Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol  (gelezen 136107 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol
« Reactie #475 Gepost op: 07-07-2015 21:55 u »
Nu een keer een Tcontrol screenshot van een gestokte vergisting. Het is lang geleden dat me dit overkomen is maar dit is er toch zeker n.

Het eerste heuveltje in de paarse curve met de hevigheid van de koolzuurproductie is het resultaat van de uit koelkast slurrie opgekweekte starter van een eerder Westmalle brouwsel. De piek van slechts 10 liter koolzuur per uur verraad al dat het niet echt goed is. Het vorige brouwsel met deze gist kwam tot 17,5 liter koolzuur per uur tijdens de piek. Rond de 1042 stopte de vergisting vrijwel. Hierna een starter gemaakt van een zakje T58 korrelgist die ik nog liggen had. Toegevoegd aan het jongbier en dit geeft het molshoopje na de scherpe piek. Dit doet wel wat maar niet veel. De vergisting blijft hierna wel aan de gang maar wel rustig. Later begint de hevigheid van de vergisting weer iets op te lopen en nu is deze klaar.
Tcontrol geeft als huidig SG 1008,1 aan en de hydrometer geeft 1007 aan. Dat klopt in ieder geval wel mooi.

Het jongbier is nog best troebel maar smaakt eigenlijk best goed. Nu het jongbier maar eens gaan koelen naar een graad of 14 en dan over een paar dagen bottelen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #476 Gepost op: 10-10-2015 10:48 u »
Sinds de zomervakantie ben ik in de weer met ondergisters. Nu een Herfst bock aan het vergisten met een dikke slurrie van 350 ml overgebleven van mijn Oktoberfest II. De gist is de WLP820.

Na 9,1 uur kwam de email met de melding dat de vergisting gestart was. Dat is redelijk snel voor de ondergister bij 9 C naar mijn idee. De vergistingspiek van 5 liter koolzuur per uur is nu ongeveer bereikt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #477 Gepost op: 19-11-2015 20:01 u »
Inmiddels zit het mijn Herfst Bock alweer een paar weken op fust en smaakt die prima. Eind SG is 1022 geworden terwijl Tcontrol met de koolzuurproductiesensor 1019 aangaf.

Hieronder het totale vergistingsverloop van dit bier. Bij 3 C is het bier gedurende een dag geforceerd gecarboniseerd met een koolzuurdruk van 3 bar. Dit heeft goed uitgepakt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #478 Gepost op: 20-11-2015 20:47 u »
Eergisteren weer een IPA gebrouwen. Voor het eerst met de Mangrove Jack's M44 vergist. Omdat berichten op dit forum melding maken dat deze gist traag start en 1 zakje eigenlijk te weinig is voor 20 liter met een start SG van 1063 heb ik de ochtend van de brouwdag even snel een starter van 0,5 liter gemaakt zodat de hoeveelheid gist op orde zou zijn voor dit brouwsel. Elf uur na het enten stuurde Tcontrol het email bericht dat de vergisting gestart was (de eerste 0,2 liter koolzuurproductie is dan gemeten). Die 11 uur valt binnen de 4 tot 12 uur waarbinnen ik het prettige vind dat de vergisting start.

Inmiddels is de vergistingspiek alweer voorbij en begint de vergisting rustiger te worden.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #479 Gepost op: 20-11-2015 20:56 u »
Herman, het valt mij bij jou tabellen vaak op dat de koolzuurproductie iedere keer als de koeling aan springt daar zichtbaar, in de tabel, op reageert. Bij mij is dat minder zichtbaar. Heb jij een vrieskist als gistkast?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #480 Gepost op: 20-11-2015 21:03 u »
De gemeten koolzuurproductie daalt bij mij inderdaad licht tijdens het lopen van de koeling. Ik gebruik geen vriezer maar wel een koelkast die er zin in heeft. Daar bedoel ik mee dat die goed koelt. Mogelijk komt het omdat het gistvat tegen de achterwand aanstaat en dat daardoor het koolzuur in de 40 liter kopruimte wat afkoelt. Ik ga er niet vanuit dat op die momenten de vergisting ook echt tijdelijk rustiger wordt. Dus ik maar me niet druk om die tijdelijke dalingen in de vergistingscurve. Ik zal nu het gistvat eens iets naar voren plaatsen en dan eens kijken of dat effect minder wordt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #481 Gepost op: 03-12-2015 20:29 u »
In 6 dagen was dit bier met de M44 gist uitvergist. Eind SG is 1016 geworden. Hierna de temperatuur langzaam laten dalen met 0,1 C/uur tot 3.3 C. Toen het bier in twee soda kegs afgevuld (korte scherpe piek in de temperatuurscurve) en 24 uur van 3,1 bar koolzuurdruk voorzien voor de carbonisatie. Dus in 15 dagen van brouwsel naar lekker bier in het glas. Het is een lekkere IPA geworden met 5,6 Vol% alcohol.

