Filtreren voor bottelen

Gestart door MO, 04-07-2004 09:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

In de Brigand kloon hadden we het over:

Ikdenk om het probleem afdoende op te lossen het noodzakelijk is het bier te filteren en het gefilterde bier te bottelen met verse gist.
Jacques

Hoe waarmee zou je kunnen filteren? Ik heb altijd begrepen dat voor thuis brouwers nogal moeilijk zou zijn.
JoJo

Filtratie gebeurt meestal met silica, een soort fijn zand. Brouwland:
dicalite kieselgur speedplus 22,7 kg ( 42,51 eur )
(019.150.2)
Zuivere amorfe en microkristalijne kieselguhr (SiO2) voor gebruik in kieselguhrfilters en vacuumtrommelfilters. Middelfijne filtratie.

Het zou toch niet mijn manier zijn. Je filtreert zo goed als zeker ook smaakcomponenten weg. En dat is zonde.
MO

Ik weet niet of je daar wel helemaal gelijk in hebt Martin. Feit is dat dat in bijna alle commerciële brouwerijen het bier gefilterd wordt voordat het gebotteld wordt. Na het bottelen wordt een afgepaste hoeveelheid gist en suiker toegevoegd. Het voordeel is dat het bier snel helder is (lees sneller te verkopen) en dat je geen overmaat aan (oude) gistcellen in de fles hebt. Hierdoor heb je minder last van autolyse.
Een goed filtersysteem is echter kostbaar en daarom voor de meesten van ons geen reële optie.
Jacques



MO

Jacques,

Waar heb ik geen gelijk in? Dat je smaakcomponenten wegfiltert? Dat hoor je toch vaak als argument dat troebel bier beter van smaak zou zijn dan gefilterd bier? Een paar maanden geleden hadden de ABT kroegen (http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/) een gefilterd en niet gefilterde Gouden Carolus van het vat. Heeft iemand die kunnen vergelijken?

Zijn er thuisbrouwers met silica filtratie voor bottelen ervaringen?

Zouden de trappisten gefilterd worden? De Maasland bieren zijn bijvoorbeeld allen niet gefilterd.

gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

Wat ik bedoelde te zeggen is dat troebel bier wel eens teveel smaakcomponenten kan bevatten/kan veroorzaken en daarom smaaknegatief kan werken (autolyse).

In een Duitse hausbrauerreien heb ik tapkranen met gefilterde en ongefilterde versies van hetzelfde bier naast elkaar gezien. Het ongefilterde bier was inderdaad vaak wat smaakvoller (vooral bitterder). Het betrof altijd jonge bieren. Bij één van die brouwerijen vertelde de brouwer mij dat als het ongefilterde bier ouder werd deze duidelijk minder ging smaken.

De aanleiding voor de discussie was dat een bier niet helder wou worden. Filteren is dan een afdoende oplossing zo hebben miljoenen hl bier van vele commerciële brouwerijen bewezen.

Aan filteren zitten verschillende nadelen:
- je moet oppassen voor oxidatie;
- je hebt dure apparatuur nodig;
- je hebt ruimte nodig voor de filterapparatuur;
- het kost tijd;
- je hebt meer afval.
Kleine brouweijen hebben vaak weinig ruimte en financiële middelen. Om niet filteren te verdedigen wordt het smaakaspect extra aangedikt. Het bier wordt troebel uitgeleverd want het geduld om het bier door lang lageren helder te krijgen hebben zij ook niet.

:degroeten: Jacques

gelfling

Je kan ook de wijnfilter gebruiken.
Dit ken ik van mijn vader, het zijn twee ronde schijven waar je middels een soort fietspomp het wort door kan zuigen.

De filterplaten zijn in allerlei soorten en maten te verkrijgen.
Oxidatie valt wel mee, omdat de platen luchtdicht op elkaar aansluiten.
Ik heb dit nog nooit geprobeerd, maar wil dit best een keer doen.

SiriS

Martin,

In plaats van je jongbier te filteren zou je ook een andere gist kunnen toevoegen, aan het einde van de lagering, die sterk flocculant is (grotere lading op de celwand). Door deze lading op de celwand zullen eiwitten en minder geladen gistcellen zich aan de flocculante gist binden totdat instabiliteit van de colloïdale oplossing optreedt en het deeltje naar de bodem zinkt. Dit heb ik meerdere keren gebruikt met een hoofdvergisting en lagering van een dubbel gebruik makend van Delta V/S en drie dagen voor bottelen Delta W toevoegen om een helder bier te krijgen.

Groet, SiriS

MO

Nog een recent nieuwtje:

Geen muziek, maar het bier is best

Een mislukte geluidsband van Philips lijkt de brouwerijwereld een beter bierfilter te gaan opleveren. Onlangs is bij de Bavaria-brouwerij een pilotplant geïnstalleerd, die moet bewijzen dat er geen kiezelgoerfilters meer nodig zijn om de gistresten uit het bier te krijgen. De nieuwe technologie is afkomstig van Fluxxion,een spin-off van Philips in Eindhoven.

De technologie is ooit ontwikkeld voor de Digital Compact Cassette (DCC), een methode om geluid van cd-kwaliteit op een gewone magneetband te zetten. Daarbij moest een filter voor de afspeelkoppen worden geplaatst. Dat filter werd gemaakt met technieken uit de halfgeleiderindustrie: een straal heet fluorkoolwaterstofplasma brandt gaatjes van 70 micrometer diameter in een plak siliciumnitride. Het grote voordeel van deze lithografische productiemethode is dat de gaatjes allemaal precies even groot worden.

DCC moest het afleggen tegen de cd-rewritable en de dvd, maar de filtertechnologie bleek herbruikbaar. De relevante octrooien werden gered uit de failliete boedel van DCC-fabrikant Onstream, en Fluxxion ging er mee verder. Inmiddels is de minimum poriegrootte teruggebracht tot 0,45 micrometer. Er lopen proeven met 0,20-micrometerfilters, waarmee wellicht bloedplasma kan worden ontdaan van virussen. Ook wordt gekeken of men er melk houdbaar mee kan maken zonder pasteuriseren.

bron: New Scientist, 7 juli 2004

Adrie

Hopelijk wordt dit geen gemeengoed, want dan kunnen we het opkweken van gist uit flessen wel vergeten of we zitten altijd met afvulgisten opgescheept. Gelukkig zijn dit soort technieken meestal te duur of onpraktisch voor kleinere brouwerijen.

Groeten,

A3

Jos Groen

Wat is de gebruikelijke manier om het jonge bier voor het bottelen te filteren?

Welke gist zou er het meest geschikt voor zijn al de smaak moet blijven zoals deze is?

Silica filtratie ?  http://www.beer-brewing.com/apex/beer_filtration/collodial_stabilization.htm?

Het gebruiken van een eenvoudige oplossing is die in gebruik bij iemand?

korek

Ik heb in het verleden wel eens koffiefilters in een trechter gebruikt, het werkt wel, maar je moet erg oppassen want ze zijn snel kapot en het gaat langzaam. Ik ben er mee gestopt omdat ik het te lang vond duren en de kans op oxidatie te groot vond.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.