|
Ik ben er zaterdag. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alchemist
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 04-03-2010 23:12 u » |
|
Ik ben er zaterdag en zondag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 05-03-2010 00:48 u » |
|
Bijna weekend...  Geert, vergeet je mijn hop niet ?  Het staat als reminder in m'n telefoon, dus waarschijnlijk niet. 
|
|
|
|
|
|
Vergisting: ESB Volgende Brouwdag: 31-7 IPA. Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
|
|
|
|
Maarten
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 05-03-2010 10:32 u » |
|
Bijna weekend...  Geert, vergeet je mijn hop niet ?  En weten de twijfelaars al of ze wel of niet komen? Maarten?  Ik ben er niet bij. Er waren een aantal belangrijke dingen die hadden kunnen gebeuren dit weekend (ivm verhuizing, begin zeilseizoen, etc) en daarvan gebeurt er daadwerkelijk 1 zaterdag, en ik heb wat sociale aangelegenheden. Kortom, het leek vantevoren te druk, en nu heb ik andere leuke dingen. Volgende keer beter.
|
|
|
|
|
|
a lie is a lie even if everyone believes it - the truth is the truth even if nobody believes it
Nooit meer brouwen? :'( Gezocht: goeiekope woonruimte met ruimte voor brouwerij!
|
|
|
|
Polleke
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 08-03-2010 07:36 u » |
|
Zaterdagavond nog even met Oscar staan kletsen, best gezellig zo. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 08-03-2010 09:11 u » |
|
Er waren meer forumleden aanwezig. Ik heb er in ieder geval diverse gezien. Ook bijzonder was het gesprek met Pierre Rajotte dat ik met hem mocht hebben. Hij herkende mij van de laatste avond dat hij bij De Roerstok was geweest.
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 08-03-2010 09:42 u » |
|
Wie is Pierre Rajotte ? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 08-03-2010 09:53 u » |
|
Wie is Pierre Rajotte ?
De Canadese schrijver van First steps in yeast culture en Belgian Ale.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 08-03-2010 13:14 u » |
|
Zaterdagavond nog even met Oscar staan kletsen, best gezellig zo.  Ja was weer een gezellig festival. Nog even een "proeverijtje" gehad van een Finse brouwer welke zijn bieren even wou laten proeven aan wat "Deskundigen" Dankzij Jos Brouwer kon ik hier ff bij zijn. De brouwer stond van alles te vertellen, maar ik verstond er weinig van. De bieren waren wel aardig, alle waren Singel hop bieren. Ook gemerkt dat de Belgische brouwers ook de Amerikaanse hoppen hebben ontdekt. Ik denkt dat dit steeds meer in bieren te proeven zal zijn en wellicht ook in de Nederlandse bieren. Wat wel een leuke ervaring was, was een experiment van de " Verhuisbrouwerij" Deze hadden namelijk een recept aan 3 brouwerijen aangeboden, De Graal, Lochristie en 't Hofbrouwerijke. De verschillen waren zeer opmerkelijk, zowel in kleur geur als smaak. Leuke ervaring! Verder nog enkele leden van het Vlaamse forum ontmoet... dus het was weer een geslaagd weekend. En geen vieze bieren geproefd... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 08-03-2010 15:58 u » |
|
Echt niet? Ik wel, de kwaliteit was wisselend van zeer goed tot slecht.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 08-03-2010 16:00 u » |
|
Nou vooruit, met de billen bloot. Welke bieren waren goed en welke slecht.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 08-03-2010 16:05 u » |
|
Goed: Troubadour Magma, de meeste bieren van Millevertus, Slecht: Buffalo Belgian Stout, heeft niets met een stout te maken. 2 van die bieren van de verhuisbrouwerij ( de Graal & 't hofbrouwerijke, wrang)
Over het algemeen vond ik de "hoppige bieren" niet zo geslaagd, op een paar uitzonderingen na. Die uitzonderingen waren meestal met Amerikaanse hoppen, het lijkt alsof voor de rest verkeerde hopsoorten gekozen zijn. 2 bieren van De Ranke (hop flower power & saison de dottignies) vond ik daar goede voorbeelden van.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Menno
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 08-03-2010 17:46 u » |
|
Slecht: Buffalo Belgian Stout, heeft niets met een stout te maken Zit er nu aan, lijkt wel een dubbel... 
