Gezamenlijk ESB project 2009/2010

Gestart door JWVG, 06-12-2009 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Wordt het nou alleen hopstort en vergistingstemperatuur die we gaan vergelijken? Op zich zou ik het wel geinig vinden om een versie met Wagenings water (heel zacht) en Burtonized water (dat volgens Siris wordt gebruikt bij Fullers) te maken. Dat moet kunnen op 1 dag (twee  brouwsels op mijn normale installatie, niet op de proefinstallatie).

Als alternatief zou ik op mijn proefinstallatie alle 4 de onderstaande varianten kunnen maken:

Citaat van: De-Geert op 16-12-2009  22:49 uVariant A1: Challenger&Northdown 10 minuten, Target&EKG dryhop
Variant B1: Challenger 10 minuten, Target&EKG dryhop
Variant A2: Challenger&Northdown 10 minuten, EKG dryhop
Variant B2: Challenger 10 minuten, EKG dryhop


Fluitje van een cent, omdat je maar 1 keer wort hoeft te maken Ik heb dan wel maar een flesje of 6-8 per brouwsel, maar dat kan net op een proefmiddag. Chef (Geert), aan welke van de twee opties heb je behoefte?

 :degroeten: Jw.

Albertus


De verschillen in brouwwater kunnen ons parten spelen bij het proeven. Het voorstel van Jan Willem is daarom zo gek nog niet omdat hij daarmee zal aantonen of de samenstelling van het brouwwater inderdaad invloed heeft op het eindresultaat en, zo ja, welke invloed.

Bert

RobinB

Ik had me ook al aangemeld voor een hop-experiment en daar heb ik ook het meeste zin in. Op het hoe en wat wacht ik nog ff af wat er gevraagd wordt...
A1 vs B1 lijkt me wel een leuke bijvoorbeeld.

Deezelfde experimenten door verschillende brouwers is ook wel aardig, maar teveel dubbelop hoeft ook niet.

William

Brouwwater zal altijd een variabele zijn als we niet afspreken een bepaald waterprofiel na te streven. Volgens mij varieert de waterkwaliteit behoorlijk tussen de verschillende deelnemers. In mijn eerste opzet voor een recept ben ik uitgegaan van Burtonised water.

Ik zou mijn brouwsel gemakkelijk kunnen splitsen in twee deelstromen die gecontrolleerd worden vergist bij verschillende temperaturen.

Als ik echt gek wil doen dan kan ik twee brouwsels maken op twee opeenvolgende dagen waarbij ik het brouwwater wel en niet aanpas. Maar....Geert is de baas.


William

Citaat van: RobinB op 27-12-2009  16:49 uDeezelfde experimenten door verschillende brouwers is ook wel aardig, maar teveel dubbelop hoeft ook niet.

Dat lijkt me juist nuttig. Eén experiment is geen experiment.

RobinB

Klopt, maar als we allemaal hetzelfde experiment doen, schieten we mijns inziens door?

William

Eén of twee herhalingen van de belangrijkste variabelen lijkt me aardig, afhankelijk van hoeveel mensen en varianten we hebben.

TVERSCH

Ik heb de draad nog niet helemaal doorgenomen maar ik doe ook mee. :brouwen:
Het is een mooi bier om met de Speidel Braumeister te brouwen.
Zodra bekend is wat het precieze recept wordt, en welke variant van mij verwacht wordt ga ik een bestelling plaatsten bij vd Kooy.

Theo
 :proost:

RobinB

Citaat van: William op 27-12-2009  17:39 uEén of twee herhalingen van de belangrijkste variabelen lijkt me aardig, afhankelijk van hoeveel mensen en varianten we hebben.
Dat was ook wat ik bedoelde met
Citaat van: RobinB op 27-12-2009  16:49 uDezelfde experimenten door verschillende brouwers is ook wel aardig, maar teveel dubbelop hoeft ook niet.

Sorry voor de onduidelijkheid!
:D

De-Geert

Citaat van: JWVG op 27-12-2009  16:16 uChef (Geert)
Citaat van: William op 27-12-2009  16:51 uGeert is de baas.
Hoho, jongens. Check vooral het eerste woord van de titel nog eens.  ;)

Wat mij betreft zijn alle opties "open". Het is immers moeilijk van te voren in te schatten welke variabelen het belangrijkst zijn.  Voor elk "deel-experiment" lijkt me 2 herhalingen wel een minimum.


Om je vraag te beantwoorden, JW. Als er nog iemand of een duo uit dezelfde stad zo gek is om dat te doen, zou dat mijn voorkeur hebben omdat hop varieren makkelijker met meerdere mensen kan (denk ik).

Mooi dat je ook mee doet, Theo.

