Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol  (gelezen 132904 keer)

Offline Maarten

• Super lid
  • Land: nl
Re: Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol
« Reactie #25 Gepost op: 04-11-2009 11:34 u »
Zojuist het bier in de fustjes gedaan.

De bellenteller geeft 39% vergistingsgraad aan. Dit gecorrigeerd met de correctiefactor geeft 81% vergistingsgraad. Dit zou een eind SG van 1012 moeten geven. Gemeten met de hydrometer bij 19 ºC is 1012. Dus de correctiefactor is ook aan het eind van de vergisting juist. Dat is mooi.

Dat is een flinke correctiefactor! Dan moet je die correctie wel exact doen. Als de correctie zo'n 10% is, maakt het niet zoveel uit of je er flink naast zit met je correctie, maar dit is meer dan de helft! Ik ben ineens niet meer compleet overtuigd van deze meetmethode...

[edit] Als ik dit bericht zo teruglees klink ik vrij negatief. Ik draag het hele project een warm hart toe, en het lijkt exact te zijn. Toch maak ik me zorgen om die correctie. [/edit]

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robertw

• Vol lid
  • Straat vernoemd naar mijn grootvader.
« Reactie #26 Gepost op: 04-11-2009 12:38 u »
Ik ook niet meer na het zien van het laatste filmpje met de gigantische bellentrein die de bellenteller niet meer bij kon houden. Hiervoor moet eerst een oplossing gezocht worden. Zelfs een grotere bellenteller zal op deze manier niet nauwkeurig zijn. Misschien is er iets te maken met een reduceerventiel in de leiding? Misschien is er iemand op het forum die daar verstand van heeft...

Offline Tom den Hollander

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 04-11-2009 13:03 u »
Of misschien toch de meetcilinder die ik eerst voorstelde..
waarbij de bellenstroom door 2 klepjes wordt gestuurd...

Zie onderstaande afbeelding

In de bovenstaande is de beker geheel gevuld met CO2.
- Nu zal het bovenste ventiel opengaan en zal het water via de onderzijde de CO2 uit de beker omhoogduwen.
- Het water bereikt de bovenstende electrode en het ventiel wordt weer gesloten.
- Nu zal het onderste ventieel opengaan en de beker wordt gevuld met CO2 (het water niveau in de beker daalt)
- Het water wordt nu voorbij de ondersteelectrode weggedrukt en het onderste ventiel wort weer gesloten.

Deze cyclus herhaalt zich dan. Bij iedere cyclus zal er dus een bekende hoeveelheid CO2 ontsnappen.

Hiernaast kan eventueel nog een waterslot geplaatst worden met een flinke waterkolom.. dit zodat 't vat niet kan/zal exploderen indien de automatiek hapert..

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #28 Gepost op: 04-11-2009 13:19 u »
Bedankt voor de ideeen.

Naar mijn idee is de hoeveelheid CO2 die voor de kiep wegstroomt bij een bepaalde kopruimte in het vat constant. Daardoor is het volgens mij ook geen probleem. De komende maanden ga ik er nog meer vergistingen mee uitvoeren en dan komt er duidelijkheid of de liter per puls factor juist is.

Voorlopig verander ik dus niets aan mijn bellenteller. Maar ik nodig iedereen uit om ook ervaring op te doen met CO2 meting tijdens de vergisting. Hierdoor krijgen we steeds meer informatie.

Mijn doel met de bellenteller is het volgen van de vergisting om zo meer inzicht in de vergisting van bier te krijgen. Dat gaat hiermee prima.

Het is niet mijn doel om eindeloos met allerlei bellenteller-ideeen te gaan knutselen. Maar ik houd natuurlijk niemand tegen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #29 Gepost op: 25-11-2009 22:00 u »
Zojuist begonnen om de gist in een flesje Lonse quadrupel op te kweken.

Om het opkweken te kunnen volgen heb ik hier de bellenteller op aangesloten.

Aan het depot van het flesje 52 gram appelsap toegevoegd. Dit is 11,2 Brix, (SG 1045) en komt overeen met 6 gram suiker.

Eens kijken of het lukt om morgen op het werk te zien of de gist aanslaat. De temperatuur is wat laag (18 șC) maar het is in de brouwerij even niet warmer. Mogelijk warmt het flesje nog wat op in de loop van de tijd. Ook dat is dan te zien.

Als je mee wil kijken dan kan dat met de Tcontrol link in mijn onderschift.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 25-11-2009 22:43 u »
Vandaag sinds een lange zomerstop samen met Wilko weer eens gebrouwen. het wort van de Boddingtons kloon staat inmiddels in gistkast die ik afgelopen tijd van een temperatuurregeling heb voorzien, met aangesloten bellenteller.
Ik hoop binnenkort te melden of mijn bellenteller naar wens werkt (of niet).

Robert

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 26-11-2009 15:33 u »
Vanmorgen zijn de eerste bellen geteld.
Helaas kan ik melden dat ook bij mij het bellentrein probleem optreedt, eerst een tijdje niets, dan een grote bellentrein die de teller eigenlijk niet bij kan houden, waardoor er een flinke meetfout zal ontstaan.

Ik vergist in een 30 liter vat, gevuld tot 17 liter (start s.g. 1040)

Vanmorgen toen de gisting net op gang was heb ik het effect flink kunnen verminderen door achter de bellenteller nog een waterslot te koppelen met zo weinig mogelijk water daarin. Nu de vergisting wat beter op gang is gekomen is het gunstige effect daarvan weer afgenomen en komen er weer bellentreinen langs.

Zoals ik het nu bekijk moeten we hiervoor een oplossing vinden, anders is de bellenteller helaas niets meer dan een luxe waterslot naar mijn idee, helaas :-(

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 26-11-2009 15:44 u »
Doe es een propje nat wc papier bovenin je laatste waterslot, en dan op zo'n manier, dat de bellen heel langzaam door het waterslot heen glijden in plaats van er doorheen te floepen... (dus om de weerstand te verhogen) Bij mij levert dit een minder lawaaiig, rammelend waterslot op, wellicht helpt het hier ook. Succes!

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-11-2009 16:22 u »
Ik heb er even mee geëxperimenteerd, lastig te zien of het doet wat zou moeten, ook omdat het afstellen van de doorstroming zo haast niet te doen is.
Je hebt me wel op een idee gebracht dat misschien gaat werken. Moet daarvoor even op zoek naar een tafeltennis balletje. Als ik die doormidden zaag en 1 helft bovenop het waterslot leg, i.p.v. het bekende rode dopje, kan ik misschien de druk regelen door het halve bolletje te vullen met een bepaald gewicht. Of dit gaat werken als reduceerventiel  :weetniet:

Robert

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-11-2009 16:26 u »
Ik heb er even mee geëxperimenteerd, lastig te zien of het doet wat zou moeten, ook omdat het afstellen van de doorstroming zo haast niet te doen is.
Je hebt me wel op een idee gebracht dat misschien gaat werken. Moet daarvoor even op zoek naar een tafeltennis balletje. Als ik die doormidden zaag en 1 helft bovenop het waterslot leg, i.p.v. het bekende rode dopje, kan ik misschien de druk regelen door het halve bolletje te vullen met een bepaald gewicht. Of dit gaat werken als reduceerventiel  :weetniet:

Robert
Ja dit is wel ongeveer het idee. Het voordeel van zo'n systeem is dat, mocht er onverhoopt toch veel druk opbouwen (en de kans daarop zie ik bij een propje papier groter zijn) het blokkerende ding weggeschoten/geduwd wordt. (dit itt tot een knijper/klem op de slang)

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 26-11-2009 17:42 u »
Ik heb een pingpongballetje gevonden. Met een stukje neopreen een goed afsluitende "ring" op de bovenkant van het waterslot gemaakt.
Hierop ligt de bal voor ongeveer de helft gevuld met water. Het gevolg hiervan: een niet meer blubbend waterslot, maar een mooie constante bellenstroom door het waterslot, en dus ook door de bellenteller :proost2:

Ik houd nog even een slag om de arm, maar dit ziet er heel erg goed uit!

Zal zo eens een filmpje maken van het waterslot met pingpongbal, wordt vervolgt...

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 26-11-2009 18:42 u »
Het filmpje:

Small | Large

Het ritmische tikken op de achtergrond komt van de mechanische teller...

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 26-11-2009 19:36 u »
Het moet dus ook vast kleiner kunnen, zonder waterslot, met een glazen knikker/buisje/stukje neopreen. Dan kan dit rechtstreeks bij de bellenteller gemaakt worden. Zal er binnenkort eens wat verder mee experimenteren.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #38 Gepost op: 26-11-2009 19:54 u »
Het lijkt of er een licht overdrukventiel nodig is om de bellenstroom wat constant te maken.

Maar voorlopig ga ik eerst een aantal brouwsels doen met de Bellenteller zonder verdere aanpassingen.

Mijn huidige gistopkweek met de Rochefort gist is nog niet op gang gekomen. Misschien is 19 șC ook wat laag. Het flesje heeft een heel klein beetje aangezogen. Dus waarschijnlijk wordt er nog zuurstof verbruikt.

Het flesje met magneetroerder in de koelkast gezet en de verwarming ingesteld op 23 șC om de gist wat sneller te activeren. Toch handig Tcontrol.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #39 Gepost op: 28-11-2009 20:55 u »
De temperatuur in de koelkast is opgelopen naar 26 șC en het heeft even geduurd voor ik in de gaten had waarom de temperatuur zo hoog bleef. Maar de magneetroerder produceert natuurlijk warmte en laat de temperatuur in de koelkast oplopen.

Helaas is deze starter niet aangeslagen. Een half jaar onder een bier van 11% is blijkbaar ook voor de Rochefort gist teveel.

Vandaag een vers flesje (september) van de Rochefort 6 gehaald. Nu aan het proberen deze op te starten. Het flesje staat weer in de koelkast maar nu schakel ik de koelfunctie van Tcontrol aan in plaats van de verwarmingsfunctie. Eens kijken of dit nu opstart.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #40 Gepost op: 01-12-2009 19:30 u »
Yes, we have a lift off.  :dansen:

Na 2,5 dagen is de gist eindelijk aan de slag. Zojuist de magneetroerder weer ingeschakeld.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #41 Gepost op: 02-12-2009 11:16 u »
Gisteravond opgeschaald naar 0,5 liter en vanmorgen er 1 liter wort bijgedaan.

Er ontstaat nu in de starter zo'n liter CO2 per uur.

Vanmiddag brouwen en vanavond de starter bij het wort voegen. Kan de gist in volle vaart door.

Dus vanaf morgen gaat er weer een echte vergisting gebellentelt worden. Ik ben benieuwd of de benadering van de vergistingsgraad nu beter overeenstemt door de aangepaste parameter van l/puls.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #42 Gepost op: 03-12-2009 07:47 u »
Vannacht om 4 uur (6 uur na het enten) zijn de eerste bellen getelt van dit brouwsel.  :dansen:

De gist heeft er zin in. 8 liter koolzuur per uur op dit moment.

In de Tcontrol link in mijn onderschrift is de vergistingspiek vandaag mooi te volgen. Helaas heb ik geen toegang tot internet vandaag.  :(

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #43 Gepost op: 03-12-2009 09:29 u »
Ha, ik snap eindelijk dat die y-as 2 grootheden vertegenwoordigt (graden C en liters koolzuurgas per uur). Ik snapte al niet dat je op het vriespunt begon... :D

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #44 Gepost op: 03-12-2009 18:40 u »
Geweldig, de bellenstroom is continue geworden.

