Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol  (gelezen 132903 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol
« Gepost op: 23-10-2009 18:39 u »
Ik heb een bellenteller gemaakt zoals aangegeven is in de draad "Bellentellen". Deze is aangesloten op Tcontrol. Met deze opstelling ben ik nu voor de eerste keer een echt brouwsel aan het vergisten. Mogelijk is het ook voor anderen interessant om te zien hoe de koolzuur (en dus ook alcohol) ontwikkeling verloopt tijdens de vergisting. Dit in combinatie met gecontroleerd temperatuursverloop.

Twee dagen geleden is de vergisting van 23 liter wort van 1062 met de US-05 gist begonnen.

Hieronder het scherm van Tcontrol na twee dagen de vergisting controleren.

De rode grafiek rechtsonder is de temperatuur die op 19 șC gehouden is. Eerst door het wort van 20 șC naar 19 șC te brengen. Daarna een halve dag door opwarming op 19 șC houden en later toen de vergisting flink actief werd is de koeling weer ingeschakeld.

De paarse grafiek geeft de geproduceerde hoeveelheid CO2 in liters per uur aan. Dit is de interessantste grafiek. Hierin is mooi te zien dat de vergistingspiek voorbij is en dat de hevigheid nu mooi begint af te nemen. In deze grafiek zijn deukjes te zien ten gevolge van het actief koelen waardoor de 40 liter kopruimte afkoelt en tijdelijk lijkt dat er minder koolzuurproductie is.

De gele grafiek is de geschatte vergistingsgraad in de loop van de tijd.

Nu laat ik de temperatuur langzaam oplopen naar 21 șC.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
Re: Vergisting volgen met bellenteller en Tcontrol
« Reactie #1 Gepost op: 23-10-2009 18:46 u »
Ik weet dat Engelse woorden hier niet mogen van Jacques maar... Awesome!!!

Misschien wel humor om nog een termometertje in je kopruimte te hangen en zo te corrigeren voor de temperatuurschommelingen (gebruikmakend van p = nRT/V of als je echt hardcore bent met de van der Waals gaswet voor zuiver CO2 bij 1 atm maar dan wordt het wel heel veel werk).

Ik ben benieuwd bij welke vergistingsgraad per uur je besluit dat het klaar is.

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #2 Gepost op: 23-10-2009 19:15 u »
Hoi Henielma,

Ziet er goed uit. Voorlopig moet ik nog steeds mijn Tcontrol opstelling in elkaar knutselen, alle onderdelen heb ik al wel in huis.

Wat ik me alleen afvraag: Hij had na 2 dagen een vergistingsgraad van bijna 18%. En de hoofdgisting loopt al af. Ik zou verwachten dat tijdens de hoofdgisting de vergistingsgraad op zn minst oploopt naar 50% (maar dacht eigenlijk meer aan 70 als je uiteindelijk op 80 mikt). Vergis ik me zo erg in de SG-daling die tijdens de hoofdgisting plaatsvindt ten opzichte van de nagisting? Zoals het er nu uitziet moet hij de meeste suikers nog gaan vergisten...

Groet,

Remco

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 23-10-2009 19:18 u »
In het gistvat wil ik geen sensoren in verband met kans op infectie. Verder heb ik geen last van die deukjes. Ik weet waar ze van komen.

Overigens is de vergisting natuurlijk de komende weken online te volgen door de Tcontrol link in mijn onderschift.
Het lijkt dan dat je naar een simulatie kijkt maar ik gebruik die mode om Tcontrol via software te koppelen met mijn huisbesturing. Om bekabelingstechnische redenen doet de huisbesturing de meting en geeft die de data door aan Tcontrol.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #4 Gepost op: 23-10-2009 19:21 u »
Goed punt Remco. Als de vergisting afgelopen is weten we meer want dan kan ik het echte SG meten.

Mij valt op dat in het begin van een bellenstroom de koolzuur er erg snel uitspuit. Daardoor komt er meer koolzuur onder een compartiment doordat het even duurt voordat gekiept wordt. Hierdoor wordt er wat koolzuur niet gemeten. Een bellenstroom zijn bijvoorbeeld 64 kieps direct na elkaar.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2009 10:36 u »
Goed punt Remco. Als de vergisting afgelopen is weten we meer want dan kan ik het echte SG meten.

Mij valt op dat in het begin van een bellenstroom de koolzuur er erg snel uitspuit. Daardoor komt er meer koolzuur onder een compartiment doordat het even duurt voordat gekiept wordt. Hierdoor wordt er wat koolzuur niet gemeten. Een bellenstroom zijn bijvoorbeeld 64 kieps direct na elkaar.

64 kieps? Is het voor zulke aantallen niet nuttig om een grotere bellenteller te maken?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2009 14:55 u »
Een grotere bellenteller zou wat nauwkeuriger kunnen meten. Maar voorlopig ben ik tevreden over de resultaten met deze teller. Het is wel zo dat de kieps nu door acht gedeeld worden voordat deze door Tcontrol getelt worden. Tcontrol kan maar 1 verandering van ingangssignaal per seconde meten.

Om een idee te geven hoe zo'n bellenstroom er uitziet heb ik een filmpje geupload. Dit zijn ruim 30 kieps direct achter elkaar. Daarna is het weer een tijdje rustig.

Small | Large

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2009 15:16 u »
Ik heb er nog niet eerder iets over gezegd, maar ik vind het geniaal.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 24-10-2009 15:28 u »
Dat is wel een hele lange bellenstroom per puls. De kans is groot dat je nu veel CO2 mist en dat je daardoor op een te lage vergistingsgraad uitkomt.

Ik neem aan de bellenteller op het waterslot is aangesloten of is de bellenteller ook het waterslot? Indien het laatste dan is een belangrijke reden voor de lang puls waarschijnlijk de grootte van de kopruimte. Om het drukverschil is het waterslot te overwinnen moet er redelijk wat gas in de kopruimte worden gevormd. Je zou dus eigenlijk de kopruimte kleiner moet maken maar dat lijkt me niet praktisch.

Staat de bellenteller boven het waterslot of onder het waterslot? Ik kan me voorstellen dat je een meer regelmatige stroom krijgt als deze boven het waterslot staat.

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #9 Gepost op: 24-10-2009 15:30 u »
Mooi om te zien Henielma!

Eigenlijk een hele simpele opstelling. Als ik Tcontrol in gebruik heb, ga ik me er ook eens in verdiepen.

Het lijkt erop, dat in het begin van de bellenstroom ook CO2 ontsnapt voordat het systeem kiept. Die CO2 zal hij niet meten. Dat verklaart ook de ontzettend lage vergistingsgraad tot nu toe. Hij meet naar mijn inschatting op dit moment een groot deel van de bellen niet. Bij je test in het klein zal je minder heftige bellentreinen hebben gehad en toen meette het systeem dus wel goed. Ik verwacht dus dat de enige optie is om het systeem zo groot te maken dat er ook bij heftigere bellentreinen geen gad "gemorst" wordt.

Wat overigens niets afdoet aan het geweldige systeem hoor! Het blijft fantastisch dat we op deze manier ons proces kunnen volgen en sturen. Ik ben blij dat er mensen zoals jij  :merlin: zijn die dit pionierswerk  :gistsmile: kunnen uitvoeren en vervolgens willen zorgen dat mensen met twee rechter hersenhelften :pcboos: het ook kunnen gebruiken.

Groet,

Remco

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #10 Gepost op: 24-10-2009 16:03 u »
Bedankt voor de enthousiaste reacties.

In mijn geval is de bellenteller ook direct het waterslot. De kopruimte is erg groot (45 liter) en daardoor zie je die lange bellentreinen. Ik heb nu geen druppel zeep toegevoegd mogelijk dat daardoor de de bellentrein extra lang is.

Maar ik heb niet de illusie dat je de bellentrein helemaal uit elkaar kan halen. Tenslotte vertoont ieder waterslot dit gedrag. De teller zal er dus tegen moeten kunnen volgens mij.

Een punt van aandacht bij deze constructie is dat als ik na de nagisting de temperatuur flink laat dalen dan moet ik opletten dat het water in de bellenteller niet aangezogen wordt in het gist vat. Hetzelfde geld aan het begin waarbij ik de koelkast de laatste graden Celsius laat koelen. Daarom heb ik pas water in de bellenteller gedaan toen de gewenste vergistingstemperatuur bereikt was.
In de aanvoerslang zou eigenlijk een tussenvat moeten komen waar het water van de bellenteller in komt als het gistvat gaat aanzuigen.

Het is mij nu niet duidelijk hoeveel koolzuur ik mis.
Het lijkt erop dat de bellen al onder het kiepmechanisme vandaan komen voordat er gekiept wordt. Dit gebeurd vooral in het begin van de pulstrein waar de uitstroom het hevigst is.
Over een dag of vijf maak ik het gistvat open en dan zal ik het soortelijk gewicht meten. Dan weten we wat meer of en hoeveel koolzuur er gemist is. Het is helemaal niet zo erg als de koolzuur meting niet exact juist is. Want door ervaring zal je leren wat de afwijking is.

Het is nu erg leuk om te zien dat de vergistingspiek afgelopen is en dat de vergisting op een constante snelheid verder aan het gaan is.

Offline Robertw

• Vol lid
  • Straat vernoemd naar mijn grootvader.
« Reactie #11 Gepost op: 24-10-2009 23:57 u »
Wat een geweldig mooi eerste plaatje Herman!
En wat ik heel bijzonder vind is te zien dat de minimale temperatuursveranderingen een gigantische uitwerking hebben op de vergisting. Dit moet vast de eerste keer zijn dat een hobbybrouwer zoiets zichtbaar maakt...
Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar een groter plaatje van je logging. Kun je nu al zoiets maken zonder de huidige meting in de war te sturen?

Robert

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 25-10-2009 00:26 u »
En wat ik heel bijzonder vind is te zien dat de minimale temperatuursveranderingen een gigantische uitwerking hebben op de vergisting. Dit moet vast de eerste keer zijn dat een hobbybrouwer zoiets zichtbaar maakt...

Ik denk niet dat die temperatuurschommelingen een hele grote invloed hebben op de vergisting meer veel meer in de hoeveelheid koolzuur die vrijkomt uit de vrije ruimte boven het bier. Het volume van een gas is zeer sterk afhankelijk van de temperatuur.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-10-2009 00:34 u »
Klopt inderdaad, ik zie na nogmaals lezen dat er 40 liter kopruimte is. En die kopruimte zal ook nog eens veel sneller afkoelen dan de vloeistof...

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: 25-10-2009 08:41 u »
De kopruimte is erg groot (45 liter) en daardoor zie je die lange bellentreinen.

Gossiepietje, twee stokpaarderkenningen op een avond is wel veel hoor :)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #15 Gepost op: 28-10-2009 14:44 u »
Vandaag is het een week geleden dat dit bier gebrouwen is. Nu is het SG gedaald van 1062 naar 1015, dit is een schijnbare vergistingsgraad van 75,8%. Aangezien Tcontrol nog maar 36,3% als vergistingsgraad aangeeft is de constatering juist dat er ongeveer de helft van de koolzuur ontsnapt net voor het kiepen van de teller. Door de traagheid van de teller en omdat de bellenstroom doorgaat door de grote kopruimte wordt er ongeveer een factor 2 gemist.
Bij een volgende vergisting zal ik de factor (bij een elektronische deling door acht) van 0,0172 l/puls aanpassen naar 0,0359 l/puls.

Hieronder het scherm zoals het nu is.

Het is opvallend dat sinds een dag de daling van de CO2 productie gestopt is. De vergisting gaat nu op constante snelheid verder.

Voor de geïnteresseerden: Het bier smaakt nog erg naar gist. Maar het lijkt niet dat het te bitter is geworden. Ik heb zojuist nog 22 gram Merkur hop als koudhop toegevoegd. Dit gaat over 2,5 week wel smaken denk ik. Tenminste als de gist op tijd wil gaan dalen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 28-10-2009 15:24 u »
Ik heb zojuist nog 22 gram Merkur hop als koudhop toegevoegd.

Koudhop dus tijdens de hoofdvergisting (althans voor het hevelen)? Daar wilde ik net naar gaan zoeken op het forum, omdat ik ook op die manier tijd wil winnen met mijn Zorgelozen. Die vergisten vrij traag in de kelder (nu ongeveer 55%) en ik wil ze vrij snel klaar hebben. Doen dan maar? (onder het motto: als Henielma het doet...  :duimop:  ;) )

Overigens, on topic: zo'n variatie afhankelijk van de kopruimte is wel lastig. Misschien kan je een vertraging inbouwen of toch op één of andere manier de gasstroom gelijkmatiger aan de bellenteller voeren?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #17 Gepost op: 28-10-2009 16:11 u »
Deze week in de auto weer de (ingekorte) Brew Strong podcast over dry hopping geluisterd. Als ik goed geluisterd heb waren daar ook een paar hobbybrouwers die niet overhevelde. Dit doe ik tegenwoordig ook nog maar zelden.
Mogelijk hadden die wel een CCT waardoor ze wel eerst de gist kunnen aflaten. Het niet overhevelen bij koudhoppen kan als nadeel hebben dat je wat meer hop moet toevoegen omdat de gist een deel van de smaakstoffen weer opneemt.
Het is overigens de eerste keer dat ik koudhop dus ik ben er nog mee aan het experimenteren. Maar ik zou het gewoon doen. In het ergste geval heb je er wat minder effect van.

Het zou mooi zijn als de bellenstroom beter verspreid zou zijn over de tijd. Maar ik heb te weinig verstand van stromingsleer. Maar ik zou natuurlijk wel het systeem kunnen vertalen naar een elektrisch model en dan snap ik het weer en kan ik misschien een oplossing vinden.  :idea:
Overigens vraag ik me echt af of er tussen verschillende brouwsels veel verschil zal zitten. Na paar volgende brouwsels weten we er meer van. Ik brouw altijd tussen de 20 en 40 liter. De kopruimte varieert daarmee van 45 naar 25 liter.

Bij het 1 liter experiment in een fles van 5 liter had ik maximaal zo'n 5 kieps na elkaar. Nu heb ik 64 kieps na elkaar geteld. Als ik van die 5 kieps bij 4 liter kopruimte 6 maak is het al bijna lineair.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 28-10-2009 16:14 u »
Aaah ja natuurlijk je past de ijking aan aan de grootte van het brouwsel/kopruimte. Ik had het kunnen verwachten. :D Mooi!

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #19 Gepost op: 28-10-2009 17:45 u »
Het schuim is denk ik het grootste probleem m.b.t. de bellentrein. Hier doe je niets aan terwijl je het schuim wegroert.

Stel dat de bellenstroom bij jouw volumestroom wel regelmatig zou zijn in de tijd, heb je dan nog voldoende tijd om te samplen?

Ik heb niet veel verstand van electronica maar als je de stroomsterkte wilt reduceren gebruik je toch een weerstand in een parallel circuit. Met het schuim lijkt het alsof je een condensator hebt die pas bij een bepaalde spanning leegloopt. Een RC-filtertje  :weetniet:

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #20 Gepost op: 28-10-2009 18:03 u »
Het idee van een shunt-weerstand zou in dit geval kunnen werken alleen moet je die weer uitschakelen als de stroom vermindert omdat je bij lage doorstroom onder je nauwkeurige meetbereik beland.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #21 Gepost op: 31-10-2009 20:11 u »
Ik zal pas na vergisting van meerdere batches de bellenteller eventueel aanpassen. Ik wil eerst het resultaat zien met andere vergistingen en een aanpassing van de liters CO2 per puls.

Zometeen gaat de koeling starten om het jongbier van 22 șC met 1 șC per uur naar 6 șC te brengen. Dan kan de gist uitzakken en kan ik maandag het bier op fust zetten voor de geforceerde carbonisatie.
De CO2 productie is nog ongeveer 0,1 L/uur. Het is nu opletten dat het gistvat geen water uit de bellenteller gaat aanzuigen. Door het afkoelen van de kopruimte van het vat zal er onderdruk komen. Hier moet ik de volgende keer wat voor maken. Of een terugslagklep of een tussenbuffer dat het water opvangt. Waarschijnlijk zal ik vanavond de bellenteller losmaken als een paar uur geen CO2 productie gemeten is.

Een afdruk van het scherm op dit moment.

De paarse curve (L/uur) vertoonde 2 dagen geleden een kleine opleving. Dit was na het toevoegen van de koudhop. Misschien is hierdoor wat beweging in het jongbier gekomen of wat zuurstof meegekomen met de bellen. Hierna is de vergisting vrijwel stil gaan liggen.
De vergisitingsgraad is nu na correctie 81%.

Ik kan bijna niet wachten tot de volgende vergisting met de bellenteller.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 31-10-2009 20:55 u »
Ik zou er maar gauw een waterslot op zetten, er valt nu toch niets meer te meten.
Voor de volgende keer zou je zo'n buffer-pot kunnen maken zoals ik op de hobbybrouwendag bij me had. Daarin zou als je dezelfde pot gebruikt als waar de teller in zit, al het water in moeten passen.

Robert

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #23 Gepost op: 31-10-2009 22:02 u »
Zo gezegd zo gedaan. Het water begon omhoog te kruipen in het slangetje van de bellenteller. Dus de bellenteller afgekoppeld en het waterslot gevuld met een beetje water.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #24 Gepost op: 03-11-2009 22:15 u »
Zojuist het bier in de fustjes gedaan.

De bellenteller geeft 39% vergistingsgraad aan. Dit gecorrigeerd met de correctiefactor geeft 81% vergistingsgraad. Dit zou een eind SG van 1012 moeten geven. Gemeten met de hydrometer bij 19 șC is 1012. Dus de correctiefactor is ook aan het eind van de vergisting juist. Dat is mooi.

Hieronder nog het scherm nadat het gistvat leeg is.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 04-11-2009 11:34 u »
Zojuist het bier in de fustjes gedaan.

De bellenteller geeft 39% vergistingsgraad aan. Dit gecorrigeerd met de correctiefactor geeft 81% vergistingsgraad. Dit zou een eind SG van 1012 moeten geven. Gemeten met de hydrometer bij 19 ºC is 1012. Dus de correctiefactor is ook aan het eind van de vergisting juist. Dat is mooi.

Dat is een flinke correctiefactor! Dan moet je die correctie wel exact doen. Als de correctie zo'n 10% is, maakt het niet zoveel uit of je er flink naast zit met je correctie, maar dit is meer dan de helft! Ik ben ineens niet meer compleet overtuigd van deze meetmethode...

[edit] Als ik dit bericht zo teruglees klink ik vrij negatief. Ik draag het hele project een warm hart toe, en het lijkt exact te zijn. Toch maak ik me zorgen om die correctie. [/edit]

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 04-11-2009 12:38 u »
Ik ook niet meer na het zien van het laatste filmpje met de gigantische bellentrein die de bellenteller niet meer bij kon houden. Hiervoor moet eerst een oplossing gezocht worden. Zelfs een grotere bellenteller zal op deze manier niet nauwkeurig zijn. Misschien is er iets te maken met een reduceerventiel in de leiding? Misschien is er iemand op het forum die daar verstand van heeft...

Offline Tom den Hollander

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 04-11-2009 13:03 u »
Of misschien toch de meetcilinder die ik eerst voorstelde..
waarbij de bellenstroom door 2 klepjes wordt gestuurd...

Zie onderstaande afbeelding

In de bovenstaande is de beker geheel gevuld met CO2.
- Nu zal het bovenste ventiel opengaan en zal het water via de onderzijde de CO2 uit de beker omhoogduwen.
- Het water bereikt de bovenstende electrode en het ventiel wordt weer gesloten.
- Nu zal het onderste ventieel opengaan en de beker wordt gevuld met CO2 (het water niveau in de beker daalt)
- Het water wordt nu voorbij de ondersteelectrode weggedrukt en het onderste ventiel wort weer gesloten.

Deze cyclus herhaalt zich dan. Bij iedere cyclus zal er dus een bekende hoeveelheid CO2 ontsnappen.

Hiernaast kan eventueel nog een waterslot geplaatst worden met een flinke waterkolom.. dit zodat 't vat niet kan/zal exploderen indien de automatiek hapert..

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #28 Gepost op: 04-11-2009 13:19 u »
Bedankt voor de ideeen.

Naar mijn idee is de hoeveelheid CO2 die voor de kiep wegstroomt bij een bepaalde kopruimte in het vat constant. Daardoor is het volgens mij ook geen probleem. De komende maanden ga ik er nog meer vergistingen mee uitvoeren en dan komt er duidelijkheid of de liter per puls factor juist is.

Voorlopig verander ik dus niets aan mijn bellenteller. Maar ik nodig iedereen uit om ook ervaring op te doen met CO2 meting tijdens de vergisting. Hierdoor krijgen we steeds meer informatie.

Mijn doel met de bellenteller is het volgen van de vergisting om zo meer inzicht in de vergisting van bier te krijgen. Dat gaat hiermee prima.

Het is niet mijn doel om eindeloos met allerlei bellenteller-ideeen te gaan knutselen. Maar ik houd natuurlijk niemand tegen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #29 Gepost op: 25-11-2009 22:00 u »
Zojuist begonnen om de gist in een flesje Lonse quadrupel op te kweken.