JWVG

Citaat van: William op 27-12-2009  16:51 uAls ik echt gek wil doen dan kan ik twee brouwsels maken op twee opeenvolgende dagen waarbij ik het brouwwater wel en niet aanpas. Maar....Geert is de baas.

Citaat van: De-Geert op 27-12-2009  19:35 uOm je vraag te beantwoorden, JW. Als er nog iemand of een duo uit dezelfde stad zo gek is om dat te doen, zou dat mijn voorkeur hebben omdat hop varieren makkelijker met meerdere mensen kan (denk ik).

William, voorstel: als wij beiden ons nou eens richten op watersamenstelling. En dan meteen goed: we brouwen alle twee twee bieren, jij met een bepaalde hopgift en vergistingstemperatuur, ik met een andere combinatie. Maar we gebruiken beiden alleen Wagenings water (zo'n beetje het zachtste dat we ter beschikking hebben, vermoed ik) en burtonized water. Dus beiden hetzelfde water. Aangezien we dan twee verschillende recepten met dezelfde waterbehandeling hebben, kunnen we echt iets zeggen over het algemene effect van watersamenstelling op een ESB. Aangezien je in Wageningen werkt, en niet vreselik grote batches brouwt, zou het mogelijk moeten zijn om Wagenings water mee te nemen naar huis? Als jij nl met twee verschillende water samenstellingen werkt, zijn onze resultaten weer lastiger te vergelijken.

 :degroeten: JW.

ps En we sturen Jasper een flesje van alle 4 de brouwsels. Het moet maar eens uit zijn met het gedonder  ;)

William

Citaat van: JWVG op 28-12-2009  01:42 uWilliam, voorstel: als wij beiden ons nou eens richten op watersamenstelling. En dan meteen goed: we brouwen alle twee twee bieren, jij met een bepaalde hopgift en vergistingstemperatuur, ik met een andere combinatie. Maar we gebruiken beiden alleen Wagenings water (zo'n beetje het zachtste dat we ter beschikking hebben, vermoed ik) en burtonized water. Dus beiden hetzelfde water.

Dat lijkt me een leuk idee. Per 15 liter batch heb ik 27 liter water nodig (15 liter maisch, 12 iter spoel), dat kan ik wel op mijn werk aftappen en transporteren naar huis. Ik overweeg wel om op twee verschillende dagen te brouwen (interval één week) zodat ik de vergisting in beide gevallen op dezelfde manier temperatuurgecontrolleerd kan uitvoeren. Tenslotte lijkt de laatste één van de variabelen die we willen bekijken.

Te zijner tijd verneem ik graag hoe jij het Wagenings maisch- en spoelwater Burtonised en wat jouw pH aanpassingen zijn.

Voorstel aangenomen dus!

JWVG

Hee, leuk! We discussiëren nog wel wat over de precieze watersamenstelling van het Burtonized (geburtoniseerd?) water!

Ik zal ze beiden in eenzelfde gistvat met verwarmingsfolie en UT100 laten vergisten. Dat moet ook redelijk temperatuur-gecontroleerd zijn dan. Ik ga het zelf wel op 1 dag brouwen. Ik heb weliswaar maar 1 grote brander, maar ik kan mijn oude weckketel gebruiken als maisch ketel voor de gelegenheid, dat lukt wel op ons gasfornuis (zeker bij een simpele eenstapsmaisch).
Dat betekent dat ik al kan inmaischen met het tweede brouwsel als het eerste brouwsel nog aan het spoelen is. Dan hoeft er maar een paar uur tussen beide brouwsels te zitten  :brouwen:.

Het zal gewoon patsboem midden in februari worden voor mij.

Joepie, we're in business!  :dansen:

 :degroeten: JW.

De-Geert


William

Citaat van: JWVG op 28-12-2009  09:43 uHet zal gewoon patsboem midden in februari worden voor mij.

Mijn geplande brouwdata zullen ook ergens in februari uitkomen.

De-Geert

Trouwens, hadden Bert en Adrie ook niet zoiets geopperd?
Misschien leuk, om dan dezelfde behandeling te nemen?
Ik ga zelf mijn water sowieso behandelen. Dus ik zou ook hetzelfde waterprofiel kunnen nemen.

Dan hebben we 4x hetzelfde behandelde water, 2x Wagenings kraanwater en 1x Zutphens kraanwater. Dat kan een leuke vergelijking opleveren.




TVERSCH

Ik hoef mijn water geloof ik niet te "Burtonisen" volgens opgave waterleverancier was het gemiddelde in 2009
80 mg/l Calcium
61 mg/l Sulfaat
104 mg/l Chloride
61 mg/l Natrium
182 mg/l Waterstofcarbonaat
11 mg/l Magnesium
Totale hardheid 13,44º DH

Er ligt mij ergens bij dat de hardheid in Burton wel boven de 600 mg/l is, en weet niet zeker of alle bovengenoemde stoffen bijdragen aan die hardheid.
Wie heeft er wat getallen? (kwam er op google niet uit wat precies de hardheid bepaalt)
 :degroeten:


William

Burton on Trent water bevat (volgens promash database)

Ca    268 mg/l
Mg     62 mg/l
Na     30 mg/l
SO4  638 mg/l
Cl       36 mg/l
HCO3  141 mg/l

1°DH komt ongeveer overeen met 0.18 mmol Ca+Mg per liter en dat is ongeveer 5 mg Ca+Mg per liter.

Met jouw 91 mg/liter Ca en Mg heb je hard water.

TVERSCH

Maar toch niet zo keihard als die Engelsen.
Ik wist dat ik de waarden ergens gezien had, maar had niet aan promash gedacht :-[
Bedankt in ieder geval.



William

Citaat van: SiriS op 10-12-2009  20:19 uDe Fuller ESB kloon staat gepland om te brouwen tussen kerst en oud-en-nieuw (indien ik dan de Wyeast 1968 in mijn bezit heb). Na het doorlezen van deze draad mis ik nog één belangrijk gegeven: de eind dichtheid. Dan kan de schijnbare vergistingsgraad uitgerekend worden, hiermee worden dan veel proces parameters een stuk duidelijker. De combinatie van maïs (zetmeel, vlokken, etc) en Wyeast 1968 lijkt mij uitgesloten. Het volgende recept lijkt mij wel wat:

info about Fullers ESB written by John Keeling , evidently he's the Director of Brewing at Fullers. The recipe he quotes them using is 95% PA Malt, 5% crystal, plus chocolate malt for coloring. Target hops at the beginning of the boil, Northdown and Challenger as late copper hops. " in addition, add Goldings and Target to the fermenter, then Goldings in maturation and Goldings in cask."
Evidently they parti gyle, using 2 mash tuns, the first brew being Golden Pride, then later runnings for ESB, London Pride, Pale Ale, and Chiswick.
Oh, they burtonize the water for all beers except the Porter.

Groet, SiriS

Er stond nog een verzoekje van SiriS open. Ik heb net het eind SG en Brix van een ontgaste ESB gemeten.

Brix=7.8; eind SG=1014. Dit geeft een vergistingsgraad van 75%, een startsg van 1058 en een alcoholpercentage van 5.9% wat klopt met wat er op het etiket staat.
Uitgaande van ongeveer 3 sg punten door bottelsuiker zou het startsg ongeveer 1055 moeten zijn. De vergistingsgraad doet niet vermoeden dat er mais o.i.d. word gebruikt.

Het etiket vermeldt het gebruik van de volgende hopsoorten: Northdown, Target, Challenger en Goldings.

Wat me opvalt aan dit bier is de mooie diep koperen, zowat rode kleur... en hij is natuurlijk erg lekker :biersmile:


RobinB

Mooi al die water experimenten!
Enneh...

Citaat van: JWVG op 28-12-2009  09:43 uHet zal gewoon patsboem midden in februari worden voor mij.

Citaat van: William op 28-12-2009  11:03 uMijn geplande brouwdata zullen ook ergens in februari uitkomen.

Hoezo onmogelijk? ;) ;D
Ik ga em ook in februari brouwen, waarschijnlijk 2e helft!

Dusseh... februari = adviesbrouwmaand! :D

Oscar

Eeuh...is er al een moutstort bedacht..?  :weetniet: Of gaan we eerst de 16e in Amsterdam alle Fullers ESB opkopen bij de Cracket Kettle...

MO

Wegens vakantie heb ik niet alleen een enorme leesachterstand maar kon ik ook niet eerder bevestigen dan nu. Ik doe dus nog steeds mee. Ik ga nu lezen.

Gerb

Heel erg leuk die waterexperimenten. Maar als iedereen een eigen experiment gaat uitvoeren, in hoeverre is er dan nog iets van conclusies te trekken over het grotere geheel. Ik zou graag een lijstje met settings zien waar men zijn naam achter kan zetten. Ik ben eerlijk gezegd de weg een beetje kwijt voor wat betreft het doel van dit project.

William

Hier heb je wel een beetje een punt. Voor zover ik het volg zijn de voornaamste variabelen hop en vergsitingstemperatuur. Dat JW en ik nu een systematische variatie doen op watersamenstelling is eigenlijk een extraatje hoewel we natuurlijk onderling ook nog wat anders varieren. Maar je hebt gelijk, als we niet oppassen waait het alle kanten op.

Misschien wordt het tijd om het een en ander vast te leggen (en ook mensen die zich commiteren)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.