Breedte sleuven wortverzamelpijp / hevelfilter

Gestart door Biertje, 22-07-2004 10:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje

Een aantal korte vragen:

- Hoe breed maak ik de sleuven in een hevelfilter? (1mm, 2mm of 2,5mm?)
- Welke afstand hanteren jullie tussen de sleuven?
- Gebruiken jullie nog iets van een filterdoek over de pijp tijdens het filteren?
- Zo ja, waar kan ik zo'n filterdoek (kaasdoek?) hier in Zuid-Holland
  verkrijgen?

Ik ga namelijk aan de slag met het maken van een wortverzamelpijp, zodat
ik het geknoei met een filteremmer vaarwel kan zeggen!

Alvast bedankt!

Adrie

Ha biertje,

De breedte moet vooral niet te groot zijn, want dan komen de kleine delen er doorheen. Met een gewone ijzerzaag gleuven zagen  geeft een prima resultaat. De sleuven worden dan kleiner dan 1 mm en dat werkt uitstekend. De afstand tussen de sleuven dient ongeveer 0,5 cm te zijn. Bij een kleinere afstand is het filter niet meer stevig genoeg en bij een grotere afstand is het risico op kortsluitstromen of een te klein debiet groot. De sleuven komen aan de onderkant van je filter en je zaagt tot halverwege de buis. Kaasdoek of ander extra filtermateriaal is niet nodig. De kafjes zorgen immers zelf voor de nodige filtering. In mijn ervaring hoef je niet veel te recirculeren voordat je heldere wort uit je pijp krijgt. Je moet er echter wel voor zorgen dat je niet te fijn schroot. Schroot zo grof mogelijk. Er mogen net geen hele korrels door je schrootmolen komen. Grof schroten gaat enigzins ten koste van je rendement, maar een goede filtering is ook wat waard.

Groeten en succes,

A3

Biertje

Super antwoord! Ik kan aan de slag...
Bedankt!

Herman

De kaasdoek is wel handig als je de hevelfilter ook gaat inzetten na het koken om het wort van de hop(bloemen) te scheiden.

Kaasdoek kun je kopen op de markt of bij een stoffenwinkel, gordijnwinkel e.d.

Herman

Biertje

Hier 3 afbeeldingen van het resultaat na jullie tips. Hopelijk zit ik een
beetje in de goede richting?  ::)







Wat is overigens de beste manier om het bovenstaande gevaarte te
reinigen (van bijvoorbeeld loszittende koperdeeltjes), alvorens aan de
slag te gaan met het brouwen?

Groetjes!

Adrie

Ha Biertje,

Ziet er perfect uit! Loszittende koperdeeltjes had je er beter uit kunnen halen voor het vastsolderen, nu is dat een stuk lastiger. Sowieso was het beter geweest om niet alles vast te solderen, want er komen altijd wat bosteldeeltjes in het filter terecht en soms is het lastig om die er uit te spoelen. Wellicht kun je nog wat loshalen?

Groeten,

A3

Eduard

Je kunt ook proberen om die slang die aan je wortverzamelpijp zit aan de kraan aan te sluiten en het water via de sleufjes naar buiten te laten stromen. Dit doe ik meestal met mijn (demonteerbare) wortverzamelpijp. Op die manier krijg je het meeste, zo niet alles, er wel uit, zeker met behulp van een afwasborstel die vastzittende deeltjes kan verwijderen. Probeer maar eens uit :D

Biertje

Vandaag het apparaat uitgeprobeerd. Werkte super!
Nogmaals bedankt voor de tips. Geen verstoppingen
en aan het einde geen troep tussen de sleuven. Het
viel me wel op dat het koper enigszins afgeeft. Hopelijk
heeft dat geen weerslag op het bier?

Hieronder een stukje resultaat (na eerst 4x wat
troebeler wort):



Groeten!

Arie

Ik wil zelf ook een wortverzamelpijp maken. Mijn vraag is wat voor diameter koperbuis kun je hier het best voor gebruiken? 15 mm of 12 mm?  :denken:

En de gebruikte kogelkraantjes, kun je die gewoon in een bouwmarkt halen of worden er speciale kraantjes gebruikt?

Adrie

12 of 15 mm maakt volgens mij niet zoveel uit. 15 mm is wellicht iets beter omdat het oppervlak waarover je filtert wat groter is.

George81

Graag wil ik iets toevoegen aan dit topic. Gister zelf mijn filter gemaakt en de sleuven gezaagd met een dremel en vervolgens ontbraamt.
Ten eerste, Dremel gaat redelijk goed maar omdat die nog wel eens wil "dansen" kunnen de sleuven breder worden dan misschien de bedoeling, de buis vastzetten in een bankschroef is een must (let op dat je de buis niet verbuigt hiermee dus gewoon met een t-stuk vastzetten).
Zorg ook voor voldoende slijpschijfjes want ik had per buisje 2 schijfjes nodig en ik heb 4 buisjes moeten inzagen.

