Rick Astley (Belgische pale ale)

Gestart door Joran, 12-11-2009 08:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Gisteren in In de Wildeman gezeten om samen een recept te maken voor ons 3e brouwsel, een Belgische pale ale. Leuk cafe trouwens. We mochten de biertype gids van Derek Walsh lenen en raakte nog aan de praat met een Amerikaanse Hobbybrouwer. Ik had een aantal Belgische pale ale recepten van het forum mee en we hebben die tegen het licht gehouden. Onderstaande is het resultaat:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptRick Astley
Brouwdatum-
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1055 (5,9 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22.82 liter
Maischdikte0.00 l/kilo
Maischwater0,0 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur37 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50,0 %1868 gram3 EBC
Viennamout30,0 %1121 gram6 EBC
Gerstevlokken10,0 %374 gram4 EBC
Caramünch type 310,0 %374 gram140 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,2 %45 gram75 min.27 EBU
Saaz (CZ)3,2 %15 gram15 min.4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafbrew S-33/Safbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten0,0 l/kg
273°C20 minuten0,0 l/kg

Ons plan is om uiteindelijk 15 liter bier te brouwen. En deze op te delen in 2 batches, zodat we twee gisteren kunnen uitproberen die we nog niet kennen. Ook willen we het recept een 2x brouwen met een iets wat ander maischschema. Namelijk 25 minuten op 63°C en 35 minuten op 73°C. Verder storten we bij 55°C en verwarmen (zonder eiwit rust) door naar 63°C. Ook maischen we uit op 78°C en wachten we dan 10 a 15 minuten om het filterbed tot rust te laten komen en te laten zakken.

We hebben gelezen dat bij laag alcohol bieren de kans bestaat dat het bier wrang wordt door spoelen. Dus is niet spoelen in deze een goed idee. Of kunnen we beter voor 19 liter maischwater gaan met 7 liter spoelwater. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

RobinB

Licht spoelen met aangezuurd water moet geen problemen opleveren lijkt me? Verder is dit ook niet een heel laag alcohol bier waarbij ik me dat zou kunnen voorstellen.

Jacques

Het lijkt mij een aardig recept.

Als je niet spoelt moet je rekening houden met een lager rendement. Met andere woorden dan moet je iets meer mout gebruiken.
Beperkt spoelen kan echter geen kwaad. Zeker niet als je de temperatuur van het spoelwater niet te hoog laat oplopen (niet bij de 78-80 ºC) en het spoelwater aanzuurt met wat melkzuur of fosforzuur.

Joran

Over dat aanzuren moeten we dan misschien nog wat lezen. Wat denken jullie van de te gebruiken gisten? We willen wel proberen om d.m.v. de Oscar methode (cementkuip met aquarium pomp en thermostaat) ervoor te zorgen dat de vergistingstemperatuur op 20 graden blijft.

RobinB

Ligt eraan wat je voor ogen hebt. Zijn beide geen doorvergisters en vrij fruitig. Dus als je voor een zoetige fruitige BPA gaat, zit je zo wel goed! :)

Joran

Is er een korrelgist aan te raden voor een iets meer kruidig karakter? Of ontkomen we er dan niet aan om vloeibaar te gaan?

RobinB

De T58 is wel kruidig, WB06 ook maar das een weizengist.
De keuze is nu eenmaal wat beperkter met een korrel!

Waarom heb je dit bier zo genoemd eigenlijk?

Rens

Als mede-ontwerper van het recept zal ik antwoord geven op :
Citaat van: RobinB op 12-11-2009  19:12 uWaarom heb je dit bier zo genoemd eigenlijk?

