Wee Heavy

Gestart door wiwi, 03-11-2009 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wiwi

Ik ben van plan een Wee Heavy bij wijze van kerstbier te brouwen.

Basis----------------------------------------------------------------
Naam recept         : wee heavy II
Biertype            : Scotch Ale (strong)
Aantal liters       : 20
Gewenst begin SG    : 1070 (7,7 vol% alc.)
Brouwzaalrendement  : 70.0%

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater    : 29.22 liter
Berekende kleur      : 36 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid : 41 EBU (Ray Daniels)

Moutstort------------------------------------------------------------
Palemout 7 EBC               85.0 %         5709 Gram      8 EBC                                                                      
Caramunich                   5.0 %          336 Gram       123 EBC                                                                
Special B                    3.0 %          201 Gram       391 EBC                                                                
Gerste vlokken               7.0 %          470 Gram       4 EBC                                                                    

Hopstort-------------------------------------------------------------
Target             12.5 %    10 gram        60 min.        18 EBU                                                                    
Admiral            16.0 %    10 gram        60 min.        23 EBU                                                                    

Kruiden-------------------------------------------------------------
Koriander                                  2 gram         10 min.                                                        
gember                                      3 gram          10 min
jeneverbes                                 2 gram          10 min
zoethout                                    3 gram          10 min

Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort            : 1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd als  : Giststarter
Volume               : 1500 ml
Vergisten bij 18 °C

Maischschema---------------------------------------------------------
éénstapsschema
Stap 1 : 68°C      60 min      
Stap 2 : 75°C      5 min      

Het is uiteraard niet de bedoeling om kruidenthee te brouwen, de kruiden die ik hier bij schrijf zijn enkel suggesties. Ik heb nog nooit kruiden gebruikt in een brouwsel maar ik wil het wel eens proberen. Aan diegenen die met kruiden ervaring hebben :shelp:.
Ook andere opmerkingen zijn welkom!

Anton

Dit lijkt een heel smakelijke kerstbier te worden.
Zelf heb ik ook zoiets gebrouwen en staat nu te gisten.
Ik gebruik vaak kruiden, alhoewel niet zoveel meer dan vroeger. Koriander hou ik op 3 á 6 gram per tien liter, gember en zoethout op 3 gram.
Met jeneverbes heb ik geen ervaring. Voor mij hoeft een kerstbier niet zo heel hoppig te zijn, ik gebruik per tien liter ca 30 gr Hallertau Mittelfrueh of 25 gr East Kent Goldings. Ik heb wel 100 gr bloemenhoning aan het einde van het koken erbij gedaan.

William

Het lijkt me een smakelijk bier te worden. Dezelfde kruidencombinatie heb ik ook ooit gebruikt in een soortgelijk bier en dat was goed bevallen.

Voor een Scotch Ale zou je kunnen overwegen om de Wyeast 1728 (Scotch Ale) te gebruiken. De huidige gist zal er eerder een quadrupel van maken. Maar ja, wat maakt het uit wat je maakt, als het maar lekker is.

wiwi

Citaat van: Anton op 03-11-2009  22:05 uIk heb wel 100 gr bloemenhoning aan het einde van het koken erbij gedaan.
En hoe is dat bevallen?

Citaat van: William op 03-11-2009  22:13 uDezelfde kruidencombinatie heb ik ook ooit gebruikt in een soortgelijk bier en dat was goed bevallen.
Alle vier de kruiden samen? Het was mijn bedoeling om er één of twee te selecteren maar weet gij nog hoeveel gij van welk kruid hebt gebruikt?

Citaat van: William op 03-11-2009  22:13 uVoor een Scotch Ale zou je kunnen overwegen om de Wyeast 1728 (Scotch Ale) te gebruiken. De huidige gist zal er eerder een quadrupel van maken. Maar ja, wat maakt het uit wat je maakt, als het maar lekker is.
Men heeft mij gevraagd om iets in de aard van een Rochefort te brouwen en ik vind het zonde om zo een goede gist maar één keer te gebruiken, vandaar. 1762 koel vergist zal nog wel gaan veronderstel ik.

William

Citaat van: wiwi op 03-11-2009  22:24 uEn hoe is dat bevallen?
Alle vier de kruiden samen? Het was mijn bedoeling om er één of twee te selecteren maar weet gij nog hoeveel gij van welk kruid hebt gebruikt?

Niet alle vier samen maar het komt wel een heel stuk in de richting:

Citaat van: William op 09-06-2007  12:14 uDe secundaire vergisting  :neenee: nagisting is uitgevoerd gedurende 10 dagen rond de 17 ºC waarna ik het geheel gedurende 1 week in de koelkast heb geplaatst bij een temperatuur variërend van 9-12 ºC.

