Inox rvs 36l brouwkelel + filterbodem

Gestart door Hvdm, 19-07-2004 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hvdm

Ik denk er over volgend jaar zelf te gaan brouwen. Aangezien ik de ruimte heb wil ik graag eerst een goede opstelling bedenken. Op de site vind ik veel informatie over een hevelfilter en/of een wortverzamelpijp.

Op Brouwland kwam ik echter een 36 liter RVS pan met kraan tegen waarin een filterbodem geplaatst kan worden. Ik vroeg me af of het direct mogelijk is het beslag in deze pan te maken (met filterbodem er in) en vervolgens direct de vloeistof na het maischen via de kraan af te tappen (evt. Na het eerste wort terug te laten vloeien tot er een goed filterbed is ontstaan).

Mijn vraag is of dat mogelijk is en of er ervaring mee is, of dat een aparte filterkuip noodzakelijk is.

Alvast bedankt.

brouwketel inox 36 l + kraan ½
filterbodem inox vr brouwketel 36 l met 1 mm perforatie


MO

Volgens mij is dit zeker wel mogelijk. Het voordeel van deze aanpak is dat de vliesjes op het filter blijven liggen, zo niet de bodem raken, en dus niet aan kunnen branden. Ondanks dat dit heel duur is, is het een heel mooi systeem.

Adrie

Nou, ik voorzie wel een probleem. Als je het wort wilt opwarmen en je stookt de ketel terwijl de bostel op het filter ligt dan heb je een zeer kleine warmteoverdracht. Onder het filter wordt de vloeistof snel heet terwijl de warmte maar moeilijk naar boven kan. Het wort onder het filter wordt al snel te heet.
Het alternatief is gaan roeren, maar dan verstoor je het filterbed en kunnen er kafjes en kleine deeltjes onder het filter komen waardoor de zaak alsnog aanbrandt.
Volgens mij kun je de ketel met filter het best gebruiken als je alleen eenstapsmaisch toepast of als je alleen decoctiemaisching toepast. Natuurlijk kun je ook maischen in een andere ketel en voor het filteren de zaak in de ketel met het filter storten.

Groeten,

A3

MO

Brouwmeester Piet-Kees Roeland van de Speciaalbierbrouwerij Oijen brouwt op deze manier al drie jaar in 200 L ketels. Het gaat dus al 150 hl lang goed.
En Brouwland heeft die filterplaten niet voor niets te koop.

Adrie

Nee die filterplaten zijn om mee te filteren en dat gaat natuurlijk prima.  :-\

Maar als proefondervindelijk is gebleken dat het zo wel werkt, dan geloof ik dat graag. Maar hoe zit het dan met de warmteoverdracht? Roert Piet-Kees dan in de maischketel tijdens het stoken of komt de warmte toch gewoon prima door het filterbed heen?

Groeten,

A3

MO

Hij roert een beetje (af en toe een slag met een grote roerstok). Piet-Kees is nu niet bepaald het schoolvoorbeeld van een technisch begaafd brouwer, maar toch werkt dit systeem prima. Hij beweert dat hij het zelf heeft uitgevonden en dat Brouwland zijn idee heeft gepikt. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet.

Hvdm

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe.. Ik kan me voorstellen dat bij verwarmen de warmteoverdracht niet ideaal is. Roeren tijdens het maischen kan helpen, maar het wort die onder het filter zit kan misschien inderdaad te heet worden als er verwarmd wordt met een brander... Je kan immers niet onder het filter roeren.

Bas

Ik heb een opstelling die lijkt op degene die jij beschrijft. Enige verschil: in plaats van een filterbodem heb ik een wortverzamelpijp in mijn maischketel. Dit is een opstelling die prima werkt (ook voor meerstaps infusie), mits je goed (en voorzichtig) roert bij het opwarmen zodat de warmte netjes verdeeld wordt. Dat je je bostel bij het opwarmen / maischen doorroert is niet zo'n probleem, het is zelfs beter voor je efficientie. Een filterbed heb je toch pas op het eind nodig.

Pas al het maischen afgelopen is (bostel heeft bij mij dan een temperatuur van zo'n 78 graden) stop ik met roeren. Dan laat ik de maischketel zo'n 5 tot 10 minuten met rust zodat het bostel kan bezinken om een perfect filter te vormen. De eerste 1 a 2 liter die ik aftap is dan nog wel wat troebel (die giet ik voorzichtig weer bovenin de maischketel), de rest gaat richting kookketel.

Een voordeel wat ik wel heb is dat ik, door het gebruik van een wortverzamelpijp, tot de bodem kan roeren. Dit voorkomt aanbranden (mijn ketel heeft een dikke bodem, dus daar heb ik toch al niet zo veel last van) of onbereikbare plekken waar de temperatuur te hoog oploopt. Eigenlijk is dit best wel een groot voordeel van het gebruik van een wortverzamelbuis t.o.v. een filterbodem.

Grt, Bas H.

Jacques

Citaat van: MO op 19-07-2004  14:20 uHij roert een beetje (af en toe een slag met een grote roerstok). Piet-Kees is nu niet bepaald het schoolvoorbeeld van een technisch begaafd brouwer, maar toch werkt dit systeem prima. Hij beweert dat hij het zelf heeft uitgevonden en dat Brouwland zijn idee heeft gepikt. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet.

Ik eerlijk gezegd ook niet. Volgens mij zijn dergelijke systemen al lange tijd te koop in de USA.

