HERMS bouwen

Gestart door Nelis Bar, 21-07-2004 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nelis Bar

Hallo allemaal

Ik ben bezig om een HERMS te ontwerpen, en nu heb ik de tekening (ontwerp) af.
maar is hier iemand die wil kijken of het op deze manier wel kan?
Maar aangezien dat ik niet weet hoe ik dit plaatje hier op het prikbord kan krijgen.

Is eigelijk mijn vraag of iemand dat voor mij wil (kan) doen??



Herman

Plaatjes kun je toevoegen wanneer je een nieuw bericht schrijft (max 100kb groot). Je hebt daarvoor de mogelijkheid onder je bericht. Plaatjes verkleinen kun je met vele pakketten doen, bijv photoshop.

Je kunt echter ook een plaatje ergens op het net (eigen homepage) plaatsen en daar naar verwijzen. Daarvoor klik je op het afbeelding toevoegen icoontje en type je tussen de 'img' codes het internetadres.

Herman

Jacques

Citaat van: Herman Holtrop op 21-07-2004  22:42 uPlaatjes kun je toevoegen wanneer je een nieuw bericht schrijft (max 80kb groot). Je hebt daarvoor de mogelijkheid onder je bericht. Plaatjes verkleinen kun je met vele pakketten doen, bijv photoshop.

Het plaatsen van plaatjes groter dan 100 Kb is ook mogelijk. De plaatjes moeten dan wel ergens anders op het web te vinden zijn (bijvoorbeeld op de webruimte die je van een provider krijgt toegewezen en door veel surfers niet wordt gebruikt). Nadat je het plaatje geplaatst hebt op een toegankelijke plaats kun je het plaatje in jouw bericht krijgen door te klikken op het icoontje . Nadat je op het icoontje gekilkt hebt krijg je een tweetal codes tussen vierkante haken [ img ] [ /img ] (zonder spaties). Zet tussen de codes het adres van het plaatje en het plaatje verschijnt op de plek in jouw bericht waar je dat wilt.

Het grote voordeel van deze methode is dat geen schiijfruimte van deze site wordt gebruikt (de ruimte op deze site is niet oneindig...).

:degroeten: Jacques

Adrie

Hoi Nelis,

Ik neem aan dat je ondertussen mijn website hebt gezien met mijn installatie. Wellicht kun je daar nog wat inspiratie opdoen. Zie ook de thread A3's HERMS. Verder kun je HIER veel installaties vinden.

Uiteraard wil ik jouw tekening graag bekijken.

Groeten,

A3

Nelis Bar

Hallo

Als eerst wil ik even zeggen dat ik geen ruimte heb op internet. :(
Dus op deze manier lukt het niet.

Adrie zeker heb ik je site bekeken en veel geleerd.
Ik heb de HERMS van jou ook gebruikt voor mijn ontwerp.
Maar ik heb het voor mezelf iets aan gepast.
Ook ik ga met de gammelen aan de gang.

Nog een vraagje hoe heb je de doorlaten gemaakt in de rvs wand???

Zal ik anders de tekening naar je toe mailen Adrie.

Nelis Bar

Hallo Adrie

Ik het je mailadres van je site gebruikt om de tekening naar je toe te sturen.

Ik hoop niet dat je heel erg  :echtboos:  bent op me.


Adrie

Ha Nelis,

Ik heb de tekening niet ontvangen. Het kan zijn dat ie te groot is, want daar houdt Hotmail niet van. In een persoonlijk bericht stuur ik je wel mijn eigen e-mailadres, maar houd de grootte alstjeblieft beperkt, want ik moet hem via een telefoonlijntje binnenhalen.

De gaten in de ketel heb ik gewoon geboord (ging prima) en vervolgens er rvs buisjes van 12 mm in laten lassen (dure grap). Dit werkt goed, maar zoek wel een bedrijf uit dat weet wat ze doen (die dus veel ervaring hebben met rvs-lassen!

Groeten,

A3

Adrie

Beste Nelis,

Ik heb je tekening bestudeerd en ik heb een aantal opmerkingen:
1. Een roerwerk in je maischketel is onnodig én onwenselijk. Het is namelijk de bedoeling dat je zo snel mogelijk een goed filterbed krijgt. Dit verstoor je door te roeren. Bovendien is het onnodig omdat je door het continue recirculeren van je maisch al een goede menging en contact tussen vloeistof en vaste delen krijgt. Het roerwerk kun (en moet) je dus weglaten.

2. Tijdens het spoelen gaat het wort naar de kookketel terwijl je tegelijkertijd spoelwater uit de heetwatertank op je filterbed pompt. Tijdens het spoelen moeten die twee dingen dus tegelijkertijd gebeuren. Nu heb je maar 1 pomp, dus de maischketel moet hoger staan dan de kookketel, waarbij het wort onder vrij verval naar je kookketel kan, terwijl je het hete water naar je maischketel pompt. Op je tekening zie ik dat niet terug.

3. De warmtewisselaar en de tegenstroomkoeler kun je het best uitvoeren in 12 mm koperbuis, want bij 15 mm is de verhouding tussen inhoud en oppervlak te groot. Het warmte-uitwisselend vermogen is dan te klein en dan moet je je debiet fors terugbrengen voor een goede warmte-uitwisseling. Mijn ervaring is dat het beter en sneller werkt met 12 mm buizen. Met de Vier Broeders installatie hebben we een tegenstroomkoeler van 15 mm buis en die werkt aanzienlijk minder goed dan mijn eigen tegenstroomkoeler van 12 mm buis. De tegenstroomkoeler en de warmtewisselaar moeten ten minste 10 meter lang zijn.

4. Zorg ervoor dat alle onderdelen goed demonteerbaar zijn, want dan kun je alles goed schoonmaken. Dit is essentieel, want hygiëne moet voorop staan. Vooral in de wortverzamelpijp kunnen bosteldeeltjes vervelend achterblijven.

Succes met bouwen en groeten,

A3

Adrie

Ik zet de tekening ook nog maar even hier neer, zodat ook anderen hun commentaar kunnen geven:


biercees

 :groots:

Dank je wel voor de zeer duidelijk tekening.
Het is fantastie hoeveel mensen toch iets hebben met bier als je op deze sites kijkt.
En nu de 3 ketels nog. Ik had in gedachten dat het oude biervaten van RVS konden zijn maar ik denk niet dat dit goed is.
RVS vaten met een dikke vlakke bodem zijn volgens mij zeldzaam goedkoop te krijgen.
Ik heb al wat geserft op internet maar als het om 3 stuks gaat lukt dit haast niet.
 :-\
Misschien zijn er tips. :lessmile:
Groeten,
Biercees


Nelis Bar

Hallo Adrie

Als eerste bedankt dat je me tekening hier heb willen neer zetten.

Ik ga dus maar geen roerwerk maken voor de maischketel, scheelt weer een moter ;)
En als ik het goed begrijp raad je het mij af om vaste kopere leidingen te gebruiken tussen de ketels?

De wortkoeler was ik al van plan om die van 12 mm temaken, en dan met een 22mm koperbuis er om heen.

En wat het lassen betref ik heb een bedrijf gevonden die voor een kratje zelf gemaakt bier alles wil lassen voor me. ;D
Maar ik moet wel drie weken wachten omdat de rvs lasser vakantie heeft.
Maar daar wacht ik graag op.

En ik ga er over na denken of ik twee pompen ga gebruiken of dat toch de maischketel hoger ga zetten.

Adrie

Ha Nelis,

Bij mijn eigen installatie heb ik voor slangen gekozen, omdat ik ook de ketels gemakkelijk wil kunnen verplaatsen voor het schoonmaken (ik kan ze nu gewoon leegkieperen boven de gootsteen en dat vind ik erg gemakkelijk). Er zijn echter genoeg brouwers die voor vaste leidingen kiezen, dus dat zal ook wel gaan. Vergeet niet dat je je bostel en eiwit- en hopresten goed moet kunnen verwijderen. Denk er dus goed over na hoe je dat gaat doen.

Behalve de tegenstroomkoeler zou ik ook de warmtewisselaar in de heetwatertank in 12 mm buis uitvoeren. De overige leidingen kunnen best 15 mm zijn. Een tweede pomp is een optie, maar vergeet niet dat goede pompen duur zijn.

Groeten,

A3

Nelis Bar

Hallo Adrie

Ik heb ondertussen weer een andere ontwerp gemaakt.
Maar zonder roerwerk :D

En dit keer de maichketel hoger dan de kookketel en de warm waterketel.
En in de maisketel laat ik een filterplaat op maat maken deze plaat is van rvs en heeft gaatjes van 1mm rond.
Onder deze plaat wil ik pootjes laten lassen zodat
deze plaat ook weer uit de ketel gehaalt kan worden.
Zodat dit alles goed schoon te maken is.
Zou die filterplaat ook iets wezen voor de kookketel of is dat niet nodig?
Of is het beter om het wort die uit de koeler komt gelijk door een sok van kaasdoek te laten lopen.
Natuurlijk komt in de kookketel een wort verzamelpijp.
Om de hop en andere resten uit het wort te zeven.

Ps: hoe lang is jou warmtewisselaar in de warmwater ketel??? ook 10 meter.

Adrie

Ha Nelis,

Een filterplaat in de kookketel is niet nodig, dit belemmert een goede warmteverdeling en (zeker als je hoppellets gebruikt) komt de troep er toch wel onder.
Met het verwijderen van hopresten en eiwitresten heb ik ook de nodige problemen ondervonden. Nu wacht ik na het koken tot alles bezonken is en hevel dan via de tegenstroomkoeler alles af. Dit gaat perfect: het wort komt helder uit de koeler. Je kunt het natuurlijk ook met een wortverzamelpijp met kaasdoek proberen, maar die moet je niet al tijdens het koken in je ketel hebben, want dan komt het kaasdoek vol met eiwitten en hopresten te zitten al voordat je gaat filteren en dan slaat de boel snel dicht (ervaringsfeit :P ).
De warmtewisselaar in de heetwatertank is inderdaad 10 meter lang en dat is geen overbodige luxe. Maak hem in ieder geval niet korter.

