In-line beluchter: hoe maak je dat best zelf?

Gestart door Liemingbrouwer, 08-12-2009 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leen123

Wilko,

Draai nu de dingen niet om, de bedoeling is om lucht bij het wort te voegen, dus geen wort in de lucht.

wilko

Citaat van: leen123 op 08-12-2009  22:12 uWilko,

Draai nu de dingen niet om, de bedoeling is om lucht bij het wort te voegen, dus geen wort in de lucht.

Yep, maar het punt is dat ofwel lucht wort mee moet trekken, ofwel wort lucht mee moet trekken.  In beide gevallen zijn de dimensies van de venturi en de debieten van wort & lucht volgens mijn inschatting best kritisch.

Wie weet er een vliegtuigbouwer met bier-affectie om er eens aan te rekenen?  ;D

Wilko

leen123

Het is echt niet zo moeilijk, het zelfde systeem wordt ook in een hogedrukreiniger gebruikt om reinigingsmiddel toe te voegen of te doseren.

Snelheidsregelventielen zijn zelfs leverbaar in diverse specificaties, maar dat gaat voor deze toepassing veel te ver

maak maar eens een simpele testopstelling en je bent overtuigd.

Hopmans



Als je dit dingetje in een buis hangt met stromende wort, dan krijg je ook al onderdruk (venturi-effect) naar mijn inziens.
Dus gewoon een koperen constructie met dit erin, en dan ben je klaar.

 :brouwen:

Liemingbrouwer

Ik heb gisterenavond de voorraad inox nog eens gemonsterd...
Dit zijn de stukken die ik zou kunnen gebruiken: buis van 1" 1/4, buis van 1", buis van 3/4", en verschillende kleinere buizen.  Een inox beluchtertje met hele kleine schroefdraad (weet niet juist welke??)
Een idee: ik schuif in de dikke inox buis een dunnere, maar ook kortere, inox buis; dan heb ik al een soort venturi???
Dit wordt natuurlijk vastgelast.
Hierin plaats ik dan dat beluchtertje, door een buisje met de juiste schroefdraad vast te lassen in die venturi.

Maar de vraag die ik mij dan stel: mijn gekoelde wort loopt door een silicone slang van 10 mm. die moet ik nu op een buis van "duim en een vierde" aansluiten om na die buis terug op silicone slang over te gaan op silicone slang van 10 mm.  De druk waarmee het wort verdergestuurd wordt is niet heel groot, dus gaat volgens mij die ventury er niet veel toe doen... het wort gaat gewoon te langzaam door de venturi stromen.
Begrijpt iemand mijn manier van denken???


Moest het echt werken met een venturi dan kan ik wel iemand aanspreken om het geheel te draaien... maar dan moet het prototype wel goed werken.

Jacques

Zelf zit ik meer te denken aan een systeem waarbij ik mijn rvs bruissteentje gebruik.

Zo iets als dat je op deze pagina kunt zien.

Jacques


Liemingbrouwer

Het filmpje mogen wij niet zien op het werk dus dat zal ik vanavond thuis eens bekijken...
Citaat van: Jacques op 09-12-2009  08:38 uZelf zit ik meer te denken aan een systeem waarbij ik mijn rvs bruissteentje gebruik.

Zo iets als dat je op deze pagina kunt zien.



Dit is misschien wel een goede test-oplossing; heel goedkoop, gewoon een inox T stuk en daarin het inox bruis'steentje' plaatsen...

Zou er een verschil zijn in testen met water en testen met wort? ???

Hopmans

Lijkt veel op mijn eerste schets, alleen 90 graden gedraaid zeg maar.

Edgar

Als ik zelf zoiets zou maken, zou ik toch ook voor een in-line bruissteen  met geblazen lucht kiezen. Dat moet heel erg simpel mogelijk zijn, desnoods als een inox eindstukje waar je je slang op klemt. Gaatje erin voor het luchtslangetje, gemakkelijk demonteerbaar, regelbaar en altijd te 'upgraden' naar pure zuurstof. Meer moet dat toch niet zijn?

Liemingbrouwer

Citaat van: Hopmans op 09-12-2009  09:14 uLijkt veel op mijn eerste schets, alleen 90 graden gedraaid zeg maar.

Yep, soms is het eerste idee nog het beste...

Citaat van: Edgar op 09-12-2009  09:34 uAls ik zelf zoiets zou maken, zou ik toch ook voor een in-line bruissteen  met geblazen lucht kiezen. Dat moet heel erg simpel mogelijk zijn, desnoods als een inox eindstukje waar je je slang op klemt. Gaatje erin voor het luchtslangetje, gemakkelijk demonteerbaar, regelbaar en altijd te 'upgraden' naar pure zuurstof. Meer moet dat toch niet zijn?

Ook juist, misschien is heel simpel nog het beste.... demonteerbaar ook juist!!!

Maarten

Laat ik beginnen te zeggen dat ik niet alles gelezen heb.

Ik heb bijzonder effectief weten te 'inline' beluchten door te hevelen. Op het hoogste punt in je hevel heb je natuurlijk een over:stom: onderdruk. Als hier een gaatje zit (filtertje erop tegen de beestjes), knalt er enorm veel lucht je wort in. Als je hard hevelt, loopt dat allemaal weer weg en blijft ie gewoon hevelen. Is dat niet veeeel makkelijker? Dan moet je wel een groot hoogteverschil en een lange slang nemen, om zo de stroom voldoende hoog te houden.

Henielma

Wat denk je dat er gebeurd als je een gaatje op het hoogste punt in de hevel maakt. 