Om het opkweken te kunnen volgen heb ik hier de bellenteller op aangesloten.

Aan het depot van het flesje 52 gram appelsap toegevoegd. Dit is 11,2 Brix, (SG 1045) en komt overeen met 6 gram suiker.

Eens kijken of het lukt om morgen op het werk te zien of de gist aanslaat. De temperatuur is wat laag (18 șC) maar het is in de brouwerij even niet warmer. Mogelijk warmt het flesje nog wat op in de loop van de tijd. Ook dat is dan te zien.

Als je mee wil kijken dan kan dat met de Tcontrol link in mijn onderschift.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 25-11-2009 22:43 u »
Vandaag sinds een lange zomerstop samen met Wilko weer eens gebrouwen. het wort van de Boddingtons kloon staat inmiddels in gistkast die ik afgelopen tijd van een temperatuurregeling heb voorzien, met aangesloten bellenteller.
Ik hoop binnenkort te melden of mijn bellenteller naar wens werkt (of niet).

Robert

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 26-11-2009 15:33 u »
Vanmorgen zijn de eerste bellen geteld.
Helaas kan ik melden dat ook bij mij het bellentrein probleem optreedt, eerst een tijdje niets, dan een grote bellentrein die de teller eigenlijk niet bij kan houden, waardoor er een flinke meetfout zal ontstaan.

Ik vergist in een 30 liter vat, gevuld tot 17 liter (start s.g. 1040)

Vanmorgen toen de gisting net op gang was heb ik het effect flink kunnen verminderen door achter de bellenteller nog een waterslot te koppelen met zo weinig mogelijk water daarin. Nu de vergisting wat beter op gang is gekomen is het gunstige effect daarvan weer afgenomen en komen er weer bellentreinen langs.

Zoals ik het nu bekijk moeten we hiervoor een oplossing vinden, anders is de bellenteller helaas niets meer dan een luxe waterslot naar mijn idee, helaas :-(

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 26-11-2009 15:44 u »
Doe es een propje nat wc papier bovenin je laatste waterslot, en dan op zo'n manier, dat de bellen heel langzaam door het waterslot heen glijden in plaats van er doorheen te floepen... (dus om de weerstand te verhogen) Bij mij levert dit een minder lawaaiig, rammelend waterslot op, wellicht helpt het hier ook. Succes!

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-11-2009 16:22 u »
Ik heb er even mee geëxperimenteerd, lastig te zien of het doet wat zou moeten, ook omdat het afstellen van de doorstroming zo haast niet te doen is.
Je hebt me wel op een idee gebracht dat misschien gaat werken. Moet daarvoor even op zoek naar een tafeltennis balletje. Als ik die doormidden zaag en 1 helft bovenop het waterslot leg, i.p.v. het bekende rode dopje, kan ik misschien de druk regelen door het halve bolletje te vullen met een bepaald gewicht. Of dit gaat werken als reduceerventiel  :weetniet:

Robert

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-11-2009 16:26 u »
Ik heb er even mee geëxperimenteerd, lastig te zien of het doet wat zou moeten, ook omdat het afstellen van de doorstroming zo haast niet te doen is.
Je hebt me wel op een idee gebracht dat misschien gaat werken. Moet daarvoor even op zoek naar een tafeltennis balletje. Als ik die doormidden zaag en 1 helft bovenop het waterslot leg, i.p.v. het bekende rode dopje, kan ik misschien de druk regelen door het halve bolletje te vullen met een bepaald gewicht. Of dit gaat werken als reduceerventiel  :weetniet:

Robert
Ja dit is wel ongeveer het idee. Het voordeel van zo'n systeem is dat, mocht er onverhoopt toch veel druk opbouwen (en de kans daarop zie ik bij een propje papier groter zijn) het blokkerende ding weggeschoten/geduwd wordt. (dit itt tot een knijper/klem op de slang)

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 26-11-2009 17:42 u »
Ik heb een pingpongballetje gevonden. Met een stukje neopreen een goed afsluitende "ring" op de bovenkant van het waterslot gemaakt.
Hierop ligt de bal voor ongeveer de helft gevuld met water. Het gevolg hiervan: een niet meer blubbend waterslot, maar een mooie constante bellenstroom door het waterslot, en dus ook door de bellenteller :proost2:

Ik houd nog even een slag om de arm, maar dit ziet er heel erg goed uit!

Zal zo eens een filmpje maken van het waterslot met pingpongbal, wordt vervolgt...

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 26-11-2009 18:42 u »
Het filmpje:

Small | Large

Het ritmische tikken op de achtergrond komt van de mechanische teller...

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 26-11-2009 19:36 u »
Het moet dus ook vast kleiner kunnen, zonder waterslot, met een glazen knikker/buisje/stukje neopreen. Dan kan dit rechtstreeks bij de bellenteller gemaakt worden. Zal er binnenkort eens wat verder mee experimenteren.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #38 Gepost op: 26-11-2009 19:54 u »
Het lijkt of er een licht overdrukventiel nodig is om de bellenstroom wat constant te maken.

Maar voorlopig ga ik eerst een aantal brouwsels doen met de Bellenteller zonder verdere aanpassingen.

Mijn huidige gistopkweek met de Rochefort gist is nog niet op gang gekomen. Misschien is 19 șC ook wat laag. Het flesje heeft een heel klein beetje aangezogen. Dus waarschijnlijk wordt er nog zuurstof verbruikt.

Het flesje met magneetroerder in de koelkast gezet en de verwarming ingesteld op 23 șC om de gist wat sneller te activeren. Toch handig Tcontrol.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #39 Gepost op: 28-11-2009 20:55 u »
De temperatuur in de koelkast is opgelopen naar 26 șC en het heeft even geduurd voor ik in de gaten had waarom de temperatuur zo hoog bleef. Maar de magneetroerder produceert natuurlijk warmte en laat de temperatuur in de koelkast oplopen.

Helaas is deze starter niet aangeslagen. Een half jaar onder een bier van 11% is blijkbaar ook voor de Rochefort gist teveel.

Vandaag een vers flesje (september) van de Rochefort 6 gehaald. Nu aan het proberen deze op te starten. Het flesje staat weer in de koelkast maar nu schakel ik de koelfunctie van Tcontrol aan in plaats van de verwarmingsfunctie. Eens kijken of dit nu opstart.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #40 Gepost op: 01-12-2009 19:30 u »
Yes, we have a lift off.  :dansen:

Na 2,5 dagen is de gist eindelijk aan de slag. Zojuist de magneetroerder weer ingeschakeld.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #41 Gepost op: 02-12-2009 11:16 u »
Gisteravond opgeschaald naar 0,5 liter en vanmorgen er 1 liter wort bijgedaan.

Er ontstaat nu in de starter zo'n liter CO2 per uur.

Vanmiddag brouwen en vanavond de starter bij het wort voegen. Kan de gist in volle vaart door.

Dus vanaf morgen gaat er weer een echte vergisting gebellentelt worden. Ik ben benieuwd of de benadering van de vergistingsgraad nu beter overeenstemt door de aangepaste parameter van l/puls.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #42 Gepost op: 03-12-2009 07:47 u »
Vannacht om 4 uur (6 uur na het enten) zijn de eerste bellen getelt van dit brouwsel.  :dansen:

De gist heeft er zin in. 8 liter koolzuur per uur op dit moment.

In de Tcontrol link in mijn onderschrift is de vergistingspiek vandaag mooi te volgen. Helaas heb ik geen toegang tot internet vandaag.  :(

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 03-12-2009 09:29 u »
Ha, ik snap eindelijk dat die y-as 2 grootheden vertegenwoordigt (graden C en liters koolzuurgas per uur). Ik snapte al niet dat je op het vriespunt begon... :D

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #44 Gepost op: 03-12-2009 18:40 u »
Geweldig, de bellenstroom is continue geworden.

Er zit geen rustpauze meer tussen de bellenstroom. Iedere halve seconde is er een kiep, continue. De gist heeft er duidelijk veel zin in. Doordat de temperatuur op 21 șC gehouden wordt blijft de hoeveelheid schuim beperkt tot 5 liter op de 22 liter wort.

De hevigheid van de vergisting begint al wat af te nemen zoals uit de onderstaande grafiek blijkt.

Inderdaad Edgar, de y-as geeft ook liters koolzuur per uur aan en ook vergistingsgraad/10.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 03-12-2009 19:28 u »
Herman,
Heb  je nog iets aangepast waardoor de bellenstroom nu wel constant is?
Of is de kopruimte nu kleiner? Of een dikkere schuimlaag?

Of krijg je waarschijnlijk weer onderbrekingen als de vergisting weer afneemt?

Robert

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #46 Gepost op: 03-12-2009 19:44 u »
Ik heb niets aan de bellenteller aangepast. Dat ga ik voorlopig ook niet doen. Ik ga er namelijk vanuit dat ik hiermee voldoende nauwkeurig de huidige vergistingsgraad of SG kan bepalen. Dus ik ga eerst leren van deze teller bij meerdere vergistingen.

De kopruimte is gelijk en de hoeveelheid schuim ook wel ongeveer. Een verschil is de gist en het start SG. Dit is opgekweekte Rochfort en het start SG is 1078.

Als de vergisting rustiger gaat worden dan zullen er weer bellentreinen ontstaan. Maar dat is niet erg.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 03-12-2009 20:03 u »
Ok, voor een volgende vergisting ga in na het pingpongbal experiment iets definitievers verzinnen, zit aan een glazen knikker te denken. Het stukje neopreen materiaal lijkt een goede keuze.
Ik volg jouw vergisting uiteraard weer met interesse, ben benieuwd of je goed uitkomt op de berekende waarden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 03-12-2009 21:59 u »
Henielma,
Ik zie dat je in je Tcontrol window de bellen omrekent naar liters koolzuur en dan naar vergistingsgraad. Via een andere ''bellendraad'' werd ik deze week door RobertW getriggert en heb samen met hem een excelsheetje gemaakt waarmee je de berekening Bellen-liters CO2-SG-vergistingsgraad kunt maken. De formules zijn de versimpelde versies uit mijn uitgebreide boekwerk. Deze versimpelde formules zijn echter zo simpel en toch verrassend nauwkeurig dat meerdere mensen ze misschien willen gebruiken. Ik vroeg mij af wat jij in jouw Tcontrol window gebruikt? Zie bijgaand sheetje
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #49 Gepost op: 03-12-2009 23:05 u »
Hans,

Ik heb je sheet in het andere onderwerp gezien. Ziet er handig uit. Ga ik misschien nog wel wat mee doen.

Voorlopig doe ik het nog eenvoudiger.

In een citaal van William in het andere onderwerp geeft hij aan dat 1 gram suiker 0,251 liter koolzuur produceert bij volledige vergisting.

Ik bereken het equivalent van het start SG met water en suiker. Dit aan de hand van een tabel uit 'Maak zelf wijn' van Ron Hoose. Bijvoorbeeld 10 liter met een SG van 1080 bevat 2080 gram suiker. Met deze hoeveelheid suiker is de maximaal te produceren hoeveelheid suiker te berekenen.

Vergistingsgraad = gram suiker x 0,251 / Geproduceerde hoeveelheid koolzuur.

Aangezien het proces lineair is volgens mij corrigeer ik met de parameter L/puls zodat ik uitkom op het werkelijke huidige SG gemeten met een hydrometer. Na een aantal brouwsels zal blijken of dit nauwkeurig genoeg is. Maar ik verwacht van wel.

Voor diegene die er niet genoeg van kunnen krijgen (inclusief rustgevend geluid):

Small | Large

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #50 Gepost op: 03-12-2009 23:38 u »
Herman,
Ik vraag mij af of er (veel) verschil is in de SG / suiker verhouding tussen wijn en bier, maar Hans kan hier denk ik veel beter op antwoordden...
Je kunt het uiteraard ook controleren met de spreadsheet van Hans (hoeveelheid wort en sg invullen->geeft beginsuiker per 100ml).

Verder heb ik het filmpje een aantal keer bekeken. Wat mij opvalt is dat er een redelijke hoeveelheid bellen ontsnapt voordat er een kiep komt. En dit nog niet eens op het maximum van de vergisting neem ik aan.
Is misschien simpel op te lossen door een iets langer stukje buis te gebruiken. Nu ik dit zie begin ik ook aan het formaat van mijn teller te twijfelen, al heb ik geen ontsnappende bellen gezien, maar heb er ook niet heel vaak na gekeken, de teller staat bij mij in de gistkast. Ook geen filmpje gemaakt, had ik wel moeten doen om er achteraf nog eens kritisch naar te kunnen kijken....

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #51 Gepost op: 04-12-2009 09:07 u »
In een citaat van William in het andere onderwerp geeft hij aan dat 1 gram suiker 0,251 liter koolzuur produceert bij volledige vergisting.

Ik bereken het equivalent van het start SG met water en suiker. Dit aan de hand van een tabel uit 'Maak zelf wijn' van Ron Hoose. Bijvoorbeeld 10 liter met een SG van 1080 bevat 2080 gram suiker. Met deze hoeveelheid suiker is de maximaal te produceren hoeveelheid suiker te berekenen.

MAAR:
In dit SG bevinden zich ook nog onvergistbare suikers! Afhankelijk van je bier ca 25%?
Ook kan je het extract zien in BrouwHulp, dus weet je van je recept ongeveer hoeveel suikers (incl onvergistbaar) er in zitten. :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 04-12-2009 18:02 u »
Bijvoorbeeld 10 liter met een SG van 1080 bevat 2080 gram suiker. Met deze hoeveelheid suiker is de maximaal te produceren hoeveelheid suiker te berekenen.

Aangezien het proces lineair is volgens mij corrigeer ik met de parameter L/puls
Suiker in wijn of bier zal niet veel uitmaken. Het idee is duidelijk en zal een goede simpele benadering zijn. Ik denk alleen dat er ergens in de formule iets op zijn kop staat want bij koolzuur 0 kom je op vergistingsgraad oneindig. Ik zou denken dat het is:   Vergistingsgraad=(Geproduceerde hoeveelheid koolzuur/0.251)/gram suiker. De restsuiker zal geen koolzuur vormen dus dat neem je automatisch mee denk ik. De vergistingsgraad is niet helemaal lineair met de vergiste suiker denk ik (vergistingsgraad = beginextract-eindextract)/beginextract
=(gsuiker/wortgewicht-gsuikerrest/biergewicht)/(gsuiker/wortgewicht) is bijna gelijk aan (gsuiker-gsuikerrest)/(gsuiker)  Omdat er koolzuur ontsnapt is het biergewicht minder dan het wortgewicht, maar dat scheelt niet zoveel (precies de ontsnapte koolzuur). Die factor 0.251 is gebaseerd op de ideale vergisting, maar in de praktijk is deze iets minder vanwege celopbouw etc. Je kunt dat alles best met een correctiefactor corrigeren zoals jij doet om het kloppend te krijgen binnen enkele procenten.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #53 Gepost op: 04-12-2009 18:26 u »
Hans, bedankt voor je ondersteuning van mijn eenvoudige lineaire benadering.

In de formule heb ik inderdaad boven en onder de deelstreep verwisselt. Het moet zijn:

Vergistingsgraad = Geproduceerde hoeveelheid koolzuur in liter /(gram suiker x 0,251)) * 100%

Ik ben me ervan bewust dat er verschillende kleine niet lineaire afwijkingen zijn. Maar gezien het doel vind ik dat in ieder geval voorlopig geen probleem.

Ook het verschil in vergistingsgraad en schijnbare vergistingsgraad is (vrijwel) lineair en zal ik in de L/puls parameter corrigeren.

Ik heb een aantal vergistingen nodig om de optimale parameter te kunnen bepalen. Het experiment n=2 is nu bezig. Na een stuk of 6 vergistingen zal blijken of ik het SG tijdens de vergisting juist kan bepalen met behulp van deze berekening. Tot die tijd verander ik de bellenteller en de berekening niet.

Mijn doel is om het eind SG plus minus 2 hydrometer SG punten te kunnen bepalen aan de hand van de bellenteller informatie. Pas in het voorjaar ben ik aan mijn 6e vergisting dus dan pas weet ik of dat gaat op deze manier.

Overigens is het inzicht in de vergisting die ik verkrijg uit de vorm van de grafiek waardevoller dan dat het eind SG exact te bepalen is uit de bellenteller informatie. Bijvoorbeeld het moment van de vergistingspiek en dat er na 24 uur al eenderde van de suikers vergist zijn. Verder is te zien dat de piek 5 maal heviger is dan de vergisting 24 uur na de piek. Tevens lijkt de vorm van de grafiek mooi op die van de vorige vergisting alleen was toen de hevigheid minder. Kortom hier is al veel uit te leren voor mij.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #54 Gepost op: 04-12-2009 19:13 u »
Overigens is het inzicht in de vergisting die ik verkrijg uit de vorm van de grafiek waardevoller dan dat het eind SG exact te bepalen is uit de bellenteller informatie.

Hier gaat het denk ik ook om. De vorm van de curve geeft aan hoever de vergisting is. Als je dit een aantal keren gedaan hebt zul je de vorm van de curve herkennen. Het zou leuk zijn om te zien hoe de vorm is als je een zeer langzame vergisting hebt (underpitching) of als je een gestokte vergisting hebt.

Daarnaast kun je via de vorm van de curve bepalen wanneer je bijvoorbeeld de temperatuur gecontrolleerd omhoog kunt laten gaan.

In de omrekening van het aantal bellen naar de vergistingsgraad zitten een hoop factoren die we kennen maar waarschijnlijk ook een hoop die we niet kennen.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 04-12-2009 20:21 u »
Daarnaast kun je via de vorm van de curve bepalen wanneer je bijvoorbeeld de temperatuur gecontroleerd omhoog kunt laten gaan.

Dat is een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop. M.a.w. op welk punt kun je het beste de temperatuur verhogen?
Uiteraard is dit van een boel factoren afhankelijk en afhankelijk wat je wilt.
Voor de “Boddingtons Bitter Kloon” hebben wij de Windsor korrelgist gebruikt. Hiervoor wordt geadviseerd: "Vergisten tussen de 17°C en 21°C"

In de onderstaande grafiek is het punt te zien (groene punt) waar ik de vergistingstemperatuur heb verhoogd van 19 naar 20 °C.

Dit is voor ons de eerste vergisting in een gistkast, en ook de eerste vergisting met de bellenteller.

Opeens komen er dus weer een heleboel extra parameters bij, alsof die er nog niet genoeg zijn bij het brouwen...

-wat is bij deze gist de beste temperatuur om mee te starten?
-Wanneer verhoog je de temperatuur?
-Welke temperatuur stel je in na de hoofdgisting, en wanneer, en kun je daarbij (dik) over de 21 graden gaan?

ps. misschien is het een idee om hiermee een nieuw topic te starten?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #56 Gepost op: 04-12-2009 20:34 u »
Het was inderdaad een goed idee geweest hier een nieuw topic over te starten.

Het is opvallend dat na je vergistingspiek er nog nauwelijks vergisting heeft plaats gevonden. Bij mij zie je na de piek de vergisting op 1 vijfde deel van de piek doorgaan. Tijdens die vergistingspiek heb je met een koelkast de temperatuur op 19 șC gehouden? Je zou denken dat tijdens de vergistingspiek de temperatuur flink opgelopen is waardoor na de piek tijdens de afkoeling de gist in rust is gegaan.

Die groene punt waar je de temperatuur hebt verhoogt lijkt mij eigenlijk wel het juiste moment. Je had die verhoging misschien in stappen van 1 șC per dag kunnen doen.

Het is lang geleden dat ik met de Windsor heb gebrouwen en ik heb er zeker geen koolzuurproductie grafiek van. Misschien is het wel typerend voor deze gist. Dat deze niet ver doorgist is in ieder geval wel bekend.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 04-12-2009 21:18 u »
Voor de “Boddingtons Bitter Kloon” hebben wij de Windsor korrelgist gebruikt.

Aiaiaiai! Dat had natuurlijk de S04 moeten zijn!
Gistprofiel springt eruit!

(had ik wilco ook al eens gezegd, jullie zijn toch brew-mates?)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #58 Gepost op: 04-12-2009 22:21 u »
Nog even en grafische update.

De piek is duidelijk voorbij en het langzaam laten oplopen van de temperatuur is begonnen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #59 Gepost op: 04-12-2009 22:28 u »
Om een gist aan de gang te houden zul je volgens vlak na de piek van de vergisting de temperatuur moeten verhogen. Op het moment dat de productiesnelheid al sterk is teruggelopen zal de gist al heel veel van z'n activititeit hebben verloren.

Ik ben erg benieuwd of je een opleving in activiteit gaat zien of dat de productiesnelheid langzaam blijft afkalven.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #60 Gepost op: 04-12-2009 22:40 u »
Ik verwacht geen opleving meer te zien. De vorige keer bleef het aantal liter per uur langzaam aflopen ondanks dat de temperatuur steeds hoger werd.

Die 36 uur van de eerste stap mag inderdaad korter. De volgende keer zal ik die niet langer dan 24 of 30 uur maken. Ik had die ochtend wat weinig tijd omdat ik die dag de hele dag op een beurs moest staan.  

