|
Adrie
|
 |
« Gepost op: 10-12-2009 16:10 u » |
|
Zoals jullie weten heeft Anton het Vier Broeders gistingsvat aangepast en in ruil daarvoor wenste hij een krat bier. En niet zomaar bier natuurlijk. Een deel van het krat gaat gevuld worden met Verboden Vrucht kloonpoging 1. De rest moet gevuld met nieuw bier, omdat ik geen bier meer op voorraad heb in flessen. Er staat nog een rookbier te gisten, maar daar houdt Anton niet van. Dus, speciaal voor Anton ga ik binnenkort een blond brouwen. Hier het recept. De moutstort, maischschema, bitterheid en gistkeuze zijn gebaseerd op onze prijswinnende blond maar deze keer ga ik bitter- en aromahoppen met Cascade (uit de tuin). Ook laat ik de koriander deze keer achterwege, omdat de gist en de hop voldoende citruskarakter aan het bier zullen geven. BrouwHulp Recept uitdraaiBasis| Omschrijving | Waarde | | Kenmerk | WP048 | | Naam recept | Ketelbinkie | | Brouwdatum | | | Biertype | Blond | | Volume | 26 liter | | Gewenst begin SG | 1060 g/l | | Berekende kleur | 11 EBC (Morey) | | Berekende bitterheid | 22 IBU (BrouwHulp) | Algemeen| Omschrijving | Waarde | | Brouwzaalrendement | 82% | | Totaal brouwwater | 39,4 liter | | Beslagdikte | 4,83 l/kg | | Maischwater | 28,17 liter | | Spoelwater | 11,27 liter | | Kooktijd | 90 min. | Vergistbare ingrediënten| Ingrediënt | kleur (EBC) | % in stort | gewicht (kg) | | Pilsmout 3 | 3 | 90,0 | 5,530 | | Aromamout (Amber 50) | 49 | 5,0 | 0,307 | | Gele basterdsuiker | 10 | 5,0 | 0,307 | Maischschema| Omschrijving | Temperatuur (gr. C) | Stap tijd (min) | Rust tijd (min) | Beslagdikte (l/kg) | | Beta-amylase | 61 | 0 | 20 | 4,83 | | Alfa-amylase | 71 | 27 | 40 | 4,83 | Hop en kruiden| Ingrediënt | % alfazuur | Type | Kooktijd (min) | Gewicht (g) | Bitterheidsbijdrage (IBU) | | Cascade | 5,0 | Hopbellen | 60 | 33,0 | 15 | | Cascade | 5,0 | Hopbellen | 20 | 26,0 | 5 | | Cascade | 5,0 | Hopbellen | 7 | 26,0 | 2 | Gist| Omschrijving | Waarde | | Gistsoort | Wyeast 3522 Belg. Ardennes | | Gistvorm | Vloeibaar | | Volume starter (l) | 2,0 | | Beluchtingstijd (uur) | | | Temperatuur starter (gr. C) | 20 |
Denk je dat je dit bier gaat lusten, Anton?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 10-12-2009 16:16 u » |
|
Zou dit bier (met deze goed uitvergistende gist) zonder suiker niet net een tikje smakelijker worden?
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 10-12-2009 16:36 u » |
|
Ben je gek! In een blond hoort suiker! Weg met het Reinheitsgebot! Bier moet doordrinkbaar zijn. Misschien verhoog ik de suikerstort wel naar 15%.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10-12-2009 16:42 u » |
|
Ben je gek! In een blond hoort suiker!
Weg met de klassen-gedachte! Ik denk dat 15% teveel is bij dit SG. Wat je hebt gedaan met 5% lijkt me precies goed. Dit bier lust ik ook wel. Ik zou er niets meer aan doen denk ik. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 10-12-2009 16:46 u » |
|
Het was ook maar een geintje. 5% beviel de vorige keer uitstekend. Precies de goede mix tussen moutigheid, mondgevoel en doordrinkbaarheid.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 10-12-2009 17:55 u » |
|
Het was ook maar een geintje.
Weet ik. 5% beviel de vorige keer uitstekend. Precies de goede mix tussen moutigheid, mondgevoel en doordrinkbaarheid. Helemaal mee eens. Ik probeer nog ergens een speld tussen te krijgen. Misschien moet ik het zoeken in de hop door evt een deeltje te vervangen door een niet-citrus hop.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Herman
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 10-12-2009 22:30 u » |
|
Ik zou rietsuiker nemen i.p.v. basterdsuiker, voor de rest een smakelijk recept.
|
|
|
|
|
|
Gistvat: - Lagervat: - Voorraad: Wadisdanou II (Brown Porter?), Gilde blond, Golden Promise IPA, Hunebier Dubbel, 1850 Porter, ESB Planning: RIS, Kastanjebier, Gerstemout niet!