Ik denk dat aan beide zijden in de hevel het wort naar beneden loopt en dat de hevel direct stopt.


Liemingbrouwer

Citaat van: Maarten op 09-12-2009  17:34 uLaat ik beginnen te zeggen dat ik niet alles gelezen heb.

Misschien eens doen, het is maar een draadje van twee pagina's....

Ten eerste geef ik Herman gelijk ALS ik zou hevelen dan zou het langs beide zijden naar beneden lopen en stopt het hevelen...
MAAR ergens in de tekst staat dat er gepompt wordt, als je dan een gaatje maakt heb je twee uitstroomopeningen....die niet alle twee gewenst zijn...

Liemingbrouwer

Citaat van: Jacques op 09-12-2009  08:45 uIk vond ook nog dit filmpje

Heel goed filmke...
Wat denken de experts hiervan is dit voldoende qua luchtinvoer???
Het zijn wel hele grote bellen, waarschijnlijk gebruikt deze geen bruissteentje.

Jacques

Citaat van: Liemingbrouwer op 09-12-2009  18:28 uHeel goed filmke...
Wat denken de experts hiervan is dit voldoende qua luchtinvoer???
Het zijn wel hele grote bellen, waarschijnlijk gebruikt deze geen bruissteentje.

Dat denk ik wel. Dit filmpje hoort bij de link die ik in het bericht daarvoor postte. In die link is sprake van een bruissteentje.

Herman


Jacques

Dat is het plaatje van de link waarnaar ik verwezen heb.
De smid heb ik denk alleen nodig om het bruissteentje in de afdichter van het T-stuk in te lassen. Op die manier kan ik alles uitkoken voor het desinfecteren. De andere aansluitingen zal wel lukken met standaard materiaal denk ik.

Dick

Het is niet gratis maar wellicht kunnen deze artikelen ook behulpzaam zijn:

http://www.williamsbrewing.com/WILLIAM_S_AERATION_SYSTEM_P496C106.cfm

als bruissteen

in combinatie met deze klemkoppeling

http://www.tcdirect.nl/deptprod.asp?deptid=310/1

Dick  :brouwen:

Jacques

Vandaag was ik nog even bij de plaatselijke smid geweest. Die heeft voor een vriendenprijsje (volgens mij doet hij zich zelf veel te kort) met rvs bruissteentje in een rvs afsluiter gelast. Ik heb nu met standaardmateriaal voor weinig geld een inline beluchtingsysteem. De grote vraag gaat nu worden of het echt gaat werken. Toen ik mijn pomp aansloot om te testen kwam er maar heel weinig lucht door het bruisteentje. Hopelijk is het steentje niet te veel verstopt geraakt door het lassen.

Hier de foto's van mijn inline beluchting.


Het werk van de smid.








Het ziet er wel behoorlijk professioneel uit. Nu maar hopen dat het echt werkt. Morgen weet ik meer.

Oscar

Jacques, ik zou de gardena aansluitingen nog ff in koper/messing doen (Ik koop deze bij wildkamp)

En als het werkt....kan die smith van jou ook productie draaien ?  :D :D :D :D

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-12-2009  23:51 uJacques, ik zou de gardena aansluitingen nog ff in koper/messing doen (Ik koop deze bij wildkamp)

En als het werkt.... kan die smith van jou ook productie draaien ?  :D :D :D :D

Ik heb eerlijk gezegd niets met koperen Gardena aansluitingen. Die ik gebruikt heb zijn prima.

En of Smith productie kan draaien? Ik denk het wel maar dan wel chips...  :)

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-12-2009  00:01 uIk heb eerlijk gezegd niets met koperen Gardena aansluitingen. Die ik gebruikt heb zijn prima.

Oke...maar de koperen/messing dingen zijn wat duurzamer.... ;)

Citaat van: Jacques op 23-12-2009  00:01 uEn of Smith productie kan draaien? Ik denk het wel maar dan wel chips...  :)

Duh. !!!! >:( >:( >:( >:(   :D :D :D

jurgenfd

Ziet er mooi uit en ik voel er wel voor.

Is jullie ervaring dat de tijd die je nodig hebt om te hevelen (door een koeler) van de kookketel naar de vergistingsmand (tank) precies de tijd is dat je wilt beluchten? Ik ben bezorgd dat ik meer controle zou moeten uitvoeren om genoeg te beluchten en toch niet te veel te schuimen. Als jullie ervaring is dat het voldoende is dan ben ik over want het schuift 2 stappen van ca. 30 minuten ineen en dat scheelt weer een slok op de borrel. Ik kan dan ook wat langzamer mileubewuster koelen zonder teveel tijd te verliezen.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 22-12-2009  23:45 uVandaag was ik nog even bij de plaatselijke smid geweest. Die heeft voor een vriendenprijsje (volgens mij doet hij zich zelf veel te kort) met rvs bruissteentje in een rvs afsluiter gelast. Ik heb nu met standaardmateriaal voor weinig geld een inline beluchtingsysteem. De grote vraag gaat nu worden of het echt gaat werken. Toen ik mijn pomp aansloot om te testen kwam er maar heel weinig lucht door het bruisteentje. Hopelijk is het steentje niet te veel verstopt geraakt door het lassen.

Hier de foto's van mijn inline beluchting. Het ziet er wel behoorlijk professioneel uit. Nu maar hopen dat het echt werkt. Morgen weet ik meer.


Ziet er netjes uit.
Schitterend!
Scherpe foto's ook.
Ik zal wel niet vragen wat voor fototoestel jij hebt, want die is niet 123 te betalen denk ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.