Honey Moshpit

Gestart door William, 07-11-2009 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Morgen ga ik overwacht brouwen. Ik had afgelopen zondag 3 ml Wyeast 1762 (Belgian Abbey) / glycerol uit een epje uit de vriezer gehaald en dit in 100 ml moutextract gebracht. Deze bleek zo snel actief dat deze eergisteren is opgeschaald naar 1400 ml en nu staat uit te zakken in de koelkast. Gelukkig kon Sjakie me nog wat pilsmout leveren zodat ik morgen kan brouwen.

Ik ga de Honey Moshpit brouwen, een fantasiebier  ;) met als basis een quadrupelachtige moutstort en gist maar waarbij ik in plaats van suiker lindehoning ga gebruiken. Deze honing heb ik nog over van de mede die ik eerder heb gemaakt. Om de honing wel een lichte pasteurisatie te geven maar niet al het aroma kwijt te raken ga ik de honing toevoegen nadat na het koken de vlam is uitgegaan en ik ga roeren voor de whirlpool. Na 15 minuten is het voldoende gepasteuriseerd en wordt het gekoeld over de platenwarmtewisselaar.

Als gist gebruik ik de Wyeast 1762 (Belgian Abbey) die ik op een wat hogere temperatuur laat beginnen dan normaal (22°C) en dan langzaam laat oplopen tot 25°C.

Recipe Specifics----------------
Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):     15.00
Total Grain (kg):         5.24
Anticipated OG:          1.089    Plato:             21.23
Anticipated EBC:          50.9
Anticipated IBU:          43.2
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 57.3     3.00 kg.  Pilsener 3                                   1.037      3
 11.3     0.59 kg.  Munichmout 15                                1.037     15
  9.5     0.50 kg.  Cara Crystal 120                             1.034    120
  9.5     0.50 kg.  Honing   (Linde)                               1.042      2
  7.6     0.40 kg.  Aromamout (150)                             1.037    150
  4.8     0.25 kg.  Special B (Cara 350)                         1.032    350

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15 g.     Magnum 2007                       Whole   14.00  38.6  90 min.
 22 g.     Styrian Goldings                    Pellet      4.75   4.6  15 min.


Extras
  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  6.00 gm     Zoete sinaasappelschillen      Spice     5  Min.(boil)
  2.00 gm     Korianderzaad                  Spice      5 Min.(boil)


Yeast
Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mash Schedule
L Water Per kg Grain: 2.96 - Before Additional Infusions


Maisch in Temp :           55  Time:  0
Saccharification Rest Temp :  65  Time:  45
Mash-out Rest Temp :          72  Time:  15
Sparge Temp :                 75  Time:   5

JWVG

Ik vind het wel wat veel van alles. Het gaat misschien niet in de tegen de letter, maar wel de geest van het Simpelheitsgebod. Ben je niet bang dat de relatief subtiele smaak van honing wat verloren gaat met die moutstort, IBU's en kruiden?

 :degroeten: JW.

William

Over de kruiden twijfel ik nog, met name de koriander. Daar heb je wel een punt. Ik denk dat ik deze er uit haal en misschien de sinaasappelschil ook wel.

Bij deze zware donkere bieren gebruik ik eigenlijk altijd een "brede" moutstort met van alles een beetje en dat is me tot nu toe altijd goed bevallen. Als ik de honing echt goed zou willen laten uitkomen dan kan ik waarschijnlijk beter een lichtgekleurd bier maken. Ik vind honing en vooral deze lindehoning best wel stevig ruiken zodat ik het maar eens in een donker bier ga proberen.

Het hopgeweld valt denk ik nog wel mee als je rekening houdt met het begin SG, ongeveer een BU/SG verhouding van 0.5. Wesley zou hier z'n neus voor ophalen ;D

Volgens mij ben ik niet zo van het Simpelheitsgebod; laten we het recept complex houden, brouwen is al simpel genoeg.  ;D

JWVG

Kruiden weghalen lijkt me een uitstekend begin  :duimop:. Zelf zou ik dan nog de IBU'tjes 10 naar beneden schroeven en de moutstort gelijk houden, maar verschil van mening moet er zijn  :brouwen:. Ik ben weer benieuwd!