Maar toch verwacht ik dat de hevigheid van vergisting ook bij eerder laten oplopen van de temperatuur ook snel naar beneden zal gaan. Waarom dat is weet ik eigenlijk niet. Voordat ik deze grafieken zag had ik niet verwacht dat het verschil in hevigheid van de vergisting tussen piek en 12 uur later een factor 5 zou zijn.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #61 Gepost op: 04-12-2009 22:44 u »
Maar toch verwacht ik dat de hevigheid van vergisting ook bij eerder laten oplopen van de temperatuur ook snel naar beneden zal gaan. Waarom dat is weet ik eigenlijk niet.

Ik denk dat ook. Ik denk dat je grofweg kunt stellen dat het oppervlak onder de curve grofweg gelijk moet zijn. Wil je echt een andere curve krijgen dan zul je al vroeg tijdens de vergisting met de temperatuur moeten spelen. Waarschijnlijk al een stukje voor de piek van de productiesnelheid, ook al omdat het even zal duren voordat de gist zich heeft aangepast aan de omstandigheden.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #62 Gepost op: 04-12-2009 23:47 u »
Het is opvallend dat na je vergistingspiek er nog nauwelijks vergisting heeft plaats gevonden. Bij mij zie je na de piek de vergisting op 1 vijfde deel van de piek doorgaan.
Misschien heeft het met het begin SG te maken (is in dit bier maar 1040), volgens mij zijn de suikers hier al zo goed als op.

Je had die verhoging misschien in stappen van 1 șC per dag kunnen doen.
Maar een halve dag later is de vergisting al over... En hoe snel zal de temperatuur in het gistvat oplopen, nadat je de temperatuur van de lucht er omheen slechts 1 graad verhoogt?
En met de marge tot 21 graden voor deze gist, tot welke temperatuur zou je dan na de hoofdgisting kunnen gaan?

Aiaiaiai! Dat had natuurlijk de S04 moeten zijn!
Gistprofiel springt eruit!
Tja,we zien wel wat het wordt...

(had ik Wilko ook al eens gezegd, jullie zijn toch brew-mates?)
Klopt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #63 Gepost op: 05-12-2009 08:34 u »
Robert,

Je hebt de temperatuur sensor toch wel tegen het gistvat aan gemonteerd? Liefst met een sponsje of iets dergelijks erover zodat je de temperatuur van het wort meet en niet de omgeving.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 05-12-2009 10:47 u »
Niet dus :(
Verbeterpuntje voor de volgende vergisting...
Op het moment dat de gist zelf energie heeft geleverd is er niet meer bijverwarmd. De gistkast zelf staat wel redelijk koel en zal op dat moment wat energie lekken.
Verder stond de temperatuur ingesteld op 19 graden, nog 2 graden onder het maximum van de gist.
We hopen er het beste van, volgende keer beter...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #65 Gepost op: 05-12-2009 10:58 u »
Dat is nu een mooi restultaat van je bellenteller. Achteraf kan je zien waar mogelijk een probleem zit in je vergising.  :duimop:

Als je veel gist toevoegt en/of het gistvat isoleert door heb in een gistkast te plaatsen dan heb je eerder en meer last van het oplopen van de temperatuur tijdens de vergistingspiek.

Actief koelen tijdens de vergistingspiek en de temperatuursensor aan het gistvat monteren zijn hierbij belangrijk. Door het oplopen van de temperatuur tijdens het begin van de gisting zal ook het smaakprofiel van de gist beïnvloed zijn.
Na de vergisingspiek kan je beter proberen te voorkomen dat de temperatuur gaat dalen. Bijverwarmen is dan wel weer gewenst. Temperatuurdaling brengt de gist in rust, een langzame stijging in temperatuur houdt de gist langer actief na de vergistingspiek.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #66 Gepost op: 05-12-2009 11:05 u »
Ok, de volgende keer wordt de temperatuur op of in het vat gemeten...
Volgens mij is de temperatuur niet zo hoog geweest dat de koeling is ingeschakeld tijdens de gistpiek.
Dat is dan wel weer het mooie van jouw systeem, dat je alles achteraf kunt bekijken.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #67 Gepost op: 05-12-2009 13:52 u »
Ik vind de grafieken op het scherm nog handiger dan het loggen wat je achteraf kan bekijken. De logfile importeer ik in Excel en druk ik aan het eind van de vergisting in de vorm van een grafiek af en stop ik bij het recept en andere gegevens van het bier.

De bellenteller wordt bruin van het jongbier. Dit terwijl de afstand tussen het schuim en de koolzuurafvoer ongeveer een halve meter is. Er is zeker geen schuim in de slang gekomen.
Verder raakt het koperdraad van de teller aangetast door het koolzuur denk ik. De bellenteller ruikt een beetje naar banaan, lekker.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #68 Gepost op: 05-12-2009 14:23 u »
Vreemde vertroebeling..
Misschien moeten we ook de bellenteller eerst goed ontsmetten voor gebruik in het vervolg?
Bij mij is het koper ook niet donker. Juist bij een zuur zou ik verwachten dat het juist mooi glimmend zou worden.
Zouden het algen kunnen zijn die CO2 hebben omgezet in O2?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #69 Gepost op: 05-12-2009 14:45 u »
Er zit ook wat putlucht (Rochefort gist) aan het koolzuur wat ontsnapt. Mogelijk zit er wat van zwavel in de vergistingsproducten die het koper laten verkleuren.

Dit verkleuren van het koper had ik bij het vorige gist niet. Dat was de US-05.

Goed schoonmaken en wat ontsmetten van de bellenteller net zoals een waterslot lijkt me inderdaad verstandig.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #70 Gepost op: 07-12-2009 19:33 u »
Vandaag is het bier 5 dagen aan de vergisting bezig daarom maar eens een update.

De afgelopen dagen blijft door het langzaam oplopen van de temperatuur de vergistingssnelheid constant op zo'n 3,2 L CO2 per uur. Je ziet soms dat het even net wat daalt maar even later na het oplopen van de temperatuur stijgt de snelheid weer.
Ik verwacht dat na morgen als de 25 șC bereikt is de snelheid van vergisting echt zal gaan dalen. Ondertussen is de geschatte schijnbare vergistingsgraad 66%.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #71 Gepost op: 14-12-2009 21:45 u »
De vergisting is bijna afgelopen daarom met een hydrometer het SG gemeten. Het huidige SG is 1006 geworden, dit is 92% vergistingsgraad.

Hieronder de huidige status.

De parameter L/puls in Tcontrol is de vorige keer blijkbaar wat te ver gecorrigeert want de vergistingsgraad die Tcontrol aangeeft is 100,5% terwijl het 92,3 procent is volgens de hydrometer. De parameter is dus blijkbaar ongeveer 8% te hoog. Maar het meten of schatten van het aantal liters van het brouwsel heeft ook een flinke invloed. Een liter verschil heb je zo en dat is al 5% bij 20 liter.

De factor voor dit brouwsel is dus blijkbaar 0,065 L/puls in plaats van 0,0180.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #72 Gepost op: 22-12-2009 21:06 u »
De hergisting bij 23 șC duurt nog ruim een week maar toch alvast een Excel uitdraai gemaakt van de logging van de vergisting van dit bier.

Voor de duidelijkheid 1440 minuten is 1 dag.

Wat ik opvallend vind is dat de koolzuurproductie aan het eind van de vergisting onregelmatig wordt. Eerst daalt de koolzuurproductie per uur constant en toen het bier vrijwel uitvergist was lijken er nog wat laatste stuiptrekkingen te ontstaan.

Iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #73 Gepost op: 22-12-2009 22:16 u »
Zouden die laatste stuiptrekking echt komen door geproduceerd CO2 of heeft het meer te maken met processen die op een langere tijdschaal plaatsvinden.

Op het moment van de stuiptrekkingen zou de snelheid eigenlijk nul moeten zijn. Misschien dat jouw voorraadvat met water eerst oververzadigd was met CO2 en dat dit langzaam z'n CO2 gaat verliezen waardoor je wat onregelmatiger een kiepje krijgt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #74 Gepost op: 22-12-2009 23:20 u »
Ik ben ook niet helemaal overtuigd dat het er echt is wat daar te zien is. Maar verklaren kan ik het nog niet. Helaas heb ik de vergisting daarna gestopt door de temperatuur te verlagen. Dit is wel een bewuste keuze want het bier is er voor de smaak en niet voor het experiment.  ;)

In de glazen fles zit maar 0,7 liter water en de daarin opgeloste CO2 ontsnapt niet via de bellenteller maar gaat gewoon de lucht in.

Ik zit te denken of het er aan ligt dat ik van het laatste uur de CO2 productie integreer (optel) maar dit is een continue proces dus daar ligt het ook niet aan denk ik.
Ik zal het bij een aantal volgende vergistingen in de gaten houden of ik dit effect vaker zie.

Met een beetje geluk kan ik voor nieuwjaar aan pale mout komen, dan kan ik het volgende brouwsel gaan maken.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #75 Gepost op: 30-12-2009 11:57 u »
Dankzij JWVG is het gelukt om voor nieuwjaar aan palemout te komen.

Nu is het derde bier (I55) aan de beurt om gevolgd te worden met Tcontrol en de bellenteller.

Gisteravond een spoedreparatie moeten uitvoeren aan de bellenteller. Mogelijk door de agressieve vergistingsproducten van het vorige bier heeft het reedcontact van een fietskilometerteller het begeven. Dit reedcontact bevond zich continue in het water.
Nu een reedrelais gebruikt. Deze had ik nog op zolder liggen. Deze keer maar proberen te voorkomen dat er vocht bij kan komen. Dit door het reedrelais te plaatsen in een buisje dat aan 1 zijde is afgedopt en de andere zijde heb ik vol laten lopen met kaarsenvet.

De bellenteller heeft na 12 uur vergisting het eerste CO2 van dit bier geteld. De hoeveelheid gist was niet zo hoog (1 zakje US-05 op 31,5 liter van 1055) en dat is te merken in de tijd tot de eerste CO2 productie. Bij mijn vorige bier met een Rochefort starter was dit binnen 6 uur.

De start van de CO2 productie was ook in de temperatuur van het gistvat te zien. Deze was urenlang 18,9 șC en net voor de eerste getelde bellen is die even onrustig, even 18,7 en dan weer 18,9. Mogelijk komt dit doordat door de koolzuurproductie het wort in beweging brengt waardoor het wort gemengd gaat worden.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #76 Gepost op: 30-12-2009 22:12 u »
Het gaat traag deze keer. De invloed van niet zoveel gist en een lage temperatuur is goed te zien. Het is nu een dag na het enten van de gist.

Het gistende wort is nog steeds niet in staat zichzelf rond de 19 șC te houden. De kettingreactie van een echte vergistingspiek lijkt uit te blijven. Onder die kettingreactie versta ik dat de vergisting in een stroomversnelling komt door het uit zichzelf opwarmen.
Het scheelt wel dat de omgevingstemperatuur in de brouwruimte laag is (13 șC). Dit komt omdat er vandaag appelflappen gebakken zijn. Altijd handig zo'n tweede keuken in huis.

Hieronder zoals het scherm er nu uitziet.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #77 Gepost op: 31-12-2009 20:05 u »
Helaas heeft de reparatie van de bellenteller niet goed uitgepakt. Vandaag zeker 10 maal de bellenteller weer aan de gang gebracht maar deze uitvoering is te fragiel en het reedcontact in het water is geen goed idee. Na ongeveer 2000 liter koolzuur gemeten te hebben is deze op.

Daarom vandaag maar een nieuwe en grotere bellenteller gemaakt. Hierover morgen meer in het onderwerp Grote bellenteller.
Deze werkt zoals ik het nu kan zien prima. De elektronische door vier deler is nu niet meer nodig. Alles gaat er nu rustig aan toe.

Je moet in gedachten de paarse lijn doortrekken over de pieken van de grafiek en dan heb je ongeveer het verloop. De 19 șC stap had in dit geval wel 2  dagen in plaats van 1 dag mogen duren. Nu loopt de temperatuur al op terwijl de vergistingspiek nog bezig is. Het gistende jongbier warmt zich op dit moment op en binnenkort (nog 0,1 șC) en dan zal de koeling gaan ingrijpen.

Van de nieuwe bellenteller weet ik nog niet hoeveel liter/puls deze heeft. Dus de absolute waarde van het aantal liters per uur is nog niet juist.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #78 Gepost op: 06-01-2010 14:29 u »
Inmiddels blijkt dat de nieuwe grote bellenteller prima functioneert. Ik ben er blij mee.

Door problemen met de oude bellenteller denk ik zo'n 10% vergistingsgraad te zijn kwijtgeraakt in de telling.

Het scherm ziet er nu als volgt uit.

Omdat de vergisting trager opgang kwam dan ingeschat heb ik de temperatuur maar met 0,5 șC per dag laten oplopen. Hierdoor is de maximale temperatuur pas na 6 dagen bereikt.

Over een paar dagen zal de koolzuurproductie duidelijk onder de 0,1 liter per uur komen en zal ik de temperatuur laten dalen naar 6 șC zodat het gros van de gist kan bezinken.

Offline Flessengeluk

• Vol lid
« Reactie #79 Gepost op: 06-01-2010 18:35 u »
Ik heb er nog niet eerder iets over gezegd, maar ik vind het geniaal.
Inderdaad, Jezus, ik voel me net een Vlaamse primitieve...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #80 Gepost op: 10-01-2010 17:02 u »
De vergisting is rustig geworden, ongeveer 0,2 liter koolzuur per uur. Zojuist even 42 gram Merkur tuinhop toegevoegd als koudhop.

Het huidig gemeten SG is 1010. Dit is een schijnbare vergistingsgraad van 82%. Niet slecht voor de US-05.

Tcontrol geeft nu een vergistingsgraad aan van 69%. Samen met het eerder geschatte misgelopen koolzuur van 10% vergistingsgraad komt dit uit op 79%. Het zit in ieder geval in de richting. Maar omdat er nu een andere bellenteller aan zit heb ik weer een paar brouwsels nodig om de hoeveelheid koolzuur per puls goed te kunnen bepalen.

Het volgende brouwsel wordt vergist van Tcontrol V044 en dan kan ik het huidige SG aflezen, dat lijkt me ook handig.

Even off-topic.
Het is een lekkere pale ale geworden. Met weinig alcohol en een prikkelende bitterheid. Met het koudhoparoma en het koolzuur erbij wordt het een lekker doordrinkbaar smaakvol bier volgens mij.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #81 Gepost op: 10-01-2010 17:21 u »
Zojuist met V044 bepaald hoeveel liter koolzuur ik had moeten meten voor een huidig SG van 1010 met 31,5 liter wort van 1055 als start. Dit is 756 liter koolzuur.

Gemeten is 791 liter koolzuur waarbij er naar schatting 115 liter koolzuur gemist is vanwege een defecte bellenteller. Dit help al om voor een volgende vergisting een schatting te kunnen maken van de parameter L/puls.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #82 Gepost op: 10-01-2010 22:32 u »
Zojuist mijn PC opnieuw opgestart omdat mijn PDA niet meer wou synchroniseren en ik dat toch wel erg op prijs stelde.

Maar het mooie hiervan is dat V044 van Tcontrol live te zien is. Helaas zonder de historie van deze vergisting. De historie van deze vergisting is wel terug te vinden in de logfile maar niet op het Tcontrol scherm.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #83 Gepost op: 21-01-2010 19:20 u »
Een nieuwe kleine vergisting is een feit. De bellenteller zit aangesloten op een flesje van JWVG met het depot van zijn Daaglijks brood bier. Hieraan is 50 ml appelsap toegevoegd om er weer activiteit in te krijgen.

Binnen 6 uur de eerste blup, dus dat is mooi. Hieronder het scherm na 23 uur.

Het aantal liters is de helft van wat ingegeven is omdat ik niet kleiner dan 0,1 liter kan ingeven.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #84 Gepost op: 24-01-2010 18:25 u »
Het is een mooie starter geworden van het Daaglijks brood van JWVG.  :duimop:

Eerst met 0,3 liter wort opgeschaald gedurende 18 uur en daarna nog 0,7 liter erbij en weer ongeveer 18 uur roeren.

Het steil naar beneden gaan is het opschalen van de starter. Op deze manier is na wat ervaring mooi te zien wanneer er opgeschaald moet gaan worden. De lichtbuine grafiek wordt dan minder steil.

Vandaag gebrouwen en inmiddels is Tcontrol opnieuw ingesteld voor de vergisting van het wort.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #85 Gepost op: 25-01-2010 19:23 u »
De vergistingspiek van het brouwsel van gisteren is alweer voorbij. Na 8 uur is de eerste blub geteld.

Hieronder het huidige scherm. De temperatuur is langzaam aan het oplopen met 1 șC/dag.

Gisteren wat getest met de bellenteller en een spuit van 60 ml. Gemerkt dat bij het langzaam indrukken van de spuit (zoals bij een starter) er 7 .. 8 kieps onstaan en bij sneller indrukken (zoals tijdens de vergisting in het vergistingsvat) ontstaan er 4 kieps. Dit is best wel een verschil. Nu de L/puls parameter ingesteld op 4 kieps per 60 ml. Eens kijken of het huidig SG ongeveer juist is aan het eind.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #86 Gepost op: 27-01-2010 14:29 u »
Omdat het voor de vergisting van het ESB project van belang is dat de SG bepaling in Tcontrol met mijn bellenteller ongeveer juist is heb ik vandaag (halverwege de vergisting) het SG met een hydrometer gemeten.

Tcontrol gaf met 0,0150 L/puls een huidig SG aan van 1037. De hydrometer geeft een SG van 1045 aan. Hierop heb ik de parameter L/puls verlaagd naar 0,0121 zodat Tcontrol 1045 aangeeft. Nu eens kijken hoever het werkelijke eind SG afwijkt van wat Tcontrol aangeeft.

Hieronder het scherm zoals het nu is. De flank in de SVG curve is het moment dat de parameter veranderd is in 0,0121.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #87 Gepost op: 03-02-2010 19:00 u »
Nu eens kijken hoever het werkelijke eind SG afwijkt van wat Tcontrol aangeeft.

De vergisting is vrijwel afgelopen van dit bier. Zojuist ter controle even het werkelijke SG gemeten met de hydrometer.
De hydrometer geeft als SG 1011 aan.
Tcontrol geeft als SG 1011,4 aan.       
Slechts een verschil van 0,4 SG punt.  :dansen: :elifant:

Dit geeft de burger moed. Ik ben hier blij mee want als over een tijdje blijkt dat de Tcontrol SG weergave bij een paar bieren ongeveer juist is geeft dit vertrouwen in deze meting. Dit is een eerste stapje.

Over een tijd zou ik Tcontrol kunnen aanpassen zodat het ook mogelijk is om bij een bepaalde SG waarde de volgende temperatuurstap te laten starten.

Hieronder het scherm van Tcontrol zoals dit nu is. Het koelen naar 6 șC is juist begonnen.

Oh ja, het SG monster smaakt lekker.  ;)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #88 Gepost op: 03-02-2010 19:56 u »
Over een tijd zou ik Tcontrol kunnen aanpassen zodat het ook mogelijk is om bij een bepaalde SG waarde de volgende temperatuurstap te laten starten.

Nerd  :nut: ;D

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #89 Gepost op: 03-02-2010 20:06 u »
Alles voor reproduceerbare recepten en een reproduceerbare brouwwijze.

Wie is er trouwens begonnen met bellentellen?  :nut:  ;)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 03-02-2010 20:37 u »

Yo!
Das echt het allermooiste!

Volledig continu gemonitorde en gecontrolleerde vergisting!  :o

Wederom:  :groots:

Misschien nog een stap verder:
De vergisting zo sturen dat de snelheid gedurende het hele proces constant is...

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #91 Gepost op: 03-02-2010 21:00 u »

Übernerd :D

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 04-02-2010 10:24 u »
Ik ben diep onder de indruk. Dit is schitterend. Ik neem aan dat je TControl kunt calibreren? Elke CO2teller heeft immers een ander volume.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #93 Gepost op: 04-02-2010 18:31 u »
Fijn dat je onder de indruk bent.

De parameter Liter koolzuur/puls moet je per bellenteller inderdaad experimenteel bepalen. Deze parameter vul je in op het scherm en wordt daarna onthouden. Uiteraard kan je deze aanpassen.

Als je deze parameter aanpast tijdens een vergisting wordt het huidig SG direct met deze nieuwe waarde bepaald.

Halverwege deze vergisting heb ik het SG gemeten met een hydrometer en daarna de parameter L/puls zodanig aangepast dat Tcontrol direct het juiste Huidig SG liet zien. Aan het eind van de vergisting was daarna het berekende huidig SG vrijwel gelijk aan het gemeten SG door middel van een hydrometer.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #94 Gepost op: 25-03-2010 21:47 u »
Aanstaande zaterdag weer mijn Saison brouwen want de zomer komt eraan.

Zondag het depot van mijn vorige Saison opgekweekt. Deze was in een halve dag alweer flink aan de gang. Vandaag is het tijd om op te schalen naar een halve liter en dan morgen nog een liter wort erbij en dan is de starter zaterdag gereed om te enten.

De starter wordt met Tcontrol gebellentelt. De temperatuur die Tcontrol aangeeft is niet van de starter maar van de vergistingskast waar de ESB in staat te hergisten.