Persoonlijk denk ik net als Adrie dat het niet ideaal werkt. In de traditionele brouwerij kent met een beslagkuip met verwarming zonder filterbodem en een fliterkuip die niet verwarmd wordt. Bij het twee ketel systeem wordt het gefilterde wort weer teruggebracht in de beslagkuip die dan dienst gaat doen als kookketel.

:degroeten: Jacques

Hvdm

Citaat van: jacbier op 19-07-2004  17:30 uPersoonlijk denk ik net als Adrie dat het ideaal werkt. In de traditionele brouwerij kent met een beslagkuip met verwarming zonder filterbodem en een fliterkuip die niet verwarmd wordt. Bij het twee ketel systeem wordt het gefilterde wort weer teruggebracht in de beslagkuip die dan dienst gaat doen als kookketel. :degroeten: Jacques

Bedankt Jacques, maar even voor de duidelijkheid. Adrie dacht dat het filteren perfect werkt, maar dat bij het plaatsen van een filterbodem tijdens het maischen de warmteoverdracht problemen zou kunnen opleveren.. Dus een aparte filterkuip is toch het beste?

Jacques

Hoi Hvdm,

Net als Adrie ben ik bang dat de temperatuur onder de filterplaat wel eens te hoog zou kunnen oplopen. Het kan zijn dat dit in de praktijk wel mee valt. In het verleden heb ik met verschillende apparatuur gebrouwen (geleend ten behoeve van demonstraties om zo de voor- en nadelen te leren kennen). Met de door jou beschreven brouw-/filterpan heb ik echter geen ervaring.

Wanneer je beslag van een beslagketel overbrengt naar een aparte ilterkuip loop je het risico een flinke oxidatie van het wort op te lopen. In zo verre is een beslagkuip met daarin een filterplaat gunstig voor het brouwproces.
Door het gebruik van een hevelfilter hoef je het beslag ook niet te over te brengen en is de kans op oxidatie ook aanzienlijk kleiner. Een hevelfilter is eenvoudig te maken en vrij goedkoop. Heel veel hobbybrouwers gebruiken met veel plezier zo'n filtersysteem. Als ik jou was zou ik voor deze optie gaan.

:degroeten: Jacques

Hvdm

Bedankt voor de info Jacques,

groet,

Hans

Adrie

Citaat van: jacbier op 19-07-2004  21:45 uWanneer je beslag van een beslagketel overbrengt naar een aparte ilterkuip loop je het risico een flinke oxidatie van het wort op te lopen.

Dat risico bestaat wel, maar valt in de praktijk volgens mij nogal mee. In de Vier Broedersinstallatie hebben wij een aparte filterkuip. Na het maischen storten we het wort uit de maischketel in de filterkuip via een dikke slang.


 Hierbij wordt zuurstof ingeslagen, dat is niet te vermijden. Gelukkig hebben we nog nooit een oxidatiesmaak aan ons bier gehad. Naar verluid merk je dat pas echt na een lange tijd, vers bier heeft er niet zo snel last van. Echter, ook ons eerste bier smaakt nu nog prima.

Maar ik geef Jacques gelijk: een hevelfilter is een betere oplossing. Het is goedkoop, gemakkelijk in gebruik, het werkt perfect en het risico op oxidatie is veel kleiner. In de installatie van 25 liter die ik thuis heb gebruik ik ook een hevelfilter, naar volle tevredenheid. Waarom zou je een dure filterpan aanschaffen als het een stuk goedkoper kan en je risico's uitsluit?

Groeten,

A3

Hvdm

Aangezien Brouwland ze verkocht de vraag ook nog maar even daar gesteld, dit was de reactie:

"Zoals u zelf al aangeeft ligt het grootste probleem in de warmte-overdracht, maar tevens belangrijk is de kans op karamelisatie (door de rechtstreekse verwarming onderaan en het niet kunnen roeren aldaar). Een filterbodem kan reeds geplaatst worden in een dubbelwandige brouwketel, omdat daar deze 2 nadelen niet spelen. Dus, met een gewone enkelwandige, rechtstreeks verwarmde brouwketel dien je, ofwel een 2de ketel te hebben, ofwel de filter te plaatsen na het beslag te hebben overgeplaatst.Helaas geen weg tussen."

Dus een hevelfilter lijkt mij voor mij de makkelijke oplossing, bijkomend voordeel is dat de RVS pan ook geen kraan hoeft te bevatten. Ga ik me nu storten op de rest van de installatie.. Bedankt voor alle ervaringen..

Harold

Ik gebruik het systeem van HvdM ook. Ook aangeschaft bij Brouwland. De warmteoverdracht is te regelen door wort onder uit de ketel af te tappen en bovenin terug te voeren. Gaat uitstekend. Door zo te circuleren voorkom je een inhomogene temperatuurverdeling over je maischpan. Aanbranden kan met dit systeem niet: de mout komt niet in contact met de bodem van de pan. Ben er heel tevreden over.

J


Een alternatief om te kunnen maischen/filteren met 1 ketel is op te warmen door toevoegen van warm water ipv verwarmen met een vlam.

Een aantal oudere brouwerijen in Belgie werken zo (bijv. Deca)

Je moet dus starten met een beperkt volume en per stap warm water (bijna 100°) bijdoen

J.

Adrie

Dit is inderdaad een goede methode. Veel amateurbrouwers in de VS werken ook zo en ik heb het zelf ook wel eens gedaan. Bijkomend voordeel is, dat je geen opwarmtijden hebt en het maischen dus erg snel kan gaan. Je kunt bovendien je pan gemakkelijk isoleren, waardoor het warmteverlies sterk teruggebracht kan worden.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.