Met de braampjes aan de binnenkant van de buis had ik veel moeite. Uiteindelijk was de truuk een schroevendraaier (of pen) omwikkelen met een velletje schuurpapier en daarna nog een keer met een mes langs de sleufjes gaan. Tussendoor nog even met een tandenborstel door de buis raggen om zoveel mogelijk braampjes weg te halen.
Voor de afwerking heb ik nog even een schuurpapiertje door de sleuvjes gehaald om het helemaal af te maken.
Ben hier toch dik 3 uur mee bezig geweest maar het is dan ook wel mooi af.

davadox

Ik wil van de week ook aan mijn hevelfilters beginnen.
Dus als ik het goed gelezen heb is om de sleufjes er in te zagen met een babyzaagje beter dan met een normale beugelzaag omdat een babyzaagje minder breed is?

johnshadows

Ik heb geen sleuven gezaagd in mijn hevelfilter.
Ik heb gaatjes geboort van 3.5 mm.
Werkt perfect.

Kleine_Schriek

Citaat van: davadox op 08-06-2011  09:28 uIk wil van de week ook aan mijn hevelfilters beginnen.
Dus als ik het goed gelezen heb is om de sleufjes er in te zagen met een babyzaagje beter dan met een normale beugelzaag omdat een babyzaagje minder breed is?
klopt

George81

Kreeg nog een goede tip achteraf, haal zo'n stalen schuurspons en trek deze uit elkaar, als je die op een boormachine zet (ff op iets verzinnen) en dan in de pijp doet en even laat rondgaan zou je ook snel kunnen ontbramen.

Ronald_

Dan maak je juist meer krassen aan de binnenkant lijkt me (niet dat dat heel erg is..)


Die braampjes zijn zo dun dat je ze van binnen vaak zo er af tikt als je met een dunner buisje in de buis met sleufjes gaat.

janjansen

Een decoupeerzaag werkt ook prima.
Een stuk sneller dan een handzaagje bovendien.

davadox

Citaat van: janjansen op 08-06-2011  15:43 uEen decoupeerzaag werkt ook prima.
Een stuk sneller dan een handzaagje bovendien.
Maar die is wel 4x zo dik als een babyzaagje!

janjansen

Citaat van: davadox op 08-06-2011  16:06 umaar die is wel 4x zo dik als een babyzaagje!

Mwah, dat valt wel mee.


in elkaar (in de maisch). . .



en uit elkaar (in de vaatwasser) . . .

George81

Erg mooi Jan!
Er zijn dunne slijpschijven te krijgen heb ik gelezen op andere fora dus dat moet inderdaad geen probleem zijn.

Jacques

Als je buizen met sleufjes voorziet van rvs vlechtwerkmantel (er zijn tegenwoordig ook brede slangen met vlechtwerk te koop) die je weer vastzet met rvs slangenklemmen heb je een perfect filtersysteem. Te gebruiken voor het filteren van het beslag en voor gehopt gekookt wort. De dikte van de sleuven is dan minder relevant. Werkt perfect!

Homme

Mijn hevelfilter (gezaagd met 'babyzaagje') verstopt nogal snel (of zou hij vacuum zuigen?).
Enig idee hoe dit kan?

Doorsnee buis is 15 mm met een verloop van 12 mm naar de kraan.

janjansen


Jacques

Citaat van: Homme op 08-06-2011  18:19 uMijn hevelfilter (gezaagd met 'babyzaagje') verstopt nogal snel (of zou hij vacuĆ¼m zuigen?).
Enig idee hoe dit kan?

Doorsnee buis is 15 mm met een verloop van 12 mm naar de kraan.

Zet de afvoerkraan in het begin maar een beetje open. Als het filterbed wat meer gevormd is kun je hem verder open zetten.

Homme

Jacques: ik denk dat ik dan maar wat meer geduld moet hebben...
Zal er zeker rekening mee houden, dank je!

En Jan, hier zijn 2 foto's van mijn hevelfilter:
https://picasaweb.google.com/protosuspect/HumberBier#







Ik heb de foto's zichtbaar gemaakt. De truc van het plaatsen van foto's zit hem er in dat je de URL van de foto tussen de tags moet zetten die je krijgt als je klikt op de knop .
Door een link te plaatsen naar de pagina waar de foto's staan kun je ze wel vinden maar niet zien in een bericht.

Jacques


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.