Via de link in mijn onderschrift is het verloop van de Saison starter te volgen. Ik ben benieuwd of de koolzuurproductie na 22 uur al flink is afgenomen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 26-03-2010 06:54 u »
Alles voor reproduceerbare recepten en een reproduceerbare brouwwijze.

Pfff, heel veel respect, maar dit gaat me echt te ver.
Dit is een hobby in een hobby.
Ik hobbel er achteraan.
Ik ben nu bij de UT-200.

:)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #96 Gepost op: 26-03-2010 23:23 u »
Gecontroleerde vergisting is ook belangrijker dan koolzuurproductie meten. Dus hopmans je bent goed bezig.

Het interessante aan koolzuurproductie meten is het het je inzicht geeft. Mogelijk dat hier dan later beter bier van kan komen. Bij gecontroleerd vergisten krijg je direct beter bier.

Enne, die bellenteller is veel eenvoudiger dan jou etiketeermachine.

Vanavond de starter van 0,5 liter opgeschaald naar 1,5 liter. De vergistingsgraad die Tcontrol aangaf was 257%. Uiteraard kan dit niet. De liter koolzuur per puls voor starters is anders dan voor gistend bier. Dit heeft te maken van de hogere bellenstroom bij gistend bier en een grotere kopruimte. Eigenlijk moet ik voor een starter een andere waarde invullen voor liter koolzuur per puls maar daar heb ik geen zin in.

Nog even een schermafdruk.

Morgen brouwen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #97 Gepost op: 28-03-2010 17:12 u »
Gisteren mijn Saison gebrouwen samen met wat hulp. Nu een dag na het enten van de gist is de hevigheid van de vergisting alweer aan het afnemen.

Zie het onderstaande screenshot.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #98 Gepost op: 02-04-2010 22:16 u »
Na 2 dagen vergisting is de vergisting al erg rustig geworden. Op dat moment ben ik met de magneetroerder gaan roeren. Dit had een beetje effect maar niet veel. Een dag later was de vergisting stil komen te liggen en het SG nog 1046 volgens Tcontrol (volgens hydrometer 1042). Dus dit schiet niet op. Ik weet dat de Saisongist hier berucht om is maar ik had verwacht dat roeren meer effect zou hebben maar helaas.

Vandaag 6 dagen na de start van de vergisting is deze weer een beetje op gang. Twee maal per dag schud ik het gistvat en de temperatuur is hoog (30 șC). Het schudden van het vat heeft echt effect. Sindsdien is de koolzuurproductie ongeveer 1 liter per uur. Dit gaat nog lang duren.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #99 Gepost op: 02-04-2010 22:24 u »
Aan deze screenshot en de vorige is te zien dat je het temperatuurstraject al hebt aangepast.

Ik wil binnenkort ook met deze gist aan het werk maar misschien toch maar even tot een vakantie wachten.

Dit gaat nog lang duren.

Gelukkig kun jij snel zien of de vergisting nog actief is.

Welk maischschema heb je ditmaal toegepast?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #100 Gepost op: 02-04-2010 22:37 u »
Ik het inderdaad de temperatuur versneld verhoogd. Maar dit had minder effect dan ik verwacht had. Over een aantal dagen wil ik weer terug naar 27 șC en dan twee maal per dag blijven schudden. Eens kijken wat de vergisting dan doet.

Het is interessant om deze gist met een bellenteller te volgen. Op deze manier kan je mooi zien als de vergisting stilvalt en zien waardoor de vergisiting een langere tijd op gang blijft.

Het maischschema was als volgt:
20 min 60 șC
15 min 63 șC
20 min 66 șC
15 min 69 șC
30 min 73 șC
Een droog maischschema dus.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #101 Gepost op: 11-04-2010 13:36 u »
Vandaag is het ruim 2 weken na de start van de vergisting. De Belgium Saison houd zijn eer weer hoog. Het blijft een trage gist die van warmte houd, maar ook dan nog traag blijft.

Gedurende die twee weken is de PC op een dag gaan "hangen". De lamp was op dat moment aan. Pas toen ik thuis was kon ik dat oplossen. De temperatuur was opgelopen tot 35 șC. Gelukkig was het een Belgium Saison gist, die kan daar wel tegen. Hierna de temperatuur ingestelt op 32 șC maar de volgende ochtend bleek de gloeilamp het begeven te hebben en dus weer verder afgekoeld dan bedoelt.

Het komt er eigenlijk op neer dat de afgelopen week met regelmatig schudden van het vat en het warm houden zo'n 0,9 liter koolzuur per uur geproduceerd wordt. Langzaam maar zeker daalt het SG. Met de hydrometer gemeten was het zojuist 1027. In dit tempo van 1,5 SG punt per dag duurt het nog ongeveer 2 weken.

Hieronder het scherm zoals het zojuist was.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #102 Gepost op: 17-04-2010 13:24 u »
Op welk sg is jouw Saison nu aangekomen?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #103 Gepost op: 17-04-2010 15:54 u »
Na drie weken is die op 1019 aangekomen.

De temperatuur is een tijd op 32 șC gehouden en gaf een heel constante vergisting. Door een vergissing is de temperatuur gedaald naar 29 șC. Hier wil ik 'm even op houden om te kijken of de vergisting dan even snel blijft gaan. Zoniet dan gaat die weer naar 32 șC.

De smaak is goed als je de gistsmaak wegdenkt. Eind april moet die in de fles dus die moet nog even doorgaan. Ik verwacht een eind SG van onder de 1010.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #104 Gepost op: 23-04-2010 22:23 u »
Weer 6 dagen verder (na een maand vergisting) is het SG aanbeland bij 1008. Dit is ongeveer 1,5 SG punt per dag. Ik vind het verbazingwekkend hoe constant de gist doorgaat ondanks hoger alcoholpercentage en minder aanwezige vergistbare suikers. De afgelopen week heb ik niet meer geschud met het vat maar deze rustig op 32 șC gehouden.

Ik verwacht weer uit te komen op een eind SG van 1004 net zoals mijn vorige Saison. Benieuwd wanneer de koolzuur productie duidelijk onder de 0,5 liter per uur gaat dalen. Aanstaande woendag moet de vergisting gereed zijn want het bier moet nog hergisten op fles voor het Onk van 2010.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #105 Gepost op: 23-04-2010 22:30 u »
Is dit nog steeds de hoofdvergisting of heb je inmiddels al een keer overgeheveld?

Gaat trouwens lekker zo - langzaam maar gestaag. Het is wel raar om een sg sample van zo'n 30°C te proeven :)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #106 Gepost op: 23-04-2010 22:38 u »
Ik heb niet geheveld, dus het jongbier zit nog steeds in het hoofdvergistingsvat.

De vorige keer heb ik het sample eerst in de koelkast gezet voor het proeven. Het bijkomend voordeel is dat dan de gist wat gaat zakken zodat je daar in de smaak minder last van hebt.

Deze keer heb ik vertrouwen op de bellenteller wat het SG betreft. Ik heb het niet nagemeten met de hydrometer dus ook niet geproefd. De vorige meting kwam Tcontrol goed overeen met de hydrometer dus ik heb er vertrouwen in dat dit nu ook weer zo zal zijn.

Woensdag zal ik weer een sample nemen en proeven. Tevens wil ik dan bottelen en fustelen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #107 Gepost op: 25-04-2010 15:47 u »
Vandaag voor de zekerheid toch even een SG monster genomen omdat ik het niet vertrouwde dat deze zo constant richting de 1005 ging.

En dat is blijkbaar ook niet het geval. Het SG is 1012 op dit moment.

De afwijking tussen Tcontrol en de hydrometer komt hoogstwaarschijnlijk doordat er door de tijd water verdampt uit de bellenteller. Als het vloeistofniveau lager is dan kiept deze sneller. Even het water weer aangevuld tot het juiste niveau.

De smaak is goed ondanks dat het jongbier flink troebel is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #108 Gepost op: 25-04-2010 15:49 u »
Als het vloeistofniveau lager is dan kiept deze sneller. Even het water weer aangevuld tot het juiste niveau.

Dus naast de bellenteller moet je ook nog een vloeistofniveau controller hebben die ook het niveau constant houd  :) of zorgen dat er geen water verdampt..

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #109 Gepost op: 18-05-2010 22:12 u »
Alweer een volgend bier dat gebellenteld wordt.

Dit is een witbier en inmiddels 5 dagen geleden gebrouwen.
Zojuist met de hydrometer het SG gemeten, dit is 1029 terwijl Tcontrol 1032,4 aangaf. Hierop de parameter Liter/puls aangepast zodat het SG in het scherm weer juist is.

Opvallend aan deze vergisting is dat de piek vrij laag is maar dat deze daarna lang doorgaat. Tijdens het langzaam oplopen van de temperatuur met 1 șC/dag zie ik de koolzuurproductie stijgen. Dit heb ik in deze mate nog niet eerder gezien.

Hieronder het huidige scherm.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #110 Gepost op: 09-06-2010 20:43 u »
Vanmorgen vroeg aan de slag gegaan om een Lonse Pale Ale te maken. 6,5 uur later zat het wort in het gistvat en was alles weer opgeruimd. Dat ging lekker snel.
Tcontrol is dus weer bezig een wort te vergisten. De gist is US-05 en het scherm ziet er nu als volgt uit:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #111 Gepost op: 09-06-2010 22:42 u »
In een ander topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13610.msg212995.html#msg212995
kwam de vraag bij mij op hoeveel het gistend wort kan opwarmen door de eigen warmteproductie. Een van de dingen die je daarbij moet weten is hoeveel suiker er per tijdseenheid wordt vergist (dat levert het vrijkomende vermogen). Dat kun je mooi bepalen via de vrijkomende hoeveelheid koolzuur per tijdseenheid tijdens de vergistingspiek. Ik neem aan dat Henielma daar nu een hoop getallen van heeft.  Als ik het goed zie iets van 7.5 liter per uur? (Hoeveel wort is er aan het gisten en wat was het begin SG?)
HansH.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #112 Gepost op: 09-06-2010 23:18 u »
Op dit moment wordt er nog geen koolzuur geproduceerd.

De kleuren in deze foto's zijn wat slecht te zien. De paarse liter koolzuur per uur lijn ligt nu nog op de nullijn. De groene lijn die je nu ziet geeft een maat aan voor het koelvermogen dat nu nodig is om te temperatuur te handhaven. In de brouwruimte is het nu zo'n 23 șC dus om het wort op 19 șC te houden moet de koelkast af en toe aanslaan.

Ik heb inderdaad verschillende logfiles en Excel sheets met daarin hoevaak en hoelang de koeling aanstaat om de temperatuur tijdens de vergistingspiek constant te houden. Tevens staan hierin de liters koolzuur per uur die geproduceert worden. Dus je kan ook de hevigheid van de vergisting zien.

Er zijn wel een aantal storende factoren hierin.
1. De tijd dat de koelkast loopt is afhankelijk van het vergistingspiek maar ook van de omgevingstemperatuur van de koelkast.

2. Het meten van de liters koolzuur per uur is niet altijd even nauwkeurig gebeurd. Het gaat mij ook vooral om het verloop van de vergisting en minder om de absolute nauwkeurigheid van de koolzuurproductie.

3. Volgens mij varieert het koelend vermogen van een koelkast al naargelang de tijd dat deze achter elkaar loopt.

Op het screenshot kan je zien hoeveel wort er aan het vergisten is en wat het start SG is. Respectievelijk is dit 25 liter met een begin SG van 1052. Tcontrol maakt real-time een schatting van het huidge SG en de schijnbare vergistingsgraad.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #113 Gepost op: 10-06-2010 08:52 u »
Henielma,
Bedankt voor de snelle reactie. mocht je in de toekomst meer gegevens hebben, dan ben ik daar wel in geinteresseerd. Het lijkt me goed om te weten if de opwarming van je gistingsvat significant is. Meten in het gistingsvat tijdens de gisting doe ik liever niet vanwege besmettingsgevaar. Als ik zelf meer gegevens heb via mijn koolzuurcompressor dan zal ik die ook posten.
groet,
HansH

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #114 Gepost op: 10-06-2010 11:35 u »
Dat Henielma z'n vat ook koelt, zal het eea aan pieken wel aftoppen lijkt me?
Voor jou zou je dus eigenlijk een ongekoeld brouwsel willen zien en de piek die dat veroorzaakt?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #115 Gepost op: 10-06-2010 19:45 u »
De vraag is denk ik waar die pieken vandaan komen. Komen die omdat het wort opwarmt en daardoor nog harder gaat gisten en er daardoor een meekoppelend effect ontstaat, of ontstaan de pieken alleen omdat de gist in het begin nog veel reserve energie heeft. (Vergelijk het met hardlopen: als je gaat hardlopen kun je vanaf de start best heel snel lopen, maar dat duurt niet lang want dan ontstaat zuurstoftekort). Als je inderdaad een ongekoeld brouwsel neemt dan kun je zien of deze wordt opgewarmd of niet. Daaruit hoop ik dan te kunnen concluderen of het opwarmen voor de brouwsels op onze schaal (10-100L) een rol speelt.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #116 Gepost op: 15-06-2010 19:47 u »
Na 6 dagen vergisting even een update. De vergisting is begonnen op 19 șC en is later langzaam opgelopen naar 22 șC.

Bij deze vergisting zie ik wat opmerkelijks. De US-05 gist krijgt er boven de 21,5 șC weer extra zin in. De vergisting gaat dan in een eindspurt. Van minder dan 5 liter koolzuurproductie per uur stijgt deze naar 7 liter koolzuur per uur. Met daarna ineens een heel sterke daling. Het huidige SG (hydrometer) is 1013. Tcontrol geeft 1007 aan.

De deukjes in de onderste curve zijn het gevolg van het afkoelen van de kopruimte in het gistvat door dat de koelkast dan loopt. In werkelijkheid zal de roze curve gewoon doorlopen.

Toch interesant om die vergistingscurves te zien.

PS: Het SG monster smaakt veelbelovend.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #117 Gepost op: 16-06-2010 00:53 u »
Nog eens nagerekend wat 7 g/uur koolzuurproductie voor warmteontwikkeling zou moeten geven:
180g suiker vergist tot 92 g alcohol en 88 g koolzuur en daar komt als het goed is 84 kJ aan energie bij vrij. 7 Liter koolzuur (2 g/liter) per uur is 14 g koolzuur per uur=14/88 x 84 kJ=13360 joule/uur=13360 joule/3600 s = 3.7 Watt. Als die berekening klopt dan zou er dus 3.7 watt aan vermogen geproduceerd worden tijdens de piek van de vergisting. Nus is nog de vraag hoeveel het vat hierdoor op zou kunnen warmen. Daarvoor moet je weten hoe groot het vat is en van wat voor materiaal en hoe dikwandig.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #118 Gepost op: 29-08-2010 10:09 u »
Gisteren een rustige brouwdag gehad. Het werd alleen even spannend toen ik Tcontrol wou opstarten. Aangezien ik afgelopen week Windows 7 geinstalleerd heb op mijn PC moest ik nog even de drivers van de hardware installeren. Gelukkig ging dit goed aan de hand van de handleiding.
Er is dus weer een vergisting te volgen met behulp van de Tcontol link in mijn handtekening.

De vergisting is heftig gestart. Na 8 uur bij 18 graden Celsius was deze al flink bezig. Deze keer heb ik zoals Bubs laatst aangaf de starter van 2 liter 2 dagen laten roeren en daarna koel gezet en afgehevelt. De slurry opgestart met een halve liter laatste afloop (na kort koken).

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 29-08-2010 11:30 u »
Omdat ik nu zelf een lagerend bier in de woonkamer heb staan en merk dat de blubfrequentie gestaag afneemt - eergisteren 38, gisteren 45 en vandaag 51 sec -, moest ik aan jouw T-control denken. Gebruik je bijvoorbeeld integraalrekening om het oppervlak onder een -geextrapoleerde- curve te berekenen zodat je bijvoorbeeld eerder zou kunnen bottelen met een aangepaste hoeveelheid bottelsuiker?

Je snapt vast wat ik bedoel, maar om het toch nog even toe te lichten, stel nu dat ik het gas dat nu ontsnapt kwantitatief zou meten en plotten in een grafiek, dan zou je globaal kunnen voorspellen wanneer het blubben stopt. Zeker als je het al een paar keer hebt gedaan. Als je dan de dagen die overblijven omrekent van koolzuurgas naar grammen suiker, kan je in principe, even afgezien van discussies over de functie van lageren, die grammen van je bottelsuiker aftrekken en vrolijk gaan bottelen. Ik ben benieuwd of je dat al deed.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #120 Gepost op: 29-08-2010 20:32 u »
Ik heb inderdaad wel eens overwogen om bij een bier dat je regelmatig brouwt te bottelen zonder dat het volledig uitvergist is. Aan de hand van de vorm van de curve en het door Tcontrol berekende huidige SG zou je kunnen inschatten wat het eind SG zal worden. Maar ik heb dit nog niet aangedurft omdat er toch een risico aan zit. De noodzaak is er ook niet echt omdat ik het meeste bier in kegs afvul en geforceerd van koolzuur voorzie.

Tcontrol berekent aan de hand van de hoeveelheid geproduceerde koolzuur wat hoogstwaarschijnlijk het huidge SG is. Echter de bellenteller is afhankelijk van een aantal factoren waardoor dit toch meer een inschatting is. De hoogte van het water in de bellenteller blijkt een sterke invloed te hebben op de meting.
Ondertussen vind ik de nauwkeurigheid van de sensor minder belangrijk. De paarse curve vind ik des te interessanter. Dit is de geproduceerde hoeveelheid koolzuur per uur.

De voor mij nieuwe manier van starter maken lijkt zijn vruchten af te werpen. Afgelopen 8 uur komt er een continue straal koolzuur uit de bellenteller. De huidige vergistingspiek 24 uur na het enten van 20,5 liter koolzuur per uur is het hoogste wat ik ooit bij een bier van mij gezien heb.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #121 Gepost op: 30-08-2010 09:26 u »
De voor mij nieuwe manier van starter maken lijkt zijn vruchten af te werpen.

Misschien heb je het ergens verteld, maar hoe deed je het eerst en wat heb je anders gedaan deze keer?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #122 Gepost op: 30-08-2010 19:06 u »
De vergisting is heftig gestart. Na 8 uur bij 18 graden Celsius was deze al flink bezig. Deze keer heb ik zoals Bubs laatst aangaf de starter van 2 liter 2 dagen laten roeren en daarna koel gezet en afgehevelt. De slurry opgestart met een halve liter laatste afloop (na kort koken).
Verder heb ik met 0,5 gram Wyeast voeding en drie druppels olijfolie toegevoegd maar dat deed ik voorheen ook al.

Verder heb ik een Wyeast Propagator (Irish Ale) gebruikt in plaats van opkweken uit een eigen flesje.

Voorheen schaalde ik meestal in twee keer op en roerde ik twee maal 12 uur en goot ik niet af.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #123 Gepost op: 01-09-2010 22:23 u »
Zojuist een monster genomen van het jongbier. Het SG volgens de hydrometer is 1022 en volgens Tcontrol 1020. Dit zit best dicht bij elkaar naar mijn idee. Overigens smaakt het monser prima tenminste als je de gistsmaak even wegdenkt. De smaak is zacht, zoetig en chocolade.

De vergistingspiek is goed te zien in de paarse curve (liter koolzuur per uur). De vergisting is nu rustig geworden.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #124 Gepost op: 02-09-2010 22:39 u »
Ah deze mooie draad weer...  :)

Die paarse curve bevat misschien iets waar ik al vrij lang wat meer over wil weten: Wat gebeurt er tijdens het stoppen van de vergisting?

Mijn vermoeden is dat dat stoppen van de vergisting vrij snel gaat en als je niet aan temperatuurscontrole doet zal dat vaak in de nacht/vroege ochtend gebeuren door de kou.
Wat in dit verband interessant is dat de paarse curve min of meer steeds dalend is.

Het is maar één brouwsel maar je ziet dat de paarse curve van 31-08 naar 01-09 ineens vrij snel daalt naar ongeveer 0,1 liter koolzuur per uur.

Dat is toch wel weer machtig interessant (tenminste voor mij dan, ik ben altijd dol op saaie dingen).

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #125 Gepost op: 02-09-2010 22:48 u »
Ah deze mooie draad weer...  :)

Die paarse curve bevat misschien iets waar ik al vrij lang wat meer over wil weten: Wat gebeurt er tijdens het stoppen van de vergisting?

Mijn vermoeden is dat dat stoppen van de vergisting vrij snel gaat en als je niet aan temperatuurscontrole doet zal dat vaak in de nacht/vroege ochtend gebeuren door de kou.
Wat in dit verband interessant is dat de paarse curve min of meer steeds dalend is.

Het is maar één brouwsel maar je ziet dat de paarse curve van 31-08 naar 01-09 ineens vrij snel daalt naar ongeveer 0,1 liter koolzuur per uur.

Dat is toch wel weer machtig interessant (tenminste voor mij dan, ik ben altijd dol op saaie dingen).

Goed inzicht!