Citaat van: William op 07-11-2009  15:41 uWesley zou hier z'n neus voor ophalen ;D

De Wet van Wesley is volgens mij een stille dood gestorven toen de harde werkelijkheid van de biermarkt doordrong. Of was de Bock van de Pelgrim meer dan 60 IBU?

PS heb jij geen goesting om de Koninck gist uit te platen?

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 07-11-2009  15:47 uPS heb jij geen goesting om de Koninck gist uit te platen?

Voor agarplaatjes en öses heb ik een gezonde antipatie. Ik heb wel steriele cupjes en glycerol. Ik zou je een steriel vaatje gevuld met wat glycerol kunnen geven zodat je daar alleen wat slurrie aan toe hoeft te voegen en tijdens invriezen regelmatig even schudden.

JWVG

Dat hou ik dankbaar aan als plan B als Geert niet kan of wil uitplaten. Alvast bedankt  :groots:.

Sorry, snel weer terug naar het onderwerp. Moshpit mensen! Waarom deze naam?

 :degroeten: JW.

William

Dit recept lijkt een beetje op Sgt. D in mijn streven om eens iest te brouwen gebaseerd op een eerder brouwsel. Uiteindelijk is het recept toch alweer veel anders omdat ik bv geen chocomout op voorraad heb.

Sgt. D. was gebaseerd op de Stormtroopers of Death de band van Billy Milano waarnaar de Milano Mosh is genoemd. De moshpit is de ruimte waarbij metal/punk lekker tegen elkaar wordt aangedanst/geragt/.... Kortom een smeltkroes van gezonde aggressie


Henielma

Je zou de honing ook na de vergistingspiek kunnen toevoegen. Dan zit er al alcohol in het jongbier.

Bij mijn heide bier heb ik het volgende gedaan.
Beetje jongbier nemen in een pannetje, honing erbij. Verwarmen tot het mooi gemengt is en verwarmt is tot bijvoorbeeld 60 ºC en dan toevoegen aan het jongbier. Het is dan gepasteuriseerd en de alcohol en zuurgraad van het jongbier doet de rest.
Mogelijk hou je dan meer honing aroma over. Want bij vlamuit wordt het nog wel erg heet en verdampt er aroma en verder tijdens de hoofdvergisting smikkelt de gist ook nog smaak weg van de honing.

Gerb

Mooie naam en mooi recept, als ik een dergelijk recept zou maken, zou die nagenoeg hetzelfde zijn. Ik heb nog wel wat twijfels bij de honing en koriander/sinasappelschil combinatie. Ik zou of het een of het ander gebruiken. Deze ingrediënten voegen toch allemaal een bepaalde fruitigheid/kruidigheid toe die wat veel zouden kunnen worden. Persoonlijk zou ik in dit bier dan alleen de honing gebruiken. Ik heb commerciële recepten van bijvoorbeeld Russian Imperial Stout en barleywines gezien waarin honing wordt gebruikt, dus ik zou me over de dichtheid geen zorgen maken.

William

Gerb, dat is ook jouw verdienste. Ik vind jouw donkere bieren tot nu toe altijd erg lekker en zie dat jij altijd veel verschillende moutsoorten gebruikt. Ik denk deze verdeling van moutsoorten dit soort bieren in balans brengt. Ik ga inderdaad de kruiden weglaten.

De  honing voeg ik toch toe nadat de vlam is uitgegaan. Ik denk dat er niet al te veel verdampt van hte honingaroma omdat de deksel op de pan blijft. Daarnaast ben ik niet zo'n fan van het gistingsvat te openen tijdens de fermentatie.