We noemen onze hobbybrouwerij 'De Krul' omdat we die beide hebben. Rick Asley heeft ook krullen.  Het type bier dat we willen mag inderdaad ook een beetje zoetig zijn. Asley is volgens mij het bekendst met zijn zoetig liedje... never gonna give you up.....
Aangezien het bier nog niet gebrouwen is, en het recept nog niet af, staan de opties nog open:
Mocht je een beroemde Belgische rocker kennen met krullen en zoete liedjes dan is dat misschien ook een goede optie.. :)


Herman


Edgar

Niet dat het geeft, maar die kerel heet wel Astley.  :weetbeter:

Oh en persoonlijk zou ik proberen om een Schelde Ale te pakken te krijgen. Dan weet je dat je aardig in de buurt zit met je gistprofiel. Maar een korrel is natuurlijk veel makkelijker.

Hopmans

Mmm, ik kon het niet laten.
Iedere keer moet ik hier aan denken als ik deze topic lees.
 ;D




Joran

@Edgar, je hebt gelijk. Wel raar want op Rick Asley krijg je 1.910.000 hits op Google. En op Rick Astley 1.540.000. Op Rick Ashley krijg je er zelfs 8.370.000.

@Rens, het sloeg toch meer op dat de kleur van zijn haar overeenkomt met de kleur van het bier. Rick Astley heeft namelijk geen krullen  ;D

Denk dat we het voor nu nog maar eens met een korrel gaan doen. Hierna lijkt het me wel wat om te proberen een giststarter te maken uit een Wyeast smack pack (Activator). Zijn er eigenlijk ook mensen die de Propagator gebruiken om een giststarter te maken? Of is het met de Activator makkelijker, omdat je meer gistcellen hebt.

JWVG

Geloof het of niet, ik heb gisteren ook op Google de spelling van zijn naam gecheckt en geconstateerd dat zowel Astley als Ashley veel wordt gebruikt. Waar een mens toch tijd voor maakt  :nut:.

Verder een leuk recept, het is een fijne stijl die we te weinig brouwen (vind ik). De hoeveelheid caramunich vind ik trouwens wel erg veel - zou ik minder maken of evt splitsen met een lichtere caramout. Geinig om gerstevlokken eens een keer te zien in een ander recept dan voor een stout  :brouwen:.

Ik zou echt zsm voor een vloeibare gist gaan. Zeker voor Belgen is dat volgens mij superbelangrijk.

 :degroeten: JW.

Joran

@JWVG, zie net dat Brouwmarkt de Caramünch type 3 niet heeft. Wel de Aroma 150 en de Cara-Kristal 120. Maar die laatste geeft een nogal gebrande smaak las ik in het Rochefort 8 topic. Is dit dan een verstandige keuze?

RobinB

Citaat van: Joran op 13-11-2009  10:47 uCara-Kristal 120. Maar die laatste geeft een nogal gebrande smaak las ik in het Rochefort 8 topic.

Nogal gebrand is wat overdreven vind ik. Te gebrand voor de R8 is misschien correct (gezien de dosering en combi met spec-B), maar in lage dosering (5%) moet dit prima kunnen in een bpa.

JWVG

Eens met Robin - 10% is veel te veel voor deze stijl. 5% moet kunnen. Je zou er dan altijd nog een paar procentjes carared of zo bij kunnen gooien. Aan de andere kant - waarom zou je? In ieder geval geen extra aroma erbij. Zo geroosterd moet het allemaal niet zijn.

 :degroeten: Jw.

Joran

@JWVG, je zou dan zeggen dat we de Caramünch type 3 later vervallen. En dan 5% Cara-Kristal 120 doen. Verhogen we dan het aandeel Vienna of Pils?

JWVG

Ja, dat zou ik doen. Maar goed - wie ben ik? Luister vooral ook naar anderen en naar je eigen binnenste stemmetje  :brouwen:.

Ik heb geen sterke mening over of je Vienna of Pils extra 5% zou moeten doen. Ik denk dat het vrij weinig uitmaakt. Ik zou denk ik Vienna doen, maar dat is alleen maar omdat mijn Belgische pale ale (De Daaglijks Brood) flink wat Vienna had. Ik zou doen wat jou het beste uitkomt. Vooral geen nieuw pak Vienna voor kopen, in ieder geval!