Als je niet aan temperatuurscontrole doet, dan zal de temperatuur dalen, zodra de gisting afzwakt. De gist vindt dat niet lekker en zal mogelijk stoppen. Hier ligt een van de klassieke oorzaken van gestokte vergisting.

Juist door temperatuurcontrole toe te passen, kan je vergistingen doen doorgaan. Mits je natuurlijk de temperatuur op dat moment kunt verhogen, in plaats van verlagen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #126 Gepost op: 03-09-2010 09:00 u »
Toch mooi hoe snel dit inzicht in de hobbybrouwwereld is doorgedrongen. Een paar jaar geleden deed bijna niemand aan temperatuurcontrole.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #127 Gepost op: 03-09-2010 16:37 u »
Toch mooi hoe snel dit inzicht in de hobbybrouwwereld is doorgedrongen. Een paar jaar geleden deed bijna niemand aan temperatuurcontrole.

Het mag dan wel doorgedrongen zijn binnen dit forum. Daarbuiten is het denk ik nog geen gemeengoed.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #128 Gepost op: 03-09-2010 16:58 u »
Toch mooi dan dat we op dit forum voorop lopen.  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #129 Gepost op: 03-09-2010 17:11 u »
Toch mooi dan dat we op dit forum voorop lopen.  ;D

Dat doen we denk ik constant.  8)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #130 Gepost op: 04-09-2010 09:27 u »
ik ben altijd dol op saaie dingen.
Over saaie dingen gesproken: Ik heb een tijdje geleden eens proberen uit te rekenen hoeveel warmte er nu eigenlijk vrijkomt tijdens zo'n vergistingspiek en in hoeverre dat je gistingskuip kan opwarmen of niet. Daaruit bleek dat voor hoeveelheden in de orde waar amateurbrouwers zich mee bezig houden (20-100L) de verhouding tussen koelend oppervlak van je gistingstank en warmteproducerend volume van je brouwsel zodanig groot is dat er nauwelijks opwarming kan plaatsvinden van je brouwsel door de gistingspiek. Dat wordt een ander verhaal voor grote hoeveelheden (een paar duizend liter) omdat oppervlak bij toenemend volume veel minder snel toeneemt dan het volume.
Als de gisting dus stilvalt dan zou dat volgens deze redenatie niets uitmaken voor de temperatuur in je vat, mits je je vat wel in een temperatuurgeregelde omgeving hebt staan. Omgevingstemperatuur verschillen zijn natuurlijk wel funest omdat kleine brouwsels daar nu juist wel gevoelig voor zijn.
Ik was benieuwd of Henielma dit effect kan bevestigen of ontkennen met zijn gemeten temperaturen.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #131 Gepost op: 04-09-2010 09:55 u »
Hans,

Over de hele vergisting gemiddeld gezien zal het wel juist zijn dat er weinig warmte ontstaat maar tijdens de vergistingspiek van de eerste 24 uur zie ik het benodigd koelvermogen om het vat op 18 graden te houden duidelijk een zelfde vorm aannemen dan het geproduceerde hoeveelheid koolzuur per uur.

Met andere woorden de paarse en de groene curve volgen dezelfde lijn tussen 29 en 31 aug. Daarna neemt het benodigd koelvermogen duidelijk af.

Ik heb eens bepaald wat het koelvermogen van die koelkast ongeveer is maar ik weet het niet meer. Misschien dat ik die oefening nog eens overdoe maar voorlopig heb ik de vergistingskast hard nodig voor de vergisting van bier.

Naar mijn inschatting produceert de 24 liter jongbier tijdens de vergistingspiek zo'n Watt per liter dus in totaal 24 Watt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #132 Gepost op: 05-09-2010 09:36 u »
Hans,
Naar mijn inschatting produceert de 24 liter jongbier tijdens de vergistingspiek zo'n Watt per liter dus in totaal 24 Watt.
Henielma,
Bedank voor deze info.Ik kwam bij mijn berekeningen (zier eerder in dit topic) op lagere vermogens, maar met jouw koeler kun je het inderdaad mooi zien. vraag is alleen om welk koelvermogen het gaat.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #133 Gepost op: 05-09-2010 11:47 u »
In de tweede helft van de komende week is de vergistingskast een paar dagen vrij. Ik zal dan eens de volgende proef gaan doen.

Een 15 Watt gloeilamp waar ik het opgenomen vermogen van bijhoud continue inschakelen in de koelkast. Vervolgens het gistvat met 24 liter water in de koelkast met Tcontrol op 18 graden Celsius houden. Hierna aan de hand van het percentage van de tijd dat de koelkast ingeschakelt is berekenen wat het koelvermogen is.

Deze situatie is redelijk goed vergelijkbaar met de situatie tijdens de vergistingspiek van het huidige brouwsel. Daarna kan ik dat percentage vergelijken met de aan tijd tijdens de vergistingspiek van het laatste brouwsel.

Daarna moet ik een inschatting kunnen geven van het geproduceerde vermogen door de vergisting tijdens de vergistingspiek.

Ik ben benieuwd.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #134 Gepost op: 05-09-2010 14:01 u »
Over saaie dingen gesproken: Ik heb een tijdje geleden eens proberen uit te rekenen hoeveel warmte er nu eigenlijk vrijkomt tijdens zo'n vergistingspiek en in hoeverre dat je gistingskuip kan opwarmen of niet. Daaruit bleek dat voor hoeveelheden in de orde waar amateurbrouwers zich mee bezig houden (20-100L) de verhouding tussen koelend oppervlak van je gistingstank en warmteproducerend volume van je brouwsel zodanig groot is dat er nauwelijks opwarming kan plaatsvinden van je brouwsel door de gistingspiek. Dat wordt een ander verhaal voor grote hoeveelheden (een paar duizend liter) omdat oppervlak bij toenemend volume veel minder snel toeneemt dan het volume.
Als de gisting dus stilvalt dan zou dat volgens deze redenatie niets uitmaken voor de temperatuur in je vat, mits je je vat wel in een temperatuurgeregelde omgeving hebt staan. Omgevingstemperatuur verschillen zijn natuurlijk wel funest omdat kleine brouwsels daar nu juist wel gevoelig voor zijn.
Ik was benieuwd of Henielma dit effect kan bevestigen of ontkennen met zijn gemeten temperaturen.
HansH

Ik heb toch meermalen mijn 50 liter gistend wort zien stijgen van 20 naar 26 șC bij gelijkblijvende omgevingstemperatuur. En dat in slechts 1 tot 2 dagen tijd...het is niet voor niets dat ik ben gaan koelen.

Het zal wel te maken met de hevigheid van vergisting. Bij trage vergistingen zal de temperatuursverhoging wellicht inderdaad verwaarloosbaar zijn. Maar dan is er toch iets mis met het gistmanagement. Een normale (boven) hoofdvergisting is toch in 3-4 dagen wel klaar.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 05-09-2010 15:24 u »
Hans ik denk dat je nog eens moet rekenen want het zelfverwarmend effect van gistend wort is onmiskenbaar. Tijdens de piek van een brouwsel van 30-50 liter is een verwarming in de orde van grootte van een graad of 3-5 duidelijk vast te stellen.
Er staat me bij dat we daar op het forum al eens aan hebben gerekend.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #136 Gepost op: 06-09-2010 12:28 u »
Ik zal dan eens de volgende proef gaan doen.
Ik vroeg wij af wat de grafiek van de koeling (de groene curve) nu precies aangeeft? Is dat dutycycle van je koelkast? Hoe dan ook, als je een vat water op 18 grC regelt en het systeem is ingeregeld, dan moet je groene curve op een constante waarde liggen. als je dan vermogen toevoert aan het water in het vat of erbuiten (maar binnen je gistingskast), dan moet de groene curve oplopen en als het systeem dan weer ingeregeld is dan weet je het verband tussen het verschil in groene curve voor en na de stap in vermogen en het toegevoerde vermogen. Ben zeer benieuwd naar jouw uitkomsten.
HansH

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 06-09-2010 13:27 u »
Ik heb toch meermalen mijn 50 liter gistend wort zien stijgen van 20 naar 26 șC bij gelijkblijvende omgevingstemperatuur. En dat in slechts 1 tot 2 dagen tijd...het is niet voor niets dat ik ben gaan koelen.

Hier nog 1. Tijdens de hoofdvergisting draait de koelkast zeer regelmatig, zelfs bij een liter of 22 á 24. Toen ik nog niet koelde heb ik het gemeten en temperatuurpieken van 6 graden boven de omgevingstemperatuur zijn zeker geen uitzonderingen. Het record is 10 graden en dat was een bier van 1.080 met een flinke hoeveelheid gist erbij.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #138 Gepost op: 06-09-2010 23:55 u »
Dit was de berekening ie ik had gemaakt:
Gisting:       C6H12O6-> 2C2H5OH+2CO2+DeltaE1  gevolgd door:
Alcoholverbranding:   2C2H5OH+6O2-> 4CO2+6H2O+DeltaE2 (1366kJ/mol ethanol)
geeft samen:      C6H12O6+6O2-> 6CO2+6H2O+DeltaE2 +DeltaE1

In een keer suikerverbranding
C6H12O6+6O2->6CO2+6H2O+DeltaE3 (2816kJ/mol glucose)

DeltaE1+DeltaE2=DeltaE3, dus
DeltaE2=DeltaE3-DeltaE1=84kJ/mol glucose=180g glucose, 92g ethanol+88g CO2
84kJ/88g CO2=0.95kJ/g

Als je dus het aantal gram koolzuur weet wat per seconde vrijkomt en je vermenigvuldigt dat met 950 dan heb je het aantal watts.

HansH

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 07-09-2010 00:11 u »
Ok Hans, het is al laat maar het is leuk om te weten dat die factor 950 is.

Ik laat het bier vaak vergisten per 15 liter en dan kan je al duidelijk een temperatuur verschil met je hand voelen als je het vergelijkt met een gelijksoortige uitgegiste hoeveelheid.

Tot morgen of zo  :degroeten:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #140 Gepost op: 07-09-2010 10:22 u »
Als je dus het aantal gram koolzuur weet wat per seconde vrijkomt en je vermenigvuldigt dat met 950 dan heb je het aantal watts.
Even verder rekenen:
stel 50 liter wort van 1065. Daarin zit ca 8100 g suiker waarvan ca 5000 g vergistbaar. dat levert 88/180 x 5000=2400 g CO2. Stel dat op de vergistingspiek het wort in 3 dagen uitgegist zou zijn. Je hebt dan 2400 g CO2 in 3 dagen=2400/3/24/3600 = 9.25 mgram per seconde. Dat x 950 levert 9 Watt.
 Voor een goed geisoleerde gistingskast heb ik in mijn geval ca 25 watt nodig om op te warmen vanaf omgevingstemperatuur (16 șC ) naar 20 șC  =4 șC . Dat is dus 6.25 șC per watt. De warmte tijdens de gisting zou de gistingskast dus 1.4 șC op kunnen warmen. Ook het gistingsvat ten opzichte van de gistingskast zal nog wat opwarmen tgv het geproduceerde vermogen. stel ook 1.4 șC . Totaal kom je dan op ca 3 șC . (Je zou de isolatiewaarde van zowel gistingskast naar omgeving als gistingsvat naar gistingskast moeten meten om te weten hoe het werkelijk is )
HansH     

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 07-09-2010 12:53 u »
Je doet hierboven nogal wat aannames, die ik niet allemaal kan volgen en ik denk niet allemaal even nauwkeurig. Is het niet simpeler om uit te gaan van de bekende energieopbrengst van 180 kJ per mol suiker, van alcoholische fermentatie?
Het lijkt een omweg om te koppelen aan CO2 productie, al snap ik dat dat een leuke meetmethode is (hoewel lastig, aangezien het ook oplost in de vloeistof).

Stijgingen van rond de 4 tot 5 graden, en dat aangehouden gedurende meerdere dagen, zijn wat mij betreft toch echt een (inmiddels ondervangen) evidentie. Je kunt het zelfs voelen met je hand. 'T wordt warm!

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #142 Gepost op: 07-09-2010 17:43 u »
Je doet hierboven nogal wat aannames, die ik niet allemaal kan volgen en ik denk niet allemaal even nauwkeurig. Is het niet simpeler om uit te gaan van de bekende energieopbrengst van 180 kJ per mol suiker, van alcoholische fermentatie?
Het lijkt een omweg om te koppelen aan CO2 productie, al snap ik dat dat een leuke meetmethode is (hoewel lastig, aangezien het ook oplost in de vloeistof).

Stijgingen van rond de 4 tot 5 graden, en dat aangehouden gedurende meerdere dagen, zijn wat mij betreft toch echt een (inmiddels ondervangen) evidentie. Je kunt het zelfs voelen met je hand. 'T wordt warm!

Ik heb dit allemaal niet en toch brouw ik lekkere biertjes. Het is maar hoever je de lat legt in je hobby. Maar ik vind het wel knap.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #143 Gepost op: 07-09-2010 17:46 u »
Is het niet simpeler om uit te gaan van de bekende energieopbrengst van 180 kJ per mol suiker, van alcoholische fermentatie?

Ik had die energieopbrengst niet gevonden op internet, vandaar dat ik hem heb proberen te bepalen uit de combinatie van alcoholverbranding en suikerverbranding. Ik kwam op 84kJ/mol, terwijl wikipedia op 180kJ/mol komt. ik kan nog niet verklaren waarom die 2 verschillend zijn. Aannemende dat het 180 is ipv 84 wordt de factor 950 ruim 2 x zo groot (2035). Ik had voor CO2 gekozen omdat Henielma dat als output uit zijn installatie krijgt en je het dus op die manier kunt vergelijken.
HansH

Offline William

• Super lid
    • Kloekus

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #145 Gepost op: 07-09-2010 21:40 u »
In de tweede helft van de komende week is de vergistingskast een paar dagen vrij. Ik zal dan eens de volgende proef gaan doen.

Een 15 Watt gloeilamp waar ik het opgenomen vermogen van bijhoud continue inschakelen in de koelkast. Vervolgens het gistvat met 24 liter water in de koelkast met Tcontrol op 18 graden Celsius houden. Hierna aan de hand van het percentage van de tijd dat de koelkast ingeschakelt is berekenen wat het koelvermogen is.

Deze situatie is redelijk goed vergelijkbaar met de situatie tijdens de vergistingspiek van het huidige brouwsel. Daarna kan ik dat percentage vergelijken met de aan tijd tijdens de vergistingspiek van het laatste brouwsel.

Daarna moet ik een inschatting kunnen geven van het geproduceerde vermogen door de vergisting tijdens de vergistingspiek.

Ik ben benieuwd.

Zojuist de test gestart met 4 liter water in een fles waaraan de temperatuursensor gemonteerd is.

Op dit moment gaat de koelkast de watertemperatuur van 25 șC terugkoelen naar 18 șC zonder dat de gloeilamp ingeschakeld is. Dit wordt dan de referentiemeting. De omgevingstemperatuur is 21 șC.

Als dit na een tijd stabiel is dan schakel ik de gloeilamp in zodat het verschil in koelvermogen tussen wel een lamp aan en geen lamp aan duidelijk wordt.

Het vermogen van de 15 Watt gloeilamp zojuist gemeten met een power meter en deze geeft 15,6 Watt aan.

Middels de Tcontrol link in mijn onderschift is deze proef natuurlijk via internet te volgen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #146 Gepost op: 08-09-2010 11:32 u »
Uit Brewing: science and practice van Dennis Edward Briggs  (CRC Press, 2004 - 881 pagina's)
Als ik dit even samenvat dan kom ik op een energie die vrijkomt van 219 kJ/mol vergiste glucose=219/180=1.22 kJ/gram. Blijkbaar vinden er meer omzettingen plaats die energie opleveren en mag je de "bruto" reactievergelijking die ik had gebruikt niet gebruiken. Uitgaande van hun aanname van maximale vergistingsnelheid kom ik op een vermogen tijdens de piek van  0.26 gJ/uur/1000 hl=0.72 watt/liter voor ewen 12 Plato wort. Een 15 watt lamp zou dan het equivalent zijn voor 21.4 liter gistende wort tijdens de piek van de vergisting.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #147 Gepost op: 08-09-2010 22:31 u »
Zojuist de resultaten van de proef om het vergistingsvermogen tijdens de vergistingspiek berekent.

Ik kom erop uit dat tijdens de vorige heftige vergistingspiek van 24 liter wort bij 18 șC 16,1 Watt geproduceert is.

Dit komt dicht bij de berekende resultaten van HansHalberstadt in de vorige posting. Hij geeft aan dat 15 Watt overeenkomt met 21,4 liter heftig gistend wort.

16,1 Watt komt dan uit op 23 liter wort en het was 24 liter wort. Dit komt in mijn ogen prima met elkaar overeen.

Hieronder nog een screenshot van de proef.

Rechtsonder zie je een oranje curve. Dit is het moment dat de 15,8 Watt gloeilamp ingeschakelt is hierna zie je de blauwe paaltjes vaker voorkomen. Dit is de tijd dat de koelkast loopt.
 Aan de hand van de logdata heb ik het koelvermogen van de koelkast bepaald. Dit is ongeveer 82 Watt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #148 Gepost op: 12-09-2010 21:34 u »
Vandaag weer gebrouwen dus er is weer een vergisting te volgen door te kliken op de Tcontrol link in mijn onderschrift.

24 liter wort met een start SG van 1080. Ik ben benieuwd over hoeveel uur de eerste blubjes komen. Op dit moment is de koelkast het wort nog aan het terugkoelen van 22 șC naar 18 șC. 

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #149 Gepost op: 13-09-2010 18:54 u »
De vergisting is in 9 uur op gang gekomen en op dit moment (na 22 uur) is de hevigheid aanzienlijk.

In bovenstaand plaatje heb ik een deel van de grafiek rood omcirkelt. De paarse lijn is de hoeveelheid geproduceerd koolzuur in het afgelopen uur. Dus de hevigheid van de vergisting.
Nu valt me op dat na zo'n 10 uur de vergisting flink in hevigheid toeneemt maar in het rood omcirkelt deel een aantal uren constant blijft en daarna gaat het stijgen van de hevigheid weer door.

Laat je niet afleiden door de kortstondige dipjes in de paarse lijn, deze zijn een gevolg van het koelen van de koelkast. Hierdoor koelt de headspace (40 liter koolzuur) even snel af om daarna weer wat op te warmen.

Dus heeft iemand een idee waarom de vergisting fanatiek start, dan een aantal uur constant blijft en dan weer flink verder stijgt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #150 Gepost op: 13-09-2010 21:03 u »
Nu valt me op dat na zo'n 10 uur de vergisting flink in hevigheid toeneemt maar in het rood omcirkelt deel een aantal uren constant blijft en daarna gaat het stijgen van de hevigheid weer door.
...

Dus heeft iemand een idee waarom de vergisting fanatiek start, dan een aantal uur constant blijft en dan weer flink verder stijgt?

Dit is inderdaad een vreemd verschijnsel. In de literatuur heb ik daar nooit iets over gelezen. Bij mijzelf heb ik het nooit geconstateerd omdat ik geen bellenteller heb.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het toch iets te maken heeft met het koelen en het feit dat in het begin van de anaerobe vergisting minder warmte wordt geproduceerd omdat er minder gistcellen aanwezig zijn.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 13-09-2010 21:57 u »
Nou nee ik heb ook geen idee... Laat ik eens wat uit mijn nek kletsen:

Ik neem aan dat die rode grafiek die van de temperatuur bij 18 șC is?
In dat geval heeft de koelkast wel gekoeld aan het begin van het horizontale stukje maar omdat daarvan niks te zien is in de paarse grafiek kan het niet anders dan dat zonder koeling de boel nog veel harder was gaan vergisten.

Oftewel: Het kortstondige blipje is er niet, dat kan alleen verklaard worden met extra snelle koolzuur productie stijging.

Wat ook mogelijk is:

Aan het begin van de vergisting is het gistende wort nog niet zo aan het woelen door het gistvat, dus als de koelkast gaat koelen krijgt alle gist aan de buitenkant van het gistvat het 'extra' koud omdat het wort nog nagenoeg stilstaat in het vat.

Voor de rest: geen idee...
Heb je ook screenshots van eerdere brouwsels?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #152 Gepost op: 13-09-2010 22:07 u »
Het omschakelen naar andere suikers zou misschien de oorzaak kunnen zijn. De gist zal starten met de (paar procent) glucose in het wort en als die op is, even moeten schakelen naar de volgende voorkeurssuiker. Dat omschakelen kan een hikje in de activiteit geven wellicht.

Je zou ook kunnen denken aan een fase in de groei, waarbij mogelijkerwijs een bepaalde nutriënt beperkend wordt, waarna de gist een truc uithaalt om dat te omzeilen en voortknalt. Maar da's nogal een grove speculatie.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #153 Gepost op: 13-09-2010 22:24 u »
Bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik zelf ook nog een tijdje naar de grafiek gekeken en ik heb een idee waar de snel stijgende schuine lijn vandaan komt. Het deel daarna dat horizontaal is heb ik zo geen verklaring voor. Mogelijk 1 van de opties of een combinatie van wat jullie aangeven.