Gerb

Citaat van: William op 07-11-2009  17:09 uGerb, dat is ook jouw verdienste. Ik vind jouw donkere bieren tot nu toe altijd erg lekker en zie dat jij altijd veel verschillende moutsoorten gebruikt. Ik denk deze verdeling van moutsoorten dit soort bieren in balans brengt. Ik ga inderdaad de kruiden weglaten.

Ha! Ik ben dan ook geen voorstander van het Simpelheitsgebod.  :o Naar mijn mening een beperking van mijn creativiteit. Ik zie het gebruik van meerdere moutsoorten als een mogelijkheid om gelaagdheid in het bier te krijgen en om elke gewenste smaak in een bier met een moutsoort te bewerkstelligen. Daarbij moet ik opmerken dat meer (>4) moutsoorten doorgaans alleen bij donkere bieren toepas.

Adrie

Ik zou het gewoon zo doen als je van plan was, William. Lindebloesem en sinaasappel combineren heel mooi, ik denk dat dat ook geldt voor sinaasappel en lindehoning. Ik zou misschien eerder wat meer lindehoning toevoegen. En ik zou het ook in de nagisting doen om zoveel mogelijk aroma's te behouden.

William

Dat is misschien wel een mooi compromis om ook een beetje honing in de nagisting te gebruiken afhankelijk hoe vlot de eerste vergisting verloopt.

JWVG

Citaat van: Gerb op 07-11-2009  19:10 uHa! Ik ben dan ook geen voorstander van het Simpelheitsgebod.  :o Naar mijn mening een beperking van mijn creativiteit. Ik zie het gebruik van meerdere moutsoorten als een mogelijkheid om gelaagdheid in het bier te krijgen en om elke gewenste smaak in een bier met een moutsoort te bewerkstelligen. Daarbij moet ik opmerken dat meer (>4) moutsoorten doorgaans alleen bij donkere bieren toepas.

Ja, jij bent wel een beetje de erfvijand van het Simpelheitsgebod als ik naar jouw recepten kijk  :D. Mooi hoor - laat duizend bloemen bloeien. Maar ik vind dat mensen gelaagdheid en complexiteit te snel verwarren met veel ingredienten. Dit recept valt nog net binnen het simpelheidsgebod, zelfs met specerijen, dus het is bepaald niet erg strak zou ik zeggen. Naar mijn mening wil William hier te veel dingen tegelijk doen. Dan kan complexiteit omslaan in rommeligheid.

Ik begin binnenkort om eerst eens de smaak van de verschillende basismouten systematisch te bekijken, dan de crystalmouten, dan de geroosterde mouten. Volgens mij is het een illusie om echt bewust op smaak te sturen met een combinatie van 4 of 5 verschillende mouten, plus honing, plus specerijen, plus twee hopsoorten tegelijk. Langzaam aan een recept perfectioneren kan natuurlijk wel.

Maar het blijft natuurlijk totale onzin, dat simpelheitsgebot. Alleen maar een kapstok om mijn ideeen over brouwen aan op te hangen. Ga vooral je gang, William  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 08-11-2009  10:25 uGa vooral je gang, William  :brouwen:.

Zeker, het staat nu op  72ºC met alle moutsoorten in de stort.

JWVG

Met of zonder kruiden?

 :degroeten: JW.

William

Het compromis, alleen sinaasappelschil ;)

William

De 15 liter zit in het vat met een sg van 1087. Dat is een maischefficientie van 83%. Dat het eind SG iets is achtergebleven bij het doelsg zal komen doordat de honing iets minder suiker bevat dan wordt verondersteld door Promash (42 sgpunt per pound per gallon).

De koriander heb ik weggelaten maar de sinaasappelschil heb ik wel een kwartiertje meegekookt. De honing heb ik 10 minuten voor het koelen toegevoegd. Er zit duidelijk een honingaroma en smaak aan het wort. Mocht de gist het allemaal netjes trekken dan voeg ik tijdens de navergisting nog een 200 gram honing toe.

