Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol

Gestart door Henielma, 23-10-2009 18:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Citaat van: Henielma op 22-12-2010  10:22 uEen beetje GSM heeft tegenwoordig een emailadres dus dat zou handig kunnen zijn.
"

Vooral als je mobiel ook Push-mail ondersteunt. Dan krijg je ook direct een seintje!

Henielma

Oh heet dat zo, push-mail . Dat ondersteunt mijn telefoon blijkbaar niet. Maar er zijn ook services op internet die een email bericht omzetten naar een SMS bericht. Ik heb alleen nog geen gratis service hiervoor kunnen vinden.

Henielma

Inmiddels is de vergisting van mijn Saison 9 dagen bezig. In de paarse curve (hevigheid vergisting) is mooi te zien dat vanaf 24 ºC de activiteit weer begint toe te nemen. Inmiddels lijkt deze op 27 ºC tegelijk met de temperatuur te stabiliseren.   


Henielma

Inmiddels ruim 2 weken vergisting op 27 ºC verder.

Door stroomuitval is het programma even onderbroken en is in het huidige scherm alleen de vergisting vanaf dat moment te zien. Uit de logging is nog wel de grafiek van de hele vergisting te halen.

Dit is de eerste keer dat ik de bellenteller aangesloten heb bij een Belgium Saison vergisting. Het is mooi te zien dat rond de jaarwisseling bij een SG van ongeveer 1033 de vergisting vrijwel stilstond (< 0,2 liter/uur). Inmiddels is de vergisting weer langzaam in hevigheid aan het toenemen. Het is nu ongeveer 0,7 liter koolzuur per uur.

Interessant om dat zo mooi te kunnen volgen. Dit effect van deze gist was natuurlijk al lang bekend maar het is toch mooi om dit ook in het echt te kunnen waarnemen.


 

Henielma

Zojuist mijn Christoffel Nobel kloon van gist voorzien en op de bellenteller aangesloten. Omdat ik maar 1 bellenteller heb vergist de Saison nu helaas zonder bellenteller. De temperatuur van de Saison wordt nu door een UT100 geregeld, dat kan ook.

Benieuwd wanneer de eerste bellen geteld worden van de kloon.

Henielma

De vergisting van de zware ondergister is snel op gang gekomen. Binnen 6 uur na het toevoegen van de gist zijn de eerste bellen geteld. Het enten is de vertikale deel van de rode curve.


William

OP het moment van enten zie je dat de temperatuur voor en na enten (op de wand gemeten) zo'n 1.5 ºC is gestegen. Waardoor komt dat?
- warme starter
- door mengen waardoor warme vloeistof in het midden mengt met de koudere vloeistof op de wand
- aanpassen van temperatuur van T-sensor / sponsje door losnemen van sensor bij enten
- anders?

Het is trouwens mooi om te zien dat bij het inschakelen van de koeling de (schijnbare) koolzuurproductiesnelheid daalt, waarschijnlijk door kouder worden van de lucht kopruimte of de slang die naar de bellenteller gaat. Misschien een idee om dat te isoleren?

Henielma

Goed gezien William. Die temperatuurstijging is afkomstig van de starter die ongeveer 20 ºC zal zijn geweest.

Ik heb de gistslurry van de 2 maal 2 liter starter opnieuw opgestart met 1 liter vers wort (laatste afloop die ik wat ingekookt heb).

Het was mijn bedoeling om eerst de temperatuur van het wort naar 13 ºC te laten dalen voordat ik de starter toevoegde maar door een aantal redenen heb ik de starter bij de 14,8 ºC  al toegevoegd. De starter begon namelijk uit mijn 2 liter erlemyer te schuimen, verder was ik toch wat bezorgd om de temperatuurschok van de warme starter naar in 1 keer 13 ºC en moest ik naar een feestje.

Die deukjes in de paarse curve komen inderdaad van de afkoeling van de grote kopruimte van het gistvat. Dit is zo'n 45 liter kopruimte. Ik heb er eigenlijk niet zo'n last van. Als je weet waar het vanaf komt is er eigenlijk niets aan de hand. Na een paar dagen vallen zo ook niet meer zo op in de curve omdat het wat in elkaar schuift.