Die snel stijgende schuine lijn om 7:30 is afkomstig van het optellen van de liters koolzuur per uur. In de software wordt de getelde hoeveelheid koolzuur van het afgelopen uur bij elkaar opgeteld en als grafiek weergegeven.
Echter vanmorgen werkte de bellenteller nog niet omdat het koolzuur niet op de juiste plek onder de teller kwam. Om 7:30 heb ik daar wat aan geprutst en daarna is die gaan tellen. Hierdoor stijgt het daarop volgende uur de paarse curve lineair. In werkelijkheid is de vergisting iets eerder begonnen en wat langzamer gestegen.

Het blijft interessant waarom na die stijging de vergisting een paar uur vlak verloopt. Het lijkt erop dat de gist ergens op wacht om er echt vol voor te gaan. Mogelijk groeit de gist tijdens die tijd nog flink en zijn ze daarna pas op volle sterkte.

@Seekingbeer: ik heb ook screenshots van eerdere vergistingen. Als je dit hele topic bekijkt zie je er veel meer.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #154 Gepost op: 13-09-2010 22:40 u »
Hier vind je een beschrijving van een voorbeeld uit de bakkerspraktijk, waarbij de gist ook omschakelt van glucose op maltose met bijbehorende vertraging.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #155 Gepost op: 13-09-2010 22:53 u »
Interessante beschrijving.

Die grafiek van bakkersgist bij 27,5 șC en beschrijving lijkt erg veel op de vorm zoals de koolzuurproductie per uur is bij deze vergisting.

Het zou dus heel goed de overschakeling kunnen zijn van glucose op maltose die even tijd nodig heeft.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #156 Gepost op: 13-09-2010 23:25 u »
Die bakkersgist ziet er overtuigend uit, het kan best een soort universeel gistgroei ding zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #157 Gepost op: 13-09-2010 23:41 u »
Hier vind je een beschrijving van een voorbeeld uit de bakkerspraktijk, waarbij de gist ook omschakelt van glucose op maltose met bijbehorende vertraging.

Mooi link Edgar. Dit is inderdaad de meest voor de hand liggende oorzaak van het verschijnsel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #158 Gepost op: 14-09-2010 09:39 u »
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met de omschakeling van aerobe naar anaerobe omzetting. Bij aerobe omzetting ontstaat ook CO2, maar het gaat de gist dan misschien makkelijker af.
HansH

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #159 Gepost op: 14-09-2010 09:54 u »
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met de omschakeling van aerobe naar anaerobe omzetting. Bij aerobe omzetting ontstaat ook CO2, maar het gaat de gist dan misschien makkelijker af.
HansH

Is dat niet wat laat? Het is al bijna 12 u na de gistgifte en volgens de grafiek is er op dat moment al zo'n anderhalf uur flinke omzetting. Ik heb altijd begrepen dat de zuurstof razendsnel wordt opgebruikt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #160 Gepost op: 14-09-2010 19:53 u »
Het zou dus heel goed de overschakeling kunnen zijn van glucose op maltose die even tijd nodig heeft.

Toch een interessante ontdekking dankzij Tcontrol !!  :duimop:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #161 Gepost op: 16-09-2010 21:14 u »
Ja leuk dat je dat effect kan zien.

Zojuist het SG gemeten en het monster geproefd. Dat smaakt veelbelovend zoals dat heet.

Er is flink wat schuim ontstaan tijdens de vergistingspiek, maar goed dat er veel kopruimte was. Op de 24 liter wort heeft minstens nog eens zoveel schuim gestaan.

Het gemeten SG is 1032 en Tcontrol geeft 1028 aan. Aan het begin van de vergisting heeft de bellenteller wat koolzuur gemist dat verklaart dit voor een deel maar zeker niet helemaal. De koolzuur per puls parameter mag wat lager. Deze staat nu op 0,0130. Mogelijk is 0,0125 beter. Dan geeft Tcontrol 1030 als huidig SG.

Inmiddels is de 20 șC bereikt en is de vergisting in rustig vaarwater aangekomen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #162 Gepost op: 17-09-2010 00:01 u »
Ja leuk dat je dat effect kan zien.

Inderdaad, echter zou je dit effect bij iedere vergisting waar kunnen nemen...( :weetniet:) of is dit een parameter die weer samenhangt met het maischschema en de gebruikte gist ?  :weetniet:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #163 Gepost op: 17-09-2010 19:12 u »
Ik heb teruggekeken in de screenshots in dit topic en er is zeker 1 bier meer geweest waar dit duidelijk optrad maar ik zie het niet bij ieder bier.

Het zal wel van verschillende zaken afhangen zoals:
Soort gist
maischschema
Hoeveelheid actieve gist bij het enten.
Vergistingstemperatuur.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #164 Gepost op: 17-09-2010 19:29 u »
maar ik zie het niet bij ieder bier.

Ondoorgrondelijk die vergisting..... :nut:

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #165 Gepost op: 02-10-2010 10:38 u »
Hallo Henielma,

ik ben wel geinteresseerd in het bellentelgebeuren.
Als ik het goed begrijp gebruik jij een optische sensor, toch?

Zou een akoestische sensor (contactmicrofoontje) volgens jou ook kunnen werken?

groet,
J.J.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #166 Gepost op: 02-10-2010 11:28 u »
Wat een goed idee! Deze week op de BBC Science in Action gehoord hoe je met behulp van het microfoontje in een gsm een aanraakscherm kunt maken van een gewoon scherm. Enkel doordaat het microfoontje na een 'leerproces' hoort hoe een tap op de ene plek anders klink dan een tap op een andere plek. Met andere woorden met de juiste 'ijkende' software zou een akoestische detectie vast wel kunnen werken. Zeker als Herman zich er mee gaat bezighouden...

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #167 Gepost op: 02-10-2010 11:37 u »
Ik heb ook al wel eens naar een microfoontje gekeken in combinatie met een waterslot. Op internet is ergens een site waar iemand dat al eens gedaan heeft met.

Het is op deze manier heel goed mogelijk het aantal blubs in het waterslot te tellen. Het probleem is om het aantal bubs te vertalen naar volume CO2, vooral als je in het begin van de vergisting  blubtreintjes hebt. Je zou aan hele gevoelige data-analyse moeten doen waarbij je zelf blubtreintjes kunt analyseren en kunt vertalen naar volume CO2.

Daarnaast is een nadeel van een waterslotmeting dat je altijd hetzelfde volume vloeistof in het waterslot moet hebben (=drukverschil).

Voor een ledje en een waterslot geldt hetzelfde.

De kiepmethode van Henielma lijkt me dan ook veel beter omdat je daarbij via een veel directere methode de hoeveelheid koolzuur meet.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #168 Gepost op: 02-10-2010 11:58 u »
Net een free download audio-programmaatje van het net afgejast en de draadloze babyfoon naar het gistvat gesleept. Deze combinatie zou het mogelijk moeten maken in de huiskamer te luisteren naar het bubbelende waterslot en er tegelijkertijd een log van te maken via bedoeld programmaatje waarop in de tijdslijn leuke regelmatige piekjes het verloop van de vergisting zouden gaan weergeven.
Helaas, mijn ega betrapte me op het moment dat ik de microfoon uit het zendergedeelte aan het peuteren was (om die op het waterslot te plakken) en daarom stopt dit verhaal nu even.

*nieuwe plannen maakt*

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #169 Gepost op: 02-10-2010 12:07 u »
Ik heb ook eens aan een microfoon gedacht maar zoals William al aangeeft ben je dan van veel parameters afhankelijk zoals kopruimte in het gistvat, hevigheid vergisting, hoeveelheid water in het waterslot.

William heeft een optische teller gekoppeld aan een waterslot. Dat geeft ook een indicatie maar is lastig een beetje nauwkeurig te krijgen.

Afgelopen week heb ik op internet weer eens naar allerlei meetprincipes voor gasflow gekeken. Er zijn wel sensoren te koop maar dan moet je aan honderden euro's denken. Een risico daarbij zijn de gassen die ontstaan tijdens vergisting. Deze kunnen de flowmeter aantasten. Tijdens vergisting ontstaat zeker niet alleen koolzuur. Een Rochefort bier wat ik eens vergist heb taste het koper van mijn vorige teller flink aan.

Naar aanleiding van die internetscan heb ik mijn grote bellenteller toch maar weer gerestaureerd (opnieuw lijmen en afgesteld). Verder heb ik 'm uitgebreid met een LED zodat ik kan zien of die goed werkt zodat ik ook de start van de vergisting er goed mee kan meten.

Als je een ander sensorprincipe in combinatie met Tcontrol wil gebruiken moet je er rekening mee houden dat Tcontrol een (reedcontact) schakelaar of lichtsluis als ingang gebruikt. De minimale aan en uit tijd van die schakelaar die Tcontrol kan volgen is 1 seconde. Dit maakt dat in combinatie met Tcontrol een wat groter kiepmechanisme een goede oplossing is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #170 Gepost op: 02-10-2010 17:13 u »
Zomaar even tussendoor.

Ik heb wel eens zitten denken dat er een markt moet zijn voor betrouwbare en duurzame bluppentellers. Zeker als de data vastgelegd wordt op een usb stick zodat de data op elke PC uit te lezen is. Wereldwijd zullen er heel wat hobbybrouwers zijn die bereid zijn voor zo'n gadget het nodige te betalen.

Pak je kans Herman!

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #171 Gepost op: 02-10-2010 17:36 u »
Ik kom na enig googelen op deze site:

http://www.ncbe.reading.ac.uk/ncbe/materials/microbiology/bubblecounter.html

(Eerste keer dat ik een www.adres post, kan dat zo?)

Ding kost 50 Engelse ponden.
Er wordt melding gemaakt van mogelijkheid voor dataloggen,
maar dan moet je weer wat mails gaan sturen voor info.
Ik ga dat doen, en dan laat ik het wel weten.

groet,
J.J.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #172 Gepost op: 02-10-2010 17:52 u »
Deze mail net verstuurd.

Pardon my French.

Dear Mr. Schollar,

I am member of a group of home-brewers in the Netherlands.
I am interested in the "Bubble-counter" as mentioned on the website:

http://www.ncbe.reading.ac.uk/ncbe/materials/microbiology/bubblecounter.html

For our purposes it would indeed be usefull to be able to hook this bubblecounter up to a data logging devise, such as a personal computer.
On the website it was mentioned that you could maybe have some more information on this possibility.
I an not a computergenius, but I suppose I am refering to software and hardware-connections.

Would you be so kind to let me know if this possibility exists, and if so, how to go about acquiering it?

kind regards,
Jan van der Westen
The Netherlands

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #173 Gepost op: 02-10-2010 18:08 u »
Ik heb deze bellenteller al iets meer dan een jaar in huis. Zie ook dit topic.

Hij telt goed en Henielma heeft hem zelfs geschikt gemaakt voor TControl. De bezwaren om op deze manier de CO2 productie te meten heb ik een paar post terug al gegeven. Ik gebruik hem dus eigenlijk niet meer. Mocht je er mee willen spelen laat het dan even weten.

Ook ik heb de vraag gesteld aan Mr Schollar hoe zij hem aansloten via een datalogger maar daar nooit een reactie op gekregen.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #174 Gepost op: 02-10-2010 18:54 u »
Hallo William,

Ah, ik was al bang dat ik iets over het hoofd had gezien.
Mooi aanbod om eens met dat ding te spelen, dank alvast daarvoor!
Kom ik misschien op terug.

Ik ga zo eerst het hele draadje eens goed uitpluizen.
Kom ik wat ingelezener (en wijzer) voor de dag .
Ben benieuwd naar de manier waarop Henielma hem geschikt heeft gemaakt voor TControle.
En naar wat dat TControle precies inhoudt.

De bezwaren die jij had vond ik zeker relevant.
Mijn interesse gaat er echter naar uit om het vergistingsproces van 1 batch relatief te kunnen bekijken.
Dus met steeds min of meer eenzelfde hoeveelheid water in het waterslot, en dan kijken waar het hard gaat, waar het stopt.
Ik heb geen "last" van blubtreintjes met het type waterslot waar ik nu mee werk (zo'n ondoorzichtige grote, bestaande uit 2 delen).
Heeft die bubblecounter daar dan wel last van?

groet,
J.J.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #175 Gepost op: 02-10-2010 19:03 u »
Als je het relatief verloop van de vergisting wilt volgen dan is de bellenteller in deze vorm best geschikt en hij kan zelfs pulsjes binnen minder dan 0.2 sec onderscheiden. Zie hieronder voor wat voorbeeldjes van vergistingen gevolg via het uitlezen van het display van de bellenteller. Zelfs met bellentreinen.

Het lichtsluisje dat bij deze teller zit is vrij nauw. Ik klem hem om de onderste hals van een klassiek waterslotje (7 - 9 mm). Ik weet niet of dat ook lukt met jouw waterslot.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #176 Gepost op: 02-10-2010 19:10 u »
William,

ik vind het er gaaf uitzien.
Zou ik die bellenteller een paar weekjes van je kunnen lenen?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #177 Gepost op: 02-10-2010 19:22 u »
William,

ik vind het er gaaf uitzien.
Zou ik die bellenteller een paar weekjes van je kunnen lenen?

Prima. Er moet misschien nog weer even iets teruggesoldeerd worden omdat er nu wat soldeerverbindingen waren doorgehaald om met TControl te werken. Ik zal 'ns kijken of ik nog exact weet hoe en wat.

Stuur me jouw gegevens maar even via een p.b.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #178 Gepost op: 02-10-2010 19:35 u »
Jan,

Van de optische bellenteller zoals William gebruikt heb ik op de onderstaande manier een interface met Tcontrol gemaakt.

Eigenlijk gebruik je dan alleen het lichtsluisje van die bellenteller. Die kan je ook los kopen. Met dat lichtsluisje verbind je van de seriele poort van een PC pen 7 en 8. Dit is RTS en CTS. Het aantal maal dat deze twee signalen doorverbonden en weer verbroken zijn telt het programma Tcontrol en logt dit in een file. Tevens is hiervan op het scherm een grafiek te zien.

Zoals ik al eerder aangaf kijkt Tcontrol 1 maal per seconde naar deze ingang alles wat er in de tussentijd gebeurd ziet Tcontrol niet. Dit past goed bij de kiepbellenteller maar minder bij de bellenteller zoals William die gebruikt.

Jacques,

Ik heb er wel eens aan gedacht om een bellenteller in serie te laten maken maar ik betwijfel of het een buisness case is waar wat op verdient kan worden.
15 jaar geleden heb ik eens wat software gemaakt voor de agrarische sector. Deze software heeft slechts een handvol gebruikers gekend.
Hetzelfde zie ik nu bij Tcontrol. Op dit moment dat ik weet nog maar zo'n 5 of minder gebruikers. En Tcontrol is nog wel gratis.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #179 Gepost op: 02-10-2010 20:23 u »
Henielma,

Bedankt voor de tekening.
Ik kan een paar diodes en weerstanden thuisbrengen, maar daar houdt mijn electronica-kennis zo ongeveer op.
Ik denk niet dat ik William's apparatuur ga blootstellen aan mijn vrijwel onbeperkt gebrek aan kennis op dit gebied.

* hij luistert ook mee, en ik moet nog wat van hem, snap-je  ;)*

Ik vind je initiatief op dit bellentellergebied in ieder geval erg aanstekelijk werken.
Als William me zijn bubblecounter wil lenen, en het ding bevalt me, dan schaf ik er zelf een aan.
Sta mij toe je er op dat moment nog eens wat vragen over te stellen, okee?

groet,
J.J.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #180 Gepost op: 03-10-2010 10:07 u »
Jacques,

Ik heb er wel eens aan gedacht om een bellenteller in serie te laten maken maar ik betwijfel of het een buisness case is waar wat op verdient kan worden.
15 jaar geleden heb ik eens wat software gemaakt voor de agrarische sector. Deze software heeft slechts een handvol gebruikers gekend.
Hetzelfde zie ik nu bij Tcontrol. Op dit moment dat ik weet nog maar zo'n 5 of minder gebruikers. En Tcontrol is nog wel gratis.

Dat is natuurlijk ook een kwestie van reclame maken op verschillende fora door de werking van de teller uit te leggen en proberen dat de uitgevers van Zymurgy en BYO belangstelling hebben om er een artikel aan te wijden.

De wereld is tegenwoordig een stuk groter dan een aantal jaren geleden. Daarnaast zijn er meer hobbybrouwers die bereid zijn te investeren in hun hobby.

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #181 Gepost op: 03-10-2010 11:33 u »
Janjansen,

Je moet het zelf weten of je tijd gaat steken in de waterslot/lichtsluis bellenteller, maar de kans dat je er echt de hoeveelheid geproduceerd CO2 mee kunt gaan meten acht ik niet groot. Juist dit was de reden dat ik de kiep-teller heb bedacht, afgekeken van de werking van een regenmeter. Tot op heden is er nog niet iets beters verschenen op het forum. Zo'n kiepteller is ook zo in elkaar gezet en bespaart je de teleurstelling achteraf dat de lichtsluis/waterslot teller toch net niet doet wat je had verwacht.

Succes,

Robert

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #182 Gepost op: 03-10-2010 11:53 u »
ik ben wel geïnteresseerd  in het bellentelgebeuren.

Ik zie niet in hoe het bellentelgebeuren de kwaliteit van je bier verbeterd ?  :weetniet: >:D :P   ;)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #183 Gepost op: 03-10-2010 11:56 u »
Ik zie niet in hoe het bellentelgebeuren de kwaliteit van je bier verbeterd ?  :weetniet: >:D :P   ;)

Ergens lol in hebben Oscar??

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #184 Gepost op: 03-10-2010 12:02 u »
@Oscar
Mwhahoehaha!
Je hebt daar wellicht een punt, maar dat ga ik vandaag in ieder geval niet toegeven! :degroeten:

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #185 Gepost op: 03-10-2010 12:04 u »

Ik nomineer de bellenteller als beste brouwidee van 2009!!! :groots:

Is er iemand die dat beweerd heeft dan? Zo kunnen we nog wel even...
Het is in ieder geval wel leerzaam en kan zicht geven wat zich afspeelt tijdens het gisten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #186 Gepost op: 03-10-2010 12:20 u »
Ergens lol in hebben Oscar??

Is er iemand die dat beweerd heeft dan?

JanJanssen begrijpt mijn opmerking :

@Oscar
Mwhahoehaha!

;D ;D ;D ;D   :proost2:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #187 Gepost op: 11-10-2010 18:42 u »
Gisteren een tripel gebrouwen en dus is er weer een vergisting te volgen via de Tcontrol link in mijn onderschift.

De gist had duidelijk zin in het wort van 1078 want 4 uur na het enten van de gist zijn de eerste bellen getelt.

Omdat ik deze keer de bellenteller voor gebruik getest heb is hieronder de start van de vergising mooi te zien.

Nu 10 uur na het enten is de vergistingspiek alweer aan het afnemen.

Offline jurgenfd

• Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
« Reactie #188 Gepost op: 11-10-2010 19:57 u »
Omdat ik deze keer de bellenteller voor gebruik getest heb is hieronder de start van de vergising mooi te zien.

Ziet er mooi uit Herman. Het staat nog steeds op mijn lijstje om de brouwerij mee uit te breiden met zo'n vergistingscontroller.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #189 Gepost op: 11-10-2010 21:05 u »
Het staat nog steeds op mijn lijstje om de brouwerij mee uit te breiden met zo'n vergistingscontroller.

Dat sentiment leeft volgens mij vrij breed, maar velen hebben koudwatervrees. Laatst las ik van Herman, dat de fraaie software die hij gratis ter beschikking stelt, in de praktijk toch nog maar heel weinig gebruikt wordt. Zou er geen manier zijn om dit door middel van een gezamenlijke actie dit wat op te schroeven? Ik vind het persoonlijk één van de mooiste 'spinoffs' van dit forum. Ik weet wel dat ik, hoewel het onderwerp me zeer interesseert, er geen goeie kandidaat voor ben. Maar er zijn vast en zeker forummers die beter zijn in solderen en netjes werken dan ik, die hiermee een spectaculaire aanvulling op hun systeem kunnen maken.

Iemand een suggestie voor een manier om T-Control te promoten?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #190 Gepost op: 11-10-2010 22:03 u »
Fijn dat Tcontrol interesse heeft.  :)

Om Tcontrol toe te gaan passen hoef je niet te solderen. Je koopt via ebay twee kant en klaar gemonteerde printen namelijk de USB relaisprint en de TL-400 temperatuursensorprint.

Verder moet je een PC met Windows XP of 7 hebben met een USB poort en een seriele poort (D9 connector).

Misschien dat het afschikt dat men zelf via ebay wat moet bestellen zonder heel zeker te weten of dit het juiste is.
Een ander punt van aandacht is dat je een paar dingen moet installeren. Maar als je de installatie handleiding volgt dan moet dat goed gaan.

Ik zou een aantal printen zelf via ebay kunnen kopen en verspreiden. Het nadeel is dan echter dat er 2 maal verzendkosten zijn.

Een bellenteller vergt wat handvaardigheid om die te knutselen maar is niet moelijk. Het magneetcontact van de bellenteller sluit je aan op de seriele poort die ook voor de TL-400 temperatuurregeling gebruikt wordt.
Als iemand mogelijkheden ziet en tijd heeft om een paar bellentellers in zijn vrije tijd in elkaar te knutselen dan kan dat de drempel voor andere lager maken om de vergisting te gaan volgen.