De temperatuur tijdens de vergisting begint bij 21°C gedurende de eerste 24 uur waarna de temperatuur omhoog gaat tot 25°C binnen zo'n 4 dagen.

MM

Citaat van: William op 08-11-2009  15:31 uDe 15 liter zit in het vat met een sg van 1087. Dat is een maischefficientie van 83%. Dat het eind SG iets is achtergebleven bij het doelsg zal komen doordat de honing iets minder suiker bevat dan wordt verondersteld door Promash (42 sgpunt per pound per gallon).

2 Brouwpunten is zoveel toch niet?

William

Die 1089 was berekend met een efficientie van 80% (voor de mout). Na de moutmaisch bleek de efficientie 83% dus had ik eigenlijk op 1092 moeten uitkomen. Dat scheelt met de behaalde 1087 toch 5 punten. Blijkbaar leverde de honing minder suikers dan verwacht.

Maar, waar hebben we het eigenlijk over. Als ie maar lekker wordt. :)

Jacques

Citaat van: William op 07-11-2009  17:09 uGerb, dat is ook jouw verdienste. Ik vind jouw donkere bieren tot nu toe altijd erg lekker en zie dat jij altijd veel verschillende moutsoorten gebruikt. Ik denk deze verdeling van moutsoorten dit soort bieren in balans brengt.

Dat denk ik ook. Ook ik heb de ervaring dat je voor een 'diepere' smaak bij een donker bier meerdere moutsoorten nodig hebt.
Bij lichtgekleurde bieren kun beter maximaal 3 moutsoorten gebruiken. Beter is zelfs maar 2.

William

We zijn nu 5 dagen verder en de hoofdvergisting is zo'n beetje afgelopen. Begonnen op een startsg van 1086 is het sg nu 1016, toch een vergistingsgraad van over de 80%. De vergisitng is de eerste dag op 21 ºC uitgevoerd en daarna met iets minder dan 1 ºC/dag omhoog gegaan. De temperatuur is nu zo'n 24.5 ºC en er komen heerlijke geuren uit de warmtekast. Ik ga hem zo overhevelen maar voeg geen honing meer toe. De gist heeft het al zwaar genoeg gehad.

Ook de bubbelteller die tijdens de vergisting heeft meegelopen laat zien dat de vergisting vrijwel ten einde is. De vergisting had z'n maximale snelheid na ongeveer anderhalve dag en naam daarna zeer geleidelijk af.


MM

Citaat van: William op 08-11-2009  21:44 uMaar, waar hebben we het eigenlijk over. Als ie maar lekker wordt. :)

Inderdaad als het maar lekker wordt. :)

William

Citaat van: MM op 13-11-2009  21:53 uInderdaad als het maar lekker wordt. :)

En dat wordt ie. Ik heb hem net overgeheveld en de geur van honing is heel erg subtiel aanwezig. Daarnaast prettig bitter, lekker wat esters en een mooi zwak droppige smaak dankzij de cara120 en Special B.

Omdat er na het hevelen nog wat ruimte in de mandfles resteerde en ik ook nog wat lindehoning heb is  nog 250 gr honing toegevoegd aan de mandfles samen met één liter water (Brix=23°C) na 5 minuten pasteurisatie bij 60 ºC. Dit betekent zo'n 6 sg punten erbij. Ik laat dit eerst nog bij 25°C staan totdat de vergistingsactiviteit voorbij is waarna ik het flink ga koelen (12°C).

MM

Citaat van: William op 13-11-2009  22:05 uOmdat er na het hevelen nog wat ruimte in de mandfles resteerde en ik ook nog wat lindehoning heb is  nog 250 gr honing toegevoegd aan de mandfles samen met één liter water (Brix=23°C) na 5 minuten pasteurisatie bij 60 ºC. Dit betekent zo'n 6 sg punten erbij. Ik laat dit eerst nog bij 25°C staan totdat de vergistingsactiviteit voorbij is waarna ik het flink ga koelen (12°C).

Dan kom je als nog aan je doel sg. ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.