 :degroeten: JW.

Adrie

Tja, in mijn beste Belgische Pale Ale tot nu toe, die niet aan het simpleheitsgebot voldeed, zat 4% aroma 50 EBC, 1% aroma 150 EBC en 5% CaraMünich. Als ik een Koninck of een Palm proef, proef ik helemaal niet zoveel cara-smaak. Ik vraag me zelfs af of er wel caramout in zit. Vooral Koninck heeft veel meer een brood/toastachtig karakter dan een karamelkarakter.

JWVG

Maar het wordt geen Koninck kloon, he? Anders had ik mijn pils/vienna/choco stort van mijn daaglijks brood (die weer uit Wheeler and Protz kwam) wel geplugd. Ik wilde een beetje dicht bij het originele recept blijven, en daar zat 10% caramout in.

Citaat van: Adrie op 13-11-2009  11:57 udie niet aan het simpleheitsgebot voldeed,

Ik vind het al een hele mentale stap dat je je daar bewust van bent  ;D

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 13-11-2009  12:12 uMaar het wordt geen Koninck kloon, he?

Dat weet ik, maar ik denk dat we wel eens te gemakkelijk naar caramouten grijpen en de broeimouten ten onrecht links laten liggen.

JWVG

Ja, dat vind ik ook! Daarom o.a. de naam en het recept van mijn twoasted bitter. Maar goed, ik heb me voorgenomen om maar 1 stokpaardje per ongepast draadje te debiteren, dus aangezien het simpelheitsgebod al aan de orde is gekomen hou ik hier maar verder over op  :-X  ;).

Joran, doe er mee wat je wilt.  :brouwen:

 :degroeten: JW.

Rens

Citaat van: JWVG op 13-11-2009  11:50 uJa, dat zou ik doen. Maar goed - wie ben ik? Luister vooral ook naar anderen en naar je eigen binnenste stemmetje  :brouwen:.

Als ik mijn gevoel volg, zeg ik dat we voor pilsmout gaan.

Joran

Staat die Cara Kristal 120 weer niet in BrouwVisie. Zo blijf je aanmodderen  :clownsmile:

Denk dat de stort inderdaad wordt:

55% Pilsmout
30% Vienna
10% Gerstvlokken
5% Cara Kristal 120

Voor ons is dit alles ook een beetje experimenteel. Gisten die we niet kennen, twee mout soorten die we niet kennen. Ben benieuwd naar de smaken hiervan. Met deze brouwsels willen we ook echt wat meer ingrediënten leren kennen. Leuk heb er zin in!

EBC

Ik ga ook maar weer eens een statement doen... :D

De volgende keer dat ik bij Mouterij Dingemans ben, zal ik eens vragen aan wie ze cara 120 leveren. Ik denk dat het antwoord bijna gelijk zal zijn aan dat voor Special B. Misschien dat iets meer kleine brouwerijen het zullen afnemen. Maar in mijn ervaring, zoals ik al lange tijd aangeef, hoort het slechts zeer beperkt in bier thuis en dan in slecht hele kleine hoeveelheden. Zo maximaal 3%. Cara 40..60 geven veel caramelliger smaken en zijn niet gebrand.

Een Belgische Pale Ale, eigenlijk bedoel je waarschijnlijk een Speciale Belge, is niet gebrand. Bij Palm laten ze, naar eigen zeggen, speciale mout ervoor maken. Koninck is ook verre van gebrand.
Ik zou gaan voor meer pale ale mout en wat cara 50/60.

Je bent al terug naar 5%, dat is al goed.
Laat mijn advies maar voor wat het is en doe wat je nu hebt. Maar denk er ooit eens aan terug, als je meer ervaring hebt opgedaan.

Die aromamout is overigens nu ook weer geen mout om van te jubelen hoor. Het is een nog donkerder ambermout. Ik kan voor deze mouten ook alleen maar matigheid aanraden met de hoeveelheden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.