|
|
|
|
|
|
PINT-lid!
|
|
|
|
Menno
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 08-03-2010 17:47 u » |
|
|
|
|
|
|
|
PINT-lid!
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 08-03-2010 18:11 u » |
|
Om je bierglas in te hangen... erg handig... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oxhead
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 08-03-2010 19:36 u » |
|
Ja het was weer gezellig. En als tip de saison IV van Jandrain-Janddrenouille was erg lekker. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bob
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 08-03-2010 20:18 u » |
|
Heeft iemand de EXPRMTL BREW AD2010 van de dolle brouwers geproefd? Dit is het enige bier wat ik heb weggegooid, wat een experiment. Dit bier had totaal geen schuim, een weeiige zoete smaak (iets van dextro druivensuikerachtig). Na 2 slokken vond ik het genoeg en heb de rest weggegooid. Ik lees net dat het zonder hop is en met wijngist vergist. http://www.ratebeer.com/beer/de-dolle-experimental-brew-ad2010/119258/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 08-03-2010 20:53 u » |
|
Ik lees net dat het zonder hop is en met wijngist vergist.
Geen bier dus... Dolle boel daar... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bob
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 08-03-2010 21:36 u » |
|
Hoi Oscar, zeer zeker een dol experiment. Heb jij deze nog geproefd? Of heb je mensen gesproken die dit geproefd hebben? Ratebeer vind ik qua proefnotities niet zo betrouwbaar wat betreft dit soort (nieuwe)bieren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
Nooit geschroten is altijd mis!
|
 |
« Antwoord #43 Gepost op: 08-03-2010 21:42 u » |
|
Geen bier dus... Hoezo geen bier?  Wat is jouw definitie van bier?
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
|
bob
|
 |
« Antwoord #44 Gepost op: 08-03-2010 21:56 u » |
|
Hoezo geen bier?  Wat is jouw definitie van bier? Als ik effe mag storen: Dit is een experimenteel bier en misschien houden wij ons te veel vast aan het reinheitsgebot. Dit was een hoploos bier gefermenteerd met wijngist, logisch dat de eerste reactie is dat dit geen bier is toch? Ik denk dat je dit bier geproefd moet hebben voordat je kunt oordelen? Maar ik hou wel van experimenten met bier, maar dit was echt bagger.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bob
|
 |
« Antwoord #45 Gepost op: 08-03-2010 22:00 u » |
|
Een toevoeging: ik heb dit bier geproefd na de Toria blond van de Hoevebrouwers. Zou dit invloed hebben op mijn smaak?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #46 Gepost op: 08-03-2010 22:01 u » |
|
Heb jij deze nog geproefd? Of heb je mensen gesproken die dit geproefd hebben?
Nee, Ik ben niet zo "dol" op de dolle brouwers... Vorig jaar hadden ze ook een zure stout... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #47 Gepost op: 08-03-2010 22:02 u » |
|
Als ik effe mag storen: Dit is een experimenteel bier en misschien houden wij ons te veel vast aan het reinheitsgebot. Dit was een hoploos bier gefermenteerd met wijngist, logisch dat de eerste reactie is dat dit geen bier is toch? Ik denk dat je dit bier geproefd moet hebben voordat je kunt oordelen? Maar ik hou wel van experimenten met bier, maar dit was echt bagger.
Ik oordeel niet, maar naar mijn idee is een drank van alcoholisch gefermenteerde mout (als basis) een bier? Wijngisten zijn doorgaans ook gewoon S. cerevisiae... Hop hebben we "nog maar" een jaar of 500 in gebruik... 
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
|
bob
|
 |
« Antwoord #48 Gepost op: 08-03-2010 22:10 u » |
|
Robin, Zijn de gisten die mout vergisten (en daar alleen voor gekweekt worden) niet meer in staat om dat soort suikers te vergisten dan een wijngist?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alchemist
|
 |
« Antwoord #49 Gepost op: 09-03-2010 00:55 u » |
|
Snelle indruk van de bieren die ik erg lekker en die ik echt niet lekker vond op het ZBF. Even uit het hoofd zonder mijn aantekeningen te raadplegen.
Lekker:
Troubadour Magma De Proefbrouwerij (DIPA) IV saison van Jandrain-Janddrenouille (Saison) Notre Passion de Montaigu van Montaigu (Porter) Koriala van Lupiline (BIPA) Sasbrau van 't Sas (Dortmunder)
Niet lekker: EXPRMNTL BREW AD2010 van De Dolle Brouwers (Experimenteel) Bock Leroy van 't Sas (Zoetstof) Kriek Fantastiek van De Ryck (Kriek)
Na het pre-ZBF en twee dagen ZBF moest ik wel even bijkomen vandaag.... op mijn werk. Maar ik heb enorm genoten van beide festivals. Het was erg gezellig met de mensen die ik daar heb ontmoet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
|
 |
« Antwoord #50 Gepost op: 09-03-2010 10:29 u » |
|
Robin, Zijn de gisten die mout vergisten (en daar alleen voor gekweekt worden) niet meer in staat om dat soort suikers te vergisten dan een wijngist?
Dat varieert, er zijn ook wijngisten die goed overweg kunnen met moutsuikers. De saison gist van Dupont schijnt ook van een "wijn"gist afkomstig te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #51 Gepost op: 10-03-2010 17:40 u » |
|
Slecht: Buffalo Belgian Stout, heeft niets met een stout te maken.
Diverse van de Belgian Stouts zijn laag alcoholisch en zoet. Het zijn meer tafelbieren dan wat wij verwachten van een Irish Stout. Ik vrees dat het bier prima was, maar niet voldeed aan de verwachting?
|
|
|
|
|
|
Hoppin´ into twentyten...
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #52 Gepost op: 10-03-2010 17:59 u » |
|
Wel zoet, maar niet laag-alcoholisch (9% geloof ik). Dus ook zeker geen tafelbier. Andere "Belgian Stouts" die ik geproefd heb (al dan niet op het ZBF) waren minder gebrand/stout-achtig dan Angelsaksische varianten, maar hadden nog steeds stout-karakter.
Dus het voldeed in ieder geval niet aan de verwachting, dat klopt. Maar of het een prima bier was, tsja moeilijk te zeggen want daar is geen objectief oordeel over mogelijk. Ik vond het in ieder geval niks, en niet alleen (wel deels) omdat het niet aan de verwachting voldeed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #53 Gepost op: 10-03-2010 18:02 u » |
|
Wel zoet, maar niet laag-alcoholisch (9% geloof ik). Dus ook zeker geen tafelbier. Andere "Belgian Stouts" die ik geproefd heb (al dan niet op het ZBF) waren minder gebrand/stout-achtig dan Angelsaksische varianten, maar hadden nog steeds stout-karakter.
Dus het voldeed in ieder geval niet aan de verwachting, dat klopt. Maar of het een prima bier was, tsja moeilijk te zeggen want daar is geen objectief oordeel over mogelijk. Ik vond het in ieder geval niks, en niet alleen (wel deels) omdat het niet aan de verwachting voldeed.
Tja, bierstijlen, we kunnen er niet meer op vertrouwen  .
|
|
|
|
|
|
Hoppin´ into twentyten...
|
|
|
|