Isoleren van de kopruimte is op zich wel een goede manier om deze deukjes te voorkomen denk ik.

Zojuist even bij jou vergisting gekeken en ik zie daar dat je nog de oude versie gebruikt met de grotere schakelhysterese van 0,45  ºC. De nieuwe versie doet dit op 0,2 ºC en regelt daardoor wat strakker om de gewenste temperatuur. Zeker in het geval dat er omschakelingen in zitten van verwarmen naar koelen en omgekeerd.

Voor de verandering eens een plaatje van jou vergisting.


 

William

Citaat van: Henielma op 16-01-2011 &nbsp;12:04 uZojuist even bij jou vergisting gekeken en ik zie daar dat je nog de oude versie gebruikt met de grotere schakelhysterese van 0,45  ºC. De nieuwe versie doet dit op 0,2 ºC en regelt daardoor wat strakker om de gewenste temperatuur. Zeker in het geval dat er omschakelingen in zitten van verwarmen naar koelen en omgekeerd.

Dat zou ik kunnen overwegen. Als ik overstap op de nieuwe versie met een lagere hysterese dan zal de koelkast/lamp waarschijnlijk vaker moeten inschakelen. Voor de lamp is dat niet zo erg maar in het geval van de koelkast moet deze misschien wel erg vaak schakelen. Mijn koelkast staat in een garage met een nogal varierende omgevingstemperatuur. Zou dat in de zomer niet te nadelig zijn voor de koelkast?

Henielma

Bij mij schakelt de koelkast nu ongeveer om de twee uur in. Dat is nog steeds minder dan een normale koelkast die eten op 6 ºC moet houden. Dus die extra slijtage valt wel mee lijkt me.

Er zit in Tcontrol verder nog een beveiliging die voorkomt dat Tcontrol de koelkast binnen 5 minuten na het uitschakelen weer inschakelt.  Tevens is in die versie met die kleinere hysterese iets gemaakt dat het omschakelen van verwarmen naar koelen en omgekeerd op zijn vroegst een half uur na de laatste verwarming of koelen gebeurd. Dit om te voorkomen dat om beurten verwarmen en koelen actief wordt.

William

Ik zal de nieuwste versie na de huidige vergisting eens installeren.

Henielma

Dan zal ik eens kijken of ik de komende dagen een nieuwe Tcontrol versie kan maken met email support. Heb je die functie ook meteen.

Henielma

Zojuist het SG gemeten van dit bier. Helaas gestopt op 1020.





Ook van het vorige gebellentelde bier (Saison) het SG gemeten. Deze is inmiddels 1005, dat lijkt er meer op. Er zit nog wat gistsmaak in maar voor de rest smaakt die prima. Die kan gebotteld worden als ik tijd heb.

Henielma

Vandaag weer gebrouwen. Een Oatmeal Stout. Het was een rustige brouwdag zonder verrassingen. 25 liter wort van 1054 in het gistvat.

Dit is de eerste keer dat ik vergist met de email alert actief. Bij het starten van het programma al vrij snel twee email ontvangen van Tcontrol. De eerste was een sensor alarm en de tweede een temperatuur alarm. Beide meldingen waren terecht.

Het wort is bijna bij 18 ºC aangeland waarop de hoofdvergisting zal plaatsvinden.

De Tcontrol link in mijn onderschrift doet het weer. Ik ben benieuwd over hoeveel uur het email bericht komt dat er een halve liter koolzuur geteld is.

William

Ik heb nu er nu zowat een hele eerste vergisting opzitten met de nieuwe e-mail functionaliteit in TControl. Het werkt perfect!

Elke dag krijg ik een statusupdate, als de temperatuur teveel afwijkt krijg ik een waarschuwing en 4 uur voor de start van een nieuwe stap krijg ik een waarschuwing.

Een aardige optie zou zijn om met een vinkje de e-mail alerting tijdelijk af te kunnen zetten, bijvoorbeeld omdat je een paar uur iets met het wort doet waardoor de sensor een verkeerde temperatuur meet.

Henielma

Fijn dat het bij jouw goed werkt in de praktijk.

Je kan het email adres veld tijdelijk leegmaken als je geen email wil of het SMTP server veld leegmaken. Dan doe je het bewust. Zo'n vinkje kan per ongeluk voorkomen dat er wat verstuurt wordt.

Henielma

4,9 uur na het toevoegen van de gist een email ontvangen van Tcontrol dat de eerste halve liter koolzuur gemeten is.




Op dit moment is de status als volgt


Henielma

Op dit moment is de vergisting op zijn hevigst. Er wordt nu 20 liter koolzuur per uur geproduceerd. De bellen gaan nu in een continue stroom.




Hopmans

WTF is dit?

Wat heb je nu weer in elkaar lopen knutselen?

 :)

Henielma

De grote bellenteller. Deze heb ik al een jaar of zo. Gemaakt van het doosje van een Velleman kit en wat koperdraad en een diepvriesbakje. In een uurtje in elkaar geknutseld. Hiermee meet ik mijn koolzuurproductie. Dat is de paarse grafiek in Tcontrol.

Ik heb er een onderwerp van op het forum staan. Zoek op "grote bellenteller" volgens mij.

De sensor is een magneet uit een deurcontact (alarminstallatie) in combinatie met bijbehorend reedcontact.

Henielma

Twee dagen verder is de hevige vergistingspiek voorbij en kabelt de vergisting nu rustig verder. Vanmorgen een mail dat over vier uur de volgende vergistingsstap gaat beginnen met daarin tevens het huidige SG bepaald aan de hand van de gemeten hoeveelheid koolzuur.



Hieronder het scherm met daarin de vergistingscurve.




Henielma

Zojuist een SG monster genomen van deze oatmeal stout. Ook aan de smaak is te proeven dat de vergisting goed verlopen is.

Tcontrol geeft nu 1014,6 aan en de hydrometer 1016. Dat komt dus mooi overeen.

Henielma

Zojuist het deel van dit bier dat ik in flessen wil hergisten gebotteld bij een hydrometer SG van 1016. Tcontrol geeft 1012,6 aan.

De rest van het bier ga ik koelen naar 6 graden Celsius om daarna te fustelen en dan geforceerd van koolzuur te voorzien in de soda kegs.

Het SG monster van dit bier is lekker. Wat bitterder en gebrander dan de vorige versie van dit bier en dat was ook de bedoeling.

Hieronder nog een screenshot van Tcontrol op dit moment.



Een goed verlopen vergisting die mooi te volgen is met Tcontrol met dagelijks een update email met daarin onder andere het huidige SG. Aan het eind van de vergisting is dat goed te gebruiken om te kijken of de vergisting stil is komen te liggen.


Henielma

CiteerTcontrol: fermentation I72 Lagunitas IPA 2 has started!                   

datum   5 maart 2011 22:35
onderwerp   Tcontrol: fermentation I72 Lagunitas IPA 2 has started!
22:35 (13 uren geleden)
After 5,9 hours the fermentation has been started.

Gisteravond naar de Carnaval geweest. Op een gegeven moment was ik benieuwd of de vergisting van het brouwsel van gisteren inmiddels gestart was. Even op de telefoon gekeken of er een email binnen was gekomen. Inderdaad bovenstaande email van Tcontrol dat het eerst koolzuur gemeten was. Binnen een halve minuut was ik gerustgesteld. Toch handig.

Henielma

Inmiddels is de vergistingspiek bereikt. In het onderstaande scherm is weer mooi de overschakeling van glucose op maltose te zien. Deze heb ik rood omcirkelt.

De vergisting ziet er goed uit. Het maken van een 2 liter starter en uitgaan van een Wyeast smackpack begint zijn vruchten af te werpen.



Doordat de schakelhysterese kleiner is geworden in deze versie zijn de deukjes in de paarse curve kleiner dan voorheen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.