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 11-12-2009 08:34 u » |
|
Waarom? Ik gebruik regelmatig gele basterdsuiker en dat bevalt uitstekend. Geeft net even een heel klein beetje meer smaak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Herman
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 11-12-2009 10:23 u » |
|
Ach, gewoon persoonlijke smaak.
|
|
|
|
|
|
Gistvat: - Lagervat: - Voorraad: Wadisdanou II (Brown Porter?), Gilde blond, Golden Promise IPA, Hunebier Dubbel, 1850 Porter, ESB Planning: RIS, Kastanjebier, Gerstemout niet!
|
|
|
|
bjgodefr
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 11-12-2009 13:41 u » |
|
Adrie, denk je dat 7 IBU aan aromahoppen voldoende gaan zijn om de citrussmaak van de Cascade naar voren te brengen? Een duidelijk hoparoma krijg ik pas als ik (veel) meer aromahop dan bitterhop toevoeg.  Bart
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 11-12-2009 14:42 u » |
|
Adrie, denk je dat 7 IBU aan aromahoppen voldoende gaan zijn om de citrussmaak van de Cascade naar voren te brengen? Een duidelijk hoparoma krijg ik pas als ik (veel) meer aromahop dan bitterhop toevoeg.
Bij 7 IBU zou ik geen bitterhop meer toevoegen maar alleen aromahop gebruiken. Ook met een aromahop krijg je een bittere smaak.
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
|
Edgar
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 11-12-2009 14:49 u » |
|
Bij 7 IBU zou ik geen bitterhop meer toevoegen maar alleen aromahop gebruiken. Ook met een aromahop krijg je een bittere smaak.
'T is 7 IBU van de aromahop, niet van het hele bier (22).
|
|
|
|
|
|
gaat het na de zoveelste beroerde croissant maar eens zelf proberen fleswaterfeiten
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 11-12-2009 15:04 u » |
|
'T is 7 IBU van de aromahop, niet van het hele bier (22).
Ok, ik was wat lui en was niet helemaal naar het begin van de draad gegaan. We hebben het dus steeds over aromahop. Een hopsoort verandert niet omdat deze laat dan wel vroeg bij het koken wordt toegevoegd. We zouden eigenlijk moeten spreken van ketelhop (de vroege toevoeging) en late hop. Want ook ketelhop geeft hoparoma aan je bier, zij het in mindere mate dan late hop.
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 11-12-2009 15:24 u » |
|
Adrie, denk je dat 7 IBU aan aromahoppen voldoende gaan zijn om de citrussmaak van de Cascade naar voren te brengen? Een duidelijk hoparoma krijg ik pas als ik (veel) meer aromahop dan bitterhop toevoeg.  Bart Hoeveel bitterhop je toevoegt hangt natuurlijk sterk af van het percentage alfazuur in de gebruikte bitterhop en de bitterheid die je wilt. Bij het toevoegen van aromahop zeggen de IBU's helemaal niets over de hoparoma's. Ik kijk altijd naar het aantal grammen hop per liter als grove indicatie voor de intensiteit van de aroma's. 2 gram per liter geeft een behoorlijk hoparoma, 0,5 een merkbaar maar niet heel sterk hoparoma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bjgodefr
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 11-12-2009 15:37 u » |
|
Rekenen met grammen ipv alfazuur% is uiteraard een beter idee wat betreft de aroma's.
Goed om je richtverhoudingen te horen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 11-12-2009 15:40 u » |
|
Nou, dat is geen wet van Meden en Perzen, hoor. Het hangt ook af van de hopsoort (sommige ruiken en smaken veel sterker dan andere), de versheid van de hop, de bewaaromstandigheden enzovoort.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anton
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 11-12-2009 16:42 u » |
|
Ik ben helemaal overdonderd. Geweldig idee van je, Adrie.  Ook mooi dat een groot deel van het forum meedenkt over mijn smaak.  Ik vertrouw geheel op Adrie, hij kent mij (n smaak) wel zo’n beetje en tot op heden vind ik alles wat hij brouwt gewoon erg lekker. Zo ben ik bijvoorbeeld geen pils liefhebber maar Adrie's pils lust ik wel, graag zelfs. Blond vind ik ook prima en ik kijk er naar uit. Overigens is sinds vanmiddag het vat weer dicht en afgewerkt, de PUR (isolatie) is aan het uitharden en volgende week komt het gistingsvat weer naar Zutphen. Een blije Anton
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 11-12-2009 19:05 u » |
|
Overigens is sinds vanmiddag het vat weer dicht en afgewerkt, de PUR (isolatie) is aan het uitharden en volgende week komt het gistingsvat weer naar Zutphen.
Een blije Anton
Schitterend! Een blije Adrie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 12-12-2009 22:23 u » |
|
Wat een blije guppen allemaal. Zou de Chimay gist niet een nog lekkerder bier dat nog beter op Antons smaak is afgestemd geven? Ik ken toevallig Antons favoriete bier en het schijnt zo te zijn dat dat bier met die gist is vergist. Maar de brouwer heeft - heel kinderachtig - het gistnummer weggelaten op zijn website. Vroeger stond het erop. Boef!
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
Anton