Tijdens de navergisting is het s.g. nog maar met 2 punten gedaald. De Wyeast Scotch Ale lijkt dan toch wel een schijnbare vergistingsgraad van 77% te kunnen halen in een volmoutrecept.

De smaak tijdens bottelen was licht zoet maar heeft vooral een volle body en is duidelijk moutig en licht kruidig (verwarmend). Oh ja, ik had het nog niet vermeld in het eerste recept maar uiteindelijk heb ik lichtjes met de kruidenpot geschud tijdens het koken (zoethout, koriander, sinaasappelschil (zoet) en jeneverbes) maar wel in lage doseringen.

Op 15 liter had ik 6 gr zoethout, 5 gr jeneverbes, 10 gr zoete sinaasapelschil en 6 gr korianderzaad. Door de zwaarte en gebrande moutkarakter waren de kruiden subtiel aanwezig. Ik vond het één van mijn betere bieren.

Gember heb ik ooit in een quadrupel gebruikt. Mijn ervaring is dat je deze zuinig moet doseren (<3 gr / 15 liter)

Anton

Citaat van: wiwi op 03-11-2009 &nbsp;22:24 uEn hoe is dat bevallen?

De honing levert zijn smaak, ik vind het bier er heel iets zachter van worden, de zoetigheid van de honing vind je niet terug in de smaak.
Overigens had ik er ook nog 5% aromamout bijgevoegd.

wiwi

Citaat van: William op 03-11-2009 &nbsp;22:45 uOp 15 liter had ik 6 gr zoethout, 5 gr jeneverbes, 10 gr zoete sinaasapelschil en 6 gr korianderzaad. Door de zwaarte en gebrande moutkarakter waren de kruiden subtiel aanwezig. Ik vond het één van mijn betere bieren.

Pfoei, op 20 liter zou dat  8 gr zoethout, 7 gr jeneverbes en 8 gr koriander zijn. Die laatste twee lijken mij te veel, zo veel ga ik er niet in doen.

Jacques

Citaat van: William op 03-11-2009 &nbsp;22:45 uGember heb ik ooit in een quadrupel gebruikt. Mijn ervaring is dat je deze zuinig moet doseren (<3 gr / 15 liter)

Dat is ook mijn ervaring. Gember overheerst snel.

De combinatie is denk ik wel goed. Persoonlijk zou ik de zoethout vervangen door sinaasappelschil, maar smaken verschillen gelukkig...

Als je een mengsel aan kruiden gebruikt is het een goed idee om eerst een thee te maken met de kruiden. Als een bepaald kruid overheerst kun de hoeveelheid van dat kruid verminderen. Zet opnieuw thee van de nieuwe samenstelling en proef opnieuw kritisch.

wiwi

OK, een thee met de volgende gewichtsverhouding 8/5/5  zoethout/jeneverbes/koriander.

Jacques

Citaat van: wiwi op 17-11-2009 &nbsp;23:29 uOK, een thee met de volgende gewichtsverhouding 8/5/5  zoethout/jeneverbes/koriander.

Probeer verschillende combinaties uit. Zowel qua kruiden (zelf zou ik dus het zoethout weglaten en er sinaasappelschil er voor in de plaats doen) als hoeveelheden. Het probleem van kruiden is dat de aromatische kracht heel verschillend kan zijn. Leeftijd en herkomst maken veel uit. Als je kruiden wilt gebruikt moet je zelf de aromatische kracht vaststellen (proeven dus).

wiwi

Het zou dom zijn om goede raad links te laten liggen. Ik probeer zeker ook sinaasappelschil, eenmaal zonder en eenmaal gecombineerd met zoethout.

Erick

Ik heb ervaring met jeneverbessen: deze proef je niet heel snel, 2 gram zeker niet.
Dit staat ook nog zo aangegeven in 'radical brewing' mocht je bedenkingen hebben over deze opmerking  ;)

In mijn kerstbier (Rochefort 10-achtig) heb ik 6 gram verwerkt op 20 liter.
Na een week of 4 proefde je de jeneverbes wel , 2 weken daarna was het zo goed als weg. Een heel klein beetje is het nog te proeven maar je moet er echt naar zoeken (zoals het hoort).

Groeten,
Erick

wiwi

Citaat van: Erick op 18-11-2009 &nbsp;08:20 uIn mijn kerstbier (Rochefort 10-achtig) heb ik 6 gram verwerkt op 20 liter.
Na een week of 4 proefde je de jeneverbes wel , 2 weken daarna was het zo goed als weg. Een heel klein beetje is het nog te proeven maar je moet er echt naar zoeken (zoals het hoort).

Met 5 g op 20 liter voor een minder zwaar bier zit ik kort in de buurt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.