Er zit geen rustpauze meer tussen de bellenstroom. Iedere halve seconde is er een kiep, continue. De gist heeft er duidelijk veel zin in. Doordat de temperatuur op 21 șC gehouden wordt blijft de hoeveelheid schuim beperkt tot 5 liter op de 22 liter wort.

De hevigheid van de vergisting begint al wat af te nemen zoals uit de onderstaande grafiek blijkt.

Inderdaad Edgar, de y-as geeft ook liters koolzuur per uur aan en ook vergistingsgraad/10.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 03-12-2009 19:28 u »
Herman,
Heb  je nog iets aangepast waardoor de bellenstroom nu wel constant is?
Of is de kopruimte nu kleiner? Of een dikkere schuimlaag?

Of krijg je waarschijnlijk weer onderbrekingen als de vergisting weer afneemt?

Robert

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #46 Gepost op: 03-12-2009 19:44 u »
Ik heb niets aan de bellenteller aangepast. Dat ga ik voorlopig ook niet doen. Ik ga er namelijk vanuit dat ik hiermee voldoende nauwkeurig de huidige vergistingsgraad of SG kan bepalen. Dus ik ga eerst leren van deze teller bij meerdere vergistingen.

De kopruimte is gelijk en de hoeveelheid schuim ook wel ongeveer. Een verschil is de gist en het start SG. Dit is opgekweekte Rochfort en het start SG is 1078.

Als de vergisting rustiger gaat worden dan zullen er weer bellentreinen ontstaan. Maar dat is niet erg.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 03-12-2009 20:03 u »
Ok, voor een volgende vergisting ga in na het pingpongbal experiment iets definitievers verzinnen, zit aan een glazen knikker te denken. Het stukje neopreen materiaal lijkt een goede keuze.
Ik volg jouw vergisting uiteraard weer met interesse, ben benieuwd of je goed uitkomt op de berekende waarden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 03-12-2009 21:59 u »
Henielma,
Ik zie dat je in je Tcontrol window de bellen omrekent naar liters koolzuur en dan naar vergistingsgraad. Via een andere ''bellendraad'' werd ik deze week door RobertW getriggert en heb samen met hem een excelsheetje gemaakt waarmee je de berekening Bellen-liters CO2-SG-vergistingsgraad kunt maken. De formules zijn de versimpelde versies uit mijn uitgebreide boekwerk. Deze versimpelde formules zijn echter zo simpel en toch verrassend nauwkeurig dat meerdere mensen ze misschien willen gebruiken. Ik vroeg mij af wat jij in jouw Tcontrol window gebruikt? Zie bijgaand sheetje
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #49 Gepost op: 03-12-2009 23:05 u »
Hans,

Ik heb je sheet in het andere onderwerp gezien. Ziet er handig uit. Ga ik misschien nog wel wat mee doen.

Voorlopig doe ik het nog eenvoudiger.

In een citaal van William in het andere onderwerp geeft hij aan dat 1 gram suiker 0,251 liter koolzuur produceert bij volledige vergisting.

Ik bereken het equivalent van het start SG met water en suiker. Dit aan de hand van een tabel uit 'Maak zelf wijn' van Ron Hoose. Bijvoorbeeld 10 liter met een SG van 1080 bevat 2080 gram suiker. Met deze hoeveelheid suiker is de maximaal te produceren hoeveelheid suiker te berekenen.

Vergistingsgraad = gram suiker x 0,251 / Geproduceerde hoeveelheid koolzuur.

Aangezien het proces lineair is volgens mij corrigeer ik met de parameter L/puls zodat ik uitkom op het werkelijke huidige SG gemeten met een hydrometer. Na een aantal brouwsels zal blijken of dit nauwkeurig genoeg is. Maar ik verwacht van wel.

Voor diegene die er niet genoeg van kunnen krijgen (inclusief rustgevend geluid):

Small | Large