Iemand verder een suggestie voor een manier om Tcontrol te promoten?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #191 Gepost op: 11-10-2010 22:11 u »
Iemand verder een suggestie voor een manier om Tcontrol te promoten?

Ik zou zeggen een artikel in b.v. BYO of een presentatie tijdens een event zoals het ONK of de hobbybrouwendag  ;D.

Een artikel in BYO zal het waarschijnlijk heel goed doen maar weet waar je aan begint. Je zult ook in staat moeten zijn om support te bieden om te voorkomen dat mensen gefrusteerd raken. Aan de andere kant, als het allemaal gratis is zou een goede handleiding voldoende moeten en zullen de mensen elkaar verder op weg helpen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #192 Gepost op: 12-10-2010 09:32 u »
Ik vind TControl schitterend. Maar wat mij tegenhoudt is dat ik dan een pc continu aan moet hebben. Dat vind ik zonde van de energie. Bierbrouwen kost toch al heel veel energie en water.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #193 Gepost op: 12-10-2010 11:17 u »
Ik ben op dit moment nog aan het wachten op het relais plaatje en dan kan ik ook gecontroleerd gaan vergisten.
Ik wil nog wel aan een vriend van mij vragen of hij geen simpel systeem kan bedanken voor de computer, die zoals ook Adrie opmerkt, nu continu aan moet staan. Dit moet toch simpeler kunnen?
De vriend waarover ik praat ontwerpt bijvoorbeeld de software voor trip computers in auto's. Ik neem aan dat er toch iets moet zijn waarop je dit kunt laten draaien.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #194 Gepost op: 12-10-2010 19:06 u »
Ik vind TControl schitterend. Maar wat mij tegenhoudt is dat ik dan een pc continu aan moet hebben. Dat vind ik zonde van de energie. Bierbrouwen kost toch al heel veel energie en water.

Het energiegebruik heeft mijn aandacht maar op dit moment niet mijn hoogste prioriteit.
Er zijn ook PC bordjes te koop van zo'n  EUR 150 waar Tcontrol in de huidige vorm op zou moeten kunnen draaien. Zo'n bordje werkt bijvoorbeeld op 12 V en gebruikt zo'n 6 ..  10 Watt. De monitor zet je uiteraard niet continue aan.

Overigens heb ik zojuist gemeten wat mijn oudere 800 MHz laptop met Tcontrol draaiend gebruikt. Dit is maar 16 Watt dus dat valt reuze mee. Dit heb ik gemeten met de accu los zodat die niet oplaad en het scherm dicht zodat de backlight uit is.
Dit lijkt me een acceptabel energieverbruik. Dit is ongeveer EUR 3 per maand als Tcontrol continue aan staat.

Nog andere suggesties om Tcontrol te promoten?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #195 Gepost op: 12-10-2010 20:40 u »
Als je 's winters brouwt dan kun je die geproduceerde warmte van je pc meetsysteem misschien gebruiken om te helpen je gistingskast op temperatuur te houden. Dat is nog eens hergebruik van energie toch?.
HansH

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #196 Gepost op: 13-10-2010 11:23 u »
Ondertussen heeft Tcontrol gewoon doorgewerkt en is de vergisting ongeveer op tweederde. De verwarming heeft het nu overgenomen van de koeling en de temperatuur loopt nu met 1 șC per dag op naar 24 șC.

Ik kan Tcontrol iedereen die een beetje met een computer kan omgaan aanraden.  ;)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #197 Gepost op: 13-10-2010 11:39 u »
Om Tcontrol toe te gaan passen hoef je niet te solderen. Je koopt via ebay twee kant en klaar gemonteerde printen namelijk de USB relaisprint en de TL-400 temperatuursensorprint.

Verder moet je een PC met Windows XP of 7 hebben met een USB poort en een seriele poort (D9 connector).

Een bellenteller vergt wat handvaardigheid om die te knutselen maar is niet moelijk.

Overigens heb ik zojuist gemeten wat mijn oudere 800 MHz laptop met Tcontrol draaiend gebruikt. Dit is maar 16 Watt dus dat valt reuze mee.

Kijk, dat zijn berichten!

Is het een idee Herman, om een overzicht te maken van minimale kosten en aanschafplaatsen? In de vorm van een overzichtelijk tabelletje, bedoel ik. En misschien een handleiding voor het knutselen van een bellenteller?

Misschien een nieuw topic in de vorm van "Stap in de Wereld van TControl" of zo :)

Ik zou zeggen een artikel in b.v. BYO

Da's nu ook iets gaafs. Maar reken maar dat als we hier met tientallen TControllers zitten, BYO wel bij Herman aanklopt :)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #198 Gepost op: 13-10-2010 20:28 u »
Er zijn nu al een aantal tips gekomen om Tcontrol wat weider verbreid gebruikt te kijgen.

Artikel in BYO of een presentatie tijdens een hobbybrouwbijeenkomst.

Nieuw topic op dit forum bijvoorbeeld "Stap in de wereld van Tcontrol"

Wat misverstanden uit de wereld helpen zoals:
Dat je zou moeten kunnen solderen.
Hoog energieverbruik.

Mijn reactie op de tips is:
Voor een artikel in BYO is het nog (veel) te vroeg. Tcontrol zal eerst in het Nederlandstalige deel meer gebruikt moeten zijn daarna heeft het misschien zin om Tcontrol en de handleiding Engelstalig te maken en dan zou je weer verder kunnen denken. Overigens is er al een gebruiker in Canada die Tcontrol gebruikt om zijn HERMS aan te sturen.

Een nieuw topic aanmaken in de trand van Stap in de Wereld van Tcontrol zie ik wel zitten. Hierin zou kort en bondig uitgelegd moeten worden wat je nodig hebt en hoe je het aan elkaar maakt. Hierna kunnen anderen in dit topic aan de hand genomen worden met het in gebruik nemen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #199 Gepost op: 13-10-2010 21:27 u »
Een nieuw topic aanmaken in de trand van Stap in de Wereld van Tcontrol zie ik wel zitten. Hierin zou kort en bondig uitgelegd moeten worden wat je nodig hebt en hoe je het aan elkaar maakt. Hierna kunnen anderen in dit topic aan de hand genomen worden met het in gebruik nemen.

Precies. Je zou denken dat zo'n topic zou kunnen helpen. We moeten er dan een beetje op letten dat het geen discussiëertopic wordt maar vooral praktische uitleg aan geïnteresseerde T-Controllers.

In het begin een opsomming van de doelen/voordelen in de praktijk zou misschien ook goed zijn. En natuurlijk, als het even kan, goede plaatjes en eventueel video's.

Oh en natuurlijk de nodige relativerende kanttekeningen :). Immers we willen ook weer niet de indruk wekken dat je zonder sensoren en seriële poorten geen goed bier kunt brouwen. Er zijn natuurlijk mensen die daar overgevoelig voor zijn en die moeten we ook te vriend houden :-*

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #200 Gepost op: 13-10-2010 21:35 u »
Tcontrol zal eerst in het Nederlandstalige deel meer gebruikt moeten zijn daarna heeft het misschien zin om Tcontrol en de handleiding Engelstalig te maken en dan zou je weer verder kunnen denken. Overigens is er al een gebruiker in Canada die Tcontrol gebruikt om zijn HERMS aan te sturen.

Omdat er nog niet veel verschillende mensen zijn die TControl hebben getest zul je in het begin veel aandacht moeten besteden aan het op weg helpen van gebruikers die allemaal verschillende configuraties gebruiken. Als je niet oppast gaat je dat heel veel tijd kosten. Dit ondanks dat het opzetten en gebruik van TControl echt supersimpel is. Zelfs ik kan het :P

Dus mensen, kom op!

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #201 Gepost op: 13-10-2010 21:48 u »
Als ik mijn nieuw relais plaatje binnen heb ga ik er een in elkaar knutselen. (tcontrol)
Ik zal proberen om foto's te maken van iedere stap die ik doe. Dan kan ik dat tegen die tijd wel in een draadje zetten.
Dan kunnen de brouwers zelf zien dat een kind de was kan doen.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #202 Gepost op: 14-10-2010 12:50 u »
Misschien ook eens een wat sexier naam bedenken dan Tcontrol?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #203 Gepost op: 28-10-2010 20:29 u »
Ik ben aan het nadenken over een topic "Stap in de wereld van Tcontrol" Hierover over een paar weken meer.

In dat nieuwe topic wil ik aan de hand van een overzicht, uitleg en foto's laten zien hoe je een Tcontrol systeem zelf kan samenstellen en wat je daarvoor nodig hebt.
Omdat ik geen zin heb om de opstelling van mezelf te slopen wil ik een extra relaisprint en TL-400 temperatuursensor aanschaffen. Deze ga ik dan aansluiten met behulp van een stekkerdoos, twee korte verlengsnoeren. Samen met een 12 V adapter en een USB en seriele kabel wordt dit dan een voorbeeld opstelling. Er zal voorzien worden in een aansluiting voor een bellenteller maar de bellenteller zelf zal er niet bij zitten.
Heeft iemand interesse in deze voorbeeld Tcontrol opstelling die dan beschikbaar komt? De kosten zullen zo'n EUR 100 bedragen. Daarnaast heb je zelf heb je dan nog een Windows laptop of PC nodig met minimaal 1 vrije USB en 1 vrije seriele poort.

Inmiddels is er weer een vergisting te volgen via de Tcontrol link in mijn onderschift. Hieronder het scherm zoals het nu is.

Vanmiddag vanaf afstand de temperatuur naar 19,8 șC verlaagd om de vergisting niet meer verder te laten verhevigen. Ondanks dat is rond 1 uur vanmiddag een slangetje door de druk (en mogelijk wat schuim) losgesprongen. Thuisgekomen alles weer vastgezet. In die tussentijd ontbreekt helaas een stuk. Het is in ieder geval een hevige vergisting.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #204 Gepost op: 29-10-2010 08:48 u »
Vanmiddag vanaf afstand de temperatuur naar 19,8 șC verlaagd om de vergisting niet meer verder te laten verhevigen. Ondanks dat is rond 1 uur vanmiddag een slangetje door de druk (en mogelijk wat schuim) losgesprongen. Thuisgekomen alles weer vastgezet. In die tussentijd ontbreekt helaas een stuk. Het is in ieder geval een hevige vergisting.

Ik weet wel dat we hier vaker over gesproken hebben en we het graag simpel houden en dan ons ogen wat willen sluiten, maar toch.
Bij rustige vergistingen ontstaat niet veel warmte en is de temperatuur van het vat ongeveer gelijk aan die aan de wand buiten het vat. Maar zodra je de boel onder controle krijgt en hevige vergistingen normaal worden? Weet je nu echt zeker dat de temperatuur van het bier zelf niet hoger is dan in de koelkast?
Mijn metingen vroeger gaven toch een aantal graden verschil aan. Dat is de reden dat ik in het bier ben gaan meten.

Je bent zo prachtig bezig met TControl, het zou toch jammer zijn dat je toch afwijkingen zou hebben.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #205 Gepost op: 29-10-2010 19:34 u »
Ik meet de temperatuur aan de zijkant van het gistvat met daarom heen een schuursponsje als isolatie. Dus niet de temperatuur in de koelkast.

Er zit een vertraging in het kunststof van het gistvat. Het meten in het vat  is regeltechnisch anders. Het voordeel is dat je de temperatuur meet op de plek die je wil regelen. Een nadeel is dat je dan eerder doorschieten krijgt van de temperatuur omdat het lang duurt voor de hele vloeistof voldoende afgekoeld is. Door te meten aan de bruitenzijde van het vat meet je de temperatuur van het gistende bier gecombineerd met een beetje invloed van de temperatuur in de koelkast. Hierdoor heb je wat meekoppeling waardoor je tijdig stopt met koelen en niet te ver naar onder doorschiet.

Maar Jasper je hebt zeker een punt. Tijdens de vergistingspiek heb ik ook met een andere thermometer gemeten en die liet inderdaad zien dat Tcontrol wat laat ging koelen tijdens de piek. Ik had al besloten om de inschakeltemperatuur dichter bij het setpoint te gaan leggen. Nu zit daar nog 0,45 șC tussen en dat ga ik binnenkort verlagen naar 0,25 șC.
Daar op vooruitlopend  heb ik de vergistingstemperatuur een paar uur voor de piek 0,2 șC verlaagd van 20 șC naar 19,8 șC. 

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #206 Gepost op: 29-10-2010 22:29 u »
Je hebt natuurlijk gelijk dat als je aan de buitenkant van het vat koelt, dat je wellicht ook beter aan de buitenkant meet. Je hebt meer kennis nodig over de dynamiek van het systeem om voortijdig in te kunnen grijpen op veranderingen. Dat is natuurlijk ook een uitdaging.

Ik meet in het vat, maar koel ook in het vat. Dat werkt zeer direkt. De vraag blijft natuurlijk of dat wel nodig is, maar voor een techneut is het natuurlijk wel super om zoveel gevoel van controle te hebben. ;D.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #207 Gepost op: 29-10-2010 22:36 u »
Zonder me in de technische details te mengen, maar je bent wel goed bezig. Heb je al een significante verbetering waargenomen ten opzichte van vroeger gebrouwen bier, dus voordat je deze techniek toepaste.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #208 Gepost op: 29-10-2010 22:38 u »
Zonder me in de technische details te mengen, maar je bent wel goed bezig. Heb je al een significante verbetering waargenomen ten opzichte van vroeger gebrouwen bier, dus voordat je deze techniek toepaste.
Wie is je? Henielma of EBC?

Mocht je het aan EBC vragen, dan is het antwoord volmondig ja. Het bier heeft geen hogere alcoholen meer, geen vage esters, het is strak, fris en consistent. Hmmm, dat vind ik dan toch  ^-^.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #209 Gepost op: 29-10-2010 22:42 u »

Heb je de prijzen gezien die Henielma de laatste tijd heeft gewonnen :o

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #210 Gepost op: 29-10-2010 22:44 u »
Ik meet in het vat, maar koel ook in het vat. Dat werkt zeer direkt. De vraag blijft natuurlijk of dat wel nodig is, maar voor een techneut is het natuurlijk wel super om zoveel gevoel van controle te hebben. ;D.

Controle over een proces, dat klinkt goed.  ;D

Dat gezegd hebbende is reproduceerbaarheid in mijn ogen ook heel belangrijk. Het is nog geen eens zo erg als de temperatuur in het vat tijdens de piek een graad hoger is dan je ingesteld hebt als het de volgende keer als je dit bier vergist maar vergelijkbaar is. Afhankelijk van de uiteindelijke smaak kan je de temperatuur tijdens de (hoofd)vergisting een volgende keer wat aanpassen. Uiteindelijk gaat het erom dat je grip hebt op de uiteindelijke smaak van het bier. Daar is het allemaal om begonnen.

De vorige keer heb ik dit bier tijdens de hoofdvergisting op 21 șC gehouden. Dat heeft qua smaak slecht uitgepakt maar zal niet alleen aan die temperatuur gelegen hebben. (Waarschijnlijk was die gist niet goed)

Nu ben ik dus weer teruggegaan naar de vergistingstemperatuur van een brouwsel eerder.

Blijft leuk bier brouwen, zoveel parameters zoveel mogelijkheden.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #211 Gepost op: 29-10-2010 22:56 u »
Heb je de prijzen gezien die Henielma de laatste tijd heeft gewonnen :o
Nee, bovendien zegt dat niet veel. Er zijn ook mensen die prijzen gewonnen hebben met een keukensetje pannen. Maar dat neemt niet weg dat ik het erg knap vind.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #212 Gepost op: 29-10-2010 22:56 u »

Mocht je mij bedoelen Korek. In het begin dat ik brouwde vond ik dat ik een lekkere quadrupel kon brouwen met 18 liter wort en een zakje propagator. Daarna ging ik starters maken en me druk maken over kleur van het bier. Toen is het me een hele tijd niet gelukt om een lekkere quadrupel te maken. Tot ik gecontroleerd ging vergisten met een koelkast en een UT100. En verder een droog maischschema ging toepassen en niet meer op kleur lette.

Mijn advies is dus eigenlijk dat als je veel gist toevoegd (starter) dat je gecontroleerd (koelen tijdens de vergistingspiek) moet vergisten anders kan je beter weinig gist toevoegen.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #213 Gepost op: 29-10-2010 22:59 u »
Mocht je mij bedoelen Korek. In het begin dat ik brouwde vond ik dat ik een lekkere quadrupel kon brouwen met 18 liter wort en een zakje propagator. Daarna ging ik starters maken en me druk maken over kleur van het bier. Toen is het me een hele tijd niet gelukt om een lekkere quadrupel te maken. Tot ik gecontroleerd ging vergisten met een koelkast en een UT100. En verder een droog maischschema ging toepassen en niet meer op kleur lette.

Mijn advies is dus eigenlijk dat als je veel gist toevoegd (starter) dat je gecontroleerd (koelen tijdens de vergistingspiek) moet vergisten anders kan je beter weinig gist toevoegen.
Ik bedoelde jouw. Met het laatste ben ik het eens en het voorgaande kan ik me ook in vinden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #214 Gepost op: 29-10-2010 23:25 u »

Hier ben ik het mee eens. Door veel gist toe te voegen zorg je er voor dat de vergisting vlot en zonder problemen verloopt. Je krijgt daardoor wel veel warmte-ontwikkeling en daarmee meer vergisingsproducten. Om dit binnen de perken te houden is koelen noodzakelijk.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #215 Gepost op: 04-11-2010 22:14 u »
Even een update van de lopende vergisting.
Wyeast #1762 Belgium Abby II:

De vergisting is inmiddels (na 8 dagen) bijna afgelopen. Een mooi moment om deze vergisting te vergelijken met de vorige versie van dit bier van ruim een jaar geleden.

Opgekweekte Rochefort 6:

Een paar opvallende verschillen tussen deze twee vergistingen.
1. Bij de opgekweekte gist weinig schuim tegenover veel schuim bij de Wyeast variant. In mijn bericht van de opgekweekte variant maak ik na 1 dag melding dat er 5 liter schuim is op 18 liter wort. Bij de Wyeast was dit iets van 40 liter op 23 liter wort.

2. De vergistingspiek lijkt op elkaar echter het traject daarna heeft een andere vorm. De Wyeast daalt naar een lagere waarde na de piek dan de opgekweekte variant.

3. Het eind SG van de opgekweekte gist kwam uit op 1004. Nu zit ik rond de 1015 als huidig SG.

4. De huidige vergisting is na zo'n 8 dagen bijna ten einde. De opgekweekte variant was na 14 dagen nog bezig.

Natuurlijk zijn er meer verschillen tussen de twee. De starter is op een andere manier gemaakt, vergistingstemperatuur scheelt een graad, dikte van het beslag en het maischschema zijn anders.

Toch leuk dat je het verloop van de vergisting tussen twee voor een deel vergelijkbare brouwsels met elkaar kan vergelijken. Natuurlijk kan je van twee brouwsels met meerdere verschillen geen harde conclusies trekken maar na een volgende vergisting van een dergelijk bier weten we weer wat meer.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #216 Gepost op: 20-12-2010 19:15 u »
Gisteren is er weer een nieuwe vergisting gestart met Tcontrol. Deze is te volgen via de link in mijn onderschift.  Ditmaal een Belgium Saison als gist.

Het lijkt erop dat het gistvat nu wel goed sluit.

Het effect van even inhouden van de vergisting is deze keer weer mooi te zien. Zie het rood omcirkelde deel van de grafiek met de hevigheid van de vergisting.

Op naar een SG van 1035, eens kijken wat er dan gebeurd.  :weetniet:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #217 Gepost op: 21-12-2010 19:25 u »
Inmiddels is de 1035 bereikt. Rondom dat crusiale punt bleek de gloeilamp defect te zijn gegaan.  :-[  Dit zag ik via internet en heb toen mijn zoontje van 10 thuis gebeld om een gloeilamp te pakken en deze in de vergistingskoelkast te draaien. Binnen drie minuten was hem duidelijk wat hij moest doen en had hij het al uitgevoerd.  :hoera:

Toch handig dat de vergisting via internet te volgen is.

In groen omcirkelt is te zien dat de gloeilamp continue aangestuurd bleef terwijl de temperatuur daalde. Een duidelijk geval van defecte gloeilamp.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #218 Gepost op: 21-12-2010 19:45 u »
Hahaha!
Briljant verhaal!

:duimop:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #219 Gepost op: 21-12-2010 20:38 u »
Schitterend praktijkgeval :D

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #220 Gepost op: 22-12-2010 09:06 u »
Als iemand mij zo'n verhaal 10 jaar geleden had verteld, had ik het niet geloofd. Briljant!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #221 Gepost op: 22-12-2010 09:12 u »
Ik neem aan dat TControl je dan een SMSje stuurt als waarschuwing? Of is dat een uitbreiding  :D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #222 Gepost op: 22-12-2010 09:59 u »
Heb je al gedacht aan directe netvliesprojectie? :D EMERGENCY! TEMP DROP! ENGAGE RECOVERY SYSTEMS! Zoiets? ;D

Of voor mij misschien een semafoonoptie?  :verbergen:

Trouwens, geinig, die paarse 'spike' na het herstel van de lamp. Dat zal het opwarmen van de kopruimte zijn?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #223 Gepost op: 22-12-2010 10:22 u »
Ik vind het wel leuk om techniek zo toe te passen zodat je er zelf wat aan hebt. Ik stond er zelf wel van te kijken dat mijn zoontje in een telefoongesprek van 2:42 het probleem opgelost had. Ik dacht daar toch zeker 5 minuten voor nodig te hebben om het opgelost te krijgen.