In het weekend weer brouwen en dan vergisten met de nieuwe versie V061 van Tcontrol.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #482 Gepost op: 31-01-2016 16:56 u »
Afgelopen woensdag een Porter gebrouwen en gent met 150 ml dikke slurrie van de M79 gist. Helaas een trage start en een lage vergistingspiek en veel minder schuim dan bij het vorige brouwsel met deze gist. Deze keer op een veel lagere temperatuur gestart (18 C) en na 16 uur de gistslurrie die inmiddels op de bodem lag doorgeroerd. Hierna startte de vergisting na een uur of 6. Wel mooi om te zien dat het vandaag gemeten SG precies overeen kwam met het SG dat Tcontrol aangeeft.

Over de smaak ben ik tevreden maar het eind SG moet nog wel een stuk lager.

Hieronder de vorige vergisting met dezelfde gist:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #483 Gepost op: 25-02-2016 21:11 u »
Gisteren een Weizen gebrouwen en deze is nu aan het vergisten met twee zakjes Gozdawa Bavarian Wheat 11. Deze gist wil voor de bananen in de smaak graag boven de 24 C vergisten.

Na 7,7 uur is de vergisting gestart (mail ontvangen dat de eerste 0,2 liter koolzuurproductie bereikt is). Omdat de vergisting vanochtend toch nog wat rustig was en daardoor te koel bleef heb ik de verwarming in de klimaatkast erbij ingeschakeld. Deze knik zie je duidelijk in de hevigheid van de vergisting. De vergistingspiek is na zo'n 24 uur weer aan het afnemen.

Vorig jaar met 1 gehydrateerd zakje van dezelfde gist vergist. Toen was de vergisting na 4,5 uur gestart en de vergistingspiek was ongeveer 11 liter koolzuur per uur. Nu weer gehydrateerd maar met 2 zakjes is de vergisting na 7,7 uur gestart maar is de vergistingspiek ongeveer het dubbele namelijk 22 liter koolzuur per uur.

Leuk om dit soort vergistingen redelijk objectief met elkaar te kunnen vergelijken.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #484 Gepost op: 27-02-2016 19:22 u »
De hoofd- en nagisting is snel afgelopen. Na 3 dagen vrijwel geen koolzuurproductie meer. Nu langzaam naar de 17 C voor de lagering en dan kan er alweer gebotteld worden.
Het door Tcontrol weergegeven SG komt overeen met de SG meting zoals ik die gisteren gedaan heb. Opvallend dat deze niet zo ver doorgegist is dan de vorige keer. Die ging naar 1011 en deze stopt rond de 1019. Tijdens het maischen heb ik slechts een kwartier tussen de 60 en 70 C gemaischt. Misschien is dit toch wat kort.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #485 Gepost op: 21-08-2016 11:24 u »
Gisteren alweer een Weizen gebrouwen. Dit keer een Dunkel Weizen met voor de verandering met dubbele decoctie gemaischt. Dit kost wel wat tijd (3,5 uur) maar daar is het een hobby voor.

Twee zakjes Gozdawa Bavarian Wheat 11 gehydrateerd en 2,6 uur na het enten van de gist heeft de bellenteller de eerste koolzuurproductie gemeten en de start vergisting email verzonden. De gist heeft er duidelijk zin in.

Inmiddels ruim 14 uur na het enten is de 13,5 liter koolzuur per uur bereikt en deze is nog niet op zijn top verwacht ik. Het is toch altijd weer heel rustgevend wanneer de klep van de bellenteller regelmatig schakelt als een soort hartslag van de vergisting.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #486 Gepost op: 22-08-2016 22:10 u »
De gist heeft er duidelijk zin in. Na 25 uur vrijwel uitvergist. Nu nog 0,1 liter koolzuurproductie per uur. Het huidige SG is 1018 (gemeten met hydrometer). Mogelijk zakt dit nog iets wanneer de gist uitgezakt is. De vorm van de koolzuurproductie curve is vrijwel identiek aan de vorige Weizen met dezelfde hoeveelheid gist. Zie hiervoor de paarse curve van deze post en die van 27 feb 2016. Alleen de piek is nu wat hoger (28 liter koolzuur per uur) en de vorige keer duurde het ongeveer drie dagen.

Oh ja, het SG monster smaakt al prima. Nog wat minder gisterig worden en koolzuur erop laten komen en klaar is deze Dunkel Weizen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #487 Gepost op: 19-04-2017 11:04 u »
En nog steeds stuur en volg ik de vergisting met Tcontrol. Tegenwoordig met Ballon koolzuurproductiesensor, iSpindel en de Tcontrol-IO print.

Afgelopen zaterdag weer een Weizen gebrouwen. Dit keer bijna 30 liter. Na 4 dagen is de vergisting in rustiger vaarwater aangeland. Tijd voor een hydrometer meting.

Hydrometer            1017
C02 prod. sensor   1013,4
iSpindel                  1010,0

En het screenshot van Tcontrol met daarin het vergistingsverloop.

De groene curve is het SG bepaald aan de hand van de CO2 productie sensor en de turquoise curve is bepaald uit de iSpindel informatie. Het verloop van de iSpindel curve daalt in het begin wat sneller om aan het eind dichter naar het werkelijke SG toe te kruipen.

Het SG monster smaakt veelbelovend, nu nog wat putlucht maar dat trekt de komende 2 weken nog weg.