Als je een filterplaat laat maken, zorg er dan voor dat er genoeg gaatjes in zitten en dat de ruimte onder de filterplaat niet te klein is. Van Amerikaanse sites heb ik begrepen dat het filterbed sneller dichtslaat naarmate de ruimte onder het filter kleiner is. Hoe meer gaatjes hoe kleiner de kans op dichtslaan van het filterbed.

Groeten,

A3

Nelis Bar

Hallo Adrie

Ik zit te denken aan een plaat die om de 1mm een gaatje heeft van 1mm.
Dus deze plaat zit vol met gaatjes, in driehoeks verband.
Het lijkt mij dat het dicht slaan eigelijk niet kan, maar je weet maar nooit.

Wat betref het kaasdoek die wil ik na de wortkoeler vast maken, zodat het dan gelijk in het gistvat kan stromen.

norbertus

Beste A3,

Ik lees dat jij opteert om de maischketel hoger te plaatsen dan de kookketel om het wort natuurlijk te laten aflopen naar de kookketel en ondertussen warm water over te pompen op de bostel. Geen slecht idee maar is dit noodzakelijk? Ik heb mijn ontwerp zodanig gemaakt dat de kookketel en maischton op dezelfde hoogte staan en bij het spoelen wordt beurtelings water bijgepompt en wordt overgehaald naar de kookketel. Dit heeft volgens mij het voordeel dat de maisch in deze ketel even kan zakken na het pompen zodat extra klare wort wordt overgehaald. Wat is uw idee?

Mijn herms is ondertussen goed gevorderd de aansluitmoffen zijn gelast en het bedieningsbord samengesteld, ik heb al het kraanwerk op een kleine plek samengebracht met daaronder de pomp en tegenstroomkoeler. Ik maak binnenkort enkele foto's.

Groeten,

Norbertus.

Adrie

Beste Norbertus,

Wat jij voorstelt kan denk ik wel, maar het is wat extra gedoe. Je moet regelmatig de kranen omzetten en uitkijken dat je geen vergissingen maakt. Er zijn meer brouwers die het op jouw manier doen, dus het kan zeker.
Het handige van mijn opstelling vind ik dat ik er weinig omkijken naar heb. Ik kan het debiet van de maischketel naar de kookketel gemakkelijk regelen door de kraan verder of minder ver open te zetten en zo kan ik ook zorgen dat het spoelen niet te snel gaat. Bovendien wordt de pomp doorspoeld wordt schoon water. Hierdoor is hij na het verpompen van het spoelwater al mooi schoon. Bijkomend voordeel is ook dat de maischketel op de heetwaterketel staat, waardoor de hele installatie weinig oppervlak nodig heeft.

Groeten,

A3

Adrianus Tripel

Hallo medebrouwers en hobbyisten,

Zoals ik bij het item "slangenpomp al heb verteld ben ik bezig met de voorbereidingen voor mijn HERMS instalatie. Wat me bij al deze instalaties opvalt is dat niemand door zijn koeler pompt tijdens zijn laatste kookstap.
Bij het convensioneel brouwen zette ik mijn koeler de laatse 10 à 15 minuten in de kookpan om de koeler steriel te koken. In mijn ontwerp heb ik dit dus ook meegenomen. Ik kan de laatse 15 minuten door de koeler pompen. Ik zorg er wel voor dat er geen water meer in het koelwater gedeelte zit.
Ook pomp ik mijn spoelwater door de verwarmingsspiraal. Zonde om de in de spiraal aanwezige wort niet te gebruiken.
Mijn ontwerpje staat hieronder.




Laat me je mening hierover eens horen. :bijdrage_forum:

Groeten Ad

Adrie

Ha Ad,

Ziet er prima uit. Ik pomp mijn wort niet door de tegenstroomkoeler, omdat het wort onder vrij verval via de koeler naar het gistingsvat stroomt. Dit gaat echter niet altijd vlekkeloos en ik denk erover om de volgende keer ook de pomp ertussen te zetten.

Groeten,

A3

Bas

Hoi,

Ik pomp wel vanuit mijn kookketel door mijn tegenstroomkoeler naar het gistvat. Hiervoor herbruik ik dezelfde pomp (ik heb er maar een) als voor het maischen. Bij het uitspoelen van het bostel gebruik ik de pomp om het wort onder het filter uit te pompen. Het spoelwater giet ik gewoon ouderwets toe (daarvoor gebruik ik dus geen pomp).

Grt, Bas H.

willems

Hoi,

Wij pompen ook door onze tegenstroomkoeler dit sinds we een paar aanpassingen hebben gedaan.
Op onze website kun je de nodige informatie vinden

http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm

Groeten
Bart

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.