Ik heb gisteren inderdaad aan mogelijkheden gedacht om Tcontrol te laten melden als de temperatuur bijvoorbeeld meer dan een graad afwijkt van de doeltemperatuur. Met behulp van Labview is het mogelijk om emails te verzenden als er een bepaalde situatie optreedt. In dat email bericht kan je dan de huidige en doel temperatuur bijvoorbeeld opnemen.
Een beetje GSM heeft tegenwoordig een emailadres dus dat zou handig kunnen zijn.

Misschien dat ik die uitbreiding nog eens ga maken.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #224 Gepost op: 22-12-2010 11:06 u »
In groen omcirkelt is te zien dat de gloeilamp continue aangestuurd bleef terwijl de temperatuur daalde. Een duidelijk geval van defecte gloeilamp.

Zoiets heb ik ook ooit meegemaakt. Op mijn werk zag ik dat de ingestelde temperatuur niet gevolgd werd omdat ik de bediening op off had ingesteld. Omdat ik de webinterface niet via mijn werk kan benaderen voel je je dan knap opgelaten. Gelukkig was één telefoontje naar huis voldoende om de knop om te laten zetten.

Een e-mail alert zou handig zijn!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #225 Gepost op: 22-12-2010 16:46 u »
Een beetje GSM heeft tegenwoordig een emailadres dus dat zou handig kunnen zijn.
"

Vooral als je mobiel ook Push-mail ondersteunt. Dan krijg je ook direct een seintje!

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #226 Gepost op: 22-12-2010 17:35 u »
Oh heet dat zo, push-mail . Dat ondersteunt mijn telefoon blijkbaar niet. Maar er zijn ook services op internet die een email bericht omzetten naar een SMS bericht. Ik heb alleen nog geen gratis service hiervoor kunnen vinden.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #227 Gepost op: 28-12-2010 19:23 u »
Inmiddels is de vergisting van mijn Saison 9 dagen bezig. In de paarse curve (hevigheid vergisting) is mooi te zien dat vanaf 24 șC de activiteit weer begint toe te nemen. Inmiddels lijkt deze op 27 șC tegelijk met de temperatuur te stabiliseren.   

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #228 Gepost op: 13-01-2011 21:26 u »
Inmiddels ruim 2 weken vergisting op 27 șC verder.

Door stroomuitval is het programma even onderbroken en is in het huidige scherm alleen de vergisting vanaf dat moment te zien. Uit de logging is nog wel de grafiek van de hele vergisting te halen.

Dit is de eerste keer dat ik de bellenteller aangesloten heb bij een Belgium Saison vergisting. Het is mooi te zien dat rond de jaarwisseling bij een SG van ongeveer 1033 de vergisting vrijwel stilstond (< 0,2 liter/uur). Inmiddels is de vergisting weer langzaam in hevigheid aan het toenemen. Het is nu ongeveer 0,7 liter koolzuur per uur.

Interessant om dat zo mooi te kunnen volgen. Dit effect van deze gist was natuurlijk al lang bekend maar het is toch mooi om dit ook in het echt te kunnen waarnemen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #229 Gepost op: 15-01-2011 20:27 u »
Zojuist mijn Christoffel Nobel kloon van gist voorzien en op de bellenteller aangesloten. Omdat ik maar 1 bellenteller heb vergist de Saison nu helaas zonder bellenteller. De temperatuur van de Saison wordt nu door een UT100 geregeld, dat kan ook.

Benieuwd wanneer de eerste bellen geteld worden van de kloon.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #230 Gepost op: 16-01-2011 11:21 u »
De vergisting van de zware ondergister is snel op gang gekomen. Binnen 6 uur na het toevoegen van de gist zijn de eerste bellen geteld. Het enten is de vertikale deel van de rode curve.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #231 Gepost op: 16-01-2011 11:48 u »
OP het moment van enten zie je dat de temperatuur voor en na enten (op de wand gemeten) zo'n 1.5 șC is gestegen. Waardoor komt dat?
- warme starter
- door mengen waardoor warme vloeistof in het midden mengt met de koudere vloeistof op de wand
- aanpassen van temperatuur van T-sensor / sponsje door losnemen van sensor bij enten
- anders?

Het is trouwens mooi om te zien dat bij het inschakelen van de koeling de (schijnbare) koolzuurproductiesnelheid daalt, waarschijnlijk door kouder worden van de lucht kopruimte of de slang die naar de bellenteller gaat. Misschien een idee om dat te isoleren?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #232 Gepost op: 16-01-2011 12:04 u »
Goed gezien William. Die temperatuurstijging is afkomstig van de starter die ongeveer 20 șC zal zijn geweest.

Ik heb de gistslurry van de 2 maal 2 liter starter opnieuw opgestart met 1 liter vers wort (laatste afloop die ik wat ingekookt heb).

Het was mijn bedoeling om eerst de temperatuur van het wort naar 13 șC te laten dalen voordat ik de starter toevoegde maar door een aantal redenen heb ik de starter bij de 14,8 șC  al toegevoegd. De starter begon namelijk uit mijn 2 liter erlemyer te schuimen, verder was ik toch wat bezorgd om de temperatuurschok van de warme starter naar in 1 keer 13 șC en moest ik naar een feestje.

Die deukjes in de paarse curve komen inderdaad van de afkoeling van de grote kopruimte van het gistvat. Dit is zo'n 45 liter kopruimte. Ik heb er eigenlijk niet zo'n last van. Als je weet waar het vanaf komt is er eigenlijk niets aan de hand. Na een paar dagen vallen zo ook niet meer zo op in de curve omdat het wat in elkaar schuift.

Isoleren van de kopruimte is op zich wel een goede manier om deze deukjes te voorkomen denk ik.

Zojuist even bij jou vergisting gekeken en ik zie daar dat je nog de oude versie gebruikt met de grotere schakelhysterese van 0,45  șC. De nieuwe versie doet dit op 0,2 șC en regelt daardoor wat strakker om de gewenste temperatuur. Zeker in het geval dat er omschakelingen in zitten van verwarmen naar koelen en omgekeerd.

Voor de verandering eens een plaatje van jou vergisting.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #233 Gepost op: 16-01-2011 12:13 u »
Zojuist even bij jou vergisting gekeken en ik zie daar dat je nog de oude versie gebruikt met de grotere schakelhysterese van 0,45  șC. De nieuwe versie doet dit op 0,2 șC en regelt daardoor wat strakker om de gewenste temperatuur. Zeker in het geval dat er omschakelingen in zitten van verwarmen naar koelen en omgekeerd.

Dat zou ik kunnen overwegen. Als ik overstap op de nieuwe versie met een lagere hysterese dan zal de koelkast/lamp waarschijnlijk vaker moeten inschakelen. Voor de lamp is dat niet zo erg maar in het geval van de koelkast moet deze misschien wel erg vaak schakelen. Mijn koelkast staat in een garage met een nogal varierende omgevingstemperatuur. Zou dat in de zomer niet te nadelig zijn voor de koelkast?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #234 Gepost op: 16-01-2011 12:28 u »
Bij mij schakelt de koelkast nu ongeveer om de twee uur in. Dat is nog steeds minder dan een normale koelkast die eten op 6 șC moet houden. Dus die extra slijtage valt wel mee lijkt me.

Er zit in Tcontrol verder nog een beveiliging die voorkomt dat Tcontrol de koelkast binnen 5 minuten na het uitschakelen weer inschakelt.  Tevens is in die versie met die kleinere hysterese iets gemaakt dat het omschakelen van verwarmen naar koelen en omgekeerd op zijn vroegst een half uur na de laatste verwarming of koelen gebeurd. Dit om te voorkomen dat om beurten verwarmen en koelen actief wordt.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #235 Gepost op: 16-01-2011 12:33 u »
Ik zal de nieuwste versie na de huidige vergisting eens installeren.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #236 Gepost op: 16-01-2011 14:44 u »
Dan zal ik eens kijken of ik de komende dagen een nieuwe Tcontrol versie kan maken met email support. Heb je die functie ook meteen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #237 Gepost op: 27-01-2011 22:24 u »
Zojuist het SG gemeten van dit bier. Helaas gestopt op 1020.

Ook van het vorige gebellentelde bier (Saison) het SG gemeten. Deze is inmiddels 1005, dat lijkt er meer op. Er zit nog wat gistsmaak in maar voor de rest smaakt die prima. Die kan gebotteld worden als ik tijd heb.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #238 Gepost op: 12-02-2011 22:06 u »
Vandaag weer gebrouwen. Een Oatmeal Stout. Het was een rustige brouwdag zonder verrassingen. 25 liter wort van 1054 in het gistvat.

Dit is de eerste keer dat ik vergist met de email alert actief. Bij het starten van het programma al vrij snel twee email ontvangen van Tcontrol. De eerste was een sensor alarm en de tweede een temperatuur alarm. Beide meldingen waren terecht.

Het wort is bijna bij 18 șC aangeland waarop de hoofdvergisting zal plaatsvinden.

De Tcontrol link in mijn onderschrift doet het weer. Ik ben benieuwd over hoeveel uur het email bericht komt dat er een halve liter koolzuur geteld is.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #239 Gepost op: 12-02-2011 22:39 u »
Ik heb nu er nu zowat een hele eerste vergisting opzitten met de nieuwe e-mail functionaliteit in TControl. Het werkt perfect!

Elke dag krijg ik een statusupdate, als de temperatuur teveel afwijkt krijg ik een waarschuwing en 4 uur voor de start van een nieuwe stap krijg ik een waarschuwing.

Een aardige optie zou zijn om met een vinkje de e-mail alerting tijdelijk af te kunnen zetten, bijvoorbeeld omdat je een paar uur iets met het wort doet waardoor de sensor een verkeerde temperatuur meet.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #240 Gepost op: 12-02-2011 23:00 u »
Fijn dat het bij jouw goed werkt in de praktijk.

Je kan het email adres veld tijdelijk leegmaken als je geen email wil of het SMTP server veld leegmaken. Dan doe je het bewust. Zo'n vinkje kan per ongeluk voorkomen dat er wat verstuurt wordt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #241 Gepost op: 13-02-2011 11:11 u »
4,9 uur na het toevoegen van de gist een email ontvangen van Tcontrol dat de eerste halve liter koolzuur gemeten is.

Op dit moment is de status als volgt

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #242 Gepost op: 13-02-2011 20:25 u »
Op dit moment is de vergisting op zijn hevigst. Er wordt nu 20 liter koolzuur per uur geproduceerd. De bellen gaan nu in een continue stroom.

Small | Large

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #243 Gepost op: 13-02-2011 21:36 u »
WTF is dit?

Wat heb je nu weer in elkaar lopen knutselen?

:)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #244 Gepost op: 13-02-2011 22:03 u »
De grote bellenteller. Deze heb ik al een jaar of zo. Gemaakt van het doosje van een Velleman kit en wat koperdraad en een diepvriesbakje. In een uurtje in elkaar geknutseld. Hiermee meet ik mijn koolzuurproductie. Dat is de paarse grafiek in Tcontrol.

Ik heb er een onderwerp van op het forum staan. Zoek op "grote bellenteller" volgens mij.

De sensor is een magneet uit een deurcontact (alarminstallatie) in combinatie met bijbehorend reedcontact.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #245 Gepost op: 14-02-2011 21:45 u »
Twee dagen verder is de hevige vergistingspiek voorbij en kabelt de vergisting nu rustig verder. Vanmorgen een mail dat over vier uur de volgende vergistingsstap gaat beginnen met daarin tevens het huidige SG bepaald aan de hand van de gemeten hoeveelheid koolzuur.

Hieronder het scherm met daarin de vergistingscurve.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #246 Gepost op: 16-02-2011 11:56 u »
Zojuist een SG monster genomen van deze oatmeal stout. Ook aan de smaak is te proeven dat de vergisting goed verlopen is.

Tcontrol geeft nu 1014,6 aan en de hydrometer 1016. Dat komt dus mooi overeen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #247 Gepost op: 24-02-2011 20:56 u »
Zojuist het deel van dit bier dat ik in flessen wil hergisten gebotteld bij een hydrometer SG van 1016. Tcontrol geeft 1012,6 aan.

De rest van het bier ga ik koelen naar 6 graden Celsius om daarna te fustelen en dan geforceerd van koolzuur te voorzien in de soda kegs.

Het SG monster van dit bier is lekker. Wat bitterder en gebrander dan de vorige versie van dit bier en dat was ook de bedoeling.

Hieronder nog een screenshot van Tcontrol op dit moment.

Een goed verlopen vergisting die mooi te volgen is met Tcontrol met dagelijks een update email met daarin onder andere het huidige SG. Aan het eind van de vergisting is dat goed te gebruiken om te kijken of de vergisting stil is komen te liggen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #248 Gepost op: 06-03-2011 12:03 u »
Citaat
Tcontrol: fermentation I72 Lagunitas IPA 2 has started!                   

datum   5 maart 2011 22:35
onderwerp   Tcontrol: fermentation I72 Lagunitas IPA 2 has started!
22:35 (13 uren geleden)
After 5,9 hours the fermentation has been started.

Gisteravond naar de Carnaval geweest. Op een gegeven moment was ik benieuwd of de vergisting van het brouwsel van gisteren inmiddels gestart was. Even op de telefoon gekeken of er een email binnen was gekomen. Inderdaad bovenstaande email van Tcontrol dat het eerst koolzuur gemeten was. Binnen een halve minuut was ik gerustgesteld. Toch handig.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #249 Gepost op: 06-03-2011 21:16 u »
Inmiddels is de vergistingspiek bereikt. In het onderstaande scherm is weer mooi de overschakeling van glucose op maltose te zien. Deze heb ik rood omcirkelt.

De vergisting ziet er goed uit. Het maken van een 2 liter starter en uitgaan van een Wyeast smackpack begint zijn vruchten af te werpen.

Doordat de schakelhysterese kleiner is geworden in deze versie zijn de deukjes in de paarse curve kleiner dan voorheen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #250 Gepost op: 07-03-2011 10:20 u »
Even op de telefoon gekeken of er een email binnen was gekomen. Inderdaad bovenstaande email van Tcontrol dat het eerst koolzuur gemeten was. Binnen een halve minuut was is gerustgesteld. Toch handig.

Kun je TControl ook al terug mailen ?  ;D ;D

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #251 Gepost op: 07-03-2011 12:25 u »
Wat zou je dan in het email bericht terug willen zeggen? Een instelling veranderen of bedankt voor de melding typen?

Het is op zich denkbaar maak ik ben nog niet overtuigd over het nut hiervan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #252 Gepost op: 07-03-2011 12:43 u »
 ;D ;D

De vraag was niet serieus bedoeld hoor.... ;D ;D ;D

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #253 Gepost op: 07-03-2011 12:52 u »
Dat dacht ik wel maar soms kunnen het toch leuke ideeën zijn voor aanvullende functionaliteit.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #254 Gepost op: 19-03-2011 21:12 u »
Een paar dagen geleden een aantal flesjes gevuld en daarmee de hergisting op de fles gestart. De rest van het jongbier gekoeld naar 6 șC om het van veel gist te ontdoen en vandaag dit bier in een 19 liter soda keg laten lopen. Het eind SG is weer mooi 1019 geworden. Precies zoals bedoeld. Tcontrol gaf wel wat lager aan.

Deze vergisting had een mooi abrupt einde. Een aantal uren voordat ik ben gaan koelen was de koolzuur productie gestopt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #255 Gepost op: 19-03-2011 21:18 u »
Vandaag weer een nieuw bier gebrouwen. Vergelijkbaar met het vorige bier maar wat lager in SG en wat minder hop. Dit moet een doordrinkbaar hoppig bier worden.

Een deel van de gistkoek geoogst van de vorige vergisting en deze gedurende een half uur opgestart met wat kort gekookt wort van dit bier. De starter was nog rustig op het moment van toevoegen. Ik ben benieuwd of deze variant later of eerder aan het koolzuur produceren slaat in vergelijking tot het vorige bier.

Een voordeel van de bellenteller gecombineerd met de email functionaliteit is dat je een melding krijgt van het moment dat de koolzuurproductie start. Hiermee zijn verschillende vergistingen mooi te vergelijken.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #256 Gepost op: 20-03-2011 18:56 u »
Deze starter met slurry was dus minder actief dan de vorige met een afgegoten starter. Bij de vorige versie is de koolzuurproductie gestart na 5,9 uur en nu na 9,6 uur.

Na 1 dag was bij de vorige versie het SG met 11 punten gedaald. Nu is na 1 dag het SG met 5,5 punten gedaald.

Nu eens kijken of de koolzuurproductie tijdens de vergistingspiek vergelijkbaar is. Inmiddels is deze 12 liter per uur en is nog stijgende. De vergistingspiek in de vorige versie was 17 liter koolzuur per uur.

Toch mooi om vergistingen zo met elkaar te kunnen vergelijken. Het geeft me wat aanvullend inzicht.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #257 Gepost op: 29-03-2011 22:08 u »
Yes, ik heb zelf ook profijt van de email functionaliteit. Een uur geleden is de volgende temperatuur stap begonnen om het bier af te koelen voor het fustelen dat ik morgen ga doen. Echter was ik vergeten de koeling op Auto te schakelen in plaats van op Manual. Daarom kreeg ik het onderstaande email bericht en werd ik getriggerd om deze switch goed te zetten.

email:

Nadat ik de koeling op Auto geschakeld heb ziet het Tcontrol scherm er als volgt uit:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #258 Gepost op: 14-05-2011 17:53 u »
Rond haf vier is de vergisting van mijn 7e versie van mijn witbier gestart. Deze is weer te volgen via de link in mijn onderschift.

Eens kijken na hoeveel uur de eerste bellen geteld gaan worden.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #259 Gepost op: 20-05-2011 20:04 u »
Inmiddels is de vergisting 6 dagen bezig. Typisch dat deze gist een lage vergistingspiek heeft (maar wel veel schuim in het gistvat). Ditmaal heb ik een starter gemaakt van een Wyeast pak omdat de vorige keer (een 5e generatie gist) de piek laag was. Maar nu blijkt de piek vergelijkbaar met een nieuw pak Wyeast. Mooi om dit te kunnen zien.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #260 Gepost op: 20-05-2011 21:46 u »
Zojuist een SG monster genomen. De hydrometer geeft 1024 aan terwijl Tcontrol 1022 aangeeft. Dit zit mooi bij elkaar in de buurt.

Het voordeel van een hydrometer is dat je ook een monster kan proeven. Het jongbier is mooi troebel en smaakt al best lekker. Het is nog wat te zoet maar de vergisting is ook nog mooi bezig. Eens kijken op welk SG dit brouwsel stopt.

De vorige versie was gestopt op 1018.

Met een beetje geluk woensdag fustelen en volgend weekend (ONK) op de tap.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #261 Gepost op: 25-05-2011 14:52 u »
De vergisting is nog rustig bezig. Opvallend dat de witbiergist een duidelijk ander vergistingsprofiel laat zien dan de meeste andere gisten. Deze heeft een lage vergistingspiek (met wel veel schuim) en gaat daarna gestaag door. Vandaag is de 1013 (hydrometer) bereikt. Tcontrol gaf 1008 aan.

Ik heb nu 2 fustjes van 9,5 liter afgetapt en die gaan nu gekoeld en daarna geforceerd van koolzuur voorzien worden. 1 fustje daarvan wil ik vrijdag bij me hebben op de Onk camping. De smaak vind ik  is goed.

Geïnspireerd door Adrie en Tsjerk heb ik bij de overige 9,5 liter bier 1230 gram ontdooide en gekneusde bramen gedaan. Als het goed is gaat de vergistingsactiviteit nu weer toenemen. Ik ben benieuwd.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #262 Gepost op: 25-05-2011 17:55 u »
Wow, het blijft geweldig om te zien Tcontrol. Daar ga ik je deze ONK over lastigvallen  :groots: >:D ^-^

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #263 Gepost op: 25-05-2011 18:40 u »
Dat is goed, ik zal wat meenemen zodat ik op de camping Tcontrol in het echt kan laten zien.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #264 Gepost op: 25-05-2011 19:38 u »
Helemaal te gek!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #265 Gepost op: 25-05-2011 21:58 u »
Kun je zaterdagochtend de verwarming van je kopje thee via T-control volgen.... :groots:   ;D ;D

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #266 Gepost op: 21-07-2011 23:05 u »
Zo langzamerhand begint Tcontrol hier onmisbaar te worden, het inregelen van de bellenteller had enige brouwsels nodig, maar nu is hij redelijk betrouwbaar. Het is leuk om de vergisting vanuit elke locatie, zoals de trein of mijn werkplek te controleren en eventueel bij te regelen.

Ook heb ik er een speciale url voor gemaakt: http://tcontrol.nl.eu.org/.snap?tcontrol.vi

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid