Albertus
ESB project
Super lid
Afwezig
Bibo Ergo Sum
|
 |
« Gepost op: 02-12-2009 19:43 u » |
|
Hagen Rudolph:
Heimbrauen für Fortgeschrittene
2e druk 2008
Uitgegeven door Fachverlag Hans Carl Gmbh, Nürnberg ISBN 978-3-418-00789-2 128 bladzijden, € 12,78
Onderwerp van dit boek zijn verschillende grondstoffen en processen bij het thuisbrouwen. Er staan ook enige recepten in van de schrijver.
De schrijver wil met dit boek het gat vullen tussen hobbybrouwboeken voor beginners en literatuur voor de professionele brouwer. Hij doet dit door het overslaan van de "standaard"-onderwerpen als installatie, schoonmaken, maischen, spoelen, enzovoort. Een aantal specifieke onderwerpen worden door hem onder de loep genomen en hij gaat daar wat dieper op in. Achtereenvolgens worden behandeld: Water Hardheid, pH, restalkaliteit, waterbehandeling, en veel meer. Mout Uitvoerig worden allerlei (Duitse) mouten besproken en de invloed die zij hebben op het uiteindelijke bier. Hop Uitvoerig wordt hop besproken alsmede de wijze hoe bitter- en smaakstoffen in het wordt komen. Hopberekeningen komen aan de orde. Gist Liefhebbers van Duitse gisten kunnen hier hun kennis vergroten. Ook wordt ingegaan op het bewaren en opkweken van gist. Rijpen en lageren. Dit wordt kort behandeld, waarbij ook opslag in het vat wordt genoemd. Bier proeven. Praktische aanwijzingen bij het proeven van bier. Recepten. Een aantal door de schrijver ontwikkelde (Duitse!) recepten.[/li][/list]
Het aardige van dit boekje is dat het een kijkje geeft in de Duitse hobbybrouwkeuken. Het Reinheitsgebot (sorry mensen, ik moet het helaas wel noemen) wordt regelmatig genoemd. Zo beveelt de schrijver bij de waterbehandeling het gebruik van zuurmout aan omdat dat in overeenstemming is met het Reinheitsgebot. Tegelijk geeft hij enkele bladzijden verder af op deze regelgeving: "Das angebliche Reinheitsgebot kann man ohnehin als PR-gag der Industrie abtun, denn es hat mit den Vorgaben aus dem jahr 1516 nur wenig gemeinsam." Het boek is doorspekt met formules om allerlei berekeningen uit te voeren. Er staat een aardig grafiekje in om te spelen met maischtijden en volmondigheid.
Uiteraard wordt decoctiemaischen voor de hobbybrouwer behandeld. Merkwaardig is dat er met geen woord over het gebruik van een refractometer wordt gerept.
Wat vind ik goed aan dit boek? Al met al een aardig boekje voor de iets gevorderde brouwer. Ik heb het gekocht omdat ik ook eens wilde zien hoe Duitsers de zaak aanpakken. In dat laatste ben ik niet teleurgesteld, er is een evident verschil in aanpak tussen de Duitse en de Amerikaanse hobbybrouwer.
Wat vind ik minder goed aan dit boek? Het is een boek voor gevorderden, maar de stof gaat mij net niet diep genoeg. De meeste gevorderde brouwers van dit forum hebben alles al eens gezien of gelezen.
Het boek lijkt mij interessant voor de hobbybrouwer die het begin van zijn hobby net heeft gehad.
Eindcijfer boek: 7,5
Bert
|