|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 13-12-2009 12:44 u » |
|
Maar de brouwer heeft - heel kinderachtig - het gistnummer weggelaten op zijn website. Vroeger stond het erop. Boef!
Waarom kinderachtig? Er mag nog wel een beetje mystiek rond een bier hangen hoor. Ik ga ook mijn recepten niet te grabbel gooien.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maarten
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 18-12-2009 23:09 u » |
|
Waarom kinderachtig? Er mag nog wel een beetje mystiek rond een bier hangen hoor. Ik ga ook mijn recepten niet te grabbel gooien.
Misschien niet de goeie plek om dit te bediscussieren, maar toch een vraag aan jou (en MO). Hij ligt voor de hand, maar ik zie het simpele antwoord niet. Waarom ga je je recept niet te grabbel gooien?
|
|
|
|
|
|
a lie is a lie even if everyone believes it - the truth is the truth even if nobody believes it
Nooit meer brouwen? :'( Gezocht: goeiekope woonruimte met ruimte voor brouwerij!
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 20-12-2009 10:20 u » |
|
Weer on topic nu: vanwege de weersomstandigheden is het brouwen van de Ketelbinkie uitgesteld. Er ligt een veertig centimeter hoge sneeuwduin voor mijn brouwerij en verder is het gewoon veel te koud om te brouwen. Hopelijk komt het er deze week nog van.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 21-12-2009 09:45 u » |
|
Ik ga toch maar brouwen vandaag, want anders komt het er voorlopig niet van en de gist staat al klaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 21-12-2009 11:50 u » |
|
Goedzo ! ff sneeuw schuiven, en de brouwerij flink warm stoken.
|
|
|
|
|
|
Brouwvisie 1.96Vergisting:Am. Pils, Saison BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles 
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 21-12-2009 14:14 u » |
|
Nou, er zit geen verwarming in de brouwerij en als ik de ketels stook komt er veel vocht vrij, dus de deuren moeten open. Brouwen is afzien, maar de beloning is natuurlijk groot.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 21-12-2009 15:34 u » |
|
Nou, er zit geen verwarming in de brouwerij
Volgende project? 
|
|
|
|
|
|
Brouwvisie 1.96Vergisting:Am. Pils, Saison BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles 
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 21-12-2009 16:17 u » |
|
Nee, hoor.
Het Ketelbinkie zit in het gistingsvat en ruikt heerlijk naar Cascade. Hmmmm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anton
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 21-12-2009 16:33 u » |
|
Ik zit al te watertanden  Er volgt een PBtje vwb afwerking van de KETEL.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 22-12-2009 10:43 u » |
|
De gisting is vannacht van start gegaan. Vanmorgen blubde het waterslot of zijn leven er vanaf hing en lag er al een dikke laag schuim op het jongbier. Veel actieve gist toevoegen loont. De temperatuur stond nog op 18,8 graden, nu heb ik hem verhoogd naar 19,3. Morgen gaat ie nog wat hoger.
Deze keer had ik trouwens een Activator pak in een Erlenmeyer met magneetroerder opgekweekt in 2 liter starterwort. Na uitgisten heeft deze een week in de koelkast gestaan. Op de brouwdag heb ik de laatste anderhalve liter wort dat normaal gesproken de kookketel in gaat afgetapt en apart gekookt in een pan. Na een kwartier snel afgekoeld, de giststarter afgegoten (was kraakhelder met een dikke laag gist op de bodem) en de verse wort toegevoegd. Na een uur stond de nieuwe starter lekker te pruttelen. Deze actieve gist is bij het wort gegoten na een half uur beluchten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 26-12-2009 13:14 u » |
|
Het Ketelbinkie is overgeheveld bij een SG van 1015. Ik heb gedurende de vergisting de temperatuur langzaam laten oplopen van 18,5 bij het enten van de gist tot 21 graden de laatste twee dagen. Nu staat ie bij 20 graden en over een week laat ik de temperatuur langzaam zakken totdat ik hem ga bottelen. De smaak ik nu al goed: beetje typische Chouffe fruitigheid en veel Cascade aroma's. Die gaan goed samen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 10-01-2010 22:11 u » |
|
En hij zit op fles. De dichtheid is geëindigd op 1008 en de smaak lijkt heel mooi te worden. Nog een paar weekjes geduld, Anton.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 21-01-2010 22:08 u » |
|
Helaas, er zit nog niet genoeg druk op de fles en er zitten ook nog wat jonge smaken in het bier die aangeven dat de gist nog niet al zijn werk heeft gedaan. Wel een leuke combinatie, die Chouffe gist met Cascade hop.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anton
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 21-01-2010 22:12 u » |
|
Helaas, er zit nog niet genoeg druk op de fles en er zitten ook nog wat jonge smaken in het bier die aangeven dat de gist nog niet al zijn werk heeft gedaan. Wel een leuke combinatie, die Chouffe gist met Cascade hop.
Ik wacht geduldig af... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 22-01-2010 07:46 u » |
|
Wel een leuke combinatie, die Chouffe gist met Cascade hop.
Een hele mooie combinatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 07-02-2010 20:42 u » |
|
Voor degenen met een ruilflesje van het forumuitje: bij mij is de Ketelbinkie op druk, dus als je er ook nog een warm hebt staan, is het wellicht tijd om hem wat koeler weg te zetten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VEMP
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 09-02-2010 18:50 u » |
|
Ah, ik wilde hem vanavond drinken. Zal hem nog even koel zetten.
|
|
|
|
|
|
Brouwerij "De Natte Gijt"
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 10-02-2010 17:05 u » |
|
Mijn notities:
Bij het inschenken een klein sisje, het bier schuimt niet erg en ik moet flink schenken een schuimkraag te produceren. Deze trekt langzaam weg richting een klein laagje. De gist blijft mooi aan de bodem plakken, ik kan het hele flesje leeg schenken.
Het bier is donkerblond tot licht amber, ik gok 15-20 ebc. Mooi helder, slechts een klein waasje.
De geur is flink fruitig (passievrucht, mango?) en heeft iets koriander-achtigs. Het doet me sterk ergens aan denken, maar ik kom er even niet op. De Chouffe-gist zal hier wel een rol spelen, (want) ik herken niet meteen Cascade.
Smaak: zoetig, beetje caramel, appelig. In de verte een klein bittertje. Mondgevoel: weinig koolzuur, dat had meer mogen zijn. Plakkerig.
Ik denk dat het bier bij mij nog wel 2 weken had mogen staan. Ik kan geen brouwfouten ontdekken, maar ik vind het bier (nog?) niet helemaal in balans. Voor mijn smaak te zoet en het drinkt niet zo makkelijk weg. Ik denk ook dat ik geen fan ben van deze gist. Ik weet niet of je caramouten hebt gebruikt (ik ga dadelijk spieken), maar zo wel dan mag dat wel minder.
Zo nu ga ik eens spieken om te kijken of er koriander en caramouten in zitten.
|
|
|
|
|
|
Vergisting: ESB Volgende Brouwdag: 31-7 IPA. Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
|
|
|
|
De-Geert
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 10-02-2010 17:13 u » |
|
Tjonge, ik zit er weer ver naast. Geen koriander en geen caramouten. Ik weet wel weer waar het bier me aan doet denken: een serie tripels en blondes die ik in het begin van m'n "brouwcarriere" heb gemaakt, de meesten met koriander en kardemom. Des te vreemder te zien dat er geen koriander in zit. Ook niet stiekum, Adrie? 
|
|
|
|
|
|
Vergisting: ESB Volgende Brouwdag: 31-7 IPA. Fles: ESB, Brown malt proefbrouwsel, Twisted Bitter II, Hobbel Gobbel III, Witbier.
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 10-02-2010 17:33 u » |
|
Ik kan geen brouwfouten ontdekken, maar ik vind het bier (nog?) niet helemaal in balans. Voor mijn smaak te zoet en het drinkt niet zo makkelijk weg. Ik denk ook dat ik geen fan ben van deze gist.
Weet je zeker dat het alleen de gist is? Ikzelf heb het niet zo op een te grote hoeveelheid cascade. Een piepje is leuk, maar een volle stort... Je kan dan net zo goed tonic of bitter lemon gaan drinken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|